Purtătorule
de biruinţă Mare Mucenice Gheorghe, roagă pe Hristos Dumnezeu să
mântuiască sufletele noastre" (Troparul Sfântului).
Fraţi
creştini,
Odată
cu sosirea frumosului antotimp al primăverii, când natura
înconjurătoare se trezeşte la viaţă, creştinii prăznuiesc cea
mai mare sărbătoare a lor, numită în cântările bisericeşti
„praznic al praznicelor", învierea Domnului, și care s-a dat
spre moarte pentru păcatele noastre şi a înviat pentru îndreptarea
noastră" (Romani IV, 25). În fiecare an, învierea Domnului ne
aminteşte şi adevereşte triumful vieţii asupra morţii şi
stricăciunii, biruinţa luminii asupra întunericului şi
izbânda binelui asupra răului. Ea constituie piatra de temelie
a credinţei noastre în dumnezeirea Mântuitorului Hristos, Care,
din dragoste neţărmurită, şi-a dat viaţa Sa pentru a
noastră izbăvire de sub stăpânirea morţii.
Realitatea
Învierii Domnului a fost confirmată de Mântuitorul Hristos prin
arătările Sale timp de 40 de zile înaintea Sfinţilor Apostoli,
iar mai târziu, Sfântul Apostol Pavel pe drumul Damascului.
Sfinţii Apostoli vor face cunoscut acest adevăr tuturor neamurilor
şi pentru apărarea lui îşi vor primejdui chiar viaţa lor
pământească. Exemplul lor va fi urmat de nenumăraţi
creştini, între care se numără şi Sfântul Mare Mucenic
Gheorghe, a cărui sărbătoare se încadrează în decorul
primăverii naturale şi duhovniceşti.
Numele
Marelui Mucenic Gheorghe, cât şi ale celorlalţi sfinţi sunt
înscrise pe fiecare filă a calendarului bisericesc pentru a fi
cinstită în chip deosebit viaţa lor curată în spiritul
dreptei învăţături. În general, cinstirea sfinţilor îşi are
temeiuri fundamentale de credinţă în Sfânta Scriptură şi Sfânta
Tradiţie din care aflăm că ei sunt numiţi „prieteni ai lui
Dumnezeu” (Ioan XV, 14) sau „casnici ai lui Dumnezeu”
(Efeseni II, 19) prin care Dumnezeu face minuni (Ieşire XIV, 16-31;
IV Regi IV, 32-36; Matei X, l; Marcu III, 15-16 etc.).
Cea
mai vie expresie a actului de cinstire a Sfinţilor este rugăciunea
de la Proscomidie, când sunt scoase şi aşezate lângă agneţ
miride pentru prooroci, apostoli, mucenici şi sfinţi. Prin
venerarea lor, creştinii îşi îmbogăţesc viaţa lor
religios-morală, sporesc în evlavie şi în urmarea credinţei
celei adevărate. De aceea, Biserica Ortodoxă a împodobit cultul
său cu cinstirea sfinţilor, întrucât prin aceasta se sporeşte şi
se întăreşte nu numai credinţa şi evlavia creştinilor, ci şi
adorarea lui Dumnezeu.
În
cultul Bisericii noastre, sărbătoarea Sfântului Mare Mucenic
Gheorghe ocupă un loc deosebit, prin faptul că ziua de 23 aprilie
şi numele său sunt imprimate în calendarul bisericesc cu caractere
roşii şi acest moment festiv se încadrează, de obicei, în
perioada Penticostarului. El este unul dintre creştinii devotaţi
învăţăturii şi învierii Mântuitorului Hristos, pentru care a
primit moarte martirică în ziua de 23 aprilie în anul 303.
Prin
viaţa şi activitatea sa, Sfântul Mare Mucenic Gheorghe s-a arătat
ca un vas ales al lui Dumnezeu spre dovedirea adevărului şi slavei
divine în momentul când idolatria încerca, după mai bine de trei
secole de creştinism, să ţină lumea sub negura necunoştinţei şi
să respingă lumina învăţăturii lui Hristos. Religia idolatră
era încurajată chiar de împăratul Diocleţian, care a declanşat
în mai multe rânduri valuri de persecuţie încheiate cu multe
pierderi de vieţi creştine.
Sfântul
Mare Mucenic Gheorghe s-a născut în a doua jumătate a secolului al
III-lea, în părţile Capadociei (sau la Beirut) din Asia Mică,
dintr-o familie de creştini de neam ales şi cu o frumoasă stare
socială. În sânul familiei, el a primit o creştere aleasă şi a
fost îndrumat să îmbrăţişeze, ca şi tatăl său, cariera
militară, în care s-a afirmat repede, ajungând tribun şi apoi
comis în armata romană. El a ajuns omul de încredere al
împăratului, care îl aprecia nu numai pentru calităţile
sale de mare strateg, ci şi pentru bogăţia cunoştinţelor
sale filozofice acumulate de prin locurile pe unde călătorise
cu armata romană. Ajuns în vârful piramidei militare romane,
el se impune printr-o aleasă comportare faţă de subalternii săi
şi acest lucru confirmă educaţia sa creştină datorată mamei
sale care, deşi a rămas văduvă de tânără, şi-a dat toată
silinţa ca pe fiul său Gheorghe să-l educe în spiritul adevăratei
credinţe.
Cuvântul
Sfintei Scripturi sădit în inima Sfântului Gheorghe de mama sa a
rodit prin bunătatea sa faţă de subalternii săi, care se minunau
de faptul cum un tânăr de 30 de ani are o forţă spirituală
deosebită, fără seamăn, în înalta societate romană, stăpânită
de felurite manifestări imorale. Dragostea faţă de Dumnezeu
şi faţă de oameni l-a determinat să iubească şi să cinstească
pe cei ce i-au dat viaţă şi pe cei din jurul său, să se
considere ca un frate al celor cinstiţi şi să urmeze calea vieţii
virtuoase. Pe chipul său tânăr şi frumos se distingeau
trăsăturile smereniei, seriozităţii şi compătimirii faţă
de cei ce erau robiţi de închinarea la forţele naturii.
Cunoaşterea
şi trăirea adevăratei învăţături creştine au contribuit la
formarea şi păstrarea profilului religios-moral al Sfântului
Gheorghe, care în faţa prigoanei contra creştinilor declanşată
de Diocleţian se va alătura celor ce slujeau pe Hristos şi îşi
dau viaţa pentru El. Conştiinţa sa sinceră de creştin îl
îndeamnă să se opună planurilor împăratului roman de a nimici
pe creştini şi a asigura în felul acesta triumful religiei
idolatre. El declară deschis în faţa împăratului că este şi el
unul din slujitorii lui Hristos. Indignat de măsura luată de
împărat, Sfântul Gheorghe îndrăzneşte să-l înfrunte pe el şi
pe slujitorii săi zicând: „până când, o, împărate, şi voi
curteni, veţi face război contra creştinilor? Vouă se cade să
faceţi pace în toată lumea, dar acum pentru ce iubiţi războiul
şi vrajba şi vreţi să vărsaţi sânge sfânt şi drept?”.
Cuvintele sale dojenitoare înfurie mai mult pe suveranul roman
care nu se aştepta să fie mustrat chiar de unul dintre sfetnicii
săi cei mai apropiaţi şi îndrăgiţi.
Văzând
câtă nedreptate se face creştinilor, oameni paşnici şi supuşi
autorităţii romane, Sfântul Gheorghe, fiind de-a dreapta
împăratului, îi spune în public că şi el este din rândul celor
ce slăvesc pe Iisus Hristos. Din cauza acestei mărturisiri, el
este închis, şi în închisoare i se aduc feluriţi înţelepţi
necreştini care să-l determine să se lepede de credinţa în
Iisus Hristos. Încercările lor au fost zadarnice, iar torturile la
care a fost supus nu l-au clătinat, ci l-au întărit în credinţa
lui, la care au aderat mulţi dintre cei ce urmăreau chinurile
sale. Printre cei ce asistau la înfiorătoarele chinuri
suportate de Sfântul Gheorghe se afla şi soţia împăratului,
Priscia, care s-a botezat, luând numele de Alexandra. Împreună cu
ea s-a mai botezat şi fiica sa, Valeria.
Inumanele
mijloace de tortură suportate de Sfântul Gheorghe în închisoare
nu-l abat de la dreapta credinţă şi din nou este întemniţat,
în temniţă, el slăveşte şi mulţumeşte lui Dumnezeu pentru
purtarea Sa de grijă faţă de el, iar celor ce veneau la el atraşi
de minunile pe care le săvârşea le vorbea despre adevăratul
Creator şi Mântuitor al lumii. Statornicia sa în credinţă îl
face să exclame în faţa mulţimii care aştepta ca el să aducă
jertfa zeilor: „Cum o să servesc eu unui zeu care nici nu există,
ci e plăsmuit de mintea omenească pentru interesele noastre
materiale! Eu mă închin Celui ce a slujit adevărului şi aduc
jertfa inima mea pentru cinste şi dreptate...” Ca urmare a celor
afirmate de el, împăratul l-a considerat drept hulitor al
zeilor şi a poruncit să fie aruncat într-o groapă cu var
clocotind, din care a ieşit nevătămat. Încercările
împăratului de a-l atrage la credinţa idolatră sunt zadarnice şi
Sfântul Gheorghe îi răspunde cu multă seninătate şi fară teamă
că el se pleacă numai Celui ce este împărat al inimilor şi
sufletelor nevinovate. Că el este slujitorul lui Hristos şi nu al
zeilor cărora lumea romană păgână le aduce jertfe ca să dea
frâu liber patimilor şi instinctelor sale.
Refuzul
Sfântului Gheorghe, care s-a declarat un slujitor convins până
la moarte al lui Hristos, a declanşat o adâncă amărăciune
în sufletul împăratului, fiind astfel nevoit să-l declare ca o
persoană care necinsteşte pe zei şi se face vinovat de cea
mai aspră pedeapsă, decapitarea. Aceeaşi pedeapsă va fi decretată
şi pentru împărăteasa Alexandra. Înainte de a primi moartea
martirică, Sfântul Gheorghe s-a rugat lui Dumnezeu. Mai înainte,
Dumnezeu i se arătase în vis, ca să nu se teamă de chinuri,
ci să îndrăznească în faţa lor. După ce s-a rugat, şi-a
plecat singur capul sub ascuţişul săbiei. Trupul său a fost
aruncat în groapa comună a sclavilor, de unde mai târziu l-au luat
creştinii şi l-au dus în oraşul Lida din Palestina şi aici va fi
depus ulterior într-o Biserică nouă. Sfintele sale moaşte vor
săvârşi multe minuni în rândul creştinilor care au cerut
ajutorul său.
Prin
viaţa sa scurtă, Sfântul Mare Mucenic Gheorghe a dovedit multă
râvnă şi dragoste pentru învăţătura lui Hristos, pe care a
apărat-o şi mărturisit-o cu mult curaj în faţa celor care îl
sileau să renunţe la credinţa creştină. Înaintea celor care îl
forţau să nege religia creştină, tânărul mucenic Gheorghe nu se
înclină şi dă dovadă de curaj. Aşa cum ne învaţă cântările
închinate Sfântului Gheorghe, el s-a dovedit în faţa celor
ce nu-i respectau libertatea de conştiinţă ca un purtător de
biruinţă, ca un soare strălucitor şi ca un mărgăritar de
mult preţ. Cu puterea crucii fiind înarmat, el a zdruncinat
credinţa cea spinoasă a idolilor şi a sădit viţa dreptei
credinţe. El este asemănat cu un „diamant al răbdării, aprins
de dragostea pentru Hristos". Pe el creştinii îl roagă să
mijlocească înaintea lui Dumnezeu pentru pacea lumii şi pentru
mântuirea sufletelor lor. Prin trăirea sa curată, el şi-a
adunat spicele faptelor bune şi a dovedit că este un lucrător
iscusit în grădina Domnului, de aceea creştinii îl imploră în
cererile lor ca să se roage neîncetat lui Dumnezeu pentru a-i
curăţi de păcate şi a revărsa peste ei mila Sa dumnezeiască. În
ultimele clipe ale vieţii sale pământeşti, rosteşte o
mişcătoare rugăciune de laudă a lui Dumnezeu şi cere ca Cel
atotputernic să ierte celor ce i-au făcut rău, iar cei ce vor
chema numele său în ajutor să fie ajutaţi: „şi cei ce vor
chema numele meu într-ajutor, dă-le lor cererea lor, că Tu eşti
lăudat şi proslăvit în veci”. Pătruns de dragostea divină, el
iartă şi cere îndurare pentru cei ce-l asupresc pe nedrept, şi
atunci când este părăsit de puterea fizică şi se apropie de
pragul morţii se roagă pentru pacea şi viaţa tuturor.
Se
stinge din această viaţă „ca un mucenic nebiruit, ca un
purtător de chinuri, ca un apărător al credinţei
neînfruntat" (cântarea a 7-a). Ca să-şi salveze sufletul de
la credinţa idolatră, Sfântul Gheorghe de bunăvoie primeşte cu
mult curaj toate chinurile trupului. Curajul şi biruinţa sa
asupra răului sunt exprimate simbolic în iconografie prin
reprezentarea sa ca un ostaş tânăr, călare pe un cal, ţinând în
mână o suliţă cu care ucide un balaur, tatăl minciunii şi
al tuturor relelor. Reprezentarea sfântului sub această formă stă
în legătură cu o veche istorisire, în care se spune că în
părţile Libiei exista un lac în apropierea unei cetăţi.
Locuitorii acelei cetăţi erau alarmaţi de faptul că mulţi
din concitadinii lor piereau din cauza unui balaur care se afla în
lacul acela şi-i atrăgea în adâncul apelor sale. De la acest
necaz ei vor fi salvaţi de Sfântul Gheorghe care, înainte de a
înfige cu putere suliţa sa în gâtlejul balaurului, s-a rugat lui
Dumnezeu, Cel ce l-a ajutat şi astfel a ucis acest monstru ce
sfâşiase mulţi oameni. Biruinţa Sfântului Gheorghe asupra
balaurului a impresionat foarte mult pe locuitorii acelei cetăţi
şi mulţi dintre ei s-au botezat.
Prin
cuvânt şi faptă, Sfântul Mare Mucenic Gheorghe a dat dovadă
de credinţă vie şi puternică, unită cu o trăire morală
ireproşabilă pătrunsă de virtutea dragostei creştine. El a
fost asuprit pe nedrept şi fără milă de stăpânirea romană,
care persecuta în mod public pe cei ce credeau în Iisus
Hristos. În faţa celor cuprinşi de gânduri potrivnice
învăţăturii Sfintelor Evanghelii, Sfântul Gheorghe se arată
vrednic „voievod al lui Hristos" (Acatistul Sfântului
Gheorghe) şi el este înarmat doar „cu platoşa dreptăţii,
pavăza credinţei, coiful mântuirii şi sabia Duhului"
(Efeseni VI, 14-17). Din această cauză imnografii îl numesc
„purtător de biruinţă" sau „dumnezeiesc viteaz",
care cu îngerii dănţuieşte şi pe cei binecredincioşi îi apără
şi îi sfinţeşte când aceştia îl cheamă în rugăciunile lor.
Creştinii
ortodocşi, potrivit vechii rânduieli bisericeşti, cinstesc în mod
deosebit, ca şi la ceilalţi sfinţi, ziua morţii Sfântului
Marelui Mucenic Gheorghe, ca zi a naşterii sale la o nouă
viaţă, fericită şi veşnică. Cunoscând viaţa sfântului,
ei văd cu ochii credinţei modelul adevăratului creştin din
secolul al IV-lea, aureolat de nimbul martiric şi pătruns de
dragostea lui Hristos, de care nici moartea nu l-a despărţit.
Chipul sfântului este pentru ei călăuză luminoasă spre
cunoaşterea adevărului care este Hristos şi el le dă curaj în
lupta împotriva patimilor şi tuturor relelor care duc la vrajbă
între fraţi. El şi-a dat viaţa sa în nădejdea că toţi oamenii
au dreptul să se bucure de viaţă ca dar al lui Dumnezeu oferit
deopotrivă tuturor ca să se pregătească pentru veşnicie.
Evlavia deosebită a credincioşilor noştri faţă de Marele
Mucenic Gheorghe se reflectă atât în purtarea numelui sfântului,
cât şi în închinarea lăcaşurilor de cult. Faţă de acest
mare purtător de biruinţă, domnitorul moldovean Ştefan cel
Mare şi-a arătat deosebita sa veneraţie prin faptul că mai mult
de jumătate din cele 47 de Biserici zidite de el au hramul „Sfântul
şi Marele Mucenic Gheorghe”. La această adâncă şi
felurită cinstire amintim şi obiceiul creştinilor noştri de a
invoca numele său în diferite împrejurări, precum şi datina ca
în ziua aceasta să-şi împodobească porţile cu crengi verzi, ca
simbol al biruinţei vieţii asupra morţii sau al izbânzii
primăverii asupra iernii.
În
această zi sfântă, întreaga creştinătate ortodoxă cinsteşte
pe Sfântul Gheorghe prin păstrarea credinţei sale pe care a
mărturisit-o şi apărat-o cu preţul vieţii sale. După pilda
Fiului lui Dumnezeu care a pătimit din cauza fărădelegilor
oamenilor, Sfântul Gheorghe a îndurat toate chinurile pentru ca
duhul dreptăţii, libertăţii şi al păcii să domine
relaţiile dintre oameni. Exemplul vieţii sale se cuvine împlinit
de fiecare creştin prin săvârşirea faptelor bune, deoarece numai
în felul acesta se face vrednic de aprecierea şi dragostea
oamenilor şi a lui Dumnezeu. Asemenea sfântului martir, orice
creştin trebuie să dovedească statornicie în credinţă şi
îndelungă-răbdare în nevoi sau în necazuri, pentru a primi de la
Hristos cununa biruinţei asupra păcatelor. Ca mesager al păcii, el
se face pildă tuturor celor ce slujesc pe Dumnezeul păcii.
În
semn de cinstire deosebită faţă de Sfântul Gheorghe, să aducem
în locul florilor naturale, buchetul virtuţilor noastre, pentru a
fi slujitori ai luminii şi ai vieţii celei adevărate. Oferind
acest smerit dar purtătorului de chinuri şi de biruinţă, el nu va
înceta niciodată să se roage pentru iertarea greşelilor noastre
înaintea Mântuitorului Hristos şi noi vom prospera în viaţa
duhovnicească. Să cerem din adâncul sufletelor noastre Sfântului
Mare Mucenic Gheorghe să fie mereu rugător şi mijlocitor pentru
noi înaintea lui Dumnezeu, izvorul vieţii şi al darurilor
spirituale. Ca o stea purtătoare de lumină duhovnicească să
ne călăuzească totdeauna spre toate lucrurile bineplăcute
oamenilor şi lui Dumnezeu, Căruia I se cuvine toată slava, cinstea
şi închinăciunea în veci. Amin.
Autor:
Pr. Prof. Dr. Emilian Corniţescu, (Glasul Bisericii nr. 3, 1988).
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu