foto: Aleksa Stojković (Orthphoto) |
Ţelul nostru
este viaţa eternă, potrivit cuvintelor apostolului, care spune: „Aveţi ca roade
sfinţenia, iar ca ţel viaţa veşnică”. Mijlocul este, deci, curăţia inimii, sfinţenia,
fără de care nu putem ajunge la scopul ultim propus, adică la viaţa veşnică. Despre
acest mijloc învăţându-ne, acelaşi fericit apostol a folosit cuvinte care
exprimă un scop aprobat, zicând astfel: „Uitând de cele ce sunt în urma mea,
dar străduindu-mă către cele ce sunt înainte, ţintesc către ceea ce este hărăzit,
către răsplata făgăduită de Domnul”.
Când spunem: îmi
urmăresc scopul apropiat, adică urmăresc ceea ce-mi este destinat, este ca şi
cum am spune: uit de cele ce-mi erau hărăzite mai înainte, adică de viciile
omului anterior, mă grăbesc să ajung la răsplata cununii cereşti. Trebuie să ne
dăm toate ostenelile, pentru a îndeplini tot ceea ce conduce la curăţia inimii şi
să ne ferim de ceea ce ne îndepărtează de această ţintă, adică de tot ceea ce
este primejdios şi vătămător. Căci pentru aceasta muncim şi suferim, pentru aceasta
lăsăm părinţii, patria, demnităţile, bogăţiile şi dispreţuim toate plăcerile
lumii acesteia, ca să dobândim, pe veci, curăţia inimii.
Către această
destinaţie se îndreaptă faptele noastre, cu gândul de a o îndeplini mai bine.
Dacă aceasta nu este bine întipărită înaintea ochilor, nu numai că toate
ostenelile noastre vor fi zadarnice, risipindu-ne fără rost, dar chiar ni se
vor împrăştia gândurile şi preocupările în direcţii diferite şi potrivnice.
Trebuia să aibă fiecare bine întipărit în minte să nu-şi abată în fiecare ceas şi
moment gândurile de la scopul propus, să nu le lase să se schimbe fără întrerupere
dintr-o direcţie în alta. (…)
Dar suntem
datori să ştim încotro trebuie să ne fie încordate gândurile, în ce direcţie
trebuie să ne îndreptăm privirea sufletului nostru. Să se bucure mintea când
poate dobândi acest lucru şi să simtă durere atunci când rătăceşte în altă
parte, să suspine ori de câte ori se surprinde că i-a alunecat privirea în altă
parte, să considere uşurătatea şi decăderea despărţire de contemplaţia faţă de
Hristos.
0 comments:
Trimiteți un comentariu