Eminescu între credinţă şi cunoaştere - Acad. Zoe Dumitrescu-Bușulenga - Maica Benedicta
S-au încercat până acum câteva răspunsuri în problema
credinţei marelui artist gânditor, fiecare emiţător dând un caracter aproape
apodictic punctului său de vedere. Unii l-au socotit ateu ireductibil, alţii un
credincios fervent, fiecare întemeindu-se pe unul sau mai multe texte.
Calitatea probantă a textelor invocate este însă minimă prin desprinderea lor
de contextul atât de vast şi complex al întregii gândiri şi opere eminesciene,
care exprimă o personalitate de o natură cu totul particulară.
Într-adevăr, poetul gânditor român este şi el o fiinţă plină
de contradicţii, ca oricare alt om, aşa cum dovedeşte psihologia modernă
abisală. Dar marii artişti, cu înzestrările lor, atât de bogate şi variate,
resimt, trăiesc şi mai cu seamă exprimă psyché-a lor divizată în feluri
neobişnuite, dramatice, uneori chiar tragice. Dualismul acesta întreţine în
personalităţile înalt creatoare o polaritate, o tensiune adesea greu
suportabilă.
În căutările lui înfrigurate, pătimaşe, a pendulat el,
liricul admirabil, „între filosofii”, s-a cufundat în mituri, a încercat să
pătrundă în ştiinţă, cercetând necontenit căile ce duc spre frumuseţi şi
adevăruri supreme. Procesul cunoaşterii a fost la el lung cât scurta lui viaţă,
dar patima căutării a învins brevitatea existenţei. Pe măsură ce căutătorul
nesăţios de cunoaştere avea să-şi extindă tot mai larg orizontul informaţiei,
al culturii, îndoielile aveau să sporească. Mai cu seamă studiile universitare,
la Viena şi Berlin, între anii 1869-1874, au hrănit intelectul acela atât de
receptiv, de cuprinzător. În Universitatea vieneză Eminescu a făcut să treacă
prin lumea cugetării lui un material enorm de informaţii: istorie şi filosofie,
literaturi vechi, arte, drept, economie politică şi ştiinţe exacte. Frecventa
şi muzeele, sălile de teatru şi concerte, bibliotecile, anticariatele şi citea
toată noaptea.
Eminescu a creat superbele, unicele modele cosmologice din
romantismul european, în Scrisoarea I (cosmogonia şi apocalipsa) şi în
Luceafărul. Pe de altă parte, a dat semne ale unei adânci dureri existenţiale.
A recurs la filosofia stoică şi eleată pentru Glossă, pe care am numit-o mic
manual de înţelepciune stoică, predicând rămânerea în afara iureşului lumii,
acest mare teatru în care toate valorile sunt răsturnate.
A dorit stingerea în bine-cunoscutele variante ale poeziei
Mai am un singur dor. Versurile de dragoste de după 1877 sunt înconjurate de
aura unei tristeţi fără leac, băută până la drojdie, ca în Despărţire sau în De
câte ori, iubito... Dar, în răstimpul acesta, îi răsunau în auzul interior
frânturi din amintirile copilăriei şi adolescenţei. Sărbătorile Crăciunului
rechemau, ca nişte clopoţei de argint, Colinde, colinde (din 1878), cu bucuria
copiilor şi a fetelor care, de dragul Mariei, îşi piaptănă pletele:
„De dragul Mariei
Şi a Mântuitorului
Luceşte pe ceruri
O stea călătorului.”
(care amintesc cu emoţie întotdeauna acea parte din Simfonia
a V-a a lui Anatol Vieru, inspirată din fermecătoarele versuri). La fel şi
Paştile, cu solemnitatea înălţării din mormânt, a Învierii lui Hristos, îi
inspiră lui Eminescu o poemă gravă, culminând cu cântarea românească
tradiţională Hristos a înviat, în poema Învierea, tot din 1878:
„Christos au înviat din morţi,
Cu cetele sfinte,
Cu moartea pre moarte
călcând-o,
Lumina ducând-o
Celor din morminte”
Sufletul lui, copleşit de suferinţă, se înalţă mai ales spre
ocrotitoarea noastră, intercesoarea pentru noi pe lângă Dumnezeiescul ei Fiu,
şi două rugăciuni din 1879 îi sunt închinate Sfintei Fecioare. Mai cunoscută
este cea în care cere îndurare „Luceafărului mărilor”.
Prin poemul Bolnav în al meu suflet aş vrea să întăresc
afirmaţia mea în legătură cu tensiunea teribilă la care a fost supus, de
structura sa interioară, divizată şi contradictorie, geniul eminescian. Nu cunosc
o pagină existenţială mai disperată în toată poezia lumii, aşa cum citim în
acest poem. Se îmbină aici atâta durere, atâta spaimă de viaţă, atâta groază de
posibilele reveniri (migraţia eternă) preconizate de filosofia indiană, atâta
dorinţă, neputincioasă însă, de a distruge voinţa de a trăi (aceea în care
Schopenhauer vedea izvorul vieţii), dar şi atâta umilinţă şi dispreţ de sine
(nimicnicia lui), încât existenţialiştii secolului al XX-lea apar, pe lângă el,
ca nişte snobi dezgustaţi de o viaţă oţioasă. Deznădejdea concentrată aici,
atât de cumplită, nu e creştină, însă izbucneşte dintr-o sinceritate
sfâşietoare.
Dar iarăşi se trezeşte în el, în geniul apăsat de
imperfecţiunea lui, amintirea copilăriei curate, pioase. Şi, incredibil,
alături de textul de mai sus, apare a doua rugăciune, în formă de sonet:
„Răsai asupra mea, lumină lină,
Ca-n visul meu ceresc de-odinioară;
O, Maică Sfântă, pururea fecioară,
În noaptea gândurilor mele vină.
Speranţa mea tu n-o lăsa să moară
Deşi al meu e un noian de vină.
Privirea ta de milă caldă, plină,
Îndurătoare – asupra mea coboară.
Străin de toţi, pierdut în suferinţa
Adâncă a nimicniciei mele,
Eu nu mai cred nimic şi n-am tărie.
Dă-mi tinereţea mea, redă-mi credinţa
Şi reapari din cerul tău de stele,
Ca să te ador de-acum pe veci, Marie!”
Cu câtă dragoste, cu câtă evlavie se îndreaptă cel ajuns la
capătul cunoaşterii şi al deznădejdii spre Maica Sfântă, spovedindu-se şi
cerându-i înapoi tinereţea şi credinţa, cu o smerenie într-adevăr mântuitoare.
Rugăciunea regăsită îl poate singură reda lui însuşi, unificându-şi fiinţa până
atunci tragic divizată, reintroducând-o în aura luminei line, cu a cărei
cântare monahii şi monahiile încheie slujba la apusul soarelui. De altfel, o
mărturie mult mai târzie, de prin 1886, din perioada ultimă a bolii, vine să
confirme întoarcerea definitivă la credinţa izbăvitoare.
Încurajat de Creangă să încerce şi un tratament la bolniţa
Mănăstirii Neamţ, Eminescu acceptă sugestia. Tratamentul nu s-a dovedit eficace,
dar aura locului sacru l-a înconjurat pe bolnav cu clipe de linişte
binefăcătoare pentru sufletul său. Căci, aşa cum a consemnat un duhovnic al
mănăstirii pe un Ceaslov, poetul a cerut să fie spovedit şi împărtăşit (era
ziua de 8 noiembrie 1886, ziua Sfinţilor Voievozi Mihail şi Gavriil, ziua lui
Mihai).
Şi, după ce a primit Sfânta Împărtăşanie, a sărutat mâna
preotului şi i-a spus: „Părinte, să mă îngropaţi la ţărmul mării, lângă o
mănăstire de maici şi să ascult în fiecare seară, ca la Agafton, cum cântă
Lumină lină”.
Avem adânca încredinţare că Prea Sfânta Născătoare de
Dumnezeu, în mila ei nesfârşită faţă de durerea şi umilinţa lui, i-a mijlocit
mântuirea. Astfel, „gândurile ce au cuprins tot universul” revin la matca
Ortodoxiei româneşti pe care, dincolo de toate pendulările căutătorului de
absolut, Eminescu a iubit-o şi a apărat-o ca pe prima valoare a spiritualităţii
neamului, întrupată în Biserica naţională.
Şi ca încheiere, vreau să citez fraza de început a unui
articol intitulat Paştele: „Să mânecăm dis de-dimineaţă şi în loc de mir,
cântare să aducem Stăpânului şi să vedem pe Hristos, Soarele dreptăţii, viaţa
tuturor, răsărind”.
Selecţie din studiul
„Eminescu între credinţă şi cunoaştere”,
din volumul „Eminescu - Viaţa”, Ed. Nicodim Caligraful, 2009
0 comments:
Trimiteți un comentariu