Sunt
gândurile păcătoase un fragment din ființa noastră? Cum se nasc
și cum pot fi alungate? Cum trebuie să trateze omul aceste produse
ale răului și cum poate să le învingă?
Cunoscuta
revistă rusească «Slavianka» a publicat un interviu cu
arhimandritul Efrem, egumenul Sfintei Mari Mănăstiri a Vatopedului,
pe tema «Gândurile păcătoase». Gheronda Efrem, care este
cunoscut tuturor datorită profunzimii cuvântului său duhovnicesc
și clarității cu care descrie cele mai subtile sensuri spirituale,
încearcă să ne ofere o imagine cât mai limpede a ceea ce numim
gânduri păcătoase, subliniind faptul că uneori anumite gânduri
ne întăresc duhovnicește.
Adevărul
e că mulți dintre noi nu cunoaștem proveniența gândurilor, nici
cât de mult ne pot vătăma din punct de vedere spiritual. Ce sunt
gândurile, de unde apar ele în viața noastră de zi cu zi, cum le
putem discerne și cum trebuie să le tratăm, toate acestea
reprezintă câteva din subiectele pe care le tratează gheronda
Efrem în cadrul interviului său.
În
cele ce urmează, vă prezentăm un fragment din acest interviu, așa
cum a fost publicat el în revista «Slavianka»:
Reporterul
(R.): Ce sunt gândurile păcătoase și care este ipostasul lor
spiritual?
Gheronda
Efrem (G.E.): Gândurile păcătoase sunt cugetări care se
împotrivesc voii lui Dumnezeu și acționează în spațiul gândirii
omului, fie din voia sa, fie fără voia sa. Mintea omului se află
într-o continuă mișcare. Fie produce singură diverse gânduri,
fie alți factori externi o bombardează cu o sumedenie de gânduri,
care se perindă pe ecranul nostru intelectual.
R.:
De unde provin aceste gânduri?
G.E.:
Unele izvorăsc din inima împătimită a omului, iar altele sunt
provocate de către diavol. Însuși Hristos ne învață că «din
inimă ies gândurile rele, ucideri, adultere, desfrânări,
furtișaguri, mărturii mincinoase, hule» (Mat. 15, 19). Patimile
omului produc și se hrănesc cu gânduri păcătoase. Din cauza urii
nemăsurate pentru om, demonii încearcă cu orice chip să-l
împiedice pe acesta să pășească pe drumul mântuirii. Lucrarea
lor constă în însămânțarea gândurilor păcătoase, rele,
rușinoase, viclene și hulitoare în mintea omului.
Desigur,
există și gânduri bune, dumnezeiești, care provin de la Însuși
Dumnezeu sau de la sfinți, gânduri care îl îndeamnă pe omul
păcătos la pocăință, îl mângâie în încercări și îl
luminează spre «descoperirea adâncului Dumnezeirii» (I Cor. 2,
10). Propășirea spirituală a omului depinde de calitatea
gândurilor sale. Așadar, trebuie să cultivăm gândurile curate,
sfinte, dumnezeiești. Să transformăm mintea noastră într-o
fabrică de gânduri bune, așa cum ne îndeamnă Gheronda Paisie.
R.:
Cum putem discerne gândurile bune de cele păcătoase?
G.E.:
Numai prin trezvie putem să ne păstrăm mintea curată, să veghem
la poarta sufletului nostru și să discernem gândurile care ne vin.
Trezvia este înfrânarea, atenția pe care eu o impun minții mele.
Poate fi dobândită prin invocarea preacinstitului și preadulcelui
nume al lui Iisus Hristos. Rugăciunea «Doamne, Iisuse Hristoase,
miluiește-mă» – cea mai puternică armă împotriva patimilor și
demonilor – este cea care ajută mintea să controleze și să
discearnă gândurile.
Gândurile
sunt asemenea avioanelor care zboară în văzduh. Nu depinde de noi
faptul că aceste avioane zboară continuu în văzduh. Suntem însă
datori să nu le lăsăm să aterizeze pe pista sufletului nostru, să
nu le îngăduim să pătrundă înlăuntrul nostru.
R.:
Care este diferența dintre poftă și gânduri?
G.E.:
Pofta, dispoziția pe care o avem spre anumite lucruri sau stări,
este o mișcare a inimii, pe când gândul se învârte în spațiul
intelectului. Mai întâi poftim ceva în inima noastră, iar apoi
această poftă se exprimă prin intermediul gândului… Așadar mai
întâi apare pofta, care este rădăcina păcatului, iar apoi
gândul. Tăindu-ne poftele păcătoase, nu facem altceva decât să
ne eliberăm de sub stăpânirea gândurilor rele.
De
aceea Domnul Hristos, atunci când avertizează că «oricine se uită
cu poftă la o femeie a și comis adulter cu ea în inima lui» (Mat.
5, 28), urmărește tăierea poftei din rădăcină. Sfântul
Grigorie Palama spune că mintea credinciosului care se roagă se
curăță ușor de gânduri, însă inima omului, care este forța
care produce gândurile, nu se poate curăți dacă nu se curățesc
și celelalte forțe ale sufletului, adică pofta și mânia.
R.:
Trebuie să ne spovedim toate gândurile?
G.E.:
Gândurile care intră zilnic în mintea noastră sunt de ordinul
miilor. Cele mai multe dintre acestea sunt gânduri deșarte,
necurate, păcătoase. Cel viclean știe foarte bine cum să-și facă
treaba, împrăștiind tot felul de gânduri. Responsabilitatea
noastră pentru acestea începe din momentul în care ne dăm
consimțământul față de ele, adică atunci când le punem în
aplicare. Fiecare om se va confrunta cu gândurile sale în funcție
de starea duhovnicească în care se află. Mai exact, cei care au
ajuns pe o înaltă treaptă duhovnicească, dobândind cunoașterea
perfectă a propriilor lor gânduri, nu vor fi vătămați de
contactul cu acestea. Pentru un novice în cele duhovnicești, însă,
consimțământul față de un gând păcătos poate deveni extrem de
vătămător.
Cel
care se nevoiește din punct de vedere spiritual va căuta să-și
spovedească gândurile care nu-i dau pace, cele pe care singur nu le
poate îndepărta din mintea sa. Nu putem să ne spovedim absolut
toate gândurile, fiindcă acest lucru denotă că suntem bolnavi
psihologic. Mulți merg la spovedanie cu un caiet în care și-au
notat mii de gânduri care le trec zilnic prin minte. Acest lucru nu
este corect, fiindcă, pe de o parte, îl obosesc pe duhovnic, iar,
pe de altă parte, nu le este de folos nici penitenților. Așadar o
astfel de practică nu reprezintă rodul trezviei și propășirii
spirituale, ci, mai degrabă, denotă o stare bolnăvicioasă.
R.:
Putem să ne împărtășim dacă, exact în momentul în care ne
apropiem de Sfântul Potir, ne-a dat târcoale un gând păcătos?
G.E.:
Desigur că putem. Ce spune Sfântul Ioan Damaschin în rugăciunea
de dinainte de Sfânta Împărtășanie? «Înaintea ușilor casei
Tale stau și de gândurile cele rele nu mă depărtez». Sfinții
Părinți ne avertizează că războiul gândurilor este foarte greu.
În cazul de mai sus, trebuie să tratăm gândul respectiv cu un
dispreț imediat, fiindcă este provocat intenționat de către
vrăjmaș, cu scopul de a ne împiedica să ne împărtășim. Nu ne
vom împărtăși numai dacă ne-a atacat vreun gând care are
legătură cu un păcat de moarte, pe care nu l-am spovedit, deși
cred că astfel de gânduri nu ne vor lupta abia în acel moment, ci
ne vor mustra conștiința cu mult înainte de aceasta.
R.:
Există gânduri deosebit de vătămătoare care ne pot provoca
moartea spirituală?
G.E.:
Da, gândul deznădejdii și al disperării. Sfinții Părinți spun
că aceste gânduri sunt atât de vătămătoare, de parcă îi taie
capul celui care se nevoiește, astfel încât nu mai poate face
nimic, nici să se împotrivească, nici să se lupte cu ele.
Credinciosul nu trebuie să uite niciodată că Dumnezeu îl iubește
oricât de păcătos ar fi. De asemenea, nu trebuie să-și piardă
niciodată speranța, ci să aibă mereu în minte faptul că se
poate pocăi în orice clipă și de orice păcat.
Hristos
nu a venit să judece lumea, ci să o mântuiască. Să nu uităm că
l-a mântuit până și pe tâlharul care era răstignit dimpreună
cu El pe cruce, tocmai pentru că s-a pocăit în ultima clipă a
vieții lui.
R.:
În cadrul căsniciei, bărbatul și femeia trebuie să-și
spovedească gândurile unul altuia?
G.E.:
Cred că nu. Mai bine să-și mărturisească gândurile în fața
unui duhovnic comun. Trebuie să știți că diavolul, din momentul
în care doi tineri se unesc în taina Cununiei, caută cu orice preț
să-i despartă. Așadar există un război nevăzut, pe care, din
păcate, cele mai multe cupluri nu-l conștientizează. La început,
toate sunt bune și frumoase în căsnicie, există iubire din
belșug, însă, mai apoi, încep să apară neînțelegeri, certuri,
care, în timp, duc la slăbirea iubirii. La un moment dat, cei doi
ajung în punctul de a-și spune unul altuia: «nu-mi mai placi»
sau, mai grav, «nu te mai iubesc». Toate acestea țin de acest
război nevăzut.
Oare
ce s-a întâmplat după zece ani de căsnicie de nu se mai iubesc?
De aceea, atunci când încep să apară diverse probleme, este
indicat ca cei doi soți să-și spovedească gândurile unui
duhovnic comun, care, luminat fiind de Duhul Sfânt, îi va îndruma
pe calea cea dreaptă. Cu rugăciunile și dezlegările sale, acesta
va reuși să îndepărteze de la ei forța celui viclean care
încearcă să-i despartă. Nu zic că cei doi soți nu trebuie să
discute între ei, ferească Dumnezeu. Desigur că trebuie să
vorbească între ei, tocmai pentru a păstra unitatea și iubirea
care-i leagă. Însă să nu-și spovedească unul altuia gândurile
păcătoase pe care i le provoacă diavolul.
R.:
Cum să ne luptăm cu gândurile?
G.E.:
Să folosim cele două arme duhovnicești: trezvia și rugăciunea
«Doamne, Iisuse Hristoase, miluiește-mă». Sfântul Ioan Sinaitul
ne îndeamnă în Scara sa «să-i biciuim pe vrăjmași cu numele
lui Iisus». Vrăjmașii sunt patimile noastre, gândurile păcătoase,
demonii. Nu există o armă mai eficientă în lupta cu gândurile
decât Rugăciunea lui Iisus rostită cu inimă zdrobită și
îndurerată.
Dacă
vedem că gândurile rele insistă și nu ne lasă în pace, în
ciuda rugăciunii și efortului nostru de a le alunga, atunci trebuie
neapărat să le spovedim. Spovedania este, dacă vreți, și un mod
de a ne smeri și știm că «Dumnezeu celor smeriți le dă har»
(Iacov 4, 6). Rușinea – pe care eventual o vom simți în fața
duhovnicului în momentul în care ne vom spovedi gândurile
păcătoase – ne va îndreptăți în fața lui Dumnezeu. Iar
Domnul ne va elibera de sub stăpânirea patimilor provocate de
gândurile păcătoase.
De
asemenea, este foarte bine să cultivăm gânduri bune și să
disprețuim gândurile rele. Desigur, acest lucru necesită multă
nevoință și osârdie. Disprețul pe care îl vom arăta față de
gândurile păcătoase cultivate de diavol îl va face pe acesta din
urmă să crape de ciudă, să se îndepărteze de la noi, fiindcă
este arogant și îi place să fie în centrul atenției; nu suportă
să fie disprețuit.
Deci
bine ar fi să cultivăm numai gândurile bune, fiindcă acesta este
modul cel mai «nesângeros», așa cum spune și sfântul Porfirie
Kavsokalivitul. Să cerem permanent pacea și iubirea lui Hristos,
încercând să alungăm din sufletele noastre tot ce e rău –
adică patimile și gândurile păcătoase. Să ne îndreptăm toată
atenția și întreaga noastră ființă spre Hristos, implorând
mila Sa cea bogată. Și astfel, încet – încet, fără să ne dăm
seama, vom păși pe drumul sfințeniei, ne vom dezbrăca de omul
vechi, eliberându-ne de poftele și gândurile cele rele, și ne vom
îmbrăca în omul cel nou, «făcut după chipul lui Dumnezeu»
(Efes. 4, 24).
Sursa:
Pemptousia
0 comments:
Trimiteți un comentariu