APOSTOLUL
Fraţilor,
altădată eraţi întuneric, iar acum sunteţi lumină întru Domnul; umblaţi ca fii
ai luminii! Pentru că roada luminii e în orice bunătate, dreptate şi adevăr,
încercând ce este bine-plăcut Domnului. Şi nu fiţi părtaşi la faptele cele fără
roadă ale întunericului, ci mai degrabă, osândiţi-le pe faţă. Căci cele ce se
fac întru ascuns de ei ruşine este a le şi grăi. Iar tot ce este pe faţă se
descoperă prin lumină, căci tot ceea ce este descoperit lumină este. Pentru aceea
zice: «Deşteaptă-te cel ce dormi şi te scoală din morţi şi te va lumina
Hristos». Deci luaţi seama cu grijă, cum umblaţi, nu ca nişte neînţelepţi, ci
ca cei înţelepţi, răscumpărând vremea, căci zilele rele sunt. Drept aceea, nu
fiţi fără de minte, ci înţelegeţi care este voia Domnului. Şi nu vă îmbătaţi de
vin, în care este pierzare, ci vă umpleţi de Duhul. Vorbiţi între voi în psalmi
şi în laude şi în cântări duhovniceşti, lăudând şi cântând Domnului, în inimile
voastre.
EVANGHELIA
LUCA 12, 16-21
Zis-a
Domnul Pilda aceasta: unui om bogat i-a rodit ţarina şi se gândea în sine,
zicând: ce voi face, căci nu am unde să-mi strâng roadele mele? Dar şi-a zis:
aceasta voi face: voi strica hambarele mele şi mai mari le voi zidi; şi voi
strânge acolo toate roadele mele şi bunătăţile mele. Apoi voi zice sufletului
meu: suflete, acum ai multe bunătăţi strânse pentru mulţi ani; odihneşte-te,
mănâncă, bea, veseleşte-te. Însă Dumnezeu i-a zis: nebune, în această noapte
vor cere de la tine sufletul tău; iar cele ce ai strâns tu ale cui vor mai fi?
Aşa se întâmplă cu cel care-şi adună comoară pentru sine însuşi, şi nu în
Dumnezeu se îmbogăţeşte.
Părintele Constantin Coman: Despre investiţii
R. Rădulescu:
Părinte profesor, o altă pildă despre relaţia omului cu ceea ce posedă el, Pilda
bogatului nemilostiv, aşa este numită în Scriptură. O auzim astăzi la
Evanghelia din cadrul Sfintei Liturghii. Ogoarele unui om au rodit mai mult
decât în alţi ani, încât a trebuit să-şi mărească hambarele sale, şi chiar
să-şi construiască altele noi. Mântuitorul Hristos spune că a apelat la o
soluţie nebunească. Vă întreb de ce o apreciază în felul acesta Mântuitorul
Hristos, de ce-i spune: „nebune”?
Pr. Coman: Pilda
aceasta mai este numită şi Pilda bogatului neînţelept, sau Pilda bogatului
nebun. Sfârşitul parabolei confirmă faptul că soluţia, care părea cel
puţin raţională, nu a fost deloc fericită. Nebunia este antonimul
înţelepciunii. Am fi tentaţi să credem că bogatul a procedat corect. Până la un
punct gândirea lui a fost logică. I-a scăpat un amănunt: eventualitatea morţii.
Bogatul nu luase în calcul moartea, care putea interveni oricând. Îşi elaborase
soluţia, fără să ţină seama de această eventualitate. Ori, o soluţie care nu ia
în calcul toţi factorii implicaţi, nu este o soluţie înţeleaptă.
Vă întrebaţi,
probabil, la ce soluţie ar fi recurs dacă lua în calcul eventualitatea morţii.
Cred că lucrurile se schimbau, poate chiar radical. Mai ales dacă intră în
discuţie şi posibilitatea ca moartea să survină foarte repede. Se gândea
probabil să nu ţină totul pentru el, ci să investească o parte din avuţie în
„viaţa de după moarte”, indiferent cum o concepea el. A gândit ca un
„nemuritor”, fără să fie!
Acesta este un
nivel de înţelegere. Un alt nivel s-ar putea referi la faptul că, într-adevăr,
a limita viaţa numai la a mânca şi la a bea, şi a face din această prilej de
veselie, este prea puţin. Până şi bunul simţ ar contrazice această perspectivă.
Cuvântul Mântuitorului este foarte ferm: „…viaţa cuiva nu stă în prisosul
avuţiilor sale!”
Dar mesajul
central al parabolei merge mai departe, fiind consecvent cu întreaga
Evanghelie. Faptul însuşi de a se îngriji să aibă ce mânca şi ce bea este o
nebunie din perspectiva Evangheliei, adică o absurditate, un lucru neînţelept.
O să vă mire, dar tocmai aceasta este lipsa de înţelepciune, prostia! Cu atât
mai mare este nebunia, cu cât cineva se îngrijeşte nu numai pentru prezent, ci
vrea să-şi asigure şi viitorul din acest punct de vedere, dacă se poate pentru
cât mai mult timp. Mântuitorul aduce aminte, şi cu acest prilej, că de cele
necesare vieţii omului se îngrijeşte Dumnezeu, el, omul, fiind chemat să se
preocupe de lucruri mult superioare. Aceasta este perspectiva teologică.
Întorcându-ne,
însă, la perspectiva lumească, nici aceasta nu justifică atitudinea bogatului.
Chiar dacă omul s-ar limita la această viaţă şi la această lume, soluţia de a
depozita numai pentru sine este una neînţeleaptă. Chiar şi din perspectiva
logicii, a filozofiei imanente, soluţia bogatului era una neînţeleaptă, pentru
că, cel puţin, şi-ar fi creat relaţii frumoase cu cei din jurul său, dăruind
din surplusul recoltei sale.
De altfel,
este foarte interesant cum introduce Sfântul Evanghelist Luca această parabolă.
Mântuitorul Hristos rosteşte parabola provocat fiind de cineva din mulţime,
care Îi cere să intervină într-o dispută cu fratele său. Îl ruga pe Mântuitorul
să-l determine pe fratele său să împartă corect cu el moştenirea. Mântuitorul îl
apostrofează spunându-i: „Cine M-a pus pe Mine judecătorul şi împărţitorul
averii voastre?” Contextul îi oferă prilejul Mântuitorului să spună că nu în
prisosul averilor constă viaţa noastră, ci viaţa este mult mai mult decât atât.
Sugerează
celui care-i adresase rugămintea că relaţia bună cu fratele poate însemna mai
mult decât a avea parte din moştenire. Lucrul acesta este de înţeles la nivelul
logicii elementare şi comune. Dar nimeni nu este dispus să sacrifice partea sa
de avere pentru a păstra relaţia bună cu fratele său. În continuare,
Mântuitorul rosteşte această parabolă ca să demonstreze că este neînţelept să
investeşti numai în propria ta existenţă, pentru că singurătatea, oricât de
îmbelşugată ar fi ea, este un nonsens şi o nebunie, chiar dacă rămânem numai la
nivelul lumii acesteia, al istoriei şi al creaţiei. Dacă, însă, mergem mai
departe, la existenţa veşnică, pe care ne-o propune Mântuitorul Hristos, atunci
lipsa de înţelepciune sau nebunia sau prostia este cu atât mai mare.
R Rădulescu: Părinte
profesor, să aplicăm puţin această pildă la situaţia noastră de astăzi, când se
vorbeşte pretutindeni despre criza economică în care suntem sau în care vom fi.
Nu mai sunt bani pentru că s-a consumat mult, au existat bani artificiali, s-a
oprit robinetul, consumul s-a oprit, sunt probleme economice, sunt probleme
sociale. Se spune că cel mai bine în astfel de situaţii este să economiseşti.
Aşa a vrut să facă şi bogatul nemilostiv, să economisească pentru vremuri
negre. Este şi tendinţa noastră să ne asigurăm viitorul, din punct de vedere
material. Acesta este sistemul în care trăim şi suntem provocaţi să acţionăm
aşa. Mai totul în jurul nostru ne împinge să avem acest comportament.
Mântuitorul Hristos ne propune altceva. Este greu să ieşi din valul economic al
sistemului, în care ne aflăm, şi să urmăm mesajul Mântuitorului Hristos. Cum să
ieşim din sistem, vă întreb acum?
Pr. Coman:
Bogatul neînţelept din Evanghelia de astăzi nu-şi economiseşte pentru vremuri
grele, ci, spune Evanghelia, îşi economiseşte pentru a-şi oferi un confort
existenţial: „… suflete al meu, ai multe bunătăţi, de acum încolo poţi să stai,
să te odihneşti, să mănânci, să bei şi să te veseleşti!”
În ceea ce
priveşte sfatul pe care ni-l dăm noi sau analiştii, în confruntarea cu iminenta
criză financiară, de a economisi, sigur că acesta are, până la un punct, o
logică. Este firesc. Dacă afli că este posibil să fie secetă în vara care vine,
consumi mai puţin din hambar. Aşadar, nimeni nu este împotriva unei elementare
gospodăriri a resurselor, ca să facă faţă unei situaţii extreme. Dar nu despre
aceasta este vorba aici, ci despre o anumită ideologie, mentalitate, care
exercita atâta presiune asupra noastră, încât ne transformă viaţa într-o
preocupare, într-o angoasă, într-o nelinişte permanentă de a ne asigura noi
propria existenţă.
R Rădulescu:
Şi pentru consum!
Pr. Coman:
Pentru consum, nu mai vorbim! Altă ispita majoră, consumul. Românii sunt în
plin consumism, să spun aşa. După o perioadă de câteva decenii, când nu au avut
ce consuma, iată, acum consumă din plin, iar de cele mai multe ori au şi cu ce
plăti. Ne luptăm apoi, cu slăbitul, cu neputinţele care vin din consumul fără
măsură. Dar foarte importantă este angoasă, neliniştea, cum să se asigure?
Acesta este
discursul esenţial al Mântuitorului Hristos. Omul nu se poate asigura pe sine,
oricât de inteligent ar fi, oricât de echilibrat, de econom. Dumnezeu ne dă
foarte multe semne. Criza însăşi este un astfel de semn. Cine îşi putea
închipui că un sistem financiar atât de evoluat, aşa cum se propunea el însuşi,
poate să aibă o sincopă de asemenea proporţii? Cel mai scump lucru acum sunt
banii, am înţeles. Eu nu mă pricep, dar aşa ni se spune. Cel mai scump lucru la
ora actuală sunt banii, deşi băncile sunt în jurul nostru, mai multe decât
bisericile. Şi totuşi nu mai sunt bani. Se demonstrează, aşadar, eşecul unei
ideologii, care era centrată tocmai pe economisire: banca egal economie; banca
egal investiţie rentabilă; banca, egal asigurare. Pe lângă bănci există şi
sistemele de asigurări, care sunt tot un fel de bănci, care ne făgăduiesc
asigurări, în curând şi pentru veşnicie! Am înţeles că sunt unii foarte bogaţi,
care caută bănci să-şi asigure veşnicia, dacă cumva între timp se descoperă
secretul nemuririi sau al învierii din morţi. Această aşezare la nivelul
mentalităţii faţă de lucruri este combătuta de Hristos, de Biserică şi de
credinţa noastră. Să nu te alipeşti de această lume şi de oferta ei ca de
ultimul scop, ca de ultima raţiune, ca de ultimul sens al vieţii tale, lucru
care poate fi pătruns chiar şi cu cea mai simplă minte.
R. Rădulescu:
Concluzia pildei, o spune Mântuitorul Hristos, este recomandarea ca omul să se
îmbogăţească în Dumnezeu. Ce înseamnă să te îmbogăţeşti în Dumnezeu?
Pr. Coman:
Este o exprimare un pic greoaie, dar o putem înţelege prin extrapolare. Ce
înseamnă să mă îmbogăţesc în cineva? Înseamnă să investesc timp, osteneala,
dragoste pentru a-l păstra pe cel drag aproape. Noi ştim ce înseamnă să
investeşti în relaţiile cu oamenii. Aceasta înseamnă să te îmbogăţeşti în
oameni, în prieteni. Investiţia se va dovedi profitabilă, pentru că de la cei
dragi vor veni multă bucurie, mult folos, multă bunătate, multă dragoste. Sunt
bogat că am o soţie extraordinară, sunt bogat că am nişte copii care mă umplu
cu ascultarea lor, cu strădania lor, cu rezultatele lor şi aşa mai departe. Să
vorbim în termenii pe care ni-i propune situaţia actuală: a se îmbogăţi cineva
în Dumnezeu înseamnă a învesti în Dumnezeu. „Investiţi în Dumnezeu” ne propune
Mântuitorul Hristos. Este cea mai rentabilă şi cea mai neriscantă investiţie.
De altfel, spune Mântuitorul Hristos, nu investiţi în lumea aceasta, în
bogăţiile acestei lumi, pentru că bogăţiile acestei lumi ba sunt furate de
hoţi, ba le rod moliile, ba vine o criză şi se alege praful de tot; ci
investiţi în averea cerească, în Dumnezeu, unde nici hoţi, nici molii nu sunt.
Cum poate
cineva investi practic în Dumnezeu, spune Hristos, puţin mai jos, în
continuarea parabolei: „Vindeţi averile voastre şi daţi milostenie; faceţi-vă
pungi care nu se învechesc, comoara neîmpuţinată în ceruri, unde fur nu se
apropie, nici molie nu o strică!” (Luca 12, 33). Milostenia este alternativa
„adunării în hambare“, a economisirii pentru tine, a investiţiei în tine. A
face milostenie înseamnă a învesti în Dumnezeu. În limba româna se mai
păstrează cuvântul de mulţumire când primeşti milostenie: „Bogdaproste!“, care
se traduce prin „Dumnezeu primeşte!“ Vă reamintesc scena judecăţii finale a
lumii, când criteriul ultim va fi măsura în care am fost solidari cu cei în
nevoi. Justificarea acestui criteriu este relevantă pentru discuţia noastră:
„Adevărat zic vouă, întrucât aţi făcut unuia dintr-aceşti fraţi ai Mei, prea
mici, Mie Mi-aţi făcut.” (Matei 25, 40). Aceasta este marea investiţie. Aceasta
este oferta, aceasta este provocarea ultimă, pe care Evanghelia şi Mântuitorul
Hristos o aduce lumii, iar Biserica prin predica ei şi prin chemarea ei o
repetă la nesfârşit. Nu vă alipiţi de această lume, oricât de frumoasă ar fi
ea, pentru că nu este sensul ultim al existenţei voastre. Sensul ultim este
mult mai mare, oferta este mult mai generoasă şi se cheamă Dumnezeu.
Cine a gustat,
un pic, din ceea ce înseamnă dragostea, bunătatea cuiva, cine se bucură să vadă
faţa omenească mai mult decât propria bogăţie, cui îi este dragă soţia sau
soţul, cine a făcut experienţa acestei iubiri, să încerce şi experienţa iubirii
de Dumnezeu. Va avea de câştigat!
(din: Pr.
Constantin Coman, “Dreptatea lui Dumnezeu şi dreptatea oamenilor”,Editura
Bizantină, Bucureşti, 2010)
Sursa: Cuvântul ortodox
0 comments:
Trimiteți un comentariu