Sfântul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române reunit joi, 25 februarie 2016, în
şedinţă de lucru la Reşedinţa Patriarhală a hotărât
canonizarea Sfinţilor Cuvioşi Daniil şi Misail de la Mănăstirea
Turnu, având ca zi de prăznuire data de 5 octombrie.
În
decursul veacurilor creştine, numeroşi sihaştri s-au nevoit pe
Muntele Coziei. Aceşti plăcuţi ai lui Dumnezeu au mers departe de
lume, în sihăstria munţilor, întocmai marilor nevoitori ai
Bisericii, devenind călugări desăvârşiţi, iubitori de nevoinţă
şi de viaţă pustnicească. Ei se pregătiseră din vreme în post
şi rugăciune, în ascultare şi citirea dumnezeieştilor Scripturi,
ajungând să cunoască Psaltirea pe de rost. Alţii se rugau cu
Rugăciunea lui Iisus în desăvârşită linişte şi ascultare,
nevoindu-se singuri ani îndelungaţi. La început şi-au construit
bordeie, iar apoi şi-au săpat chilii în stânca muntelui, unde au
trăit în post şi rugăciuni neîncetate, răbdând frigul,
suferinţele şi ispitele de tot felul de la viclenii diavoli.
Sfinţenia vieţii lor s-a făcut cunoscută multor călugări şi
creştini, devenind adevărate pilde de rugăciune, nevoinţă şi
vieţuire în Mântuitorul Hristos.
Sfinţii
Cuvioşi pustnici Daniil şi Misail s-au născut în a doua jumătate
a veacului al XVI-lea în părţile Olteniei. Amândoi, încă din
tinereţile lor, erau iubitori de nevoinţe pentru Dumnezeu şi
doritori de viaţă sfântă, având o fierbinte dragoste către
Mântuitorul Iisus Hristos şi către Preacurata Sa Maică. Drept
aceea, ascultând de porunca cea sfântă a Domnului: Cel ce voieşte
să vină după Mine să se lepede de sine să-şi ia crucea sa şi
să urmeze Mie, au lăsat casă, părinţi, fraţi, rude şi
prieteni, şi au intrat în Mănăstirea Cozia ca fraţi, vieţuind
în ascultare şi smerenie, urmând pe Fiul lui Dumnezeu, Cel ce s-a
făcut ascultător Tatălui pentru noi, până la moartea pe cruce.
Ei au deprins taina nevoinţelor, dobândind darul rugăciunii şi al
iubirii de Dumnezeu. Deci, parcurgând după rânduială, toate
încercările duhovniceşti, s-au supus poruncilor stareţului lor şi
ale fraţilor, fiind exemple vii de nevoinţă întru toate. Nu mult
după ce au intrat în mânăstire, pentru multele lor osteneli şi
pentru râvna lor după Dumnezeu, s-au făcut vrednici de mult dorita
schimă a călugăriei, primind tunderea de la egumenul lor. Cuviosul
Daniil, fiind cunoscător al Sfintelor Scripturi şi al învăţăturilor
Sfinţilor Părinţi, dar având şi viaţă vrednică şi iscusinţă
în viaţa călugărească, a fost învrednicit de harul preoţiei.
Deci, ajuns ca făclia în sfeşnic, prin viaţă smerită şi
curată, s-a făcut repede cunoscut de părinţii din mânăstire,
care şi l-au ales duhovnic şi povăţuitor pe calea mântuirii.
Printre cei care se mărturiseau la cuviosul Daniil a fost şi
vrednicul de pomenire, fericitul Misail, care i-a devenit şi ucenic
duhovnicesc. Primind ascultarea de duhovnic, Sfântul Daniil a
început şi mai cu osârdie a se nevoi, mergând din putere în
putere şi sporind întru faptele cele bune, chip şi pildă
făcându-se tuturor. După o vreme, dorind împlinire duhovnicească
şi arzând de dragostea cea dumnezeiască, au hotărât să
părăsească viaţa de obşte şi să meargă în pustnicie. Primind
binecuvântare de la stareţul lor, au mers dincolo de Turnul lui
Traian, în ţinuturile Muntelui Cozia, unde şi-au săpat chilii în
stânca muntelui lângă izvoarele de apă ale pădurii liniştite.
Multe au fost ispitele Cuvioşilor, însă niciuna n-a biruit setea
lor de rugăciune, de linişte şi de osteneliSub acoperământul
Maicii Domnului, în jurul Cuvioşilor s-a adunat o mică obşte de
fraţi nevoitori întru rugăciunea neîncetată, în privegheri,
post şi în citirea cărţilor folositoare de suflet. De aceea,
fericiţii Daniil şi Misail au ridicat o biserică de lemn pentru
trebuinţele lor, în cinstea Intrării în biserică a Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu. Cuviosul Daniil era duhovnic al tuturor
pustnicilor din împrejurimi, la el spovedindu-se, după tradiţie,
şi Sfinţii sihaştri Neofit şi Meletie. Aceştia coborau din când
în când, mai cu seamă în duminici şi sărbători, pentru a se
spovedi şi pentru a se împărtăşi la Sfânta Liturghie săvârşită
în acest schit, care, aflându-se în apropierea vechiului turn
roman, s-a numit Schitul Turnu.
Spre
sfârşitul vieţii, Cuviosul Daniil, a dat părinţilor care se
nevoiau acolo rânduieli de viaţă pustnicească, apoi,
cunoscându-şi mai înainte sfârşitul, le-a pus povăţuitor în
locul lui pe ucenicul său, Cuviosul Misail. Amândoi fericiţii,
Daniil şi Misail, după trecerea la cele veşnice, în prima
jumătate a veacului al XVII-lea, au fost îngropaţi lângă altarul
bisericuţei lor. Când, în anul 1676, mitropolitul Varlaam al Ţării
Româneşti a construit la schit o nouă biserică, de piatră, a
aşezat sfintele moaşte ale Cuvioşilor Daniil şi Misail la temelia
altarului bisericii celei noi.
Astfel,
Cuvioşii Daniil şi Misail, avva şi ucenicul, s-au arătat vase
alese ale Duhului Sfânt, înscriindu-se în rândul Sfinţilor
Cuvioşi sihaştri români, ca purtători de daruri duhovniceşti şi
luminători prin vieţuirea sfântă.
Sursa:
Basilica
0 comments:
Trimiteți un comentariu