Edgar Franklin Wittmack |
Desbaterea
pe care aveam la început intenţia s'o deschid numai în faţa celor
mai tineri dintre D-voastre, studenţi şi studente, s'a adâncit în
cursul elaborării, obiectul ei dovedindu-se mai bogat în
semnificaţii decât părea la întâia vedere. Astfel,
consideraţiile pe cari le veţi asculta azi vor căuta să indice
linii de orientare pe seama începătorilor, dar vor fi şi
cuvânt de încurajare pentru cei cu studii înaintate.
Titlul
„Ştiinţă şi cultură" anunţat pe afişe, a sugerat poate
unora gândul că vor asista la desbaterea unei probleme de
„filosofia culturii", în spiritul celei pe care o fac azi
Germanii cu râvnă multă, şi cu rezultate adesea interesante.
Nu voiu face, veţi vedea, consideraţii de felul acesta. Cum nici
„filosofie a ştiinţii" nu voiu face, domeniu în care
excelează gândirea franceză contimporană.
Oricât
de instructive ar fi ele, nu cred că idei de felul celor acum
amintite şi-ar găsi loc potrivit într'un cuvânt de deschidere ca
acesta. Căutaţi-le mai cu folos în cărţi numeroase, cari vă
stau tuturor la îndemână.
Folositor
îmi pare însă c'ar fi, pentru toţi câţi vă găsiţi în
această spaţioasă sală, să întreprindem împreună un examen pe
care nu-l veţi găsi în cărţi. Şi anume, să examinăm împreună
raportul pe care ar trebui să-l stabiliţi între D-voastre şi
ştiinţa căreia vă veţi dedica. Mă gândesc la un raport care
n'ar fi numai de natură intelectuală, ci şi afectiv, emoţional.
Ar fi vorba deci de o legătură oarecum personală între sufletul
(nu numai inteligenţa) D-voastre şi noua D-voastre îndeletnicire.
Ce
vă poate da ştiinţa, studenţi şi studente? Cum trebue făcută
munca de cercetare ştiinţifică pentru ca aceasta să dea tot ce e
în stare să dea? Şi, în ce măsură eforturile D-voastre, puse în
slujba ştiinţei pure, pot deveni puteri creatoare şi susţinătoare
de cultură? Cultură pentru D-voastre şi, prin D-voastre, cultură
a Neamului Românesc. Iată întrebările cari formulează
concentrat subiectul Cuvântului nostru de iniţiere.
Deşi
consideraţiile ce vor urma se sprijinesc pe o adâncită experienţă
personală, cel ce vă vorbeşte acum nu e destul de bătrân ca să
vi le poată prezenta drept sentinţe indiscutabile. Dar, în
comparaţie cu D-voastre, vorbitorul este totuşi atât de bătrân,
încât să vi le poată propune ca pe nişte sugestii ale unui
camarad cu experienţă…
I
Nu
ignorez faptul că cei mai mulţi aţi venit la Universitate să vă
câştigaţi ceva ştiinţă pentru a o aplica, cu folos şi cât mai
repede, la deslegarea problemelor practice pe cari le pune şi vi le
va pune, vieaţa. Nu mă îndoiesc însă că unii dintre D-voastre,
cei puţini — poate foarte puţini — aţi venit să începeţi
aici şi să continuaţi apoi toată vieaţa a face ştiinţă.
Aceştia
sunt fiii cei mai iubiţi ai Universităţii. Căci Universitatea e
înainte de toate instituţie care urmăreşte creaţia ştiinţifică.
Numai implicit şi'n rândul al doilea, Universitatea urmăreşte
şi-o operă de educaţie, sau de utilitate practică.
A
face ştiinţă teoretică, a te dedica meditaţiei desinteresate,
iată, studenţi şi studente, o muncă destul de greu de împlinit!
Căci ce înseamnă propriu zis (dar şi în termeni cu totul
generali) a face ştiinţă înseamnă a căuta adevărul pentru
adevăr. Pentru omul de acţiune şi pentru noi toţi în cadrul
vieţii practice, căutarea adevărului e mijloc întru atingerea
unui scop concret. Pentru omul de ştiinţă adevărat, ea este scop.
Ceea
ce defineşte Universitatea şi o deosebeşte de celelalte şcoli
superioare, e tocmai această notă: în Universitate se face ştiinţă
teoretică pură, nu ştiinţă aplicată.
S'ar
părea că, urmărind astfel de scopuri, Universitatea s'ar închide
egoist în cetatea ferecată a speculaţiei desinteresate şi s'ar
izola în chip păgubitor de marile nevoi ale Neamului. Mulţi sunt
la noi cari nu se îndoiesc de evidenţa acestui lucru. Cu toate
astea, nimic mai greşit decât o astfel de judecată simplistă,
care pledează pentru acţiune directă şi cât mai grabnică. Căci
e limpede că nu există acţiune practică mare decât acolo unde a
existat în prealabil ştiinţă mare. Pentru ca intervenţia să fie
foarte eficace, e necesar să fie cunoscută cât mai temeinic
porţiunea de realitate asupra căreia vrem să acţionăm. Fără
anatomie, fiziologie, etc, ştiinţe desinteresate ale corpului viu,
medicina de azi, cu puterea-i de intervenţie pe care-o cunoaştem,
n'ar exista. Medicina ar fi rămas până azi ceea ce a fost mii de
ani înainte de mijlocul secolului trecut. Adică ar continua să fie
o artă dibuitoare, sprijinită pe o ştiinţă rudimentară,
incapabilă de propăşire sensibilă, din cauza lipsei de orizont şi
a miopiei intelectuale pe cari le crează prea marea grije de acţiune
directă şi grabnică.
În
dreaptă consecinţă putem spune că, pentru a putea acţiona cât
mai eficace asupra realităţilor româneşti, e nevoie să cunoşti
cât mai adânc aceste realităţi, şi mai ales metodele de
investigaţie cele mai sigure cari duc la această cunoaştere. Căci
şi aici, ca să poţi mult, nu e destul să vrei tare, ci trebuie şi
să ştii mult şi exact.
Deşi,
pentru inteligenţele cu nu prea mare orizont, serviciile ce le aduce
unui Neam o Universitate, care rămâne altar curat al ştiinţii
pure, sunt mai greu de priceput decât cele aduse de ştiinţele
aplicate, îndrăsnesc să afirm, studenţi şi studente, că o
astfel de Universitate serveşte mai eficace şi e mai necesară
Neamului Românesc decât una care, uitându-şi menirea primordială,
tinde să devină şcoală unde se face cu precădere ştiinţă
aplicată.
Am
spus toate acestea pentru a vă ajuta să înţelegeţi cât de
greşit aţi judeca dacă v'aţi închipui cumva că, dăruindu-vă
ştiinţei pure chiar şi numai pentru timpul cât veţi sta pe
băncile Universităţii, dezertaţi dela obligaţiile pe cari vi le
impun necazurile urgente ale Neamului, Sunteţi mai mari servitori ai
Patriei făcând, cel puţin cât sunteţi aici, ştiinţă pură,
decât coborând tam-nesam, şi înainte de vreme, „în arenă".
II
Adevăr
pentru adevăr! Uşor de formulat, veţi spune, greu de realizat. Da!
studenţi şi studente, foarte greu de realizat. E aceasta o poruncă
a cărei împlinire cere un număr considerabil de virtuţi. Virtuţi
de ordin intelectual şi şi de natură morală. Greu de dobândit,
şi tot atât de anevoios de păstrat odată câştigate.
Fie
spus în treacăt şi oarecum între paranteze că, înainte de
toate, nu e prea uşor să pricepi că cercetarea desinteresată,
adică cea dusă fără niciun gând lăturalnic la eventuale
aplicaţii practice, poate fi o îndeletnicire care merită să fie
îmbrăţişată fără rezervă de cel puţin o parte a tineretului
universitar al unei naţiuni tinere, unde sunt atâtea nevoi ce-şi
cer alinare cât mai grabnică, dacă nu imediată; şi unde
energiile ce s'ar cheltui pentru satisfacerea acestor nevoi nu par a
fi niciodată îndeajuns de mari şi de numeroase...
Dar,
închizând această paranteză, e locul să ne întrebăm cari sunt
puterile sufleteşti ce trebuesc dobândite negreşit de cel ce se
dedică cercetării adevărului ?
Voiu
trece în revistă numai pe unele din ele. Pe cele ce mi se par mai
generale. Pe câteva din acestea unii dintre D-voastră le cunosc
cu siguranţă.
*
*
*
Cea
dintâi de amintit ar fi o anumită disciplină a inteligenţei, care
constă în efortul oarecum negativ ce-l face aceasta, spre a
înlătura tot ce poate împiedeca desfăşurarea liberă a
funcţiunilor intelectuale în sensul strâns al cuvântului:
percepţie, observaţie exactă, putere de concentrare a atenţiei,
judecată riguroasă, etc. Motivele cari tulbură mai des funcţiunea
optimă a inteligenţei sunt de ordin afectiv: interese de tot felul,
gând la eventuale aplicaţii practice ale rezultatelor posibile,
asociaţii emoţionale. Toate acestea nu permit concentrare
intelectuală suficient de puternică şi de îndelungată. Amintesc
apoi că e nevoie şi de o anumită ambianţă biologică (hrană şi
odihnă potrivită, exerciţii fizice, un oarecare grad de echilibru
psiho-fizic, etc), care trebue realizată, pentru a uşura
concentrarea intelectuală.
Toate
acestea au importanţă, evident. Şi încă mare. Ele sunt relativ
uşor de realizat. Să nu uităm însă că ele nu sunt decât
condiţii prielnice dar oarecum exterioare forţei interioare
care crează concentrarea intelectuală. Ceea ce numim „voinţă",
funcţiune sufletească atât de greu de definit şi totuş atât de
reală, intră aici ca factor determinant şi ca slujitoare
credincioasă inteligenţei.
Se
repetă atâta că tineretul universitar este elita unei naţiuni.
Aşa e. În orice caz, aşa ar trebui să fie. E locul să spunem
însă, că’n ordinea de idei ce ne interesează în acest moment,
ceea ce caracterizează elitele e şi puterea de mare şi
durabilă concentrare a inteligenţii. E această putere semn
sigur de superioritate intelectuală. Copiii, debilii mintali,
primitivii, inteligenţele mediocre ori în declin nu sunt capabili
să se concentreze intelectualiceşte, sau când reuşesc, lucrul e
de scurtă durată.
*
*
*
O
a doua virtute pe care trebue să şi-o însuşiască cel ce se
dăruieşte ştiinţei şi meditaţiei e curajul intelectual. E poate
cea mai greu de dobândit şi de păstrat dintre puterile
inteligenţei.
Ce
înseamnă, studenţi şi studente, a avea curaj intelectual?
Rămânând
pentru moment pe plan pur intelectual, a avea curaj să nu înlături
niciodată ipoteza că adevărul pe care tocmai îl cauţi ar putea
fi, eventual, descurajator; iar când ţi s'a descoperit ca atare,
să-l accepţi ca atare, cu toate consecinţele ce-ar decurge din el.
I
se impune, în astfel de cazuri, inteligenţei o foarte atentă grije
de a nu aluneca pe povârnişul amăgirilor mângăitoare.
Subconştientul nostru, adică instinctul nostru de conservare,
intervine în astfel de clipe, pe căile cele mai întortochiate şi
cu mijloacele cele mai ademenitoare, pentru a ne întinde „colaci
de salvare", sub forma unor ipoteze cari să ne permită să
colorăm în alb ceea ce e negru. Să ştii să fii tare în astfel
de momente, să ai curaj să priveşti adevărul în faţă, să ştii
renunţa la consolarea pe care ţi-o oferă iluzia, iată,
studenţi şi studente, marea putere sufletească pe care trebue să
caute a o dobândi adevăratul om de ştiinţă!
Îndemnul
acesta al meu va apărea poate şi mai motivat, dacă voiu spune că
a respinge mângâierea ce vine din amăgire — mângâiere
foarte efemeră, căci duce mai curând sau mai târziu la
desamăgire, uneori la descurajare — e nu numai dovadă sigură de
curaj intelectual şi moral, dar e şi condiţie şi îndemn pentru
căutarea remediilor reale şi potrivite, ce singure pot îmblânzi
sau chiar înlătura efectele pe cari o stare de fapt potrivnică
poate să le abată asupra ta, cercetător, şi asupra Neamului tău.
Cu alte cuvinte, acceptarea adevărului obiectiv chiar când acesta e
trist, este, şi intelectualiceşte şi moraliceşte, fecundă şi
binefăcătoare.
Înainte
de a merge mai departe, reţin faptul cert că cei mai mulţi dintre
D-voastre, ascultând cele spuse acum despre curajul intelectual, aţi
observat că-n fond acesta nu e decât o formă a curajului moral şi
fizic (biologice), a curajului pur şi simplu. O însuşire la
aparenţă numai intelectuală, ni se descopere a fi, în substanţa
ei, şi o mare virtute morală.
Mai
observ în treacăt că ceea ce numim curent „onestitate
intelectuală" — despre care vom vorbi pe larg cu altă ocazie
— e şi ea o formă a curajului descris aici. Şi, întocmai cum
acesta arată corespondenţe necesare în domeniul moral, tot
aşa onestitatea intelectuală nu poate fi concepută fără legături
cu onestitatea ce-o manifestăm în vieaţa practică.
*
*
*
Dar,
cine se dedică cercetării desinteresate a adevărului mai trebue să
poată fi curajos şi altfel. Anume: sunt momente şi împrejurări
în cari unii cercetători ar putea întrezări că îndelungata lor
activitate în domeniul ideilor abstracte îi ameninţă eventual să
facă din ei nişte „desadaptaţi" în vieaţa practică.
În
legătură cu această eventualitate îmi iau voie'să fac în faţa
D-voastre următoarele observaţii:
Nu
se poate contesta faptul că inteligenta este şi a fost înainte de
toate instrument în serviciul acţiunii, mai apropiate sau mai
îndepărtate. În civilizaţiile superioare însă întâlnim
spirite cari s'au dedicat realizării unor scopuri ce nu sunt
aservite direct utilului. Aici inteligenţa, din armă în serviciul
comandat al conservării şi-al intereselor materiale, poate deveni
oglindă curată a vârtejului caleidoscopic al acestei lumi. Dar în
astfel de cazuri, ea poate deservi interesele vitale ale trupului
ce-o poartă.
Gândiţi-vă
la Archimede care, în loc să-şi apere vieaţa, moare apărându-şi
figurile geometrice. La Galilei suferind tortură la adânci
bătrâneţe, pentru gândul că pământul se învârteşte. La
Giordano Bruno, murind pentru convingerea pur intelectuală că lumea
ar fi nemărginită. Sau la toţi acei oameni de ştiinţă ori
gânditori desinteresaţi cari fac teorie pentru teorie, dorind să
cunoască pentru a cunoaşte şi, drept compensaţie absurdă, devin
neapţi pentru vieaţa de toate zilele, inadaptabili fără
leac, fiind striviţi adesea de forţele oarbe ale celui dintâi
biped adaptat, sau chiar ale unei colectivităţi neînţelegătoare.
Mai
mult: uneori inteligenţa mare poate omori în germene voinţa.
Orizontul intelectual larg şi cântărirea cu balanţă sufletească
prea sensibilă a nesfârşitelor posibilităţi (posibilităţi
inexistente pentru minţile mai rudimentare) paralizează adesea
hotărârile, sau le încetinează păgubitor. Nu e necesar ca
lucrurile să se întâmple astfel. E posibil însă ca 'n unele
cazuri ele să se întâmple aşa.
Constatăm,
în general, că animalul mai puţin diferenţiat se adaptează
la condiţii grele de existenţă cu mai mulţi sorţi de izbândă
decât animalul superior. Ce mamifer ar putea suferi, fără
pierderea vieţii, mutilările pe cari le suferă, de ex., râma sau
şopârla?
Reţinem
deci faptul că personalitatea cea mai bine înzestrată, dar al
cărei interes este îndreptat întreg către lumea nevăzută a
valorilor spirituale — fie acestea valori de comprehensiune pură,
artistice ori etice — nu e în stare totdeauna să se adapteze la
exigenţele vieţii practice, la cerinţele utilului imediat.
Spirite
suverane în nemărginita împărăţie a sufletului, pot fi
câteodată complet neputincioase în sferele naturii materiale.
Această
neadaptare poate cauza suferinţe, uneori umilitoare, adesea însă
descurajatoare. După fire şi temperament, suferinţa ia atunci
forma resemnării, dar poate îmbrăca şi haina amărăciunii.
Consecinţele
acestea din urmă pot fi evitate, cred, de cei ce-ar căuta să
încadreze constatările de mai sus într'o concepţie generală a
existenţii propusă de cel ce vă vorbeşte aici, într'o carte
apărută mai demult, concepţie tragică, şi, în sensul precizat
acolo, concepţie care implică un anumit eroism intelectual.
Iată,
studenţi şi studente, ce aveam să vă spun cu privire la a doua
mare virtute a inteligenţei şi numită mai sus curaj intelectual.
Virtute pe care, cei ce aveţi de gând să faceţi ştiinţă
adevărată, va trebui să luptaţi s'o câştigaţi şi s'o
păstraţi.
*
*
*
Amintesc,
fără să insist, şi puterea resemnării, virtute morală, nu
intelectuală.
E
destul de uşor de înţeles că cel ce-şi dăruieşte vieaţa unui
ideal de ordin sufletesc nu are cu necesitate şi totdeauna
satisfacţiile materiale, sociale, de vanitate, pe cari le-ar merita.
Întâmplător, s'ar putea să le aibă, dar numai întâmplător.
Uneori, satisfacţiile de acest fel pot lipsi cu desăvârşire. Dar,
în legătură cu această constatare, voiu face unele observaţii în
a doua jumătate a „Cuvântului" meu. Acestea îşi vor găsi
acolo loc mai potrivit.
*
*
*
Însuşirile
mai sus amintite, şi pe cari trebue să se sprijinească vieaţa
celui ce caută adevărul în chip desinteresat, definesc împreună
ceea ce s'ar putea chema în termeni potriviţi maturitate
intelectuală.
Numai
civilizaţiile mari, şi aici numai elitele, au atins
intelectualiceşte acea mare treaptă de propăşire care se numeşte
maturitate intelectuală. Numai civilizaţiile mari, prin
elitele lor, au priceput cu adevărat, şi cu toate consecinţele
ce decurg dintr'o astfel de înţelegere, că ceea ce defineşte
inteligenţa pe cel mai înalt grad de desvoltare a ei este căutarea
adevărului obiectiv şi exprimarea lui în forme intelegibile. Şi
'n orice împrejurări. La primitivii de toate genurile şi gradele,
inteligenţa îndeplineşte o funcţiune tocmai opusă. Adecă
pe aceea de a amăgi pe alţii şi de a se amăgi pe sine…
*
*
*
Acum,
înainte de a privi puţin lucrurile şi dintr'o perspectivă care nu
mai e numai a inteligenţei, e bine poate, studenţi şi studente, să
observăm că pentru a se realiza pe deplin, vieaţa omului de
ştiinţă şi a gânditorului de rasă, atât de exigentă deja,
trebue să se sprijinească şi pe entuziasm intelectual. Pe un
fel de voie bună care te îndeamnă să te dărueşti
cercetării adevărului cu toate puterile sufletului tău. Să faci,
fără teamă şi fără părere de rău, scop din ceea ce, la întâia
vedere, ar părea că trebue să fie numai mijloc.
Îmi
dau bine seama că vicisitudinile vieţii, şi 'n multe cazuri
plămădeala sufletească iniţială, nu le vor îngădui multora —
poate celor mai mulţi — dintre D-voastre să facă din ştiinţa
pură vocaţie de vieaţă. Atâta însă totuşi vă pot cere:
Consideraţi
căutarea desinteresată a adevărului drept scop cel puţin cât
veţi zăbovi pe băncile primitoare ale Universităţii. Dăruiţi,
anii aceştia, ştiinţei adevărate toate puterile intelectuale şi
morale ale sufletului D-voastră încă tânăr. Căci, deşi numai
trecător, un astfel de efort concentrat e cu neputinţă să nu lase
urme netrecătoare în spiritele D-voastre, urme binefăcătoare mai
târziu şi pentru D-voastre şi pentru Neamul Românesc.
Cuvânt
de iniţiere şi îndemn la studii serioase adresat studenţilor
Universităţii din Cluj, în ziua de 2 Noemvrie 1942.
Sursa: DESPRE UNELE PUTERI ALE ŞTIINŢEI, D. D. ROŞCA, Revista TRANSILVANIA, Nr. 12, Sibiu, 1942
0 comments:
Trimiteți un comentariu