foto: www.freedigitalphotos.net |
Sursa:
www.pravmir.ru
Familia
în societatea contemporană
Eu
aș compara familia cu fundația unei case: dacă fundația nu e
solidă, nici casa nu va fi solidă. Iar dacă fundația nu e pusă
corect, casa nu se poate fi construită, oricât de multe eforturi
s-ar depune pentru asta. Primii oameni au format o familie, o familie
întemeiată de Însuși Dumnezeu. Astăzi ne confruntăm cu această
problemă: oamenii simt nevoia să întemeieze o familie, dar nu știu
cine îi poate uni. Astăzi, multe cupluri sunt în favoarea
căsătoriei; chiar mulți politicieni se prezintă ca susținători
ai valorilor familiei, dar, în același timp, multe state duc o
asemenea politică, încât instituția familiei este practic
nimicită. Sarcina noastră este să menținem instituția familiei
vie cât mai mult cu putință. S-ar părea că pentru creștini e
mai ușor: în vieţile lor, toate prioritățile sunt fixate, iar ei
ştiu că adevărata familie este o uniune permanentă, o căsnicie
binecuvântată în Taina Cununiei. Dar trăim într-o lume în care
mulți urmează idealuri non-creștine. Oare cei care fac asta au
refuzat idealurile creștine, sau nici măcar nu au cunoscut acestei
idealuri? Aceasta e o temă pe care nu o vom discuta acum. Problema
este că mulți proclamă idealuri comune în societate: că nu este
necesar să te căsătorești, că nu e obligatoriu, că trebuie să
„probezi” totul de multe ori.
Să
nu renunţi la sentimentele tale, dar să-l recunoşti pe potrivnicul
lui Hristos
Principala
întrebare pentru omul care vrea să se căsătorească este dacă e
pregătit să poarte responsabilitatea pentru viitoarea uniune pentru
că e necesar ca această uniune să fie singura „formulă″ în
care el să trăiască pe viitor. Trebuie să vă temeţi, în primul
rând, să nu vă daţi seama prea târziu că alesul vostru se află
în vrăjmăşie cu Dumnezeu. Nu e neapărat obligatoriu ca acesta să
fie creştin practicant în momentul în care îl cunoaşteţi, dar
trebuie măcar să nu fie un ateu convins, să nu Îl urască pe
Hristos şi să nu urasă Biserica. Se întâmplă să ne îndrăgostim
de astfel de oameni: pot să fie simpatici, frumoşi, talentaţi.
Repet: nu e obligatoriu ca alesul vostru să fie deja creştin
practicant, dar ca să nu suferiţi, să nu să nu vă luptaţi cu
sentimentele care deja au încolţit în inimile voastre, trebuie să
nu vă grăbiţi, să vă acordaţi timp pentru a observa dacă
alesul vostru nu este cumva, potrivnic lui Hristos. Trebuie să ştiţi
să vă ţineţi sentimentele în frâu, ca să aveţi timp să îl
studiaţi cu atenţie pe cel pe care l-aţi ales.
Problemele
soţilor tineri şi ale soţilor mai în vârstă
Din
punctul meu de vedere, căsătoria la o vârstă tânără este,
iertaţi-mă că mă exprim aşa, mai practică, pentru că atunci
are omul mai multă putere ca să înceapă să îl suporte pe
celălalt. E adevărat că în aceste cazuri se poate pune problema
nestatorniciei sentimentelor. Căsătoria la 30-35 de ani este acum
şi mai răspândită, aceşti oameni sunt mai stăpâni pe sine, dar
şi ei au problemele lor. Anii trăiţi în afara căsătoriei încep
să lucreze împotriva soţilor, care târăsc după ei în căsnicie
toate problemele psihologice pe care le aveau de dinainte de a se
căsători. Şi aceşti oameni nu au acei 10-15 ani în care o
familie tânără reuşeşte să se închege.
Să
te cunoşti pe tine însuţi şi să nu îi răneşti pe ceilalţi
Prin
căsătorie, ne oferim celuilalt în întregime. Şi pentru asta, cel
mai important e să ne cunoaştem bine pe noi înşine şi să ne
străduim să nu îl rănim pe celălalt. Pentru că, atunci când
toate merg bine, ne găndim la apropiaţii noştri, împărtăşim
bucuria cu ei. Dar imediat ce încep să apară problemele, începem
să le rezolvăm, fără a mai acorda atenţie celor dragi. Şi
trebuie să ne ştim foarte bine problemele – neînfrânarea
limbii, sau poate, probleme cu alcoolul – ca după nuntă să nu îi
creăm celuilalt probleme. Când ne căsătorim, realizăm o uniune
divino-umană, dar văd că şi oamenii care merg la biserică din
copilărie întâmpină în căsnicie tot aceleaşi probleme. Necazul
nostru e că vorbim omului ani la rând despre răbdare, smerenie,
bunătate, dar în cele din urmă, nu îl învăţăm să le pună în
practică. Şi aşa, intrând în căsnicie, omul începe, până la
urmă, şcoala vieţii.
Un
om al tău şi doar al tău
Încă
şi mai important, când căutaţi un soţ, căutaţi-l pe acela care
să fie trup şi suflet doar pentru voi. Pare de domeniul
fantasticului, dar astfel de oameni chiar există. E posibil chiar să
cunoaşteţi, de-a lungul vieţii, mai multe persoane care să vă
fie atât de apropiate sufleteşte. Cu toate acestea, odată ce aţi
întâlnit un astfel de om, nu vă grăbiţi să începeţi o relaţie
cu el, încercaţi să îl cunoaşteţi mai bine. Cum e când se
odihneşte, când îi e greu, cum se raportează la frumos. Cum
comunică cu părinţii, cu cei mai mici, cu cei mai în vârstă, cu
copiii. De obicei, nu observăm aceste lucruri. Acordaţi-le atenţie.
Nu e nevoie să creaţi pentru asta condiţii speciale – viaţa o
să vă ajute. E suficient să aveţi în vedere că uneori, privind
la relaţiile familiale din familia alesului vostru, puteţi să
înţelegeţi şi cum vor fi, peste ani, relaţiile voastre. Merită
să nu închideţi ochii şi să nu vă supraevaluaţi forţele, ci
să decideţi repede ce puteţi să suportaţi, cu ce vă veţi smeri
şi cu ce nu şi să nu continuaţi. Şi dacă iar vedeţi că stă
în pat cu o bere în mână, poate că nu e cazul să faceţi alte
planuri cu acea persoană.
Celălalt,
ca oglindă
Prin
căsătorie, ne descoperim şi ajungem să ne reflectăm în celălalt
ca într-o oglindă. Asupra adultului, părinţii deja nu mai au
influenţă, dar în celălalt ne vom descoperi adesea pe noi înşine.
Aţi văzut în celălalt ceva negativ ? Să începeţi să cautaţi
şi să corectaţi acea trăsătură şi în voi înşivă. Soţul
sau soţia este omul care vă ajută să deveniţi mai buni. Nu e
nevoie să începeţi să căutaţi pe cineva care să vă
sfătuiască, să vă înţeleagă, să alergaţi după preoţi, să
întrebaţi în ce mod să trăiţi. Uitaţi-vă la soţ sau la soţie
– ei sunt oglinda voastră. Se pare că sunt prea raţional. În
nici un caz nu bagatelizez sentimentele; fără ele, nu se poate, dar
e nevoie de sentimente ca să te căsătoreşti, iar de chibzuială –
ca să trăieşti în căsnicie.
Despre
asemănări şi diferenţe, credinţă şi încredere
Câteodată
vin oameni care spun: Părinte, noi nu putem să trăim împreună,
suntem atât de diferiţi. Şi te uiţi – deja au familie, deja au
copii şi ei vin şi spun: „Suntem diferiţi.” Dar tocmai oamenii
diferiţi se atrag. Ce e important pentru ei e ca această diferenţă
să nu devină factorul cel mai important. Ca să ieşi din asemenea
situaţii, e nevoie de încredere – în Dumnezeu şi în celălalt.
Ne asemănăm în aspectele cele mai importante – şi avem
încredere unul în celălalt. Sau mai auzi: „Părinte, cum să ne
cununăm – doar cununia e pe viaţă. Dacă n-o să pot să…?”
De obicei se opresc aici, dar asta înseamnă că nu au încredere în
Dumnezeu şi în ei înşişi. Şi atunci căsnicia lor nu doar că
se construieşte pe o bază precară, ci se construieşte chiar pe
nisip.
Despre
divorţuri
Despărţirea
soţilor uniţi în Dumnezeu – vai, sunt câteva exemple şi
printre perechile pe care eu le-am cununat – este cea mai mare
tragedie pentru un preot. E ca şi cum ai boteza pe cineva, care apoi
părăseşte Biserica. Adesea, când oamenii credincioşi divorţează,
pierd şi credinţa. Şi-au pus nădejdea în Dumnezeu, au crezut că
totul va fi bine: s-au cununat frumos, au petrecut la restaurant. Dar
au depus ei oare toate eforturile necesare pentru această căsătorie,
sau au sperat că totul va merge de la sine? Cel mai important în
aceste cazuri este ca oamenii să păstreze credinţa şi să rămână
în Biserică.
Amândoi
aveţi dreptate
Se
întâmplă ca soţii sau viitorii soţi să vină şi să înceapă
să se plângă. Câteodată proasta lor dispoziţie începe aşa:
tânărul şi tânăra merg la biserică ca să se spovedească la
acelaşi preot. Şi începe: „Şi eu aşa, şi el aşa…” Şi
dacă te uiţi, şi el are dreptate, şi ea are dreptate, dar
problema constă în faptul că fiecare e conştient doar de propriul
punct de vedere şi de propria încercare şi încep să se descarce
pe părintele care îi ascultă. Dar haideţi să nu ne gândim doar
la noi înşine. În fiecare dintre noi sunt atât de multe probleme,
atât de multe defecte care pot să îi facă celuilalt viaţa de
nesuportat. Trebuie doar să ne căsătorim, ca să începem să le
vedem.
Traducerea
şi adaptarea: Adriana Oneţiu
Înregistrarea
conferinţei părintelui Dmitri Turkin este disponibilă în format
audio-video aici:
http://www.pravmir.ru/semya-i-brak-donskoy/#ixzz3bp9E9ii9
Sursa:
Știri pentru Viață
0 comments:
Trimiteți un comentariu