de Augustin
Păunoiu
Un
actor reprezintă o lume. Pentru că adună în sine atât trăirile
lui proprii, ca individ, cât și ale personajelor pe care le
interpretează. Iar acestea nu sunt puține. În peisajul teatrului
românesc, Tomi Cristin este o figură aparte. Actor și profesor de
actorie, licențiat și al Facultății de Teologie Ortodoxă din
București, transmite emoții la fiecare apariție pe scenă.
Comunicarea valorilor autentice în spectacolele jucate reprezintă
pentru Tomi Cristin crezul cel mai puternic al vieții sale. „Un
spectacol este valoros dacă te gândești la el după ce ai ieșit
din sală”, afirmă actorul. Interviul acordat ne descoperă câteva
din tainele artei teatrale.
Domnule
profesor, cum considerați actoria, un har de la Dumnezeu sau o
meserie? De ce?
Toate
sunt de la Dumnezeu, până la urmă. Actoria poate fi considerată
și un har de la Dumnezeu, poate fi socotită și o meserie. Actoria
poate fi considerată orice, pentru că sunt momente în care actorul
de pe scenă transmite anumite lucruri care pentru spectatori par
extraordinare și despre care cei ce-l privesc cred că un om
obișnuit nu le-ar putea face. Atunci putem să spunem că e vorba de
un har. Actoria este o meserie de vocație, ca și preoția. Doar că
sunt la extreme. În al doilea rând, actoria poate fi o meserie
pentru că în mod rațional poți să construiești ceea ce oamenii
doresc să vadă. Adică este posibil să te dăruiești acestei
meserii trup și suflet, acestui mod de a construi o poveste, o
ficțiune, în fața oamenilor care doresc să vadă asta. Până la
urmă, ce este teatrul? Teatrul este o metamorfoză care se întâmplă
în mintea unor oameni într-un timp dat, dacă există trei
ingrediente: actorul, dramaturgul, care scrie cuvintele actorului,
pentru că el nu vorbește de la sine, ci vorbește cu cuvintele
altcuiva, și spectatorul. Aceste trei elemente se întâlnesc
într-un timp dat, de la șapte la nouă seara, și în acest timp se
creează această metamorfoză care se numește teatru și care este
în mințile noastre. Teatrul nu este nici clădirea unde se joacă,
nici trupa, nici repetițiile, nici piesa de teatru, nici
spectatorul, ci doar această metamorfoză care nu există decât în
mintea noastră și care se creează la un moment dat. Acesta este
teatrul.
Acest
lucru poate fi făcut și rațional, ca o meserie, sau poate fi făcut
într-o ardere extremă, sunt unii actori care fac asta, ca un har.
Spre deosebire de actorie, preoția este un har al adevărului.
Actoria este un har al ficțiunii.
Cum
poate sluji arta teatrală educației autentice a publicului, având
în vedere agenda contemporană, de multe ori străină de cultura și
tradiția neamului nostru?
Arta
teatrală poate fi folosită ca un instrument cultural. Depinde cine
o mânuiește. E ca un cuțit. Poți să mănânci cu el, poți să
omori pe cineva sau poți să te tai cu el. Cam așa e și cu arta
teatrală. Depinde în mâna cui încape. Când a încăput pe
mâinile comuniștilor, arta teatrală a fost un instrument de
propagandă. Noi am dus-o bine. Eu am lucrat în vremea aceea pentru
că aparatul de partid se îngrijea de noi. Eram reprezentativi, eram
ceea ce în societatea de astăzi se cheamă reclamă. Tot ceea ce
vedem pe pereții clădirilor, la televizor și așa mai departe în
reclame eram noi, actorii. Noi trebuia să fim inginerul harnic,
țăranul care zburdă pe câmp, intelectualul dedicat partidului. Și
asta pretutindeni, în filme, în teatre. Și chiar și pe stradă
lumea trebuia să recunoască în noi personajul de pe scenă, să ne
aduleze, să ne agreeze. Ce e drept, am dus-o bine. Arta poate să
fie un instrument de cultură dacă ea construiește pe scenă
situații, să zicem, istorice, personaje pe care copiii le văd, le
înțeleg și le accesează mai ușor decât dacă ar citi vreo
carte, poate să fie un instrument de cultivare a limbii fiindcă
lucrul ăsta se studiază ani de zile în facultate, rostirea; noi ne
îngrijim de păstrarea corectă a limbii române. Poate să fie
moralizatoare dacă subiectele sunt alese și puse în scenă în
asemenea măsură încât ele să determine un comportament prin
imitare, un comportament moral celor care privesc actul teatral. Dar
el poate fi un instrument de propagandă în orice direcție pentru
absolut orice. Astfel poate fi un instrument de distrugere a limbii,
fără nici un fel de probleme, poate fi un moment care să zguduie
conștiința morală a unei persoane, astfel încât el să nu și-o
mai refacă întreaga viață. Spre deosebire de un film agresiv, pe
care un copil îl privește și pe retina căruia se întipăresc
acele imagini pe viață, în teatru acel copil îi vede pe oameni
făcând asta. Un copil care nu are încă 14 ani, și creierul lui
nu este încă format spre latura abstractă, ia lucrurile așa cum
sunt, le ia de bune. Or, el poate vedea în teatru niște imagini
atât de șocante, încât acestea îi pot modifica întreg cursul
vieții. Deci teatrul poate fi și așa, și așa. În zilele
noastre, teatrul depinde foarte mult de bani, de cine plătește.
Știm foarte bine că trăim într-un moment în care consumerismul
domină. Și în meseria noastră, ca și în celelalte meserii,
banul își spune cuvântul. Cine plătește, acela stabilește
direcția. În 1990 am avut o bursă la Londra, și actorii englezi
erau extrem de deranjați, de supărați, de tulburați, de
producători. Noi nu înțelegeam ce înseamnă producătorul, pentru
că trăisem cu un producător unic, partidul comunist, care ne
spunea exact ce să facem. Dar, pentru că o duceam foarte bine, nu
ne-a deranjat asta prea tare fiindcă noi pe scenă reușeam să
strecurăm anumite șopârlițe, anumite păreri personale, care
într-o secundă transformau întreaga piesă într-un moment de
coagulare a acelorași impresii, pentru că și noi trăiam la fel ca
și spectatorii. Acum nu mai e așa. Acum, cine plătește reușește
să conducă spectatorii către o anumită idee, spre o anumită
direcție. Acum, în artă, cuvântul esențial este manipularea. Ea
se face cu bani. Oamenii pot fi duși în orice direcție, în
direcția celui care plătește cel mai mult. Și știm bine că nu
totdeauna cel care plătește cel mai mult este cel mai moral, nici
cel mai patriot, nici cel mai credincios.
Există
o vocație mărturisitoare a actorului? Care ar trebui să fie crezul
unui actor creștin?
În
zilele noastre, crezul unui actor creștin trebuie să fie (stabilind
din start că există un astfel de specimen) încercarea de a păstra
valorile culturale românești autentice, poezia românească,
literatura românească, arta românească. Pentru că trăim în
România și de multe ori lucrurile acestea ni se pare că se
subînțeleg, vin de la sine. Or, pe aceste lucruri nu le mai
întâlnești aproape nicăieri. Când ați văzut ultima oară
recitându-se la televizor o poezie de-a lui Eminescu? Ați mai
întâlnit la teatru jucându-se pe scenă „Apus de soare”, unde
e vorba de Ștefan cel Mare? Unde mai poți vedea o piesă de
Creangă? Unde sunt poeziile lui Nichifor Crainic, Vasile Voiculescu,
Radu Gyr? Unde sunt cântecele noastre patriotice? Ele există pe
ici, pe colo, dar nu sunt atât de vizibile ca celelalte. Într-o
balanță, sigur emoțional, ele sunt extrem de puternice și foarte
valoroase. Scrisoarea III a lui Eminescu poate să facă cât zece
spectacole de consum. Aceasta ar fi forma de mărturisire a unui
actor creștin. Un actor trebuie să aducă în fața oamenilor, așa
cum poate el, și în condițiile în care poate, pentru că ne
întoarcem din nou la bani, și totul costă, aceste valori
românești.
De
ce implicarea actorilor, atitudinea lor publică față de mersul
cetății, este cvasi-inexistentă?
Să
luăm de pildă exemplul Bucureștiului. În acest oraș, anual,
facultățile de teatru scot în jur de 60-80 de actori. Pentru
acești oameni nu există absolut nici un post. Există o mișcare
underground, care îi primește pe câțiva dintre ei, dar fără o
certitudine a unui angajament ferm de perspectivă. Atunci se creează
o formă de disperare a actorilor tineri, care vor să fie prinși și
ei undeva, și a celor bătrâni, care se simt amenințați că vine
cineva să le ia locul. Teama aceasta, nesiguranța aceasta, îi face
pe toți vulnerabili la ce înseamnă bani pentru că până la urmă
ei se gândesc cu ce trăiesc. În aceste condiții nu mai contează
ce fac ei, important e să fie plătiți. Cei care plătesc, vorbesc
aici de majoritatea, nu de toți, folosesc actorii ca pe niște
obiecte pentru a-și atinge scopul. Nu există o grijă față de
actor, nu există o intenție de a-i cultiva cariera, nu există nici
o perspectivă din partea nici unui angajator. Actorul este bun acum
că e gras, că e slab, că e mic, că e înalt, că e urât, că e
frumos. Avem de-a face cu un puzzle în care actorul este luat și
potrivit. El funcționează atâta timp cât se derulează proiectul.
Această nesiguranță îi face pe actori să aibă o marjă foarte
largă de permisivitate vizavi de orice idee, atâta vreme cât ești
angajat. Atunci, având o plajă extrem de largă față de orice, nu
mai poți să ai păreri personale. Nu ai cum să ai păreri
personale fiindcă astăzi ești cu cineva, mâine ești cu
altcineva. Trebuie să nu te cerți cu nimeni. Dacă-i zici vreunui
angajator: „Nu sunt de acord cu o anumită direcție!”, în clipa
următoare nu mai intri acolo. Ești exclus. Fiind nevoiți a fi
deschiși pentru orice angajare, actorii lasă la o parte orice
părere personală. Probabil că și le exprimă, dar nu fățiș,
sau și le șterg pur și simplu, le elimină din minte ca să nu
aibă mustrări de conștiință. Atunci ei sunt deschiși pentru
orice fel de colaborări.
Care
este situația actuală în teatrele care s-au închis pentru că nu
sunt sigure dintr-un punct de vedere sau altul? Ce se întâmplă cu
actorii care joacă acolo?
Nu
știu. Lucrurile sunt foarte complicate. Un teatru are activitate
continuă. Zilnic sunt repetiții. Există multe piese în
repertoriu. Un teatru are nevoie de spațiu pentru decor. Ca să
joace două-trei piese, teatrul are nevoie de un spațiu pentru
depozitarea costumelor. În același timp este nevoie de o
întreținere a pieselor mai vechi, care se repetă, nu atât de mult
ca cele noi, dar se repetă, ca să fie scoase din nou la public.
Premierele apar tot mai greu astăzi. Actorii sunt împrăștiați în
toate părțile, încearcă să supraviețuiască, mai lucrează
și în alte părți. Nu există în clipa asta, sunt sigur de acest
lucru, un actor care să aibă un singur job.
Actorul
are nevoie și el de un spațiu sigur, de un loc cunoscut. El nu
poate să muncească, să creeze oriunde, azi într-un pod, mâine
într-un beci. Lucrurile sunt foarte complicate. Plus de asta,
spectatorii și-au format anumite reflexe. Ei merg la un anumit
teatru, au și ei drumurile lor, au ajuns să cunoască repertoriul,
știu unde să se uite, ce spectacole se joacă, urmăresc anumiți
actori. Există un întreg sistem, foarte complex, care odată cu
închiderea sediilor se prăbușește pur și simplu. Situația e
foarte grea. Actorul e făcut să lucreze, așa e făcut el. E
asemeni unui instrumentist care, dacă nu-și exersează meseria,
dacă se oprește, lucrurile ajung să fie grave, pentru că dacă
ești actor și nu lucrezi, te deteriorezi.
Mai
este căutat teatrul ca facultate de tineri?
Eu
m-am retras anul trecut de la catedră. Am fost profesor timp de 24
de ani. Lucrurile sunt împărțite aici. Din cauza televiziunii a
devenit brusc o modă furioasă aceea de a te face actor. Sunt
părinți care-și duc acum copiii la teatru, cum era pe vremuri la
vioară și la pian. Volens nolens, musai, cum a făcut copilul o
rostogolire și a zis „Sorcova vesela”, gata, e actor! Dacă a
știut o strofă dintr-o poezie, stai și te gândești tu ca
părinte: „Vai, ce talent are!” Acesta este efectul televiziunii,
care ne bombardează cu tot felul de lucruri mărunte. Dacă
spectatorul ar avea cultura valorii cinematografice și teatrale
adevărate, l-ar pune pe copil la alte teste. Or, lucrurile la
televizor sunt atât de ușoare, atât de slabe din punct de vedere
calitativ, încât sigur îți vine să spui: „Și copilul meu
poate să facă asta!” E corectă această logică. Și atunci,
părintele îl duce pe copil și-l bagă într-un angrenaj unde
acesta se întâlnește cu actori. Ce să-i spui părintelui când îl
vezi că este disperat? „Da, doamnă, copilul dumneavoastră poate
să fie actor!” Oricine poate să fie actor. Și părintele vine
acasă la copil și-i zice: „Mi-a spus domnul profesor că poți să
ajungi actor. Gigele, ești actor!” Atunci celui mic îi intră în
cap această idee. O să ajungem ca în India, la Bollywood, unde
cine n-are treabă e actor. Când am fost la Londra în 1990, am
intrat într-o pizzerie și a venit un domn care ne-a servit la masă.
Am fost foarte uimit și am zis: „Ce chelner aveți aici, ce
ținută, ce atitudine are!” Mi s-a răspuns franc: „Păi, e
actor!” Atunci am rămas contrariat. Un actor să vândă pizza?
Era de neconceput pentru mine. Pentru noi, românii, veniți din
comunism, acest lucru era imposibil de gândit. Actorii erau ținuți
pe palme de regim. Apoi, un domn, tot în Londra, era la dispoziția
noastră și ne plimba cu mașina oriunde doream. Am intrat în vorbă
cu el și nu mică mi-a fost mirarea când mi-a declarat: „Știi,
și eu sunt actor!” Sigur. Eram în țara Marelui Will, fără
îndoială, dar începuse să-mi fie frică. Mi se părea că toți
cei care mă înconjoară sunt actori. Până la urmă, ne apropiem
și noi de zona asta. E periculos. Am văzut studenți extrem de
capabili, oameni foarte inteligenți, la a doua facultate, care,
sigur, se descurcă în meseria asta, dar ce ingineri buni ar fi
putut să fie, ce ziariști excepționali ar fi putut să fie și
avocați de succes ar fi devenit! Și îmi pare rău când îi văd
că eșuează, practic, în zona aceasta, care nu le oferă nimic.
Bineînțeles, nu e ușor în România să fii nici inginer, avocat,
sau medic, dar cred că nici să te dai înapoi și să te refugiezi
într-un spațiu total nesigur, imaginativ, nu e de dorit. Le-am spus
studenților mei: „Actorul este cel care așteaptă toată viața
marele rol.” Chiar și actorii consacrați așteaptă în
continuare marele rol. În clipa în care primește un rol, actorul
se gândește: „Oare ce voi juca mai departe de ceea ce am primit
acum?” Cehov are o piesă care se cheamă „Trei surori”. În
toată piesa, aceste trei fete singure, cu vârste între 21 și 28
de ani, vor să se ducă la Moscova. Ele locuiesc într-un orășel
și vor să ajungă în Capitală. Toată acțiunea se învârte în
jurul acestei dorințe. Și ajungi să te întrebi de ce nu pleacă
odată acolo. De ce stăm noi trei ore să ne uităm la ele (la
spectacol mă refer), cum zic ele că vor să meargă la Moscova și
ele au casă, au bani, dar nu-și cumpără un bilet de tren, și nu
se îmbracă să plece la Moscova odată? Cam așa e și actoria.
Este o continuă pregătire într-o plecare pentru o celebritate,
pentru un rol important, care poate să nu vină niciodată. Și
chiar dacă vine, tu ca actor vei spune: „Nu ăsta e cel mai mare
rol! Nu e ăsta!” Și stai și te gândești: „Ok, am făcut un
rol mare pentru care am luat un premiu chiar, poate UNITER-ul, cel
mai mare din România.” Cu toate astea îți zici: „Nu pot să mă
opresc aici! Altul trebuie să fie rolul care mă va consacra
definitiv”. Mă gândesc la unii actori care au ajuns la 80 de ani
și au ieșit la pensie la 65. Și-i întrebi: „Încă mai aștepți
marele rol?” „Da! Încă îl mai aștept. Trebuie să vină. Am
un plan.” „Păi aveți 80 de ani!” „Da, dar am niște
planuri. Să vezi numai ce urmează!” Vedeți, ficțiunea e foarte
periculoasă. E ca o fata morgana. Te contaminează să trăiești
anormal. Aceasta este boala noastră profesională, până la urmă.
Am observat că noi, ăștia care o avem, o transmitem foarte repede
celor tineri, care vin totuși sănătoși în meseria noastră. Până
și răceala se ia mai greu. Pac, imediat îl vezi că și tânărul
începe: „O să vedeți ce o să fac, ce-o să realizez!” Acum,
după 25 de ani de pedagogie, am studenți cu care m-am întâlnit la
revederea de 20 de ani și constat că ne-am deteriorat cu toții. 20
de ani se văd. Cu toate astea, deși corpul nu mai e același,
fantezia suplinește cu succes neputințele și ne face să zburdăm
mai tare ca în tinerețe. În tinerețe eram parcă mai realiști,
mergeam de aici până aici, săream de trei ori peste cap, știam că
atâta putem... Acum imaginarul lucrează mai puternic decât
posibilitatea fizică de a realiza ceva. De aceea e foarte
discutabilă perspectiva unor oameni care vor să facă această
meserie. Ar trebui să discute cu actorii care sunt în Biserică,
adică cu cei care sunt mai responsabili de viitorul unui tânăr.
Acest actor are, pe lângă accesarea fantasmagorică a ficțiunii,
și exercițiul discernământului. Acesta este sfatul pe care îl
dau părinților care vor să-și îndrume copiii către scenă. Să
vorbească cu actorii care țin de Biserică. Credința formează
discernământul. Or, aici, când este vorba despre un copil, trebuie
să ne gândim că îl plantăm într-un șuvoi fictiv, care pur și
simplu îi ia mințile. Tu, ca părinte, nu poți să-l arunci pe
copilul tău oriunde. Dacă copilul tău este genial în acest
domeniu, el oricum se va face actor. Și, dacă va fi bun, va trăi
bine din meseria asta. Dar, dacă nu e așa, îți asumi
responsabilitatea că îngroși rândurile șomerilor cu încă unul
și că îl ratezi pe viață pe copilul tău? Și că el nu se va
mai putea desprinde de acest orizont permanent al lui mâine, al unui
mâine care nu mai vine niciodată?
Ce
proiecte aveți pentru viitor?
Nu-mi
place să vorbesc despre ceea ce urmează să fac. Mi se pare că
este o prostie, fiindcă se poate să nu iasă. În clipa în care
povestesc și nu fac, alunec în zona fictivă, ajung să mă gândesc
la acel lucru, la acel proiect până mă plictisesc, și după aceea
îmi zic: „Ah! N-are rost să mai fac lucrul acesta! N-o să iasă!”
Și, astfel, argumentele contra ajung să mă blocheze. Acum lucrez
la un proiect care se cheamă „Dumnezeu iubește”. E vorba despre
o piesă scrisă de un mare profesor rus, ortodox practicant. În ea,
patru femei stau să nască la o maternitate și pe parcursul
poveștii se descoperă că una dintre ele, cea mai tânără, de 15
ani, ar vrea să avorteze. Deși mama ei a adus-o să nască, ea
încearcă să-i convingă pe doctori să ucidă copilul. O alta
dintre cele patru este budistă. Celelalte două sunt ortodoxe, una,
care dorește să se apropie de Dumnezeu, iar cealaltă are o
credință simplă și urmează să nască al cincilea copil. Cea din
urmă are o viață obișnuită, nu este o persoană cu o cultură
înaltă, dar le echilibrează pe toate celelalte trei. Și pe cea
budistă, și pe cea care vine către ortodoxie, și o potolește și
pe cea care dorea avortul.
Spectacolul
durează o oră, dar în acest interval este o plajă atât de largă
de situații încât nu poți să nu te regăsești și tu. Ne
adresăm elevilor de liceu cu acest spectacol. Tinerii se uită la
spectacol și după piesă se întâlnesc cu actorii. Are loc o
discuție în care elevii se adresează personajelor. Lucrurile sunt
pe viu. Impactul este foarte puternic. Tinerii întreabă orice. Ei
știu cât sunt de bulversați și de loviți din toate părțile,
cum trag toți de ei.
Intenția
noastră ca actori este să-i facem să vorbească pe cei 200 de
elevi care ne urmăresc. Atunci când tânărul se aude pe el vorbind
și ceilalți îl urmăresc discutând cu niște actori de la Teatrul
Național, respectivul are o experiență memorabilă a exprimării
sale în public. Și nu numai atât, ci realizăm astfel comuniunea.
Aceasta ar fi valoarea unei piese de teatru, să creeze comuniunea și
să dea de gândit.
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu