Învățătura
lui Iisus Hristos este copleșitoare în simplitatea ei. Nu ni se dau
sarcini, ci Domnul ne spune să ne luăm un singur lucru: Crucea. În
loc de a cere de la noi mult efort, El dorește un singur lucru:
viața noastră. „Oricine voieşte să vină după Mine să se
lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie. Căci cine
va voi să-şi scape sufletul îl va pierde, iar cine va pierde
sufletul Său pentru Mine şi pentru Evanghelie, acela îl va scăpa”
(Marcu 8, 34-36).
Pentru
că astfel de cuvinte sunt pătrunzătoare, Iisus Hristos a rânduit
Apostoli și învățători spre a ne ajuta, ghidându-ne în această
viață. Hristos nu s-a oprit din numirea unor astfel de oameni care
să ne călăuzească nici după Înălțarea Sa la Cer, nici după
moartea ultimului Apostol. Astfel, pe lângă Sfânta Scriptură, au
apărut multe alte scrieri destinate să ne călăuzească spre
mântuire. Una dintre cele mai cunoscute și îndrăgite scrieri este
Scara dumnezeiescului urcuș (Gr: Κλίμαξ), scrisă de Sfântul
Ioan Scărarul în urmă cu aproximativ 1400 de ani.
Sfântul
Ioan a fost starețul Mănăstirii Sinai, fiind cunoscut pentru
înțelepciunea și smerenia sa, dar și pentru iubirea de
singurătate. În timpul în care îi conducea pe monahi pe calea
desăvârșirii, a alcătuit scrierea Scara, la rugămintea
egumenului Ioan al Mănăstirii Rait, așezământ aflat la 60 de
mile de Mănăstirea Sinai.
Scara
dumnezeiescului urcuș este alcătuită din 30 de „Trepte”
(capitole) și se află și în volumul IX din Filocalia românească.
Icoana
Scării a apărut în mănăstirile din pustia Egiptului, acolo unde
este citită regulat Scara - în special în zilele Postului Mare.
Scara
din icoană are de obicei treizeci de trepte, după numărul de
capitole pe care le conține tratatul Sfântului Ioan Scărarul. Mai
târziu, în icoanele rusești întâlnim numirea fiecărei trepte.
Pe
Scară vedem oameni care se află în diferite stadii de ascensiune.
La o primă vedere, toți cei ce se află pe scară pot părea
asemănători, toți fiind bărbați cu barbă (călugări). Acest
lucru trebuie văzut în context. Scara de suflete mântuitoare și
ducătoare la cer a fost o lucrare scrisă în special pentru monahi,
deși în ultima perioadă acesta a devenit familiară unui număr
foarte mare de ne-monahi. Ca atare, în majoritatea icoanelor Scării
sunt zugrăviți călugări - oameni de vârste diferite și, de
obicei, include cel puțin un om investit (uns) ca episcop. Aceasta
sugerează că toți creștinii care-și doresc mântuirea și
lucrează pentru ea sunt reprezentați pe Scară.
Scara
traversează ascendent icoana - din stânga jos, în dreapta sus - și
separă cele lumești de cele Cerești.
În
partea de jos a Scării („sub” ea), sunt reprezentați demoni
care necăjesc pe cei de pe scară cu săgeți, sulițe și lanțuri.
Aceștia sunt reprezentările gândurilor păcătoase și ale
ispitelor care ne asaltează când mergem pe calea cea strâmtă care
duce la mântuire. Unii dintre călugări sunt reprezentați căzuți,
dar ținându-se totuși de scară, iar alții care cad cu totul, cu
capul în jos – trași de diavoli spre iad. Iadul este reprezentat
în parte dreaptă-jos, sub forma unui cap de monstru, înghițindu-i
pe cei care cad de pe scară.
În
partea de sus a Scării („deasupra”) sunt reprezentați îngeri
zburând și ajutându-i pe călugări să urce, eventual chiar
ținându-i de mână.
În
partea dreaptă-sus, într-un medalion sau deasupra norilor este
zugrăvit Iisus Hristos Însuși, care îi primește pe cei ce
reușesc să ajungă până sus. Înaintea Lui se găsește un
călugăr foarte bătrân, cu figură cuvioasă și foarte smerită,
urcat pe ultima treaptă a scării, privind către Domnul. Iar
Hristos îl ia de o mână, în timp ce cu mâna cealaltă îi așază
pe cap o cunună, zicându-le: Veniţi la Mine toţi cei osteniţi şi
împovăraţi şi Eu vă voi odihni pe voi (Matei 11, 28).
De
remarcat este faptul că toți cei care urcă, indiferent de treapta
pe care se află, au privirea îndreptată spre Hristos. Singurii
care nu se uită sunt cei care s-au desprins de scară și sunt în
cădere. Un alt fapt care poate fi observat este acela că atât cei
care urcă, cât și cei care cad de pe Scară își țin mâinile
întinse în același mod - în rugăciune.
De
asemenea, în unele icoane mai este reprezentată o biserică în
fața căreia se află un grup de monahi care privesc spre scară.
Sfântul Ioan Scărarul (ține în mână un sul cu învățături)
îi călăuzește pe monahi ca să înceapă ascensiunea lor.
Autor:
Mihai-Alex Olteanu
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu