„Dumnezeu
este în același timp accesibil și inaccesibil” este mesajul pe
care ni-l transmite Sfântul Grigorie Palama în a doua duminică din
Postul Mare. Taina iconomiei umanității se împlinește în
Persoana lui Hristos, Logosul întrupat, și în comuniunea cu Sfânta
Treime care Se descoperă și conduce lumea de la stricăciune și
moarte spre noutatea învierii trăite în lumina necreată a
Împărăției Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.
Teologia
Sfântului Grigorie Palama este centrată pe tema cunoașterii lui
Dumnezeu. Controversa dintre el și Varlaam, un călugăr bizantin,
originar din Calabria, a început printr-o dispută legată de
Filioque. Ultimul, întemeindu-și ideile sale pe teologia apofatică
a Sfântului Dionisie Areopagitul, afirma că omul nu poate spune
nimic despre purcederea Sfântului Duh, căci Dumnezeu depășește
orice circumscriere rațională. Sfântul Grigorie a descoperit în
argumentarea lui Varlaam o formă de agnosticism și relativism, care
în fapt pune capăt teologiei, discursului despre Dumnezeu.
Adevărata
cunoaștere de Dumnezeu vine prin descoperirea Lui
Măreția
și geniul celui care va deveni Arhiepiscopul Tesalonicului s-au
arătat în faptul de a fi sesizat fisurile gândirii călugărului
calabrez, care la prima vedere părea acceptabilă și chiar foarte
evlavioasă: „Dumnezeu este prea mare pentru înțelegerea noastră.
Cum ar putea omul să spună ceva despre Duhul Sfânt?”
Palama
nu era de acord cu Varlaam. El afirma că omul este capabil să-L
cunoască pe Dumnezeu, însă adevărata cunoaștere de Dumnezeu
nu este una pur rațională, dobândită prin puterea minții
noastre, ci ne este dată de Dumnezeu Însuși prin descoperire.
Controversa
isihastă care a urmat acestei divergențe de opinii dintre cei doi
atingea de fapt aceeași problemă. Insistența monahilor isihaști
pe posibilitatea omului de a-L „vedea” pe Dumnezeu încă din
timpul acestei vieți și de a contempla lumina divină taborică l-a
făcut pe Sfântul Grigorie să dezvolte teologia energiilor
necreate.
Punctul
central îl reprezintă aici distincția reală și nu doar
intelectuală sau nominală făcută între ființa lui Dumnezeu,
natura Lui, care rămâne pe veci de necunoscut creaturii, și
energiile Sale. Este important de subliniat că această distincție
nu trebuie să fie imaginată ca un fel de separație în Dumnezeu
care are mai multe părți, una deschisă, accesibilă omului și
alta permanent interzisă lui. Această neînțelegere stă la
baza oricărei critici care i se aduce teologiei palamite. Sfântul
Grigorie afirmă că această „distincție” exprimă o realitate
proprie lui Dumnezeu, tainică, imposibil de exprimat, apofatică.
Dar apofatismul Sfântului Grigorie Palama diferă radical de cel al
lui Varlaam. Teologia Arhiepiscopului Tesalonicului nu este un
„sistem” teologic, ci descrierea experienței lui Dumnezeu.
Această teologie exprimă antinomia ce caracterizează această
experiență, înțelegând pe de o parte posibilitatea și
realitatea îndumnezeirii omului, iar pe de altă parte
transcendența lui Dumnezeu. Abordarea palamită refuză să dea
o explicație rațională distincției dintre natură și energiile
divine. „Dumnezeu este în același timp accesibil și
inaccesibil.” Enunțul de mai sus, paradoxal exprimat, reprezintă
pe scurt sinteza teologiei Sfântului Grigorie.
Iar
îndumnezeirea omului înseamnă că acesta devine la rândul lui
„necreat”, însă prin har, nu prin natură. Lucrul îl găsim
conturat deja la Sfântul Maxim Mărturisitorul. Cu toate acestea,
Dumnezeu rămâne pentru totdeauna transcendent creaturii, după
Sfântul Grigorie. Omului îi este imposibil să devină „identic”
și „consubstanțial” Dumnezeirii. Dacă s-ar întâmpla acest
fapt, atunci Dumnezeu nu ar mai fi Treime, ci o multitudine de
Ipostasuri.
Adam,
neatent la viața sa în Rai
Corupția
care caracterizează încă de la început natura ființelor create
constituie cadrul principal al analizei antropologice a Sfântului
Grigorie Palama. Libertatea existenței create se manifestă într-o
manieră tragică și antinomică.
Primul
om, găsindu-se la granița inteligibilului cu sensibilul,
îngloba în natura sa totalitatea creației ca un alt microcosmos.
El trebuia să îndrepte în mod progresiv această creație și să
o întărească în mod liber în viața de har a lui Dumnezeu.
Încercând
prin el însuși să devină Dumnezeu, Adam nu a ajuns decât
iubitor de orgoliu și de stăpânire. Așadar, prin propria voință
s-a arătat neatent față de viața sa, ceea ce a dus la abandonul
și separarea de Dumnezeu. Eșecul lui Adam a făcut ca el să fie
lipsit de viața liberă și adevărată pentru care a fost zidit și
supus, împreună cu toată creația sensibilă, ultimei amenințări
teribile, moartea.
Prinși
în cercul stricăciunii, urmașii lui Adam nu au ajuns să se
debaraseze de această înlănțuire a morții. Problema corupției
nu privește pur și simplu comportamentul moral și neascultarea pe
care primii oameni le-au regretat amar. Moartea zădărnicește de
acum nu doar voința, ci paralizează întreaga natură creată și
se transmite ereditar ca o boală incurabilă.
Astfel,
perspectiva iconomiei adamice, adică transformarea progresivă și
unirea cu Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu pentru ca în viitor el să
se îndrepte spre arhetipul său, s-a întrerupt pentru un timp.
Tunicile de piele pe care Dumnezeu le oferă din iubire
protopărinților sunt simbolul timpului de pocăință pe care
umanitatea, clientă acum neantului, inexistenței, să poată liber,
prin ea însăși, să oprească căderea voită din viață și să
se ridice la slava cea dintâi.
Noul
Adam, șansa renașterii umanității
„Trebuia,
era necesar, spune Sfântul Grigorie Palama, ca să se nască un om
care să nu fi gustat din păcat. Or, acest lucru era imposibil.
Odată ce Adam a căzut, abătându-se de la bine spre rău, nimeni
dintre oameni nu a rămas neatins de el, nici nu a mai trăit la fel
ca mai înainte de cădere.
Firea
căzută a omului avea nevoie de un ajutor și o mântuire care să
vină din afara umanității, dar pe care ea să fie capabilă să și
le facă ale sale. Dumnezeu, care este necreat, este singurul care
este deasupra morții și a stricăciunii. El singur putea să
intervină din iubire pentru oameni spre a scoate creatura din impas.
Intervenția divină care s-a realizat în deplină libertate nu
trebuia în nici un fel să aducă atingere, să limiteze sau chiar
să dizolve prin prezența Sa libertatea și integritatea omului.
Sfântul Grigorie Palama spune că intervenția lui Dumnezeu în
tragedia umană și întoarcerea neamului omenesc la libertate
și la viață s-au săvârșit „întru dreptate, fără de care
nimic nu se face la Dumnezeu”. Opus înșelătoriei diavolului care
l-a mințit pe om spunându-i că Dumnezeu vrea să-l subjuge, Acesta
nu își arată atotputernicia Sa fără dreptatea divină care
respectă și nu încalcă libertatea creaturii: „Căci astfel este
ordinea cea mai bună, ca dreptatea să preceadă puterii, aceasta
este lucrarea măreției cu adevărat bune și divine, nu a tiraniei,
puterea trebuie să urmeze dreptății”.
Dumnezeu
nu este nici un monarh suprem supus inevitabil unei noțiuni
abstracte de dreptate care îl depășește, nici un dictator care
impune propria voință prin lege. După dreptatea dumnezeiască,
Ziditorul, din iubire și în deplină libertate, a dat omului
dreptul de a răspunde liber planului său atât în ceea ce privește
creația originară, cât și salvarea prin Hristos.
Punerea
în practică a acestei dreptăți iubitoare spre mântuirea și
răscumpărarea oamenilor trebuia să îndeplinească niște
exigențe.
Înainte
de orice, depășirea morții trebuia să vină din partea omului, de
vreme ce el însuși era vizat și expus direct. Moartea îi atinsese
pe toți oamenii, iar înfrângerea stricăciunii nu avea în vedere
doar natura umană fragmentar, ci era necesar ca ea să fie de o
asemenea amploare încât să reunească întreaga umanitate căreia
să-i transmită nemurirea. Nu era așadar nevoie de un ipostas
particular care să aibă în vedere doar un grup restrâns din
umanitate, ci de un Nou Adam, al cărui ipostas să încorporeze, să
adune întru sine toate ipostasurile umane de la facerea lumii până
la sfârșitul ei.
Trebuia
ca Noul Adam să nu fie doar om, ci Dumnezeu, Viață și Adevăr,
Dreptate și Milă, Filantropie și orice altă virtute ca să poată
săvârși renașterea și învierea vechiului Adam întru îndurare
și înțelepciune.
Autor:
Augustin Păunoiu
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu