Evanghelia
Ioan
1, 43-51
În
vremea aceea a vrut Iisus să meargă în Galileea şi a găsit pe
Filip şi i-a zis: vino după Mine. Şi Filip era din Betsaida din
oraşul lui Andrei şi al lui Petru. Filip a găsit pe Natanael şi
i-a zis: am găsit pe Acela despre care a scris Moise în lege şi au
scris proorocii, pe Iisus, fiul lui Iosif din Nazaret. Iar Natanael
i-a zis: din Nazaret poate să fie ceva bun? Şi Filip i-a răspuns:
vino şi vezi. Iisus a văzut pe Natanael venind către Dânsul şi a
zis despre el: iată cu adevărat israelitean în care nu este
vicleşug! Natanael L-a întrebat: de unde mă cunoşti? Iar Iisus,
răspunzând, i-a zis: mai înainte ca Filip să te cheme, te-am
văzut când erai sub smochin. Răspuns-a Natanael şi I-a zis: Rabi,
Tu eşti Fiul lui Dumnezeu, Tu eşti împăratul lui Israel.
Răspuns-a Iisus şi i-a zis: pentru că ţi-am spus că te-am văzut
sub smochin, crezi? Mai mari decât acestea vei vedea. Apoi i-a zis:
adevărat, adevărat vă spun că de acum veţi vedea cerul
deschizându-se şi pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se şi
pogorându-se peste Fiul Omului.
Sfântul
Nicolae Velimirovici - Evanghelia despre atotştiinţa Domnului şi
despre omul în care nu este vicleşug Ioan (1, 43-51)
Cât
de mărită, cât de cutremurătoare este prezenţa lui Dumnezeu! O,
cât de mărită, cât de cutremurătoare este prezenţa Dumnezeului
Celui Viu!
Cetele
îngereşti stau cu frică sfântă înaintea Lui, serafimii îşi
ascund sub aripi faţa lor înaintea strălucitoarei lumini şi
frumuseţii de negrăit a prezenţei Sale.
Ce
strălucitor e soarele! Ce minunat cerul înstelat! Ce măreţ
oceanul înspumat şi munţii uriaşi! Încântătoare sunt pajiştile
pline de flori, cu mulţimea de izvoare şi turme albe! Dar toate
nu-s decât lucrare a mâinii lui Dumnezeu, zidire muritoare a
Ziditorului Celui fără de moarte. Dacă Zidirea e atât de
frumoasă, cum trebuie să fie Ziditorul?
Iar
dacă inima omului se umple de teama, sau de bucurie, sau de lacrimi
în faţa Zidirii lui Dumnezeu, ce are să fie întrînsa de față
cu Atotputernicul Ziditor?
Ce
lucru muritor poate să stea lângă Cel fără de moarte şi să nu
fie nimicnicit? Ce muritor poate privi faţa lui Dumnezeu şi să
trăiască? Iată, înfricoşător lucru e să vezi faţa unui singur
înger al lui Dumnezeu; cum vei privi atunci faţa Domnului? Având
vedenia unui înger profetul Daniel zice: ... n-a rămas în mine
putere, faţa mea şi-a schimbat înfăţişarea, stricându-se, şi
nu mai aveam vlagă (Daniel 10, 8). Până şi cel mai puternic om se
simte neputincios, până şi cel mai frumos se simte urât în faţa
unui înger al cărui trup e ca hrisolitul şi faţa lui ca fulgerul,
iar ochii lui ca flăcările de foc (Daniel 10, 6). În uluitoarea
dimineaţă a învierii Domnului din morţi, iată s-a făcut
cutremur mare, că îngerul Domnului, coborând din cer şi venind, a
prăvălit piatra şi şedea deasupra ei. Şi înfăţişarea lui era
ca fulgerul şi îmbrăcămintea lui albă ca zăpada. Şi de frica
lui s-au cutremurat străjerii şi s-au făcut ca morţi (Matei 28,
2-4). Iată cum apare un slujitor al împăratului! Dar când Se va
ivi El însuşi?
O,
dac-ar şti oamenii, de-ar cunoaşte ei, de n-ar uita nici o clipă
că astfel de îngeri strălucitori sunt aproape, foarte aproape de
dânşii! Această cunoştinţă ce li s-a dat profeţilor şi
văzătorilor prin vedenie îi face pururea blânzi şi smeriţi
înaintea lumii cereşti, dar aspri şi neclintiţi faţă de
păcătoşii cei orbi, lipsiţi de căinţă. Proorocul Elisei s-a
rugat odată ca Dumnezeu să deschidă ochii unui tânăr încât şi
acesta să vadă ceea ce vedea el, profetul. Şi Dumnezeu i-a
ascultat rugăciunea, i-a deschis aceluia ochii, şi acesta a văzut
şi iată tot muntele era plin de cai şi care de foc împrejurul lui
Elisei (IV Regi 6,17).
Cum
să fie atunci vederea împăratului însuşi, măreaţa,
cutremurătoarea vedere a împăratului însuşi ? Marele Isaia,
fiind învrednicit de această vedere, cu frică mare a strigat în
uimire: Vai mie, că sunt pierdut! Sunt om cu buze spurcate şi
locuiesc în mijlocul unui popor cu buze necurate. Şi pe Domnul
Savaot L-am văzut cu ochii mei! (Isaia 6,5).
O,
de-ar şti oamenii, de-ar fi ei pătrunşi că Domnul şi împăratul
îi vede pe ei pururea! Domnul, Acelaşi în faţa Căruia Isaia,
într-o singură străfulgerare s-a cutremurat de frică sfântă!
Atunci nu şi-ar mai deschide omul mintea nici unui păcat, nici unei
necuraţii. Dumnezeu îl vede pe om, fie că omul îl vede sau nu pe
Dumnezeu. Să tremure hulitorul! Să se mângâie tot creştinul
în suferinţă!
Nu
numai Dumnezeu, Cel Unul în Treime, ne pătrunde fiecare clipă a
vieţii, ci toate cereştile cete de îngeri şi sfinţi din slavă.
Milioane de ochi sunt asupra-ne ca o singură privire; milioane de
fiinţe care ne vor binele sunt alături de noi, însoţindu-ne pe
calea spinoasă şi întunecată a vieţii. Milioane de mâini
se întind în ajutorul nostru, ca un singur braţ tare! Călăuzită
de Duhul Sfânt, Biserica lui Dumnezeu pe pământ s-a luptat şi
luptă să înfăţişeze credincioşilor săi această slăvită,
iubită, cutremurătoare realitate. Pe iconostase fulgeră lumea
nevăzută a puterilor cereşti, ca oamenii să vadă şi să nu uite
că aceste puteri sunt aici, cu ei, în lume. Cinstim icoanele
închinându-ne nu lemnului şi zugrăvelii, ci puterilor cereşti
celor vii, care sunt de faţă. Dacă icoanele ne aduc bucurie şi
mângâiere, bucuria şi mângâierea de la acele puteri cereşti
înfăţişate acolo le primim! Doar un nebun, un stăpânit de
duhuri rele poate să vadă idolatrie în cinstirea icoanelor. Cine
altcineva a purtat război idolatriei de-a lungul veacurilor, dacă
nu Biserica dreptmăritoare? Ai cui credincioşi s-au jertfit cu
milioanele în această luptă? Cine a nimicit închinarea la idoli?
Cum să se închine la idoli Biserica, cea care însăşi stârpeşte
acea închinare? Asemenea batjocură s-a aruncat Bisericii lui
Hristos de necuraţii eretici, cei ce gândesc cu trupul, nu cu
duhul! Dar cum să deosebească mintea lor cea greoaie intre icoană
şi idol? Neputincioşi să învingă prin dreptate, au ridicat
foc şi sabie asupra sfintelor chipuri şi a celor ce le cinsteau. Au
ars icoanele, au trecut pe închinători prin sabie. Dar puterea lui
Dumnezeu e mai tare ca focul şi ca sabia: ereticii au căzut şi
s-au ruinat, iar icoanele au rămas mai departe să împodobească
locaşurile de închinăciune şi să aducă mereu aminte
credincioşilor cutremurătoarea, negrăita prezenţă a lui Dumnezeu
şi a tuturor puterilor cereşti în viaţa oamenilor trăitori pe
pământ. Întru pomenirea biruinţei asupra iconoclaştilor şi
triumful cinstirii icoanelor, evlavioasa împărăteasă Teodora şi
fiul său Mihail au rânduit ca cea dintâi duminică a Postului Mare
să fie închinată acestei biruinţe. Această duminică o numim
Duminica Ortodoxiei, spre aducere aminte de biruinţa dreptei
credinţe asupra ereticilor. În legătură cu aceasta, Evanghelia de
astăzi îl înfăţişează pe Natanael, cu toate îndoielile ce le
avea departe de Hristos risipindu-i-se îndată ce s-a apropiat de
El: ca să vedem că fără Dumnezeu necredinciosul nu poate veni la
credinţă, şi să înţelegem înfricoşata putere a prezenţei
Sale.
In
vremea aceea a vrut Iisus să meargă în Galilea si a găsit pe
Filip, si i-a zis lui: vino după Mine. Iar Filip era din Betsaida,
din cetatea lui Andrei şi a lui Petru. După ce S-a botezat în
Iordan, Iisus a mers în Galileea, unde avea să-Şi înceapă
lucrarea. Minţile stricate ale iudeilor nu erau vrednice să vadă
începutul lucrării lui Hristos. ludeea, cuprinzând şi Ierusalimul
cel lipit de pământ, trupesc, căzuse mai jos decât ţinuturile
păgâne. Galileea era păgână; în ea se aşezaseră cu precădere
greci, romani şi siriani, şi doar pe ici-pe colo evrei. Evreii din
Iudeea dispreţuiau păgâna Galilee, zicându-i ţinut al
întunericului şi necredinţei. Şi tocmai în ţinutul acesta avea
să se arate, după cum spusese profetul, o lumină mare: Poporul
care locuia întru întuneric va vedea lumină mare şi voi cei ce
locuiaţi în latura umbrei morţii lumină va străluci peste voi
(Isaia 9,1-2). Deschizând dumnezeiasca Sa gură pentru a vorbi mai
întâi acestei Galilei locuite de seminţii amestecate, Domnul a
arătat dintru început că Evanghelia Sa e pentru întreaga omenire.
Dezvăluindu-Se mai întâi în acest colţ cufundat în
întuneric şi neştiut de lume, în Palestina, Şi-a arătat
smerenia osândind prin aceasta nebuneasca trufie a Ierusalimului
întunecat şi stricat.
Andrei
a fost cel dintâi care L-a urmat pe Hristos, fără a fi chemat. El
a adus după sine pe Simon Petru, fratele său (loan 1, 33), pe când
lui Filip Domnul i-a spus: Vino după Mine! Că Filip a răspuns pe
dată acestei chemări se vede din aceea că el, plin de râvnă
pentru Hristos, a şi început să adune şi să aducă la Domnul pe
alţii. Poate că el şi auzise despre Hristos de la Petru şi
Andrei, vecinii săi, pentru că ei toţi erau din Betsaida. Poate
auzise şi de la alţii. Dar hotărându-se atât de repede, se vede
că ceea ce l-a atras cu atâta putere a fost însăşi prezenţa lui
Hristos, care l-a făcut să lase deodată totul, să uite totul şi
să vină după El. Şi l-a atras atât de tare încât nu a venit
singur, ci şi-a şi început apostolia; pentru că scrie mai
departe: Filip a găsit pe Natanael şi i-a zis: Am aflat pe Acela
despre care au scris Moise în Lege şi proorocii, pe Iisus, fiul lui
losif din Nazaret. Cât de simplu spune Filip totul! Două suflete
înflăcărate vorbesc între ele. Filip nu spune: „l-am găsit pe
Mesia cel făgăduit"; nici: „pe fiul lui David"; nici:
„pe împăratul lui Israel" şi nici: „pe Domnul". El
doar îi arată lui Natanael că l-a aflat pe Acela despre care au
scris Moise şi proorocii. Vorbeşte un suflet plin de uimire şi
bucurie. Simţămintele adânci nu umblă după cuvinte ci se
înfăţişează simplu, foarte simplu, cu siguranţă că în ele se
află o tărie care pătrunde cele mai simple vorbe. Simţirile slabe
sau mincinoase se fac trâmbiţe răsunătoare, căutând cuvinte
mari care să le sprijine slăbiciunea și falsitatea. Filip şi
Natanael vor fi vorbit între ei despre Cel îndelung făgăduit,
depre Cel îndelung proorocit şi aşteptat. Era un subiect obişnuit
printre israeliţi, printre cei cu sufletul curat. Am aflat pe Acela,
zice Filip. Adică: Acela nu S-a arătat pe Sine ca trăznetul care
sfâşie norii şi cutremură pământul; nici nu a căzut pe pământ
ca un meteor; nici n-a urcat în scaunul împărătesc al
Ierusalimului spre care stăteau aţintiţi ochii cei cu vedere
scurtă ai fariseilor şi nepricepătorilor cărturari. A crescut şi
a trăit aici în Galileea, printre noi, vreme de treizeci de ani, şi
noi nici n-am ştiut! A crescut ca o viţă nobilă într-o vie
sălbatică, pe care nici n-aveai cum s-o recunoşti decât mai
târziu, după roade! A fost ca o comoară ascunsă în pământ:
abia când sapi pământul începe să strălucească. Nu ne-a sărit
în faţă; nu ne-a silit să-L primim; dar când L-am văzut, L-am
cunoscut: blând ca un miel, limpede ca soarele, dulce ca primăvara,
puternic ca Dumnezeu. Este din Nazaret. Este fiul lui Iosif.
Dar
oare putem noi să ştim tot ce i-a spus Filip lui Natanael, putem
noi să arătăm cum i L-a înfăţişat întru totul pe Hristos?
Evanghelistul ne spune pe scurt lucrul de căpetenie. Tot ce-a auzit
Natanael de la Filip îl va fi umplut de bucurie. Dar ceva totuşi
l-a nedumerit şi-l face să se îndoiască: cum să iasă Mesia din
Nazaret? Iar Filip l-a numit pe Iisus fiul lui Iosif, pentru că
poate nici nu ştia taina cea mare a naşterii Sale de la Duhul Sfânt
şi din Fecioara Maria; şi deasemenea pentru ca spusele să-i fie
cât mai convingătoare faţă de omul ce venea pas cu pas către
taina întrupării lui Dumnezeu. Poate că Filip lucra aici cu
adevărat apostoleşte, în chipul arătat mai târziu de Apostolul
Pavel: Cu cei slabi m-am făcut slab, ca pe cei slabi să-i
dobândesc. Tuturor toate m-am făcut, ca, în orice chip, să
mântuiesc pe unii (I Corinteni 9, 22). Natanael era încă slab,
încă neiniţiat, încă neluminat, încât apropierea apostolului
era către unul slab.
Nu
trebuie să luăm întrebarea lui Natanael drept o remarcă
usturătoare, ironie a unei inimi sceptice, ci drept grija unui
suflet sincer ca prietenul său să nu fie înşelat. Sara a râs
întru sine când Dumnezeu i-a dezvăluit că are să aibă fiu la
bătrâneţe (Facere 18, 12). E bucuria care caută încredinţare
întrebând. Iar Natanael n-a auzit în toată viaţa lui o veste de
mai mare bucurie ca cea pe care i-a adus-o acum Filip. Dar, ca
orice bucurie, îşi avea și aceasta umbrele si piedicile ei.
Bucuria lui Natanael s-a umbrit la cuvântul „Nazaret". Cum să
vină din Nazaret Mesia? N-a spus proorocul că locul naşterii Sale
e Betleemul? Nu în cetatea lui David l-au aşteptat generaţii de-a
rândul pe moştenitorul şi regele ce va să vină? S-o fi înşelat
Filip! Dar nu; Filip nu-şi ia vorba înapoi, nici nu-l lămureşte
cu nimic mai mult pe Natanael. La comentariul acestuia, îi spune
doar atât: Vino şi vezi! Ce strălucitor sună aceste cuvinte! Vino
şi vezi! Vino numai, şi ai să vezi, Natanaele. Ai să te
încredinţezi când vei sta faţă cu Dânsul. Ce răspuns ţi-aş
putea eu da la întrebările tale? Cel mai sigur răspuns este El
însuşi! Vino cu mine în faţa Lui. Vino şi vezi! Şi Natanael
porneşte la drum împreună cu Filip.
Iisus
a văzut pe Natanael venind către El şi a zis despre el: Iată, cu
adevărat, israelit în care nu este vicleşug. Ce laudă frumoasă!
De pe ce buze! Ce să însemne asta: israelit în care nu este
vicleşug? Înseamnă un om plin de opusul vicleniei; un om plin de
Dumnezeu: gândul la Dumnezeu, dorul de Dumnezeu, căutarea lui
Dumnezeu, aşteptarea lui Dumnezeu, nădejdea în Dumnezeu. Este un
om care s-a dăruit pe sine cu totul lui Dumnezeu, şi de nimeni
altcineva nu vrea să ştie. Un om în care sămânţa răului n-a
găsit loc să prindă rădăcină. Dar arătându-l pe Natanael
drept un adevărat israelit, Hristos arăta şi un lucru trist: că
nu prea mai erau de găsit israeliţi adevăraţi. De aceea a şi
strigat Domnul cu bucurie: Iată, cu adevărat, israelit! Un om
printre neoameni! Iată unul care nu-i israelit doar cu numele,
iată unul care-i din cap până-n picioare israelit ! Domnul ştia
de departe ce îndoieli îl frământau pe Natanael cu privire la
Dânsul, cu toate acestea l-a lăudat ca pe un adevărat israelit
lipsit de vicleşug. Să-l fi lăudat ca să-l câştige? Nu; pentru
că Cel ce cunoaşte inimile nu Se uită la vorbe, ci doar la inimă.
Noi n-avem cum să vedem, nici întorcând paginile Evangheliei să
citim, ce fel de om era Natanael; ci Domnul a văzut inima lui şi a
citit în ea. Poate s-or fi mirat ceilalţi apostoli aflaţi pe lângă
Hristos auzind aceste cuvinte de laudă, dar Hristos a lăsat timpul
să le arate dreptatea laudei Sale.
Şi
pe Natanael l-a mirat neaşteptata laudă; Natanael i-a zis: De unde
mă cunoşti? A răspuns Iisus şi i-a zis: Mai înainte de a te
chema Filip, te-am văzut când erai sub smochin. Iată că Natanael
se arată într-adevăr a fi un om lipsit de vicleşug. Omului
viclean îi pasă doar de sine, nu are ochi pentru alţii. Lauda si
linguşeala îl încântă. Dacă Natanael ar fi fost un astfel de
om, s-ar fi îmbăiat de lauda primită de la Hristos şi ar fi
început fie să-I întoarcă lauda, ridicându-L în slăvi pe
lăudătorul său, fie să facă pe smeritul prefăcându-se că nu
merită lauda. Dar Natanael n-avea ochi pentru sine, ci numai pentru
Hristos. Aşa că, nici primind nici lepădând lauda, pune pe faţă
o întrebare menită să dezvăluie adevărul: De unde mă cunoşti?
Nu ne-am mai întâlnit până acum! Nu m-aş fi mirat atât să-mi
fi spus pe nume, pentru că nu-i greu să ştii numele cuiva; dar
să-mi spui atât de repede numele inimii mele, asta e într-adevăr
de neînţeles: inima e tainică şi omul şi-o descoperă numai câte
puţin, şi numai celor de aproape ai săi. De unde mă cunoşti?
Iar
Domnul îi răspunde printr-o nouă taină pe care o dezvăluie, de
astă dată printr-un semn dinafară: Mai înainte de a te chema
Filip, te-am văzut când erai sub smochin. Cine ştie tainele inimii
le ştie şi pe ale trupului. Cui vede mişcarea gândurilor şi aude
misterioasa lor şoaptă, încă şi mai lesne îi este să vadă
mişcarea trupului şi să audă cuvintele rostite. Domnul l-a
văzut pe Natanael sub smochin mai înainte ca Filip să fi ajuns
acolo! Nici nu pornise bine acesta că Domnul a şi cunoscut inima
lui Natanael. Pronia Sa a rânduit ca Filip să meargă şi să-l
cheme. Cum ar putea omul să se ascundă de Dumnezeu? Este vreo cale
pe care el să se dea la o parte din faţa Lui? Înţelegând marea
şi înfricoşata Prezenţă, Psalmistul se îndreaptă spre Dumnezeu
Atotştiutorul spunând: Tu ai cunoscut şederea mea şi scularea
mea; Tu ai priceput gândurile mele de departe... Că încă nu este
cuvânt pe limba mea, şi iată, Doamne, Tu le-ai cunoscut pe
toate... Tu m-ai zidit şi ai pus peste mine mâna Ta... Unde mă voi
duce de la duhul Tău şi de la faţa Ta unde voi fugi? (Psalm
138,1-6).
Hristos
este minunea istoriei pe pământ, nu numai prin minunile săvârşite,
nu numai prin înviere; ci prin atotcuprinzătoarea prezenţă a
Duhului Său şi prin atotştiinţa Sa. Pe pământ fiind, era şi în
cer. Uitându-se la oameni, vedea şi pe Satana căzând din cer. În
faţa oamenilor aflându-Se, le vedea şi trecutul şi viitorul.
Citea gândurile ca într-o carte deschisă. Slăvit fiind şi lăudat
de oameni, vorbea de Patimile ce-avea să sufere; în Patimi, vorbea
de biruinţa şi slava Sa. Privind bogatul templu de marmură din
Ierusalim, îi vedea nimicirea. Cu Moise şi cu Ilie vorbea ca şi cu
nişte contemporani ai Săi. Între hotarele trupului, vedea tot ce
se petrece în ceruri; îl auzea pe bogatul cel nemilostiv din iad
rugându-se de Avraam cel din Rai. A zărit de departe unde se afla
legat măgăruşul ce-avea Să-L poarte şi i-a trimis pe ucenici să
I-l aducă. De departe l-a văzut pe bărbatul ce ducea un ulcior cu
apă şi i-a trimis la dânsul pe ucenici cu porunca de a pregăti
Paștele. Timpul nu era perdea pe ochii Săi. Vedea tot ce a fost şi
tot ce o să fie ca înfiripându-se atunci în faţa Lui. Spaţiul
nu avea pentru El întindere. Oriunde şi orice se întâmpla în
lume, vedea aievea. Orice tainiţă îi era câmp deschis. Şi
tainiţa tainiţelor — inima — nu avea închizătoare pentru
Dânsul.
Atotprezenţa
şi atotştiinţa lui Hristos nu l-au uimit pe Natanael mai puţin
decât pe Petru pescuirea minunată sau pe ceilalţi apostoli
umblarea pe apă ori supunerea vânturilor şi a valurilor. Cunoscând
inima omului Domnul ştie ce anume lucrare a Sa se potriveşte mai
bine fiecărui ucenic. în vreme ce Petru s-a uimit cel mai mult de
puterea lui Iisus asupra naturii, pe Natanael l-a câştigat
pătrunderea Lui, atotcunoaşterea Lui. Pe acestea i le-a dezvăluit
lui Natanael Domnul, lucrând după dumnezeiasca-I iconomie, tocmai
pentru că îl cunoştea. Poate că Filip, în aceste dintâi zile
ale apostolatului său, şi-a dat seama de acest lucru şi de aceea
i-a şi spus lui Natanael: Vino şi vezi! Era încredinţat că
Domnul cel prea-înţelept şi atotputernic Se va arăta lui Natanael
în chipul cel mai potrivit firii şi sufletului acestuia. Poate că
pe atunci doar începea să presimtă ceea ce va şti mai târziu
limpede: ce taine fără de număr ascunde învăţătorul în
pieptu-i fragil, omenesc! Taine mai largi decât cerul şi mai
întinse decât timpul ascundea Dumnezeu-Omul. A arătat Domnul măcar
a mia parte din aceste taine şi puteri ascunse în El? Nedescoperită
a rămas mulţimea acestor taine, ca să se dezvăluie şi să se
arate sfinţilor, în împărăţia cerurilor. Uşor îi era Domnului
să facă minuni. Avea atâta putere încât trebuia mai degrabă să
Se silească a nu le face! Pentru că El a spus, a descoperit şi a
lucrat doar atât cât a fost de trebuinţă pentru mântuirea
noastră; cât să nu ne constrângă voinţa, ci întru libera
noastră alegere şi hotărâre.
Dar
să-l vedem acum pe Natanael, minunându-ne, cum răspunde el
Domnului. Răspunsu-I-a Natanael: Rabi, Tu eşti Fiul lui Dumnezeu,
Tu eşti regele lui Israel! Cuvintele vin de pe aceleaşi buze ce au
rostit, puţin mai înainte: Din Nazaret poate fi ceva bun? Ce
schimbare uluitoare! Ce izbucnire de bucurie! O, fraţii mei, ce
înseamnă a sta în faţa Domnului! Nu-s cuvinte să poată cuprinde
această minune, nici mâini să o poată scrie; sunt însă inimi
care pot să o simtă, şi simţind-o să se bucure cum se bucură
roua dimineţii la atingerea razei de soare! Oare nu vedem aici
limpede de ce S-a înveşmântat Domnul în trup omenesc, de ce ni
S-a înfăţişat om, spre mântuire ? Cine să-I fi putut îndura
prezenţa de S-ar fi arătat înger arzător? Sau de S-ar fi arătat
Dumnezeu în veşnica-I putere şi slavă, iar nu acoperit de vălul
trupului, cine L-ar fi putut privi şi să fie viu? Cine să-I fi
auzit glasul fără să se spulbere ca praful? Nu s-ar fi risipit
pământul întreg ca un abur la apropierea suflării Sale? Vedeţi
câtă putere are prezenţa Sa învăluită: într-o clipă s-a
schimbat inima şi gândul unui om! Cine să-şi fi închipuit, doar
cu puţin mai înainte de-a fi vorbit Hristos cu Natanael, că acesta
va mărturisi că „fiul lui Iosif" e învăţătorul, e Fiul
lui Dumnezeu, e împăratul lui Israel! Şi chiar dacă în clipa
aceea L-ar fi luat, după credinţa comună a acelei vremi despre
Mesia, pe acest împărat al lui Israel drept un împărat pământesc,
tot ar fi fost mult pentru un începător într-ale urmării lui
Hristos. Natanael L-a numit însă şi Fiul lui Dumnezeu, aşezându-L
astfel pe Hristos deasupra înţelegerii de rând că El ar fi un
rege ca toţi regii pe tronul lui David.
Răspuns-a
Iisus şi i-a zis: Pentru că ţi-am spus că te-am văzut sub
smochin, crezi? Mai mari decât acestea vei vedea. Şi i-a zis:
Adevărat, adevărat zic vouă, de acum veţi vedea cerul
deschizându-se şi pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se şi
coborându-se peste Fiul Omului. Domnul, aşadar, i-a dezvăluit lui
Natanael doar puţin despre Sine, când i-a spus că l-a văzut mai
înainte sub smochin. Vederea Lui la aşa mică depărtare e, faţă
de atotcuprinzătoarea-i pătrundere, doar ca o rază faţă de
soare. Curat la suflet cum era, lui Natanael i-a fost destul acest
„puţin", ca să creadă. Necuraţii şi viclenii farisei şi
cărturari ai Ierusalimului L-au văzut pe Domnul vindecând leproşi,
dând vedere orbilor, înviind morţi, şi nu le-a fost de-ajuns.
Iată cum crede şi cum mărturiseşte un israelit adevărat, doar
dintr-o singură ochire a minunii! Mai mari decât acestea vei vedea,
făgăduieşte Domnul. Dar ce încă să mai vadă? Cerul
deschizându-se şi pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se şi
coborându-se peste Fiul Omului. Domnul vorbeşte cu Natanael, dar
făgăduinţa e pentru toţi, căci spune: Adevărat, adevărat zic
vouă („vouă", nu „ţie"). Si ca să nu încapă
îndoială că făgăduinţa se va împlini, spune o dată, si mai
spune încă o dată: Adevărat, adevărat... Dintru început i-au
slujit Mântuitorului îngerii, coborând şi întorcându-se la cer!
Înger i-a apărut lui Zaharia vestindu-i naşterea
înaintemergătorului lui Hristos. Înger i-a apărut Preacuratei
Fecioare, vestindu-i taina cea mare a naşterii Domnului. La Betleem
s-au deschis înaintea păstorilor cerurile şi coborau îngerii
cântând imne de slavă şi bucurie, de pace între Dumnezeu şi
oameni. Îngeri au coborât şi l-au povăţuit pe Iosif, îngeri
i-au îndrumat pe cititorii în stele de la Răsărit. Îngeri au
venit şi-I slujeau Domnului după ce a biruit ispitirile lui Satan
în pustie. Înger I-a apărut înainte de Patima Sa, înainte de
moarte, întărindu-L, în grădina Ghetsimani. Îngeri au coborât
la mormântul Său, la înviere. Şi la înălţare iarăşi doi
îngeri în haine albe au coborât şi s-au arătat ucenicilor. După
înălţare îngeri apăreau adesea apostolilor şi mai târziu
drepţilor, martirilor şi sfinţilor lui Hristos. N-a văzut Ştefan,
întâiul mucenic, cerurile deschise (Fapte 7, 56)? Nu s-a ridicat
Pavel până la al treilea cer? Nu i s-au dezvăluit atâtea taine
cereşti ale timpului şi ale veşniciei, apostolului şi
evanghelistului Ioan? Până în zilele noastre, celor cu inima
curată, purtătorilor de Dumnezeu, li s-au arătat îngeri; şi
mulţi întorşi la Dumnezeu, care s-au căit şi cărora li s-au
iertat păcatele, au văzut cerurile deschise. O, de câte ori, de
câte ori s-au adeverit cuvintele Mântuitorului despre cerurile
deschise şi despre îngerii care coboară şi urcă! Domnul a venit
pe pământ ca să arate oamenilor cerurile deschise, dar după
venirea Lui mulţi văzători ai cerului s-au ridicat prin pătrundere
duhovnicească spre înălţimile cereşti şi au coborât cu cetele
îngerilor. Cerul e pururea deschis oamenilor, oamenii însă văzând,
nu văd, şi auzind, nu aud, nici nu înţeleg (Matei 13, 3). Hristos
a dat vedere nu numai câtorva orbi trupeşti, ci a dat vedere
nenumăraţilor orbi duhovniceşti. Iar orbii duhovniceşti,
recăpătându-şi vederea, au văzut cerurile deschise. Şi ce
altceva sunt cerurile deschise decât Dumnezeu şi mulţimea cetelor
Sale? Ce altceva este a fi de faţă Hristos dacă nu frică grozavă
necuraţilor şi păcătoşilor, dar viaţă şi bucurie celor drepţi
şi fără prihană? Această mare şi înfricoşată prezenţă ne
este ascunsă acum de trup ca de un văl. Curând însă, foarte
curând, vălul se va smulge şi se va destrăma şi ne vom găsi
dintr-o dată în cerul deschis. Cei între noi care s-au întors și
s-au căit, cei între noi fără prihană, se vor găsi în fața
de-viaţă-dătătoare a Dumnezeului Celui Viu; iar cei împietriţi
şi hulitori şi necuraţi se vor afla în veşnica lui Dumnezeu
absenţă, în chin şi în întuneric fără sfârşit.
Să
ne apropiem aşadar de Hristos Domnul care ne iubeşte, şi câtă
vreme zilele noastre nu sunt încă numărate să mărturisim Numele
Lui, singurul Nume de mântuire, şi să strigăm după ajutor,
singurul ajutor neîncetat şi mântuitor. Doamne Iisuse Hristoase,
Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi păcătoşii şi ne
mântuieşte. A Ta este slava, împreună cu Tatăl şi cu Sfântul
Duh, Treimea cea deofiinţă şi nedespărţită, acum şi pururea şi
în vecii vecilor. Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu