Evanghelia
Matei
15, 21-28
În
vremea aceea s-a dus Iisus prin părţile Tirului şi ale Sidonului
şi iată că o femeie hananeiancă, din acele ţinuturi, ieşind în
calea Lui, striga către Dânsul şi zicea: miluieşte-mă, Doamne,
Fiul lui David, fiica mea este rău chinuită de un diavol. El însă
nu i-a răspuns nici un cuvânt. Dar, apropiindu-se, ucenicii Săi îl
rugau, zicând: da-i drumul, că strigă în urma noastră. Iar El,
răspunzând, le-a zis: nu sunt trimis decât numai către oile cele
pierdute ale casei lui Israel. Dar ea, venind, s-a închinat Lui,
zicând: Doamne, ajută-mă! El însă, răspunzând, i-a zis: nu
este bine să iei pâinea fiilor şi s-o arunci câinilor. Dar ea a
zis Lui: adevărat, Doamne, însă şi câinii mănâncă din
fărâmiturile ce cad de la masa stăpânilor lor. Atunci,
răspunzându-i, Iisus i-a zis: o, femeie, mare este credinţa ta;
fie ţie cum voieşti! Şi s-a tămăduit fiica ei în ceasul acela.
Sf.
Nicolae Velimirovici
- Evanghelia stăruinţei în rugăciune
Nimeni
nu poate gusta din dulceaţa binelui dacă nu stăruieşte în bine,
pentru că pe calea binelui gustăm la început amărăciune şi abia
după aceea dulceaţă.
Întreaga
fire ne învaţă stăruinţa. Ar mai ajunge puieţii de brad pădure,
dacă s-ar înspăimânta de ameninţarea furtunii şi a zăpezii ?
Ar mai ajunge râurile râuri dacă nu şi-ar săpa albii adânci?
Aleargă cumva furnicile să-şi ia viaţa când căsuţele lor sunt
strivite de roţi în drum? Nu, ci îndată, cu stăruinţă, încep
să-şi facă altele. Dacă vreun om fără suflet strică un cuib de
rândunică de la casa sa, rândunica se duce, fără să cârtească,
la altă casă şi îşi face acolo alt cuib. Orice dezastru ar aduce
natura sau omul asupra plantelor şi animalelor, ele ne vor uimi
întotdeauna prin perseverenţa cu care duc la bun sfârşit sarcina
pe care le-a dat-o Dumnezeu. Câtă vreme planta retezată are putere
să crească din nou, creşte. Câtă vreme animalul rănit are o cât
de mica scânteie de viaţă, trăieşte.
Viaţa
de zi cu zi ne învaţă stăruinţa. Soldatul stăruitor câştigă
bătălia; meşteşugarul stăruitor îşi desăvârşeşte
iscusinţa; negustorul stăruitor se îmbogăţeşte; un preot
stăruitor îşi aduce pe calea cea dreaptă enoriaşii; un rugător
ajunge, prin stăruinţă, la sfinţenie; un artist stăruitor arată
frumuseţea lumii; un savant stăruitor descoperă legile firii. Nici
cel mai isteţ copil n-are să înveţe vreodată să scrie dacă nu
deprinde scrisul prin stăruinţă; şi poate să aibă cineva cea
mai frumoasă voce din lume, n-are să ajungă un bun cântăreţ
dacă nu exersează. Nu este zi în care să nu ni se aducă aminte,
şi să nu amintim şi noi altora, câta nevoie este de perseverenţă
în orice lucru. Perseverenţa este, am putea spune, singura faptă
bună de care nu se îndoieşte nimeni, pe care o recomandă oricine.
Dar stăruinţa aceasta în lucrare, atât de lăudată şi de
pomenită, e doar o şcoală a stăruinţei pe tărâm
duhovnicesc. Toată stăruinţa dinafară întru a înfrumuseţa şi
cultiva lucruri, întru a strânge avere, ştiinţă şi iscusinţă,
e doar o icoană a minunatei stăruinţe pe care trebuie să o avem
în a ne înfrumuseţa şi cultiva inima, în a ne îmbogăţi
sufletul, fiinţa noastră lăuntrică, nemuritoare.
Sfânta
Scriptură ne învaţă, cu fiecare pagină, stăruinţa pe tărâmul
duhovnicesc; ne învaţă şi cu cuvântul şi cu pilda stăruinţei
şi nestăruinţei omeneşti. Două preaînfricoşate pilde de
nestăruire în bine le avem în Adam, strămoşul neamului omenesc,
şi în Iuda, care din apostol a ajuns vânzătorul lui Hristos.
Amândoi fuseseră aşezaţi, din purtarea de grijă a lui Dumnezeu,
în cea mai strânsă apropiere de El; Adam era cu Dumnezeu în rai,
Iuda cu Hristos pe pământ. Amândoi au început cu ascultare şi au
sfârşit cu necredinţă, însă starea lui Iuda a fost cu mult mai
rea decât a celuilalt, pentru că Iuda avusese în faţă pilda lui
Adam şi a nesocotit-o. Saul nu a stăruit şi şi-a pierdut minţile;
Solomon nu a stăruit şi regatul s-a frânt în două. Dar ce
stăruinţă la Avraam în credinţă! Ce stăruinţă la Iacov în
smerenie, la Iosif în castitate, Ia David în pocăinţă, la
dreptul Iov în răbdare! Ce pildă preaminunată la preacurata
Fecioară în feciorie, la dreptul Iosif în ascultare, la
apostoli şi la următorii lui Hristos în dragostea de Domnul!
Sfânta Scriptură este plină de atâtea pilde care ne arată că
stăruinţa e biruitoare şi se încununează, încât nimeni din cei
ce o citesc n-are să poată spune că nu a ştiut, că nu i s-a
spus. Cum de au ştiut atâta mulţime de sfinţi şi mucenici, de la
întruparea lui Hristos şi până astăzi, iar noi nu? Dar nu
ştiinţa ne lipseşte, ci îndrăzneala. Să cunoşti ce este
stăruinţa în bine şi să fii delăsător aduce după sine îndoită
osândă. Cine nu a urmat calea aceasta pentru că nu a auzit de ea,
puţin va fi bătut, dar cine o cunoaşte şi nu o urmează va primi
bice multe.
Cărarea
binelui duce în sus, de aceea e foarte anevoioasă la început
pentru cel obişnuit să meargă pe drum neted sau să coboare. Cine
o ia pe calea binelui şi se întoarce apoi din drum, nici măcar nu
rămâne în locul de unde a pornit la început, ci se prăbuşeşte
tot mai adânc în întuneric şi pierzanie. De aceea spune Domnul:
Nimeni care pune mâna pe plug şi se uită îndărăt nu este
potrivit pentru împărăţia lui Dumnezeu (Luca 9, 62).
Evanghelia
de astăzi vorbeşte despre uimitoarea pildă de stăruinţă pe care
a dat-o o femeie de rând, şi aceea dintre păgâni. Fie această
pildă foc viu în cugetul tuturor celor ce zic că sunt credincioşi,
dar sunt învârtoşaţi şi reci la inimă ca piatra.
Şi
ieşind de acolo, a plecat Iisus în părţile Tirului şi ale
Sidonului. Şi iată o femeie cananeiancă din acele ţinuturi,
ieşind striga, zicând: Miluieşte-mă, Doamne, Fiul lui David!
Fiica mea este rău chinuită de demon. De unde venea Iisus? Din
Galileea, din ţinutul locuit de israeliţii coborâtori din
binecuvântatul Sem. Şi unde se ducea? Se ducea în ţinuturile
locuite de cananeenii coborâtori din Ham, cel blestemat. Domnul,
aşadar, pleca de la cei binecuvântaţi şi Se îndrepta către cei
blestemaţi. De ce? Pentru că cei binecuvântaţi uitaseră de
Dumnezeu şi astfel ajunseseră blestemaţi, iar dintre cei
blestemaţi unii mărturisiseră pe Dumnezeu şi ajunseseră
binecuvântaţi. După ce i-a certat pe cărturari şi farisei pentru
că ţineau obiceiurile dinafară încălcând poruncile lui
Dumnezeu privitoare la milostenie şi la cinstirea părinţilor,
Domnul împreună cu ucenicii săi a trecut în părţile acestea
păgâne.
De
ce S-a dus între păgâni de vreme ce abia mai înainte le poruncise
ucenicilor să meargă mai degrabă către oile cele pierdute ale
casei lui Israel (Matei 10, 6)? Mai întâi pentru că, precum zice
înţeleptul Gură de Aur, El nu este legat de nici o poruncă pe
care le-o dă ucenicilor. Apoi, fiindcă a văzut că iudeii îşi
întorc faţa de la El şi a ştiut că până la sfârşit se vor
lepăda de Dânsul. Dumnezeu e credincios făgăduinţei Sale. A
făgăduit că va trimite poporului iudeu pe Mântuitorul şi L-a
trimis. Dar poporul iudeu, prin capii săi, S-a lepădat de
Mântuitorul. Însă Dumnezeu e bogat în căile Proniei Sale;
lucrarea mântuirii nu s-a zădărnicit prin lepădarea iudeilor de
Mântuitorul. Mântuitorul a trecut hotarele iudeilor şi s-a dus la
alte neamuri. Credincios făgăduinţei Sale, Domnul a trimis pe
apostoli mai întâi la iudei însă, după Răstignire, Domnul
înviat i-a trimis Ia toate neamurile (Matei 28,19). În al treilea
şi ultimul rând, Domnul a vrut să-i ruşineze încă o dată pe
iudei prin credinţa păgânilor, ca să-i aducă astfel la pocăinţă
şi la întoarcerea către Dumnezeu. Mai întâi a căutat să facă
acest lucru prin sutaşul roman din Capernaum, care, fiind roman,
ţinea de seminţia iafetiţilor, şi a cărui credinţă în Hristos
a fost cu adevărat pilduitoare. Iafetiţii şi hamiţii vor fi
aşadar chemaţi la masa împăratului, pe când semiţii, aleşii,
întâii-chemaţi, nu vor să vină. Domnul a căutat să-i mustre şi
să-i întoarcă pe iudei dar, pentru că au rămas de piatră, au
fost lepădaţi de Cel de care S-au lepădat.
Priviţi
acum la credinţa cea mare a femeii cananeence. A ieşit în
întâmpinarea Domnului; L-a chemat: Doamne! şi: Fiul lui David!
Auzise, fără îndoială, despre acest Hristos Făcător de minuni,
pentru că faima Lui se răspândise până departe, la popoarele
învecinate. Auzind că trece prin ţinuturile lor, a alergat la El
cu mare credinţă şi bucurie. După Evanghelistul Marcu, Domnul a
intrat într-o casă, pentru că voia ca nimeni să nu ştie (Marcu
7, 24). E limpede că prin aceasta urmărea să se vadă şi mai bine
cât de mare este credinţa între păgâni. El nu li S-a arătat,
dar ei L-au descoperit. El S-a ascuns, dar n-a putut să rămână
tăinuit. L-a găsit credinţa cea tare a femeii cananeience. Poporul
chemat nu a venit, pe când poporul care locuia întru întuneric...
şi... în latura umbrei morţii (Isaia 9, 1) a ieşit să-L caute. A
fost găsit de către cei de care S-a ascuns.
Vedeţi
că femeia nu-i spune Domnului: „Ai milă de fiica mea”, ci „Ai
milă de mine!”Fiica acestei femei era nebună, era chinuită de
diavol; mama însă a cerut milă pentru ea însăşi. De ce? Pentru
că fiica, în nebunia ei, nici nu mai ştia de sine; nici nu-şi mai
dădea seama de grozăvia chinurilor pe care le încerca, precum îşi
dădea seama mama. De aici se vede şi dragostea cea mare a acestei
femei pentru copilul ei. Mama suferea de răul fiicei de parcă ar fi
fost al ei. Cel care are milă de fiica ei, de ea are milă, de
nefericita mamă. Cum să ai milă de ea fără să ai milă de fiica
ei? Fără îndoială că nebunia fetei îndurera întreaga casă, pe
toate rudele, pe toţi prietenii. Vecinii îi ocoleau, duşmanii se
bucurau. Mormânt era acolo, nu casă. Nu răsuna dintr-însa decât
plânset şi hohotele nebuneşti ale fetei bolnave. Putea mama să
vorbească despre altceva, să ceară altceva? Se poate să fi avut
pe suflet şi vreun păcat pentru care să se fi abătut asupra fetei
asemenea nenorocire. De aceea a spus: Miluieşte-mă!
El
însă nu i-a spus nici un cuvânt. Nu obişnuia Hristos să nu
răspundă la întrebările şi cererile oamenilor. I-a răspuns până
şi Satanei, ispititorului din pustie. A tăcut numai la întrebările
nedrepţilor Săi judecători, Caiafa şi Pilat. Atunci de ce
n-o ia în seamă pe această biată femeie? Pentru ca ochii celor
care nu văd nici să nu se deschidă; pentru ca femeia să dea şi
mai mult glas credinţei sale, şi toţi cei dimpreună cu Hristos să
vadă şi să înţeleagă.
Şi
apropiindu-se, ucenicii Lui îl rugau, zicând: Slobozeşte-o, că
strigă în urma noastră. Iar El, răspunzând, a zis: Nu sunt
trimis decât numai către oile cele pierdute ale casei lui Israel.
Vedeţi cu câtă înţelepciune lucrează Domnul neîmplinind
dintr-o dată ruga femeii, rămânând tăcut în faţa cererii ei ?
Ucenicilor li s-a şi făcut milă de ea. „Slobozeşte-o"
poate să însemne fie „dă-i ce cere", fie „scapă de ea",
numai să nu mai strige atât. La rugămintea ucenicilor, Domnul
a răspuns că este trimis doar către oile cele pierdute ale casei
lui Israel: adică la iudei.
De
ce a dat Domnul un răspuns ca acesta? Mai întâi, ca să arate că
Dumnezeu e credincios făgăduinţei Sale; şi apoi, ca să le dea de
gândit ucenicilor asupra faptului că şi păgânii sunt copiii lui
Dumnezeu, că şi ei au nevoie de mântuire. A vrut totodată să le
arate ucenicilor, prin această sărmană femeie plină de credinţă,
cum să se scuture de ideea îngustă cu care se încântau iudeii,
cum că Dumnezeu are grijă numai de iudei, ca şi când ar fi numai
Dumnezeul iudeilor. Anume a vorbit aşa Domnul, pe limba iudeilor, ca
să le deschidă ucenicilor mintea asupra a cât de greşit e acest
fel de a gândi înrădăcinat în minţile acestei naţii, tot atât
de greşit şi de strâmb ca şi apostazia acestui popor, ca şi
lepădarea lui de Hristos. Mântuitorul învăţa pe ucenici nu numai
prin cuvânt ci şi prin pilde vii, luate din viaţă. De astă dată,
în loc de cuvinte a lăsat ca însăşi întâlnirea cu această
femeie să le fie ucenicilor o învăţătură de neuitat. Pentru
aceea a şi trecut în părţile păgâne, ca să le dea ucenicilor
învăţătură prin aceste mari întâmplări. Dar vedeţi cum îşi
arată cananeianca nezdruncinata ei credinţă în Hristos: „Iar
ea, venind, s-a închinat Lui, zicând: Doamne, ajută-mă.” Era
încredinţată că nimeni pe lume nu poate s-o ajute afară de
Hristos. Fără îndoială că trecuse în zadar pe la toţi doctorii
şi vrăjitorii din păgânitatea aceea. Fata tot nebună rămăsese.
Acum însă era aici Vindecătorul tuturor chinurilor, tuturor
bolilor. Auzise de El şi crezuse mai înainte să-L vadă. Iar acum,
când îl vedea, creştea într-însa credinţa în puterea Lui
dumnezeiască. Acesta putea face ceea ce nimeni nu putea să
facă; putea să facă orice voia. Cananeianca credea că Hristos
poate, şi toată strădania ei era să-i câştige lucrarea pe care
nimeni altul în întrega lume n-o putea săvârşi. Deci, văzând
că nu-i răspunde şi că nici la rugămintea însoţitorilor Săi
nu o bagă în seamă, i-a alergat în faţă, a căzut în genunchi
și a strigat Doamne, ajută-mă!
El
însă, răspunzând, i-a zis: Nu este bine să iei pâinea copiilor
şi s-o arunci câinilor. Cumplit cuvânt! Aici Domnul nu vorbeşte
de la sine, ci pe limba iudaismului din vremea aceea, după care
numai iudeii erau copiii lui Dumnezeu iar cei de alt neam, câini.
Mântuitorul voia ca ucenicii să-şi dea singuri seama cât de rea
era această exclusivitate şi să apropie mintea lor de gândul pe
care-l va rosti mai târziu asupra fariseilor şi cărturarilor: Vai
vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici! Că închideţi
împărăţia cerurilor înaintea oamenilor; că voi nu intraţi, şi
nici pe cei ce vor să intre nu-i lăsaţi (Matei 23,13). Vedeţi că
cei numiţi copii s-au făcut asemenea câinilor, iar cei socotiţi
câini au ajuns copiii lui Dumnezeu. Acestora din urma iudeii le
ziceau câini din răutate, însă lucrul era în mare parte
adevărat. Păgânii din Tir şi Sidon, la fel cu cei din Egipt şi
de prin alte părţi, trecuseră cu vederea pe Dumnezeul cel viu,
punându-se în slujba demonilor care erau mai răi decât câinii.
Aici Hristos nu o mustră pe femeie ci neamul ei întreg, şi cu
acesta toate popoarele păgâne care se închinau dracilor în statui
şi lucruri moarte, cu felurite vrăjitorii şi jertfe necurate.
Dar
iată ce răspunde această femeie, mai tare în credinţă şi decât
iudeii cei aleşi şi decât păgânii cei dispreţuiţi: Da, Doamne,
dar şi câinii mănâncă din fărâmiturile care cad de la masa
stăpânilor lor. Câtă smerenie! Ea nu tăgăduieşte că ar fi
făcând parte dintr-un neam ce poate fi numit de câini. Nici nu se
dă în lături să-i numească pe iudei stăpâni - cu toate că era
mai bună decât ei. A prins repede înţelesul cuvintelor figurative
ale Mântuitorului. Credinţa te face înţelept; credinţa găseşte
cuvântul potrivit. Smerenia faţă de Domnul, dragostea pentru
copilul ei o face surdă la faptul că i s-a spus câine. Dar cine nu
se simte ca un câine necurat în faţa preacuratului Domn?
Nimeni care are o scânteie de credinţă într-însul. Nu sunt
vrednic ca să intri sub acoperământul meu, I-a spus Domnului
sutaşul păgân (Luca 7,6). Nici această femeie păgână nu se
ruşinează să fie numită câine înaintea Domnului. Câtă vreme
omul nu-şi simte păcătoşenia nu poate face nici un singur pas
spre mântuire. Mulţime de sfinţi, mai curaţi şi mai luminaţi
decât milioane de alţi oameni, nu s-au dat în lături să se
socotească câini.
Toţi
oamenii cu adevărat trezi, care s-au dezmeticit din beţia
pământului şi a patimilor trupeşti şi şi-au dat seama cât de
adânc s-au cufundat în mlaştina păcatului, înţeleg lucrul
acesta. Până atunci, prins în îmbrăţişarea morţii, omul nu
numai că nu are credinţă dar nici măcar nu vede trebuinţa de a
avea. Câtă vreme câinelui nu-i e ruşine că e câine nici nu-şi
doreşte să fie leu; câtă vreme broasca nu se îngreţoşează de
noroiul în care trăieşte nici nu vrea să iasă din el şi să
zboare ca un vultur. Femeia despre care citim astăzi simţea adânc
mizeria lumii păgâne cu decăderea, cu ticăloşia şi cu tot
noroiul ei respingător. Ea năzuia spre ceva mai puternic, mai
curat, mai strălucitor. Şi toate acestea i s-au dezvăluit în
Hristos cu nemăsurat mai multă slavă. De aceea nu dă înapoi,
îndură a fi socotită între câini, şi nu numai că îndură, dar
recunoaşte singură că este. Aşa fiind, cerşeşte doar o
fărâmitură din pâinea cea de viaţă dătătoare trimisă lui
Israel de Dumnezeu. Pâinea este Hristos, iar fărâmiturile sunt
până şi cele mai mărunte milostiviri ale Sale. Câinii flămânzi,
care nu au nici măcar atât, sunt mulţumiţi să le primească.
O,
femeie, mare este credinţa ta; fie ţie după cum voieşti. Şi s-a
tămăduit fiica ei în ceasul acela. Abia după ce lucrurile au
ajuns aici vorbeşte Domnul. Nici să fi fost această femeie fiică
a lui Avraam, n-ar fi putut arăta mai multă credinţă. Cine are
ochi de văzut şi urechi de auzit, vede şi aude. Acum ajunge. Până
şi Iuda a văzut ce credinţă tare are această cananeiancă.
Asemeni şi Petru, puţin credinciosul. Şi Toma. Domnul nu a lăudat
niciodată atât pe vreun apostol. Cui i-a mai spus El: Mare este
credinţa ta? Tuturor le-a spus măcar o dată: O, voi puţin
credincioşilor! Dar numai o dată? Neam necredincios şi îndărătnic!
i-a mustrat cândva (Matei 17, 17). De aceea îi şi luase în
ţinutul Canaan: ca să-i înveţe, prin păgânii necunoscători de
Lege şi de profeţi, credinţa tare şi puterea ei. Îi trecea prin
şcoala credinţei. Le dădea învăţătură temeinică tocmai aici,
în păgânatate. Câtă credinţă la această femeie care nu
învăţase de la ai săi nimic bun! Fusese învăţată să se
închine la lună şi la soare, la dobitoace şi la pietre. Se
născuse şi trăise în întuneric, neştiinţă şi ruşine. Mai
ţinea şi de neamul nelegiuit al cananeienilor, pe care Dumnezeu îi
izgonise din Pământul Făgăduinţei ca să le facă loc evreilor,
aleşii Săi. Cu adevărat, multe temeiuri pentru apostoli şi pentru
cei din neamul lor ca să chibzuiască asupra căilor lui Dumnezeu,
să se ruşineze şi să se căiască.
Apostolii
au înţeles învăţătura şi şi-au însuşit-o, dacă nu chiar pe
dată, cu siguranţă mai târziu. Au semănat credinţa în Hristos
pe tot pământul. Şi-au dat viaţa pentru ea. S-au slăvit prin ea.
Dar noi oare am înţeles, ne-am însuşit lecţia credinţei? Astăzi
Biserica lui Hristos este poporul ales al lui Dumnezeu în lume,
împărăţia cea nouă şi preoţia cea nouă. Vedeţi însă ce
nesocotit, ce dispreţuit este Hristos între popoarele creştine!
Vedeţi cum cei botezaţi au ajuns să fie nu numai „puţin
credincioşi”, ci cu totul lipsiţi de credinţă, un popor
stricat. Cred în orice altceva numai în Hristos nu. Caută ajutor
oriunde în jur, la stihiile şi materiile oarbe şi surde, numai la
Hristos Domnul cel Atotputernic, nu. De aceea şi-au atras cumplită
pedeapsă asupră-le, ajungând putrezi, răi, slabi şi ticăloşi
precum erau iudeii în vremea venirii lui Hristos pe pământ. Au în
mâna cheia împărăţiei cerurilor, dar mulţi nu intră, nici nu-i
lasă pe alţii să intre. Se arată mai răi, mai ticăloşi, mai
iubitori de sine şi mai legaţi de pământ decât celelalte
popoare. Ei îndepărtează astfel de la Hristos neamurile care nu
sunt creştine, le împiedică să intre în mult dorita împărăţie.
De la masa împărătească a lui Hristos le cad acelora doar
fărâmiturile: le adună şi se hrănesc cu ele. Dar cum să se
sature aceşti păgâni când europenii şi americanii care se lăfăie
la masă ca stăpâni, sunt atât de lipsiţi duhovniceşte? Oare
răbdarea lui Dumnezeu nu va ajunge odată la capăt? Nu se va lepăda
curând Domnul de cei ce se leapădă de El, precum a mai făcut
odinioară? Nu vor fi lepădaţi cei aleşi şi aleşi cei lepădaţi?
Nu vor fi blestemaţi binecuvântaţii de mai înainte iar cei
blestemaţi vor primi binecuvântare?
Ce
ne rămâne de făcut nouă în neamul acesta fără Dumnezeu? Nimic
altceva decât ce a făcut femeia cananeiancă: Să ne rugăm cu
stăruinţă lui Hristos Dumnezeu cel viu şi atotputernic, să
strigăm către El cu credinţă: Doamne, miluieşte-ne pe noi
păcătoşii! Dacă e voia lui Dumnezeu să înlocuiască poporul
ales cu un altul, dacă e voia Lui cea sfântă să ia împărăţia
de la neamurile creştine şi s-o dea altora, dacă pedeapsa pentru
păcat este aproape — chiar şi aşa fiind, nu toţi creştinii vor
fi lepădaţi odată cu lepădarea nemurilor lor, după cum nu toţi
evreii au fost lepădaţi odată cu lepădarea neamului evreiesc.
Intre evrei s-au mântuit cei care, după dărâmarea Ierusalimului,
L-au mărturisit pe Hristos, precum s-au mântuit şi cei care L-au
mărturisit în vremea vieţii Sale pe pământ. Mulţi evrei s-au
botezat, şi mulţi au ajuns mari sfinţi în Biserica lui Dumnezeu.
Se mântuiesc şi astăzi toţi cei ce se întorc la El, cum s-au
mântuit strămoşii lor mai înainte de a fi încetat să fie
poporul ales. Dumnezeu s-a uitat întotdeauna mai puţin la state
decât la popoare, şi mai puţin la neamuri decât la sufletul
fiecărui om. Să nu ne înfricoşăm aşadar, să nu spunem:
„Statele şi naţiunile creştine de astăzi vor fi distruse,
şi vom fi nimiciţi cu toţii”. Nu. Fie cu statele şi cu
naţiunile ceea ce trebuie să fie; nici un om care crede în Domnul
nu va pieri. Dumnezeu a găsit în Sodoma un singur drept - pe Lot -
şi pe acela singur l-a salvat, la nimicirea Sodomei.
Să
urmăm şi noi aşadar rugăciunii şi credinţei celei tari a femeii
cananeience, să nu dăm înapoi nici o clipă. Să avem credinţă
stăruitoare, necontenit străduindu-ne să nu lăsăm focul
credinţei să se răcească. Să înălţăm cu stăruinţă
rugăciune la Dumnezeu, pentru noi înşine, pentru întreaga
Biserică şi pentru tot neamul omenesc. Iar credinţa - numai
credinţa - va întări sufletele noastre şi va scoate de la noi
toată frica şi toată îndoiala; rugăciunea ne va limpezi
sufletele şi ne va umplea de bucurie, de gânduri bune şi de
iubire. Fie ca milostivul şi de oameni iubitorul Iisus Domnul nostru
să ne întărească în credinţă şi să audă rugăciunile
noastre. A Lui fie slava şi lauda, împreună cu Tatăl şi cu Duhul
Sfânt, Treimea cea deofiinţă şi nedespărţită, acum şi pururea
şi în vecii vecilor. Amin.
Sfântul
Nicolae Velimirovici, Predici
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu