Din
inimă pornesc și gândurile rele, dar și cele bune, iar omul este
sfâșiat în două direcții opuse. Lupta aceasta poate fi purtată
și câștigată numai dacă ni-L luăm pe Dumnezeu ca aliat.
Sfântul
Talasie Libianul îşi exprimă convingerea că inima bună nutreşte
gânduri bune, „căci precum este comoara ei, aşa sunt şi
gândurile ei”.
Faptul
că atât gândurile bune, cât şi cele rele pornesc din inimă, nu
înseamnă că harul dumnezeiesc şi satana se află în ea în
acelaşi timp. Sfântul Diadoh al Foticeei precizează acest lucru:
„E drept că inima izvorăşte şi din sine gânduri bune şi rele,
dar nu rodeşte prin fire cugetările rele, ci amintirea răului i
s-a făcut ca un fel de deprindere din pricina rătăcirii dintâi,
însă cele mai multe şi mai rele dintre gânduri le zămisleşte
din răutatea dracilor; dar noi le simţim pe toate ca ieşind din
inimă”. În continuare, Sfântul Diadoh arată că „harul îşi
ascunde prezenţa sa în cei botezaţi, aşteptând hotărârea
sufletului”. Dacă omul păzeşte poruncile lui Hristos şi cheamă
neîncetat numele Lui, „focul sfântului har se va revărsa şi
peste simţurile mai de dinafară ale inimii, arzând cu totul
neghina pământului omenesc”. Aflându-se în această stare de
sporire a păzirii poruncilor şi chemând neîncetat numele
Domnului, „adierea Duhului Sfânt” va stinge săgeţile
diavolului „încă pe când sunt în aer”, înainte ca ele să
atingă trupul.
Prin
urmare, în inimă are loc cea mai mare luptă a nevoitorului
creştin.
(Mitropolit
Hierotheos Vlachos, Psihoterapia ortodoxă. Știința Sfinților
Părinți, traducere de Irina Luminița Niculescu, Editura Învierea,
Arhiepiscopia Timișoarei, 1998, pp. 189-190)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu