În
contextul actual, în mod insistent s‑a accentuat necesitatea
dezvoltării unui învăţământ eficient şi performant, articulat
la nevoile societăţii informatizate de astăzi şi răspunzând
exigenţelor pieţei muncii. Miza educaţiei este uriaşă şi ea nu
se epuizează în capacitatea de a conferi competenţe în plan
informaţional şi abilităţi pragmatice de integrare într‑un
sistem structurat prin eficienţă tehnocratică. Adevărata educaţie
presupune cultivarea unor repere edificatoare pentru viaţă,
asumarea unui mod de a gândi şi de a fi pecetluite de o identitate
specifică. Nu poate exista un dialog veritabil şi un spirit
cuprinzător (aşa cum se preconizează prin invocata
interdisciplinaritate din perioada actuală) în absenţa unei
identităţi întrupate şi asumate.
Universalismul
abstract, relativismul, sincretismul, multiculturalismul sunt
coordonate ideologice ale corectitudinii politice care, în numele
democraţiei, drepturilor omului şi al altor sintagme generoase,
promovează o propagandă ideologică, specifică unei mentalităţi
totalitare. Din păcate, există riscul semnificativ ca sistemul
educaţional să fie impregnat de tipare ideologice. Astfel, se
doreşte ca formarea unor caractere puternice, pregătite pentru
rigorile şi încercările vieţii, dublate de o temeinică şi
cuprinzătoare formare în plan ştiinţific şi cultural, să fie
substituită de o formatare a viitorilor absolvenţi, reduşi la o
masă de manevră, incapabili să mai gândească şi să acţioneze
în conformitate cu puternice convingeri, înrădăcinate într‑o
educaţie bazată pe tradiţie, identitate şi valori.
Institutul
de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) a propus trei variante de
plan‑cadru pentru învăţământul gimnazial. Au fost supuse
dezbaterii publice şi a fost formulat un raport sintetic cu
observaţiile centralizate, primite în perioada respectivă. În
cele trei variante se observă intruziuni ideologice. De exemplu, în
aria curriculară Om şi societate sunt introduse discipline noi
precum Drepturile copilului, Cetăţenie democratică, Educaţie
interculturală, Educaţie economică. Totodată, pe lângă Educaţia
tehnologică a fost introdusă suplimentar TIC (Tehnologia
Informaţiei şi Comunicării), care integrează elevul în
societatea tehnologiei informaţionale de astăzi, insistându‑se
pe o pregătire care să favorizeze accesul la utilizarea serviciilor
digitale.
Totodată,
Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a
propus un grup de lucru alcătuit din 11 persoane, care să asigure
„coordonarea eforturilor şi proiectelor privind elaborarea
arhitecturii curriculare în învăţământul preuniversitar”.
Acest grup şi‑a manifestat opţiunea nu pentru anumite
observaţii şi propuneri, plecând de la variantele propuse de ISE
(instituţia abilitată să propună planurile‑cadru în
învăţământul preuniversitar românesc), ci a propus propria
variantă de plan‑cadru pentru învăţământul
preuniversitar. Această variantă reprezintă o schimbare radicală
faţă de ceea ce există în învăţământul românesc din
prezent. Practic este o schimbare de paradigmă, o nouă viziune şi
filosofie aplicată în domeniul educaţional. Şase membri ai
grupului au exprimat programatic noile direcţii prin publicarea
concluziilor asumate „pentru o abordare nouă a dezvoltării
curriculare şi a inovării în curricula pentru învăţământul
preuniversitar”.
Întrucât
consider că ar fi o capcană dezvoltarea unei critici tehnice şi
detaliate a variantei propuse de grupul de lucru, în materialul de
faţă intenţionez să prezint succint doar substratul ideologic al
noii abordări corelative formării „omului nou” de mâine
(inclusiv în trecutul recent am fost familiarizaţi cu pretenţiile
de formare a „omului nou” - cetăţeanul înregimentat la
comandamentele ideologice ale stăpânilor vremelnici).
Din
punct de vedere tactic, susţinătorii noii abordări, precum şi
documentele corespunzătoare noilor politici educaţionale folosesc
excesiv un limbaj tehnicizat, sintagme pretenţioase şi sonore,
menite a impresiona şi a intimida pe eventualii opozanţi,
consideraţi retrograzi, incapabili să înţeleagă mersul
vremurilor şi să se alinieze la „minunata lume nouă” (sugestiv
descrisă în distopia lui Aldous Huxley). Este surprinzător din
punct de vedere logic a critica un sistem de învăţământ în
termeni duri, considerându‑l anchilozat şi inadaptat la
nevoile actuale, atâta vreme cât absolvenţi ai acestui sistem au
obţinut performanţe semnificative în diferite domenii, fiind
căutaţi şi valorificaţi de instituţii de prestigiu din lumea
întreagă. Au existat multe deficienţe în România, în plan
economic, social sau politic, însă putem afirma, fără să ne
ruşinăm, că am avut parte de un învăţământ solid. În
condiţiile actuale, prin presiunile ideologice existente, orice
încercare de înnoire riscă să fie deturnată printr‑un
demers care să compromită calitatea sistemului educaţional.
Bineînţeles, totul este perfectibil (inclusiv învăţământul
românesc). Sunt multe lucruri care ar putea fi îndreptate. Însă,
într‑o manieră manipulatoare, plecându‑se de la
anumite situaţii punctuale, se afirmă verdicte generalizatoare, cu
scopul propagandistic de a pregăti opinia publică pentru o
schimbare structurală şi de perspectivă a învăţământului
preuniversitar românesc.
În
cele ce urmează voi evidenţia sumar două coordonate ale
substratului ideologic prezent în varianta planului‑cadru
pentru învăţământul preuniversitar românesc, propusă de grupul
de experţi. Şi anume, este vorba de:
a)
disoluţia memoriei identităţii;
b)
infantilizarea printr‑o educaţie asumată ca o rezultantă
dintre spiritul antreprenorial şi managerial, combinat cu o
digitalizare excesivă, având ca finalitate o eficienţă de tip
tehnocratic.
Disoluţia
memoriei identităţii
În
concluziile publicate, cei şase experţi precizează că „…şcoala
actuală nu răspunde contextului în care ne aflăm: economic,
social, tehnologic, geopolitic, informaţional, şi nici provocărilor
cărora trebuie să le facem faţă: globalizarea pieţelor,
mobilitatea forţei de muncă, digitalizarea activităţilor,
protecţia mediului, interacţiunea zilnică cu tehnica înaltă,
crizele economice şi financiare care se succed periodic etc.”.
Astfel,
în varianta de plan propusă apar disciplinele agregat (invocate ca
o necesitate, plecând de la transdisciplinaritate - o sintagmă
adesea folosită în documentele pedagogiei actuale, fără a fi
cunoscute premisele şi mizele ei ideologice). Aceste discipline
sunt: ştiinţele vieţii, ştiinţele mediului, educaţie pentru
societate, educaţie pentru sănătate. Dispar discipline consacrate
(fizică, chimie, geografie, istorie), matematica este unită cu
informatica.
Cea
mai revoltătoare modificare din aria curriculară Om şi societate o
reprezintă înlocuirea Istoriei cu Educaţie pentru societate (cu o
serie de module, evident impregnate de iz ideologic: Educaţie
civică, norme de comportament; Legislaţie uzuală; Istoria
sistemelor economice; Educaţie financiară; Drepturile şi
libertăţile fundamentale ale omului şi ale copilului; Integrarea
în piaţa muncii; Sensibilitate culturală şi toleranţă la
multiculturalism; Managementul vieţii personale şi al evoluţiei în
carieră; Competenţe anteprenoriale; Selecţia şi procesarea
informaţiei etc.).
Totodată,
în aria curriculară Limbă şi comunicare se mută accentul de la o
formare clasică, în care lectura avea o relevanţă deosebită, pe
reducerea limbii şi literaturii la un instrument digital pragmatic
şi birocratic, menit să‑l pregătească pe absolvent pentru a
deveni o rotiţă perfect integrată într‑un sistem tot mai
impersonal, având ca scop absolut eficienţa de tip tehnocratic.
Experţii
consemnează: „Lectura este o chestiune de opţiune personală.
Fiecare elev alege să citească ce‑l interesează, ce‑l
pasionează, ce răspunde structurii personalităţii sale…
înţelegerea şi explicare unor texte, literare şi nonliterare,
trebuie să fie preocuparea de bază a curriculei de la această
disciplină. De asemenea, redactarea unor documente oficiale, cereri,
CV‑uri, scrisori de intenţie, memorii de activitate şi multe
altele. Toate acestea sunt infinit mai importante decât cunoaşterea
unui număr impresionant de lucrări din istoria literaturii române”.
Eliminarea limbii latine (o prezenţă care indică un anumit tip de
identitate culturală şi istorică) contribuie la completarea unei
abordări prin care se încearcă resetarea memoriei elevului (pentru
a folosi un limbaj informatic, agreat de experţi).
Ceea
ce mi se pare de o gravitate deosebită nu ține doar de încercarea
de a dilua sau de a deforma o anumită identitate structurată prin
limbă, istorie, cultură și tradiție, ci cu mult mai profund se
pregătește disoluția memoriei unei identități specifice. Viața
nu doar că trebuie înlocuită cu surogate ideologice, ci devine
incomodă inclusiv memoria unei anumite vieți, memoria unei
identități specifice întrupate în existența concretă a unui
neam de‑a lungul vremii. Repere educaționale care au
constituit realități de referință, promovate atât în cadrul
familiei, cât și al școlii în interiorul unei tradiții vii
structurate prin identitate și valori sunt contestate și
substituite de ficțiuni ideologice. Conștiința continuității cu
cei dinaintea noastră, cu cei adormiți din neamul nostru, cu cei
care au crezut și au trăit conform unei anumite credințe pe acest
pământ, marcat concret de coordonate istorice și geografice,
amintirea unei existențe trăite prin bucuria vieții și comuniunea
personală sunt realități de care ar trebui să ne debarasăm cu
jenă pentru a ne integra în insignifiantul unei societăți
structurate prin globalizarea nimicului (în expresia sociologului
american George Ritzer).
Sunt
mai multe cazuri de părinți care, plecați din România și
realizați în mod deosebit din punct de vedere profesional și
social în străinătate, din cauza „binefacerilor” unui sistem
de învățământ bazat pe aceleași principii şi obiective,
preconizate de grupul experților, s‑au întors în țară
pentru a‑și educa aici copiii, renunțând la pozițiile
deosebite din străinătate. Mircea Platon, într‑o analiză
lucidă și percutantă, dezvoltă în articolul publicat în
Cotidianul și intitulat Tactica sistemului de învățământ
pârjolit mărturisește în acest sens: „Datorită copiilor mei -
născuți în SUA și Canada, unde au și mers la școală atunci
când nu am făcut cu ei homeschooling -, am putut să cunosc din
interior un sistem de învățământ public dezastruos, care produce
analfabeți pe bandă rulantă, din care a dispărut și cea mai vagă
amintire a educației adevărate. Pe de altă parte, predând Istoria
mai bine de un deceniu în diferite universități nord‑americane...
am văzut, ani de zile, inteligențe native stâlcite de un sistem de
învățământ croit după principiul că e posibil ca un elev să
se exprime pe sine înainte de a învăța ceva, înainte de a i se
oferi niște puncte cardinale și mai apoi o hartă tridimensională
a lumii, pe longitudinea tradiției culturale și pe latitudinea
științelor. Un sistem care neglijează sau disprețuiește valorile
perene, care nu încurajează familiaritatea cu sistemele axiologice
stabile, cu performanțele, nu creează altceva decât consumatori
tâmpi și mărunți birocrați corporați...”
Disoluția
memoriei identității ca program educațional în mod brutal
evidențiată prin eliminarea Istoriei românilor, dar nu numai,
maschează punctul de cotitură prin care să ne desprindem de
trecutul nostru care este perceput ca un balast în integrarea
eficientă la societatea de consum de astăzi. Rezumarea
reducționistă la prezentarea și înțelegerea Istoriei într‑o
manieră birocratică prin evidențierea de tip statistic a unor date
și nume exprimă o interpretare tendențioasă a semnificației
disciplinei Istorie.
Închei
evidențierea coordonatei ideologice referitoare la disoluția
memoriei identitare cu aprecierile academicianului Dinu C. Giurescu
care în articolul său, intitulat Pe cine supără Istoria
românilor?, afirmă: „În zilele noastre a‑ți iubi țara
este aproape un delict! Cu cât uiți mai repede și mai ireversibil
trecutul care‑ți aparține, cu atât mai ușor îți pierzi
identitatea. Cine vrea să devenim ca popor o masă informă,
cenușie, fără trecut, deci fără viitor? Stupida trufie de a
șterge din memoria oamenilor trecutul va duce mai devreme sau mai
târziu la dispariția noastră ca neam. Asta vrem?”
Infantilizarea
dobândită printr‑o educație asumată ca divertisment
digitalizat asociat cu pragmatismul antreprenorial
Dincolo
de reperele fundamentale în domeniul formării și al edificării
pentru viață, educația autentică are vocația cultivării și
dezvoltării unei gândiri vii, a unei reflecții critice prin care
să fie depășită o atitudine de conformism pasiv și de
autosuficiență. Digitalizarea excesivă în domeniul educației nu
conduce doar la diminuarea unor abilități practice, la reducerea
vitezei de reacție în fața unor situații de viață
imprevizibile, ci și la o lene a minții, la inhibarea unor procese
neuronale menite să stimuleze creativitatea și gândirea inovativă.
Mai multe cercetări din aria neuroștiințelor au demonstrat această
situație mai ales în cazul copiilor și adolescenților.
Planul‑cadru
propus de experți este elaborat într‑o perspectivă în care
spiritul antreprenorial și managerial este asociat cu tendințe
pronunțate înspre digitalizare. Astfel, în documentul referitor la
concluziile grupului de experți, profilul absolventului de gimnaziu,
printre altele, vizează următoarele competențe: „...să
posede cunoștințe tehnologice suficiente pentru utilizarea
aparaturii din spațiul casnic și abilități practice suficiente
pentru viața de zi cu zi; să utilizeze calculatorul și internetul
pentru activități curente; să posede abilități de selectare și
procesare a informației; să cunoască regulile de conviețuire
socială și democratică; să cunoască aspecte juridice,
financiare, economice esențiale; să aibă capacitatea să‑și
managerieze propria carieră profesională și socială; să posede
abilități de construcție a unui proiect, sub aspect
financiar, al resurselor umane și materiale, al profitabilității;
să fie tolerant la multiculturalitate; să aibă capacitatea de a‑și
schimba domeniul de activitate de câteva ori pe parcursul vieții
active”.
Se
poate observa o abundență de parametri economici, financiari, o
linie programatică în orientarea elevilor către aspirații
circumcise eficienței și profitului. Viața unui copil este
transformată într‑o carieră profesională care trebuie
managerizată, elevul trebuind să dezvolte un proiect sub aspect
financiar, având ca țintă profitul. Bucuriile simple ale vieții
sunt substituite de tiparele unei gândiri birocratice pentru care
eficiența este realitatea ultimă. În această perspectivă a fi
înseamnă a face ceva eficient. Eficiența de tip tehnocratic
specifică sistemului tehnologic impersonal îl reduce pe om la un
sclav specializat, secvențializat în el însuși și integrat în
fluxul tehnologic al rețelei informatizate.
Acest
tip de educație prin care viața unui copil este asimilată cu o
carieră și unde școala devine un spațiu de prelungire a
divertismentului, unde atractivitatea este înțeleasă ca o
capacitate de a transforma totul în joc și spectacol, conduce la
infantilizare. În condițiile în care educația renunță la o
atitudine de a identifica și de a cultiva adevăratele vocații ale
elevilor, la un demers de întindere (nu de destindere și relaxare
totală) a minții, de încurajare a dăruirii pentru ceea ce se
învață, viitorii absolvenți vor fi reduși la o masă informă,
ușor de manevrat și incapabili să dezvolte o gândire și o
atitudine pro‑activă. Vor fi obișnuiți doar la reacții
pasive, acțiuni reactive și o atitudine perfect conformistă.
Mircea
Platon arată că „...toată această combinație de pragmatism
financiar și joc/distracție nu duce decât la consumerism civic. Un
sistem de educaţie nu poate exista fără structură, fără
disciplina pe care o antrenează nişte obiecte de studiu bine
definite. Răciturile pedagogice - bucăţile de matematică în
gelatină de silicon informatizat - şi ghiveciurile în care o
istorie dezosată e tocată mărunt şi amestecată cu barabulele
ideologice curente nu vor da naştere la cetăţeni responsabili, ci
la sclavi dezorientaţi, învăţaţi să gândească în clişeele
stăpânilor zilei. Digitalizarea curriculei nu va face decât să‑i
arunce pe copii şi mai mult în direcţia noianului de informaţii
şi de impulsuri care le macină capacitatea de concentrare şi le
tocesc discernământul. Omul liber nu se naşte la capătul unui
terminal de calculator. Şi nici nu se naşte ignorându‑şi
istoria - literară, socială, culturală, politică, diplomatică,
economică. Doar sclavii nu îşi cunosc istoria, oamenii liberi au
rădăcini”.
În
concluzie, cred că propunerea planului‑cadru pentru
învățământul preuniversitar din partea grupului de experți
reprezintă o ruptură radicală față de ceea ce există în
sistemul educațional românesc, o schimbare brutală de paradigmă
și ar fi o mare deturnare ca dezbaterea să se focalizeze pe
amendarea sau „ameliorarea” respectivei variante. Sunt convins că
o educație autentică nu se poate face prin impunerea unor documente
(oricât de importante ar fi acestea) în cadrul unor politici
educaționale. O educație veritabilă pleacă de la oameni. Este
esențial să investim în oameni, nu în proiecte aliniate la agende
ideologice. A investi în profesori nu înseamnă doar aspectul
financiar, ci ține și de un proces deloc facil în societatea de
consum de astăzi, de a restaura ceea ce ține de demnitatea
specifică a profesorului. Fiecare dintre noi, cei care ne‑am
format în școlile unui sistem de învățământ contestat astăzi,
să ne amintim de acei profesori care prin slujirea lor jertfelnică
și‑au asumat cu dăruire vocația, schimbându‑ne,
uneori semnificativ, destinele în viață.
Autor:
Adrian Lemeni
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu