Cele
patru patimi din rugăciunea Sfântului Efrem arată tocmai această
îmbolnăvire a poftei şi iuţimii şi căderea lor în slujba
simţurilor. Grija de multe este semnul împătimirii de lucruri,
iubirea de stăpânire arată boala mândriei, grăirea în deşert
este semnul necurăţiei, iar trândăvia, nepăsarea, este propteaua
care le sprijină pe celelalte. Însănătoşirea stă în procesul
invers: scoaterea mâniei şi poftei din simţire şi punerea lor în
slujba minţii. Curăţia vindecă pofta de trup, smerenia scapă de
mândrie, răbdarea izgoneşte iubirea de avuţie, iar dragostea
întoarce iuţimea la starea ei firească.
Care
sunt trăsăturile sufletului sănătos vedem din partea a doua a
rugăciunii Sfântului Efrem, în care cerem de la Dumnezeu să ne
dăruiască duhul curăţiei, al gândului smerit, al răbdării şi
al dragostei, asupra cărora ne oprim acum.
Duhul
curăţiei
Duhul
curăţiei nu trebuie luat ca simplă curăţie trupească de
păcatele desfrânării. Curăţia este prima treaptă a nepătimirii,
starea sufletului curăţit de patimi, gata pentru lucrarea
virtuţilor. „Cum să cântăm cântarea Domnului în pământ
străin?”, ziceau evreii în robia babilonică, pe care tâlcuind-o,
Părinţii ne învaţă că nu putem aduce nici un rod de faptă
bună, câtă vreme ne aflăm în robia patimilor. De aceea pune
Sfântul Efrem curăţia în fruntea celorlalte virtuţi, ca pe una
ce stă la începutul vieţii virtuoase.
Duhul
gândului smerit
Duhul
gândului smerit este prima sămânţă răsărită pe ogorul
curăţiei. Este o aşezare în starea firească a existenţei
noastre pământeşti în faţa lui Dumnezeu. Pe de o parte, făpturi
slabe şi neputincioase, „ca iarba şi ca floarea ierbii” (Psalm
102); „statul meu ca nimic înaintea Ta”, zice David (Psalm 38);
pe de altă parte, pe toate şi însăşi existenţa noastră,
avându-le primite în dar de la Dumnezeu. „Ce ai să nu fi
primit”, ne întreabă Apostolul (I Corinteni 4, 7), pentru a
încheia: „cu harul lui Dumnezeu sunt ceea ce sunt” (I Corinteni
15, 10). De aceea, Sfinţii Părinţi ziceau că smerenia este a se
socoti omul pe sine mai prejos decât toţi oamenii şi chiar decât
dobitoacele, şi a pune pe seama lui Dumnezeu toate faptele sale
bune.
Duhul
răbdării
Duhul
răbdării este a doua sămânţă, care creşte pe ogorul curăţiei.
Căci dacă omul se smereşte şi-şi recunoaşte păcatele, îşi dă
seama că este vrednic de nenumărate pedepse din partea lui Dumnezeu
şi nu numai de pedepse pământeşti, ci şi de muncile veşnice, ca
o slugă leneşă care nesocoteşte poruncile Domnului său. Şi
rabdă cu bucurie toate necazurile, suferinţele şi încercările,
fiind încredinţat de cuvântul Domnului că „în lume necazuri
veţi avea” (Ioan 16, 33) şi „cu multe suferinţe trebuie să
intrăm în Împărăţia lui Dumnezeu” (Faptele Apostolilor 1,
22); numai „cine va răbda până la sfârşit, acela se va mântui”
(Matei 24, 13).
Sfinţii
Părinţi, îndemnându-ne cu cuvântul apostolesc că „pătimirile
de acum nu sunt vrednice de slava pe care a gătit-o Domnul celor
ce-L iubesc pe Dânsul”, ne îmbărbătează cu făgăduinţa că
„puţină este osteneala şi veşnică odihna” (Cuviosul Moise).
Răbdarea curăţă, preface şi înnoieşte sufletul, precum zice un
părinte din Pateric: „Ceara de nu se va înfierbânta în foc ca
să se înmoaie, nu se va putea întipări pecetea ce se pune pe ea;
tot aşa şi omul: de nu va fi muiat de fierbinţeala focului
necazurilor, ostenelilor, bolilor, suferinţelor şi ispitelor, nu se
poate întipări într-însul pecetea Sfântului Duh” (Pentru
răbdare, 7).
Duhul
dragostei
Duhul
dragostei este desăvârşirea şi încununarea tuturor celorlalte.
Cine s-a împodobit cu curăţia, cu smerenia şi cu răbdarea, acela
este şi iubitor de Dumnezeu şi de aproapele; a ajuns la iubire,
care este plinătatea a toată virtutea, care nu cade niciodată,
care este izvor a tot binele. Căci în cine sălăşluieşte
dragostea, Însuşi Dumnezeu petrece, Care este dragoste (I Ioan 4,
8). De aceea, Sfântul Efrem o aşază în urma celorlalte, precum şi
Sfântul Ioan Scărarul, pe cea din urmă treaptă a scării Raiului,
ca una care este mai mare decât toate virtuţile, le cuprinde
pe toate şi va dura şi în veacul ce va să vie.
Dacă
cele patru patimi formau un povârniş de la trândăvie tot mai jos,
apoi cele patru virtuţi sunt trepte suitoare de la curăţie până
la Dumnezeu. Totodată, ele sunt potrivnice celor patru duhuri rele
şi ne arată cum ne putem tămădui sufletul îmbolnăvit de
ele. Curăţia curăţă sufletul îmbolnăvit de grăirea în
deşert, smerenia însănătoşeşte legăturile cu aproapele,
răbdarea ne scapă de împătimirea faţă de lucruri, iar dragostea
vindecă nepăsarea de mântuire, prin recunoştinţă şi iubirea
faţă de Dumnezeu. Pentru că la cel curat toate sunt curate, deci
şi limba; cel smerit socoate pe aproapele mai bun decât pe sine;
cel răbdător nu-şi pune nădejdea în lucruri, iar iubitorul de
Dumnezeu se străduieşte necontenit să împlinească poruncile Lui.
Astfel,
omul stăpân pe limbă, smerit, răbdător şi iubitor de Dumnezeu
ne înfăţişează icoana curăţită de patimi a omului
duhovnicesc.
Dacă
privim rugăciunea Sfântul Efrem cu lumina învăţăturii
duhovniceşti a Sfântul Maxim Mărturisitorul, vom găsi un temei
psihologic, sufletesc şi mai adânc al ei.
Păcatul
îmbolnăveşte pofta şi iuţimea, cele două puteri sufleteşti ale
omului, scoţându-le din ascultarea faţă de minte şi punându-le
în slujba simţurilor. Pofta, din dor aprins către Dumnezeu, devine
poftă de trup, de lucruri şi de slavă deşartă; iar iuţimea, din
tonic întăritor al poftei, devine mânie, furie împotriva
aproapelui.
Cele
patru patimi din rugăciunea Sfântului Efrem arată tocmai această
îmbolnăvire a poftei şi iuţimii şi căderea lor în slujba
simţurilor. Grija de multe este semnul împătimirii de lucruri,
iubirea de stăpânire arată boala mândriei, grăirea în deşert
este semnul necurăţiei, iar trândăvia, nepăsarea, este propteaua
care le sprijină pe celelalte. Însănătoşirea stă în procesul
invers: scoaterea mâniei şi poftei din simţire şi punerea lor în
slujba minţii. Curăţia vindecă pofta de trup, smerenia scapă de
mândrie, răbdarea izgoneşte iubirea de avuţie, iar dragostea
întoarce iuţimea la starea ei firească.
Încă
o dată înţelegem cât de adâncă şi de temeinică este
învăţătura duhovnicească a Sfântului Efrem Sirul, arătată
prin alegerea celor două şiruri de duhuri din rugăciunea sa. Ele
ne pun în faţă două icoane: aceea a omului stricat de patimi şi
aceea a omului înnoit prin virtute; starea păcătoasă în care ne
aflăm noi şi de care ne rugăm lui Dumnezeu să ne scape, şi
starea duhovnicească spre care tindem, rugând pe Dumnezeu să ne-o
dăruiască.
(Protosinghel
Petroniu Tănase, Uşile pocăinţei. Meditaţii duhovniceşti la
vremea Triodului, Editura Doxologia, Iaşi, 2012)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu