†
DANIEL
PRIN HARUL LUI DUMNEZEU
ARHIEPISCOPUL BUCUREŞTILOR,
MITROPOLITUL MUNTENIEI ŞI DOBROGEI,
LOCŢIITORUL TRONULUI CEZAREEI CAPADOCIEI
ŞI
PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE
PRIN HARUL LUI DUMNEZEU
ARHIEPISCOPUL BUCUREŞTILOR,
MITROPOLITUL MUNTENIEI ŞI DOBROGEI,
LOCŢIITORUL TRONULUI CEZAREEI CAPADOCIEI
ŞI
PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE
PREACUVIOSULUI
CIN MONAHAL, PREACUCERNICULUI CLER
ŞI PREAIUBIŢILOR CREDINCIOŞI DIN ARHIEPISCOPIA BUCUREŞTILOR
ŞI PREAIUBIŢILOR CREDINCIOŞI DIN ARHIEPISCOPIA BUCUREŞTILOR
HAR,
BUCURIE ŞI PACE DE LA DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS,
IAR DE LA NOI PĂRINTEŞTI BINECUVÂNTĂRI
IAR DE LA NOI PĂRINTEŞTI BINECUVÂNTĂRI
„Prădat-a
iadul Cel ce S-a pogorât în iad”
(Sfântul Ioan Gură de Aur, Cuvânt de Sfintele Paşti)
(Sfântul Ioan Gură de Aur, Cuvânt de Sfintele Paşti)
Hristos
a înviat!
Preacuvioși
şi Preacucernici Părinţi,
Iubiți
credincioși şi credincioase,
Învierea
Domnului nostru Iisus Hristos este, în același timp, biruinţă
asupra păcatului neascultării lui Adam, asupra morţii şi asupra
iadului, pentru că trupul lui Hristos din mormânt nu a cunoscut
stricăciunea sau descompunerea, iar sufletul Lui care a coborât la
iad nu a fost reţinut acolo. Biruinţa Domnului Iisus Hristos asupra
păcatului neascultării lui Adam, prin care a venit în lume moartea
(cf. Facere 3, Romani 5,
12 şi 14 şi 6, 23), este prezentată de Sfântul Apostol Pavel
în Epistola
către Filipeni,
în care se spune că Iisus Hristos „S-a
smerit pe Sine, ascultător făcându-se până la moarte, şi încă
moarte pe cruce” (Filipeni 2,
8). Părintele Dumitru Stăniloae spune, în acest sens: „chenoza
Fiului lui Dumnezeu, prin asumarea firii noastre şi prin acceptarea
morţii, este inițiativa Lui spre restabilirea comuniunii Sale, ca
Dumnezeu, cu noi (oamenii), dar şi spre restabilirea comuniunii
Sale, ca om, cu Tatăl şi prin aceasta şi a noastră cu Tatăl, în
El”[1].
De
aceea, Dumnezeu L-a înviat pe Iisus din morţi şi „I-a
dăruit Lui nume care este mai presus de orice nume;
ca întru numele Domnului tot genunchiul să se plece, al celor
cereşti şi al celor pământeşti şi al celor de dedesubt şi să
mărturisească toată limba că Domn este Iisus Hristos, întru
slava lui Dumnezeu-Tatăl” (Filipeni 2,
9-11).
Taina
Învierii Domnului Iisus Hristos ca biruinţă asupra
iadului şi asupra morţii a
fost profețită cu sute de ani înainte de către psalmistul şi
prorocul David în Psalmul 15,
unde se spune: „Nu
vei lăsa sufletul meu în iad, nici nu vei da pe cel cuvios al Tău
să vadă stricăciunea” (Psalmul 15,
10).
Sfântul
Apostol Petru, în predica sa din ziua Pogorârii
Sfântului Duh şi
a constituirii Bisericii în Ierusalim, mărturiseşte adevărul
Învierii Domnului nostru Iisus Hristos şi aminteşte că taina
aceasta a fost prezisă de prorocul David,
care „mai
înainte văzând, a vorbit despre învierea lui Hristos: că n-a
fost lăsat în iad sufletul Lui şi nici trupul Lui n-a văzut
putreziciunea. Dumnezeu a înviat pe acest Iisus, Căruia noi toţi
suntem martori” (Fapte 2,
29-32).
Despre
scopul coborârii
Domnului Iisus Hristos la iad cu sufletul,
ne vorbește Sfântul Apostol Petru în prima sa Epistolă,
zicând: „Hristos
a suferit o dată moartea pentru păcatele noastre, El Cel drept
pentru cei nedrepți, ca
să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât fiind cu trupul, dar viu
făcut cu duhul, cu care S-a coborât şi a propovăduit şi
duhurilor ţinute în închisoare (în
iad)” (1 Petru 3,
18-19; vezi şi Apocalipsa 1,
18). Aici iadul, ca închisoare pentru suflete, este înțeles ca
fiind un spaţiu
întunecos în interiorul pământului, dar şi ca stare spirituală
de însingurare şi suferință a sufletului după moartea
fizică a trupului omului.
Adevărul
coborârii Mântuitorului Iisus Hristos la iad cu sufletul este
menționat în slujbele ortodoxe din sărbătorile
perioadei Penticostarului (de
la Paşti până
la Rusalii)
de peste 200 de ori, iar în slujbele din duminicile întregului an
liturgic, de peste 150 de ori[2].
Biruinţa
Domnului Iisus Hristos asupra iadului este menţionată mai ales în
cântările Canonului
Sâmbetei celei Mari,
ale Canonului
Învierii şi
în Stihirile
Învierii din Săptămâna
Luminată[3].
În Cuvântul
de învățătură al
Sfântului Ioan Gură de Aur care se citeşte la slujba din noaptea
Sfintelor Paşti este descrisă biruinţa Domnului Iisus Hristos
asupra morţii şi asupra iadului, în cuvinte de o rară frumusețe,
astfel: „Nimeni
să nu se teamă de moarte, că ne-a izbăvit pe noi moartea
Mântuitorului; a
stins-o pe ea Cel ce a fost ţinut de ea. Prădat-a iadul Cel ce S-a
pogorât în iad;
umplutu-l-a de amărăciune, fiindcă a gustat din trupul Lui. […]
A primit un trup şi de Dumnezeu a fost lovit. A primit pământ şi
s-a întâlnit cu cerul. A primit ceea ce vedea şi a căzut prin
ceea ce nu vedea. Unde-ţi este, moarte, boldul? Unde-ţi este,
iadule, biruinţa? Înviat-a Hristos şi tu ai fost nimicit. Înviat-a
Hristos şi au căzut diavolii. Înviat-a Hristos şi se bucură
îngerii. Înviat-a Hristos şi viaţa stăpâneşte”[4].
Sfânta
Scriptură ne arată că, prin pogorârea sau coborârea în iad cu
sufletul Său unit cu dumnezeirea Sa, Hristos-Domnul
a predicat Evanghelia mântuirii tuturor sufletelor ţinute în
închisoarea iadului (cf.
1 Petru 3,
18-22) din cauza păcatului neascultării strămoșilor Adam şi Eva,
prin care a intrat în umanitate moartea, ca despărţire a omului de
Dumnezeu – Izvorul vieţii veşnice şi apoi ca despărţire a
sufletului de trup.
Însă,
aşa după cum nu toţi oamenii care au ascultat Evanghelia lui
Hristos în timpul vieţii pământeşti au crezut în El, tot aşa
nici toţi cei aflați în iad n-au primit cu credință Evanghelia
prezenţei Sale luminoase, iubitoare şi preaslăvite[5].
De
altfel, Sinaxarul din Slujba
Învierii, care
se citeşte în noaptea Sfintelor Paşti, precizează
că: „pogorându-Se
la iad, Domnul nu
a înviat (ridicat) pe
toţi câţi erau acolo, ci numai pe cei care au voit să creadă în
El; şi sufletele sfinţilor din veac, ţinute cu sila în iad, le-a
slobozit şi a dăruit tuturor putința
să se urce la ceruri”[6].
Din
acest motiv, şi icoana
ortodoxă a Învierii Domnului ne
prezintă pe Domnul Iisus Hristos coborând la iad,
sfărâmând porțile iadului şi ridicând din moarte şi din iad
natura umană robită de păcat şi de moarte, reprezentată simbolic
de strămoșii neascultători de Dumnezeu, Adam şi Eva (pictați
fără aureolă),
şi, totodată, binevestind drepţilor ascultători de Dumnezeu din
Vechiul Testament (pictați
cu aureolă), Evangheliamântuirii
ca biruinţă a lui Hristos asupra păcatului, asupra morţii şi
asupra iadului.
Sfânta
Scriptură ne arată că rostul coborârii Domnului Iisus Hristos la
iad, adică la starea de robie a sufletelor celor decedați, a
fost „ca
să surpe prin moartea Sa pe cel ce are stăpânirea morţii, adică
pe diavolul, şi să izbăvească pe aceia pe care frica morţii îi
ţinea în robie toată viaţa” (Evrei 2,
14-15).
Astfel,
Hristos Cel răstignit, mort şi înviat este Domn sau Stăpân şi
peste cei morţi şi peste cei vii, aşa cum spune Sfântul Apostol
Pavel, zicând: „pentru
aceasta a murit şi a înviat Hristos, ca să stăpânească şi
peste morţi şi peste vii” (Romani 14,
9; vezi şi Efeseni 4,
8-10; Filipeni 2,
7-11).
Despre
biruința lui Hristos Cel răstignit şi înviat asupra iadului şi
asupra morţii vorbeşte şi cartea Apocalipsei,
în care Hristos-Domnul spune: „Eu
sunt Cel ce sunt viu. Am fost mort, şi, iată, sunt viu, în vecii
vecilor, şi am cheile morţii şi ale iadului” (Apocalipsa 1,
18). Explicând această biruinţă a lui Hristos, părintele Dumitru
Stăniloae spune că: „primul
pas al lui Hristos în iad a fost ca biruitor”[7].
Totodată, el precizează că „iadul
este existenţa chinuită pe planul eternității. Este deficienţa
spiritului, deformarea, fără speranţă de îndreptare, a vieţii
sufleteşti. Este neputinţa spirituală împreunată cu disperarea,
produsă de conştiinţa veşnicei perpetuări a acestei stări. E
neputinţa iubirii, a comuniunii”[8].
Iubiţi
fii şi fiice duhovniceşti,
De
ce trebuie să mărturisim noi adevărul Învierii Domnului Iisus
Hristos ca biruinţă asupra păcatului, asupra morţii şi asupra
iadului?
Pentru
că iubirea milostivă şi smerită a lui Hristos pentru noi,
oamenii, este mai tare decât păcatul, decât moartea şi decât
iadul, ca
forme de existenţă egoistă, însingurată şi nefericită.
În acest sens şi Biserica
Domnului Iisus Hristos, unită cu El prin harul Sfântului Duh, este
mai tare decât porțile iadului (cf. Matei 16,
18). De ce? Pentru că Biserica lui Hristos este comuniunea sfântă
şi veşnică a oamenilor cu Preasfânta Treime, Izvorul vieţii şi
al iubirii veşnice (cf. 2 Corinteni 13,
13)
Prin
Răstignirea şi Învierea lui Hristos se dezleagă blestemul care
lega sau robea întreg neamul omenesc ca urmare a păcatului
neascultării protopărinţilor Adam şi Eva (cf. Facerea 2,
17). Aşadar,
deși din cauza păcatului neascultării de Dumnezeu a strămoşilor
neamului omenesc toţi oamenii mor în Adam, totuşi, prin darul
ascultării smerite a lui Hristos Cel răstignit pe Cruce, toţi
oamenii vor învia în Hristos (cf.
1 Corinteni 15,
22 şi 52). Învierea tuturor oamenilor este, deci, darul exclusiv al
lui Dumnezeu, însă fericirea sau nefericirea fiecărui om după
învierea universală şi după judecata finală depinde de credinţa,
pocăința şi faptele bune sau rele săvârșite de om în timpul
vieţii sale pe pământ (cf. Ioan 5,
28-29).
Iubiţi
frați şi surori,
Invidiat
şi prigonit de cărturarii şi fariseii care pierduseră în mare
parte capacitatea de a simţi prezenţa lui Dumnezeu în istorie,
trădat şi vândut de ucenicul robit de patima iubirii de arginţi
(Iuda Iscarioteanul), judecat sumar şi superficial de către Ponţiu
Pilat care pierduse simţul dreptăţii, părăsit şi neînțeles de
ucenicii sau prietenii descurajați din prea multă teamă, Iisus,
Fiul lui Dumnezeu, Care S-a făcut Om din iubire pentru oameni şi
pentru mântuirea lor, a fost răstignit pe Cruce, între doi tâlhari
făcători de rele.
Sfintele
Evanghelii ne arată, însă, că, înainte de răstignire şi
moarte, Iisus
nu a răspuns la violenţă cu violenţă,
refuzând folosirea sabiei pregătită de Simon-Petru (cf. Ioan 18,
10) şi nu
a răspuns la răutate cu răutate,
ci S-a rugat pentru iertarea ucigaşilor Săi, zicând: „Părinte,
iartă-le lor, că nu ştiu ce fac” (Luca 23,
34).
Sfântul
Apostol Pavel ne învață că prin puterea Crucii Sale sau a iubirii
Sale smerite şi jertfelnice, Domnul Iisus Hristos a
biruit şi duhurile rele sau
necurate încât „dezbrăcând
(de putere) începătoriile şi stăpâniile (diavoleşti),
le-a dat de ocară în văzul tuturor, biruind
asupra lor prin Cruce” (Coloseni 2,
15).
Învăţăm
din acest adevăr al biruinţei lui Hristos Cel răstignit şi înviat
că numai cu ajutorul lui Dumnezeu, numai uniţi cu Hristos prin
rugăciune, prin Sfintele Taine şi prin împlinirea poruncilor Lui
în viaţa noastră, putem
birui şi noi păcatul, iadul şi pe diavolul,
ca forme de existenţă egoistă, pentru a dobândi apoi raiul, adică
mântuirea şi viaţa veşnică, prin unirea noastră cu Hristos şi
cu Sfinții Lui, în iubirea veşnică a Preasfintei Treimi.
Când
sufletul omului se umple de gânduri rele, de viclenie, de ură, de
invidie şi de violenţă, atunci el se deschide spre
iad (cf. Psalmul 87,
3). Însă,
când sufletul omului se umple de pocăinţă smerită şi iertare
sinceră, de pace şi de iubire milostivă, atunci el se deschide
spre rai. De
aceea, Mântuitorul Iisus Hristos ne învaţă că „Împărăţia
lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru” (Luca 17,
21).
Credinţa
noastră în biruinţa lui Hristos Cel înviat asupra păcatului,
asupra morţii şi asupra iadului ne
întăreşte în lupta noastră cu patimile egoiste individuale sau
colective şi în lupta cu duhurile răutăţii (cf. Efeseni 6,
12), care
produc adesea deznădejde sau însingurare în suflete, ceartă şi
dezbinare în familie şi societate, violenţă şi crimă, conflicte
de putere şi războaie în lume ş.a.
Prin
urmare, bucuria biruinţei Domnului Iisus Hristos asupra păcatului,
asupra morţii şi asupra iadului ne cheamă să ne rugăm şi să
lucrăm pentru pace şi viaţă, să aducem bucurie în jurul nostru,
ajutând, după putinţă, prin cuvânt şi faptă, pe cei care au
nevoie de iubirea şi ajutorul nostru.
Drept-credincioşi
creștini,
Sfântul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2017 drept Anul
omagial al sfintelor icoane, al iconarilor şi pictorilor
bisericeşti,
dar şi Anul
comemorativ Justinian Patriarhul şi al apărătorilor Ortodoxiei în
timpul comunismului pe
tot cuprinsul Patriarhiei Române.
Comemorarea Patriarhului
Justinian şi al apărătorilor Ortodoxiei în timpul
comunismului este
o datorie morală faţă de înaintașii noștri, care în vremuri
ostile Bisericii şi religiei în general au mărturisit credința
lor în Hristos Cel răstignit şi înviat cu prețul pierderii
libertății, sau chiar a vieţii. Totuşi, mulți dintre
aceşti apărători
şi mărturisitori ai Ortodoxiei în
timpul prigoanei comuniste au trăit minunea
transfigurării sau a schimbării suferinţei lor fizice în pace şi
bucurie spirituală,
simțind astfel că puterea
Crucii sau a suferinţei pentru Hristos şi Biserica Sa conţine în
ea însăşi germenele sau arvuna Învierii, a luminii comuniunii
oamenilor cu Dumnezeu – Izvorul vieţii şi al bucuriei veşnice.
Mulţimea
mărturisitorilor şi a martirilor credinţei din timpul regimului
comunist ne îndeamnă mereu să nu uităm cât de mare a fost
suferinţa lor pentru a păstra credinţa vie şi demnitatea
poporului român creştin, în vreme de teroare şi prigoană, când
puterile diavoleşti ale iadului s-au arătat adesea în ura şi
violenţa celor care i-au torturat şi chinuit pe cei aflați în
închisorile comuniste. Lumina
martirilor trebuie comemorată cu recunoştinţă şi veneraţie, ea
fiind totodată izvor de putere spirituală în viaţa şi misiunea
Bisericii astăzi.
Cu
prilejul Sărbătorii Învierii Domnului, vă îndemnăm să aduceți,
prin cuvânt şi faptă bună, bucurie în casele celor orfani,
bolnavi, bătrâni, săraci, îndoliaţi şi singuri, astfel încât
ei să simtă că iubirea jertfelnică a lui Hristos Cel răstignit
şi înviat pentru mântuirea lumii este izvor de lumină, de pace şi
de bucurie. Să nu uităm nici pe românii care se află printre
străini, departe de Patrie, să-i purtăm în rugăciune şi în
iubire frățească.
Ne
rugăm Preasfintei Treimi ca Sfintele Sărbători de Paşti să vă
aducă tuturor pace şi bucurie, sănătate şi mântuire,
adresându-vă totodată salutul pascal: Hristos
a înviat!
Al
vostru către Hristos Domnul rugător şi de tot binele doritor,
†
D
A N I E L
Patriarhul
Bisericii Ortodoxe Române
[1] Pr.
Dumitru STĂNILOAE, „Teologia Dogmatică Ortodoxă”, vol. 2,
ediţia a IV-a, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă,
Bucureşti, 2010, p. 142.
[2] Cf.
Nikolas P. VASSILIADIS, „The mystery of death” («The Saviour»
), Athens, 1997, p. 173.
[3] Vezi Slujba
Învierii,
Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, București,
2010, pp. 22, 38, 81.
[5] Cf.
Sfântul Chiril al Alexandriei, Comentar
la 1 Petru 3, 19-20,
PG 74, 1016 AB, citat în Nikolas P. VASSILIADIS, „The mystery…”,
p. 188.
[7] Pr.
Dumitru STĂNILOAE, „Iisus Hristos sau restaurarea omului”, Opere
complete,
vol. 4, Editura BASILICA a
Patriarhiei Române, Bucureşti, 2013, p. 413.
Sursa:
Basilica
0 comments:
Trimiteți un comentariu