„Sosit-a
vremea, începutul luptelor celor duhovnicești, biruința cea
împotriva demonilor, înfrânarea cea întrarmată, podoaba
îngerilor, îndrăznirea cea către Dumnezeu...” Acest fragment
din ultima stihiră de la Laude, din Utrenia Duminicii Lăsatului sec
de brânză, ne creionează mistic tabloul războiului duhovnicesc în
care se angajează creștinul în drumul său spre Învierea Domnului
și spre cea proprie. În această perioadă de post, renunţarea la
ceea ce credem noi că ne întreţine existenţa ne aduce bogăţia
vieţii întru Dumnezeu.
Rutina
zilnică de care este pândit tot creştinul o întrerupe an de an
perioada Sfântului și Marelui Post, timp prin excelență al
luptelor duhovnicești. S-a deschis stadionul luptei sufletești,
locul unde putem și trebuie să coborâm toți, fără excepție.
Acest „stadion al virtuților”, cum îl numește imnografia, nu
are tribune, nu prevede spectatori. Nu are decât piste de probă
pentru cursanţi. Judecătorul și spectatorii sunt în cer: Domnul,
Cel care hotărăște nobilele răsplăţi ale credinței, și
sfinții, care s-au luptat și s-au distins, care au primit deja
cununa și premiul lor. Ei ne urmăresc pentru a vedea eforturile
noastre și ne sunt alături atunci când slăbim, spre dobândirea
izbânzii.
Două
căi
Intrăm
în acest stadion al luptelor duhovnicești încă din clipa
botezului nostru. Este momentul în care ne-am lepădat de satana și
de lucrurile lui și ne-am îmbrăcat cu Domnul Iisus Hristos ca și
cu o tunică albă, promițând să-L urmăm pe parcursul întregii
noastre vieți. Cu toate acestea, egoismul și iubirea vanității
acestei lumi, la care se adaugă războiul înverșunat pe care ni-l
dă diavolul, prin „păcatul ce grabnic ne împresoară”, fac din
noi, de multe ori, niște delăsători. Renunțăm astfel cu ușurință
la osteneala unirii cu Hristos, afundându-ne în ușurința
indiferenței. Astfel, ne depărtăm de izvorul vieții, Hristos,
până la a ne separa total de El. Iată ce este într-adevăr
moartea, adevărata moarte, înfricoşătoare și veșnică. Căci,
așa cum Hristos este Viața, adevărata Viață, Viața fără
sfârşit, tot așa îndepărtarea de El echivalează cu moartea,
este privarea de viață, de bucurie și de lumină!
Însă,
făcând dovada unei înțelepte bunăvoințe, Biserica a așezat
rânduiala acestui post pentru a ne aminti datoriile noastre care
decurg din botez, pentru a înțelege că noi suntem, prin definiție,
luptători și atleți, și pentru a ne angaja, cu râvnă, în
numeroase sfinte nevoinţe: iertarea reciprocă, abstinenţa,
rugăciunea, mila, răbdarea în încercările și necazurile vieții,
precum și frățeasca iubire.
Vase
de lut, ciobite zilnic de cel viclean, dar ridicându-ne fără
încetare
Să
intrăm în stadionul duhovnicesc al virtuților cu toată inima,
fără să ne întunecăm, ci veseli și bucuroși. Să ne îmbrăcăm
cu armele lui Dumnezeu: „cu lumina iubirii, cu strălucirea
rugăciunii, cu curăția inimii și tăria fortărețelor”. Să
fim tovarășii de drum ai Domnului, rugându-L să ne ferească de
pericolul care ne urmăreşte fiindcă ne-am despărțit de El și să
ne dea apropierea de Sfânta Înviere care răspândește în tot
universul strălucirea sa nemuritoare.
Perioada
care începe mâine este pregătirea mântuitoare pentru „Paștile
cele mari și preasfințite” ale lui Hristos. Este Sfântul și
Marele Post, pe care trebuie să-l trăim aducând rugăciune și
cerând iertare, pentru a participa astfel autentic la Sfintele
Paști, împreună cu toți sfinții. Acum trebuie să mărturisim în
fața lui Dumnezeu și a oamenilor condiția noastră de „vase de
lut” (II Corinteni 4, 7), ciobite zilnic de cel viclean, căzând,
dar ridicându-ne fără încetare. Altfel spus, să mărturisim
nedesăvârșirea și slăbiciunea noastră, nimicnicia noastră
în fața lui Dumnezeu. Acum trebuie să ne pocăim și să repetăm
că, deși „sfinți” prin botez, „Unul este Sfânt, Unul Domn,
Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl”.
Milostenia
sfinţeşte postul
Postul
debarasează corpul de greutatea materiei. El dă aripi rugăciunii.
Dă umilință. Deschide poarta pocăinței. Nevoințele
trupești obosesc corpul, însă ele exprimă totodată conștiința
noastră de păcătoși, de căzuți. Cu ajutorul pocăinței, noi
cerem cu smerenie lui Dumnezeu să ne învieze, mărturisire și
rugăciune la care participă și trupul.
Milostenia
sfințește postul, rugăciunea noastră fiind astfel mai bine
primită de Dumnezeul milei. Răbdarea, de care facem dovadă în
boală, durerea și necazurile ne conduc pe urmele sfinților
mucenici, asigurându-ne de darurile și cununile care vin de la
Domnul. Iertarea celui care ne-a rănit, celui care ne-a nedreptățit
și iubirea pe care o purtăm întregii lumi constituie dovada clară
a autenticității noastre de creștini, făcând din noi
următori ai lui Hristos. Citirea Sfintelor Scripturi, a
învățăturilor Sfinților Părinți și a Vieților Sfinților în
această perioadă mai intens decât în altă vreme a anului ne
oferă indispensabila hrană duhovnicească de care avem nevoie
pentru a câștiga lupta noastră.
De-a
lungul postului, pentru a ne ajuta în luptele noastre sfinte,
slujbele Bisericii conţin rugăciunea Sfântului Efrem Sirul, poate
cea mai frumoasă rugăciune de pocăință: „Doamne și Stăpânul
vieții mele, duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de
stăpânie și al grăirii în deșert nu mi-l da mie. Iar duhul
curăției, al gândului smerit, al răbdării și al dragostei
dăruiește-l mie, slugii Tale. Așa, Doamne Împărate, dăruiește-mi
ca să-mi văd greșelile mele și să nu osândesc pe fratele meu,
că binecuvântat ești în vecii vecilor. Amin.”
Însoțită
de metanii, ca dovezi ale pocăinței, această rugăciune este un
adevărat imn închinat credinței. Prin această rugăciune, noi îl
invocăm pe Domnul și Stăpânul Vieții înseși, cerându-i să ne
elibereze de principalele patru duhuri ale răutății, de patru
patimi dintre cele mai vătămătoare, și să ne trimită alte patru
duhuri, bune, adică cele patru virtuți cardinale. Cerem totodată
să dobândim virtutea fundamentală a cunoașterii de sine, astfel
încât să avem grijă de propriul păcat, și nu de cel al
aproapelui.
Învierea,
izbânda finală
Să
coborâm cu bucurie în acest stadion sfânt. Să ne angajăm în
nobila luptă a pocăinței și a curățirii prin post, prin
cumpătare, prin iertare reciprocă, prin răbdare, prin milostenie,
prin rugăciune și iubire. Să ne nevoim aşa cum au făcut-o toți
sfinții. Să luptăm cu iubire de Hristos și noblețe
duhovnicească, cu umilință, dar și cu râvnă. Biserica ne
îndeamnă la iubire: să nu rămânem fără lucrare, să nu privim
precum spectatorii în tribune, să nu fim surzi la glasul trâmbiței
care ne cheamă la ostenelile duhovnicești.
Să
ne grăbim așadar să intrăm începând de mâine în stadionul
virtuților, înaintând în har, curățind conștiințele întărite
prin pocăință, încrezători că lumina Învierii Domnului în
cele din urmă va străluci în cer și pe pământ, precum și în
toate lucrurile văzute și nevăzute.
„Sosit-a
vremea...~ înseamnă nu numai „timpul”, ci și „ocazia”.
Postul Mare ne oferă încă o dată prilejul să purtăm lupte
duhovnicești și să obținem victoria împotriva diavolului,
păcatului și morții. Aceasta este şansa pocăinței și a
mântuirii noastre. Să n-o irosim.
(Sursă:
https://www.patriarchate.org/fr/catechetical-homilies. Adaptare din
limba franceză de Ionuț Aurelian Marinescu)
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu