Foto: Oana Nechifor |
Prinzând
putere, slava deşartă naşte mândria.
Mândria
este încrederea în sine extremă, care respinge tot ce „nu-i
al meu”; izvor al mâniei, cruzimii şi răutăţii, refuz al
ajutorului dumnezeiesc, „fortăreaţă demonică”. Ea este
„perete de aramă” între noi şi Dumnezeu (Avva Pimen); ea este
vrăjmăşie faţă de Dumnezeu, început a tot păcatul; ea e în
fiecare păcat, pentru că fiecare păcat înseamnă că te laşi de
bunăvoie pradă patimii tale, că încalci în mod conştient
legea dumnezeiască, înseamnă că te obrăzniceşti împotriva
lui Dumnezeu, cu toate că „tocmai cel supus trufiei are nevoie
neapărată de Dumnezeu, pentru că oamenii nu-l pot scăpa pe
unul ca acesta” (Scara).
Dar
de unde vine această patimă? Cum începe? Cu ce se hrăneşte? Ce
trepte străbate în dezvoltarea sa? După ce semne poate fi
recunoscută?
Această
ultimă problemă este deosebit de importantă, fiindcă cel mândru
nu-şi vede, de obicei, păcatul. Un oarecare bătrân iscusit
îl povăţuia pe un frate să nu se mândrească, însă acela,
orbit de mintea sa, i-a răspuns: „Iartă-mă, părinte, în
mine nu se află trufie”. Înţeleptul bătrân i-a răspuns: „Cu
ce puteai, fiule, să-ţi dovedeşti trufia mai bine, decât cu
acest răspuns?”.
În
orice caz, dacă omului îi este greu să-şi ceară iertare,
dacă este supărăcios şi bănuitor, dacă pomeneşte răul şi îi
osândeşte pe alţii, toate acestea sunt fără îndoială
semne ale mândriei.
Despre
aceasta scrie minunat Simeon Noul Teolog:
„Despre
cel pe care, atunci când îl necinsteşte ori îl supără cineva,
îl doare inima, cunoscut să fie că-l poartă în sânurile sale pe
şarpele cel vechi (trufia). Dacă va începe să rabde în tăcere
supărările care i se fac, îl va face pe acest şarpe
neputincios şi lipsit de vlagă; dar dacă se va împotrivi cu
amărăciune şi va vorbi cu obrăznicie, îi va da şarpelui putere
să verse otravă în inima lui şi să mănânce fără milă
măruntaiele lui”.
În
Cuvântul împotriva păgânilor al Sfântului Atanasie cel Mare
există pasajul următor: „Oamenii au căzut în poftirea de
sine, preferând contemplarea de sine, în locul contemplării celor
dumnezeieşti”. În această definiţie scurtă este surprinsă
însăşi esenţa mândriei: omul, pentru care până atunci centru
şi obiect al dorinţei era Dumnezeu, l-a întors Acestuia spatele,
„a căzut în poftirea de sine”, s-a dorit şi s-a îndrăgit pe
sine mai mult decât pe Dumnezeu, a preferat contemplării celor
dumnezeieşti contemplarea de sine. (Părintele Aleksandr Elceaninov)
(Cum
să biruim mândria, traducere din limba rusă de Adrian
Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2010, pp. 51-52)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu