Trebuie
sa ne oprim cateva clipe asupra slujirii ei de mama. Se poate spune,
fara pic de exagerare, ca niciodata o mama n-a fost mai clar
constienta de faptul ca slujeste lumea intreaga si planul lui
Dumnezeu, implinindu-si smeritele ei datorii. Toate mamele ar trebui
sa-si creasca pruncii cu delicatetea si constiinciozitatea Maicii
Domnului. Sa stie, totodata, ca refuzul de a avea copii si de a-i
creste echivaleaza cu refuzul de a conlucra cu Dumnezeu, fiind un
gest chiar de impotrivire lui Dumnezeu.
… A
avea ca mamă pe Maica Domnului e darul neprețuit pe care ni L-a
făcut Dumnezeu. A ales-o dintre oameni pentru ca pe oameni să-i
ridice la Sine. I-a prețuit curăția și smerenia și i le-a
încununat, dăruindu-ne-o ca exemplu tuturor femeilor creștine.
Să-i mulțumim Maicii Domnului pentru demnitatea de a ne numi fii ai
Ei și cu adevărat să ne învrednicim a fi!
„Exista
un fapt care domina toata viata Maicii Domnului: constiinta clara a
solidaritatii cu toti oamenii si a slujirii planului lui Dumnezeu,
pusa in evidenta in cateva momente cu semnificatie deosebita:
I.
Momentul Bunei Vestiri. Dumnezeu, voind sa se faca Om pentru a ne
mantui, cere consimtamantul liber al omenirii al carei sol a fost
smerita Fecioara Maria. Nimeni nu va sti vreodata ce intorsatura ar
fi luat planul pentru mantuirea lumii daca in acel ceas unic Sfanta
Fecioara n-ar fi dat sublimul ei consimtamant: “Iata roaba
Domnului, fie mie dupa cuvantul Tau!” (Lc. 1, 38). Ea este
constienta ca, prin consimtamantul ei liber de a fi mama lui
Dumnezeu-Mantuitorul, aduce slujire tuturor neamurilor pamanturilor,
de aceea va prooroci inspirata de Duhul Sfant: “Iata de acum
inainte ma vor ferici toate neamurile” …
II.
Ceasul din noaptea Craciunului, noapte in care Maica Domnului Naste
pe Dumnezeu ascuns in faptura de Prunc omenesc. Maica Domnului
alapteaza si creste, ca orice mama adevarata, pe Omul-Dumnezeu Iisus
Hristos, singurul Mantuitor daruit de Dumnezeu oamenilor. Cantarea
ei, acum, se petrece inlauntru: “Iar Maria pastra toate cuvintele
si se gandea la ele in inima sa …”(Lc. 2, 19). Trebuie sa ne
oprim cateva clipe asupra slujirii ei de mama.
Se
poate spune, fara pic de exagerare, ca niciodata o mama n-a fost mai
clar constienta de faptul ca slujeste lumea intreaga si planul lui
Dumnezeu, implinindu-si smeritele ei datorii. Toate mamele ar trebui
sa-si creasca pruncii cu delicatetea si constiinciozitatea Maicii
Domnului. Sa stie, totodata, ca refuzul de a avea copii si de a-i
creste echivaleaza cu refuzul de a conlucra cu Dumnezeu, fiind un
gest chiar de impotrivire lui Dumnezeu.
Parintele
Benedict Ghius atrage atentia asupra sublimitatii icoanei Maicii
Domnului cu Pruncul, intitulata “Dulcea sarutare”: chipul
Fecioarei-Mame de pe icoana arata inexprimabila dragoste dintre
Dumnezeu si oameni …
III.
Momentul Adormirii Maicii Domnului reprezinta deplinatatea slujirii
ei fata de oameni. Spun Sfintii Parinti: o taina de negraita
rasplatire are loc in ziua Adormirii Maicii Domnului, intre Hristos
si Sfanta Lui Maica. Trupul ei a fost inviat din morti si mutat la
cer intru slava, ca si trupul Mantuitorului, inainte de sfarsitul
lumii si de a doua venire a Domnului! Putem spune ca este un al
doilea Paste: Pastele Maicii Domnului!
Sa
ne amintim inca o data toata slujirea Maicii Domnului in planul
mantuirii. Ea a fost chemata sa dea trup de om lui Dumnezeu si,
nascandu-L, ea L-a introdus pe Dumnezeu in familia oamenilor. Ea L-a
ajutat pe Dumnezeu sa Se faca om si sa poata muri si invia din marea
Lui dragoste, pentru ispasirea si transformarea noastra si a intregii
lumi. Slujirea si darul acesta n-au fost uitate de Mantuitorul
Hristos. Indumnezeirea omului, iata marea binefacere pe care, prin
Iisus Hristos, omenirea o datoreaza Maicii Domnului.” (Părintele Constantin Voicescu, unul dintre marii mărturisitori din temnițele comuniste, predica la Praznicul Nașterii Maicii Domnului, ținută în aceeași zi în care părintele a fost chemat la ceruri)
Mihai
Eminescu, Rugăciune
Crăiasă
alegându-te,
Îngenunchem
rugându-te
Înalţă-ne,
ne mântuie
Din
valul ce ne bântuie.
Fii
scut de întărire
Şi
zid de mântuire.
Privirea-ţi
adorată
Asupră-ne
coboară,
O,
Maică Preacurată
Şi
pururea fecioară,
Marie!
Noi
ce din mila Sfântului
Facem
umbră pământului,
Rugămu-ne’ndurărilor,
Luceafărului
mărilor.
Ascultă-a
nostre plângeri,
Regină
peste îngeri;
Din
neguri te arată,
Lumină
dulce, clară,
O,
Maică Preacurată
Şi
pururea Fecioară,
Marie!
Maica
Domnului, modelul feminin desăvârșit, atât pentru mame, cât și
pentru monahii
„Maica Domnului e maica mereu gata să ierte, să îndrăznească a cuprinde pe Domnul cu temeritatea Ei de Mamă și să-L roage pentru sărmanii muritori. Căci și textul ne spune că mult poate rugăciunea Maicii pentru îmblânzirea Stăpânului. A avea ca
mamă pe Maica Domnului e darul neprețuit pe care ni L-a făcut
Dumnezeu. A ales-o dintre oameni pentru ca pe oameni să-i ridice la
Sine. I-a prețuit curăția și smerenia și i le-a încununat,
dăruindu-ne-o ca exemplu tuturor femeilor creștine.
Prin
Ea, lumii a răsărit bucuria. Prin Ea s-a făcut începutul
minunilor lui Hristos, scară cerească fiind pentru pogorârea lui
Dumnezeu printre oameni. Ea este acoperământul lumii, cel mai lat
decât norul și podul care îi trece la cer pe cei de pe pământ.
Dumnezeu ne-a arătat-o a fi deschizătoare a ușilor raiului și
îndreptătoarea înțelepciunii celor credincioși. Maica Domnului
este îmblânzirea Judecătorului celui drept și sălașul
înțelepciunii Lui. Iertarea multor greșiți, dar și haina celor
goi de îndrăzneală. Celei ce este dragostea care biruiește toată
dorirea și nădejdea bunătăților celor veșnice, Celei ce pe
mulți i-a luminat la minte și pe cei zămisliți întru rușine i-a
înnoit, să-i aducem mulțumire.
Oare
n-am gustat noi de atâtea ori din dragostea Sa?
Oare
Oare
Oare
putea-va cineva să ne ia durerea, așa cum Ea o face?
Oare
Oare
.
S-o
iubim pe Maica Domnului și nicio durere nu va copleși această
dragoste!
S-o
cinstim pe Maica Domnului și fiecare clipă a vieții noastre va fi
împodobită cu nădejde!
Să-i
mulțumim Maicii Domnului pentru demnitatea de a ne numi fii ai Ei și
cu adevărat să ne învrednicim a fi!
Să
ne închinăm Maicii Domnului, înaintea Căreia se pleacă tot cerul
și pământul întreg!
S-o
bucurăm pe Maica Domnului, împlinind poruncile Fiului Ei iubit și
dorind mai mult cele cerești!
Să-i
urmăm Maicii Domnului, modelul feminin desăvârșit, atât pentru
mame, cât și pentru monahii!
Maica
Domnului e blândețea însăși. Cu puterea nevinovăției și a
curajului, Ea este apărătoarea oamenilor disperați, neîncetată
rugătoare pentru toți păcătoșii, greșiții, vinovații,
marginalizații. Ea e Mama desconsideraților, a celor ocărâți, a
celor de tot singuri, a celor pe care nu are cine să-i iubească,
să-i miluiască, să le zâmbească, să se roage pentru ei.
Așa
cum scria monahul Nicolae Steinhardt, nu subtilitățile teologice
interesezează și frământă pe oamenii de rând care cred în
Maica Domnului și nădăjduiesc în ajutorul Ei suprafiresc.
„… afară
de Tine altă scăpare nu știm”
Pentru
marea masă a oamenilor, Maica Domnului e maica mereu gata să ierte,
să se roage, să îndrăznească a cuprinde pe Domnul cu temeritatea
Ei de Mamă și să-L înduplece pentru sărmanii muritori. Căci și
textul ne spune că mult poate rugăciunea Macii pentru îmblânzirea
Stăpânului.
Și
ce putem mai mult, decât slobozind lacrimile, să cerem cu credință
fierbinte: Milostivă fii nouă, smeriților, că afară de Tine altă
scăpare nu știm, noi, cei ce suntem plini de tot felul de păcate.
Miluiește-ne, nădejdea creștinilor!
Facă
Maica Domnului să ajungem cu toții acolo sus, la picioarele Ei!”
(S-o iubim pe Maica Domnului!)
„Dumnezeu
a creat omenirea ca să-şi găsească o mamă”
„În
istoria mântuirii avem o figură ce ne arată calea „agapei”
divine –Fecioara Maria. Nicolae Cabasila spunea: „Dumnezeu a
creat omenirea ca să-şi găsească o mamă”, iar Paul Evdokimov:
“lumea începe cu Adam şi se isprăveşte cu Eva-Theotokos.”
Sfântul Duh a pregătit şi a ales inima Fecioarei, pentru a preface
pământul în tronul slavei lui Dumnezeu.
Iubirea
îşi descoperă, mai ales în cazul Mariei, caracterul ei creator.
Ceea ce pentru bărbat este împlinire şi mângâiere, pentru femeie
este menire şi desăvârşire. În femeie iubirea nu este un
accident, un sentiment accesoriu, ci iubirea este însăşi esenţa
sufletului ei. Fiind ultima creatură ce a ieşit din mâinile lui
Dumnezeu, între femei şi îngeri se închide întreg universul. În
răspunsul Mariei de la Buna Vestire, Biserica îşi recunoaşte şi
îşi află viaţa, iar cosmosul finalitatea şi sensul. Astfel,
amândouă îşi află în Maria bucuria.
Numai
de la Fecioara Maria poate învăţa tânărul care se pregăteşte
de nuntă şi de căsătorie ce înseamnă credinţă în puterea pe
care o conferă Dumnezeu vieţii şi, în mod deosebit, familiei.”
(fragment din Diacon Staicu Ciprian-Ioan, recenzia cărții Părintelui Ilie Moldovan, Teologia iubirii. Iubirea, Taina
Casatoriei, Vol. I, Adevărul şi frumuseţea Căsătoriei, Vol. II)
Sursa:
Noblețea Femeii
0 comments:
Trimiteți un comentariu