Proiectul de lege privind înființarea cabinetelor de consiliere pentru criza de sarcină NU interzice avortul, ci sprijină femeia, copilul și familia!
Citiți aici textul proiectului.
Susţineţi acest proiect scriindu-le celor care pot lua o poziţie publică în această privinţă.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTAŢILOR SENAT
LEGE
privind înfiinţarea, funcţionarea şi organizarea cabinetelor de consiliere pentru criză de sarcină
Preambul
•Având în vedere următoarele texte de lege din legislaţia naţională:
Art. 6 din Legea 46/2003 Legea drepturilor pacientului, care prevede că "pacientul are dreptul de a fi complet informat asupra stării sale de sănătate, a intervenţiilor medicale propuse, a riscurilor potenţiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente Ia procedurile propuse";
Art. 1 alin. 3 din Constituţia României, care prevede principiul imperativ al garantării valorilor supreme reprezentate de demnitatea omului, drepturile şi libertăţile acestuia, Iibera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea;
Art. 22 alin. 1 din Constituţia României, care consacră principiul imperativ al garantării dreptului Ia viaţa ;
Art. 23 alin.1 din Constituţia României, care consacră principiul inviolabilităţii libertăţii persoanei al siguranţei persoanei;
Art. 24 alin. 1 din Constituţia României, care consacră principiul absolut al garantării dreptului Ia apărare;
Art. 26 alin. 2 din Constituţia României, care stipulează principiul imperativ al dreptului persoanei fizice de a dispune de ea insăşi, cu condiţia de a nu încălca drepturilei libertăţile altora, ordinea publica şi bunele moravuri;
Art. 29 alin. 2 din Constituţia României, care stipulează principiul garantării libertăţii de conştiinţă;
Art. 31 alin. 1 din Constituţia României, care stipulează principiul liberului acces Ia orice informaţie de interes public;
Art. 31 alin. 2 din Constituţia României, care reglementează principiul obligatoriu al informării corecte a oamenilor asupra problemelor de interes personal de către autorităţile publice ;
Art. 34 alin. 1 din Constituţia României, care consacră principiul garantării ocrotirii sănătăţii ;
Art. 34 alin. 2 din Constituţia României, care prevede principiul obligatoriu al asigurării de către stat a sănătăţii publice ;
Art. 46 din Constituţia României, care reglementează principiul garantării dreptului Ia moştenire ;
Art. 47 alin. 2 din Constituţia României, care prevede principiul liberului acces Ia măsurile de asistenţă socială ;
Art. 48 alin. I din Constituţia României, care stipulează principiul obligativităţii din partea părinţilor de a sigură creşterea, educaţiei instruirea copiilor;
Art. 49 alin. 1 din Constituţia României, care prevede principiul potrivit căruia copiii beneficiază de un regim special de protecţiei de asistentă în realizarea drepturilor lor;
Art. 57 din Constituţia României, care consacră principiul în temeiul căruia fiinţele umane trebuie să-şi exercite drepturile i libertăţile constituţionale cu bună-credinţă, fără să încalce drepturile şi libertăţile celorlalţi;
Art. 654 alin. 1, 2 şi 3 din Codul Civil, potrivit căruia "Pentru a succede trebuie neapărat că persoană ce succede să existe în momentul deschiderii succesiunii. Copilul conceput este considerat că există. Copilul născut mort este considerat că nu există";
Art. 808 alin. 1 din Codul Civil, potrivit căruia "Este capabil de a primi prin donaţiune între vii oricine este conceput în momentul donaţiunii";
Art. 808 alin. 2 din Codul Civil în conformitate cu care "Este capabil de a primi prin testament oricine este conceput Ia epoca morţii testatorului";
Art. 7 alin. 2 din Decretul nr. 3111954 privitor Ia persoanele fizice i juridice precum art. 36 din noul Cod Civil, care consacră principiul imperativ în temeiul căruia "drepturile copilului sunt recunoscute de Ia concepţie, însă numai dacă el se naşte viu";
Art. 176 alin. 1 din Codul Penal care prevede faptul că omorul săvârşit asupra unei femei gravide constituie omor deosebit de grav.
•Considerând că dreptul copilului nenăscut de a trăi este un drept fundamental având în vedere următoarele texte de lege din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (D.U .D.O.), Convenţia pentru apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor fundamentale (C.E.D.O.) din alte convenţii internaţionale Ia care România este parte:
Art. 3 din D.U.D.O., care reglementează principiul dreptului Ia viaţă, libertate şi securitate al oricărei fiinţe umane;
Art. 25 din D.U.D.O., care prevede principiul potrivit căruia orice fiinţă umană are dreptul Ia serviciile sociale necesare. Tot acest articol prevede principiul în virtutea căruia mama copilul au dreptul la ajutori ocrotire deosebite;
Art. 29 din D.U.D.O., care reglementează principiul satisfacerii justelor cerinţe ale moralei, ordinii publice;
Art. 2 din C.E.D.O., care reglementează principiul protejării obligatorii a dreptului Ia viaţa prin lege; embrionul şi fătul nefiind exclus de Ia această protecţie. Conform acestui articol, ţările membre ale Consiliului Europei sunt solicitate să ia măsuri adecvate pentru protejarea vieţii celor aflaţi în jurisdicţia proprie;
Art. 53 din C.E.D.O., care permite statelor membre să ofere oricui inclusiv embrionului sau fătului) o protecţie mai bună a drepturilor omului decât cea stabilită prin Convenţie;
Preambulul Protocolului Adiţional nr. 13 Ia C.E.D.O. încheiat Ia Vilnius Ia 03.05.2002, care prevede că "dreptul Ia viaţă reprezintă o valoare fundamentală într-o societate democratică", drept ce reprezintă în concepţia europeană "o demnitate înnăscută a tuturor fiinţelor umane";
Art. 6 alin. 1 din Pactul Internaţional cu privire Ia Drepturile Civilei Politice, adoptat de Adunarea generală a Naţiunilor Unite Ia 16 decembrie 1966) reglementează faptul că "Fiecare fiinţă umană are dreptul inerent Ia viaţa. Acest drept va fi protejat prin lege. Nimeni nu va fi privat arbitrar de viaţă";
1 Vo v. France, no. 53924/00, judgment of 8 July 2004, ş 78;
2 L.C.B. v. UK, judgment of 9 June 1998, ş 36;
'A., B. and C. v. Ireland, no. 25579/05, judgment of 16 December 2010, ş 222;
Art. 2 din Convenţia Europeană pentru Protecţia Drepturilor Omului şi a Demnităţii Fiinţei Umane (Convenţia de Ia Oviedo, 1997) ce prevede că "lnteresele bunăstarea fiinţei umane vor prevala asupra intereselor singulare ale societăţii sau ale ştiinţei.";
Art. 6 din Convenţia Europeană cu privire Ia Drepturile Copilului, ce reglementează principiul ocrotirii al recunoaşterii dreptului Ia viaţa al fiecărui copil principiul asigurării, în limitele posibilului, a dreptului Ia supravieţuire şi Ia dezvoltare al copilului;
Parlamentul României adoptă prezenta lege:
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1. Prezenta lege reglementează măsuri privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea cabinetelor de consiliere pentru criză de sarcină.
Art. 2. Activităţile de consiliere pentru criza de sarcina se realizează în cabinetele de consiliere pentru criză de sarcină din sectorul public sau privat, constituite ca atare sau în cadrul unităţilor spitaliceşti, cu respectarea dispoziţiilor legale.
Art. 3. În sensul prezenţei legi, următoarele noţiuni se definesc după cum urmează:
a). Criză de sarcină - o conştientizare bruscă a unei sarcini nedorite şi care ameninţă bunăstarea emoţională, fizică spirituală a unei persoane.
b). Cabinetele (Centrele) de consiliere pentru criză de sarcină sunt instituite în scopul de a informa într-un cadru organizat, confidenţiali sigur, femeile însărcinate cu privire Ia riscurile avortului, Ia drepturile avantajele pe care femeile însărcinate le au conform legii, astfel încât decizia pe care o iau privind sarcina să fie în deplină cunoştinţă de cauză.
c). Consilierea în criză de sarcină reprezintă activitatea de:
•cercetare a cauzelor care determină femeia însărcinată să ceară întreruperea voluntarii de sarcină;
•explicarea ilustrarea cu imagini foto/video a procedurii medicale de avort;
•informare cu privire Ia existenţa riscurilor complicaţiilor imediatei tardive, fizice psihice ale avortului la cerere precum sterilitatea, suferinţa psihologică, sindromul post-avort etc.;
•informare asupra dezvoltării embrionarei fetale din momentul conceperii copilului până Ia naştere, prin discuţii prezentarea unui scurt material video, precum şi sublinierea faptului că încă din momentul conceperii embrionul este o fiinţă umană în sensul deplin al cuvântului, a cărei viaţă va înceta în urma procedurii medicale;
•prezentarea examinării ecografice a sarcinii i înmânarea unei înregistrări fotografice sau video a acesteia, acolo unde acest lucru este posibil;
•explicare a alternativelor Ia avort, cum ar fi: posibilitatea de încredinţare a copilului spre adopţie, darea copilului în asistenţă maternală sau în plasament simplu, creşe cu program săptămânal, etc.;
•informare cu privire Ia asistenţa socială, medicală, psihologică, financiară şi materială, în timpul sarcinii după naştere, furnizată de diverse instituţii de stat sau organizaţii private;
•înmânare a unei liste cu instituţii organizaţii ce oferă asistenţă sprijin, cum ar fi: organizaţii non-guvernamentale, culte, asistenta socială din partea primăriilor prin Direcţia de Asistenta Socială Protecţia Copilului, centre maternale, etc.
d). Consilier pentru criză de sarcină (numit în continuare "consilier") - reprezintă persoană de specialitate medic, psiholog său asistent social care efectuează activitatea de consiliere în criză de sarcină.
e). Certificatul de consiliere - reprezintă înscrisul oficial prin care se atestă de consilier faptul că femeia însărcinată a fost consiliată de un specialist în legătură cu decizia asupra sarcinii respective în cadrul unui cabinet de consiliere pentru criză de sarcină.
f). Perioada de gândire - reprezintă o perioadă de reflecţie şi este instituită în scopul ca femeia însărcinată să decidă în deplină cunoştinţă de cauză asupra actului de avort (întrerupere a sarcinii). Decizia de a păstra sau nu sarcina aparţine exclusiv femeii.
CAPITOLUL II
CABINETELE (CENTRELE) DE CONSILIERE PENTRU CRIZĂ DE SARCINĂ
Art. 4. (1) Cabinetele (Centrele) de consiliere pentru criza de sarcină se înfiinţează funcţionează, potrivit prezenţei legi, în cadrul fiecărei secţii de ginecologie a unităţilor spitaliceşti de stat în fiecare clinică de obstetrică-ginecologie de stat.
(2) Cabinetele (Centrele) de consiliere pentru criză de sarcina se pot înfiinţa în regim privat, în afară unităţilor spitaliceşti de stat.
(3) În cazul în care clinicile de obstetrica-ginecologie de stat nu dispun de consilieri pentru criză de sarcină, aflându-se în imposibilitatea de a înfiinţa cabinete (centre) de consiliere pentru criză de sarcină în cadrul propriilor secţii de ginecologie, acestea acestea sunt obligate să încheie contracte privind furnizarea unor astfel de servicii cu cabinete (centre) de consiliere pentru criză de sarcină înfiinţate în regim privat.
Art. 5. (1) Cabinetele private de consiliere se acreditează după o procedură care va fi stabilită de Ministerul Sănătăţii prin normele metodologice emise pentru aplicarea legii.
(2) Se înfiinţează în cadrul Ministerului Sănătăţii - Registrul cabinetelor de consiliere pentru criză de sarcină, care ţine evidenţa cabinetelor acreditate. Medicii care lucrează în secţiile de obstretica-ginecologie din unităţile spitaliceşti de stat private au obligaţia să se informeze asupra cabinetelor de consiliere acreditate, înainte de a recurge Ia procedura întreruperii sarcinii.
(3) Certificatul de consiliere eliberat de un cabinet de consiliere neacreditat este nul.
ART. 6. Cabinetul de consiliere pentru criză de sarcină va fi condus de un consilier. În compunerea cabinetului de consiliere pentru criză de sarcină pot lucra mai mulţi consilieri.
Legea a fost iniţiată de un grup de 51 de deputaţi şi senatori:
Deputaţi fără grup: Giurgiu Mircia
Deputaţi PD-L: Ardeleanu Sanda-Maria, Arion Viorel, Axenie Carmen, Barbu Sulfina, Bode Lucian Nicolae, Boiangiu Victor, Botiş Ioan-Nelu, Boureanu Cristian Alexandru, Călian Petru, Chircu Doiniţa-Mariana, Ciobanu Gheorghe, Croitoru Cătălin, Dascălu Constantin, Dobre Cristina Elena, Drăgulescu Iosif Ştefan, Dugulescu Marius Cristinel, Ghiţă-Eftemie Stelian, Gurzău Adrian, Hogea Gheorghe, Holdiş Ioan, Iacob Ridzi Monica Maria, Lubanovici Mircea, Marin Mircea, Novac Cornelia Brînduşa, Păduraru Nicuşor, Popoviciu Alin Augustin Florin, Postolachi Florin, Riviş-Tipei Lucian, Rusu Valentin, Spînu Teodor-Marius, Stavrositu Maria, Stoica Mihaela, Surpăţeanu Mihai, Şandru Mihaela Ioana, Tabără Valeriu, Toader Mircea-Nicu, Turcan Raluca, Udrea Elena Gabriela, Uricec Eugen Constantin, Voinescu-Cotoi Sever
Deputaţi PSD: Neacşu Marian
Deputaţi Mino.: Ganţ Ovidiu Victor, Ibram Iusein, Mircovici Niculae, Păun Nicolae, Popov Duşan, Zisopol Dragoş Gabriel
Senatori PD-L: Boagiu Anca-Daniela, David Gheorghe, Popa Mihaela
Cei care doresc să traducă din limba engleză mărturii ale femeilor care au trecut prin criza de sarcină sunt rugaţi să scrie un mail la adresa blog.stefania1@gmail.com. Dacă aţi trecut printr-o situaţie similară cu cele prezentate până acum şi puteţi da mărturie despre acest fapt scrieţi-ne pe aceeaşi adresă.
0 comments:
Trimiteți un comentariu