Cum aţi ajuns la
Hristos?
A durat, a fost un timp
de mari încercări. Oamenii vorbesc despre artă ca şi cum arta ar fi o religie.
La Hristos se ajunge printr-o viaţă întreagă de încercări. Suntem într-o vreme
în care peste încercările personale au venit încercările lumii acesteia, prin
care trecem toţi.
Cum vă aşezaţi acum în
vocaţia picturii?
Astăzi pictura trece
printr-o mare criză. Pictorii au fost întodeauna în fruntea schimbărilor, pentru
că pictura începe încă din peşteri. Pictura înseamnă şi scriere, din pictură
s-au născut semnele folosite în toate domeniile, pentru că oamenii au văzut mai
întâi. Aşa se poate înţelege cum Dumnezeu l-a lăsat pe om să pună nume tuturor
făpturilor: pentru că mai întâi omul a văzut şi după aceea a putut să
caracterizeze fiecare făptură.
Pictura a ajuns în
zilele noastre la un prag limită. Nici nu mai este vorba de un chip al omului,
de o vedere a naturii ca frumuseţe, ca poezie. Astăzi chipul omenesc este
schimonosit. Este mult zgomot şi violenţă, chiar şi în pictură. Arta ca
încercare este şi un mijloc de promovare a unei ideologii împotriva tradiţiei.
E foarte greu să deosebeşti binele de rău. Nu înseamnă să descoperi numai
contrariile. Contrariile adevărate nu sunt contrariile alb şi negru, ci e albul
şi doar o pată pe alb, e începutul răului şi este greu de deosebit. E o pagină
albă a conştiinţei pe care se aşează sufletul. Albul este lumina.
Ceea ce se întâmplă
astăzi are în spate o istorie lungă, începând de la Renaştere, când omul nu a
mai recunoscut măsura lui Dumnezeu în toate, ci a devenit el însuşi măsura.
Este de făcut o
comparaţie în domeniul artei între tradiţia Bisericii Ortodoxe şi cea a
Bisericii Catolice şi se vede cum, începând de la Renaştere, Biserica Catolică
a fost îngăduitoare cu schimbările, s-a înstrăinat de dogmele şi de erminiile
Bisericii. Aceste lucruri au evoluat până în zilele noastre. La noi, tradiţia
picturii creştine s-a menţinut.
Acum, după model
occidental s-au pus scaune în Biserică şi slăbiciunile oamenilor înclină unele
către altele. Slujba se transformă într-un spectacol, cu aceste coruri pe voci,
care sunt o urmare a secularizării. Cântarea bisericească se cunoaşte ca fiind
adâncă, pentru că are o teologie, la fel ca şi icoana – despre care se vorbeşte
prea mult. Trebuie lăsat să se vorbească, dar trebuie avut grija de a pătrunde
printr-o simplitate adâncă. Prea mult vorbesc oamenii despre teologia icoanei
şi despre cum să fie o icoană. Să ne gândim la începuturile icoanei. Primii
creştini pictau câte un chip al Maicii Domnului într-o catacombă. Acolo era
trăire şi nu o teologie pusă în tratate. Noi trebuie să revenim acolo, adică să
cerem minţii să fie pregătită pentru a privi lucrurile în adâncul lor, pentru a
avea din nou simplitatea lucrurilor, altfel ne pierdem în vâltoarea lumii de
astăzi şi vorbim mult, dar sunt lucruri care trebuie tăcute. Ar trebui să
vorbească tăcerea.
Să-ţi dai seama că nu poţi mai mult şi să spui: Ajută-mă Doamne!
Vă rugăm să spuneţi un cuvânt către tineri.
Fiindcă mă întrebaţi
despre tineri, vă spun că mă interesează ceea ce rămâne după mine. Viaţa este a
lor de aici încolo. Noi trebuie să înţelegem încercările prin care trecem
astăzi. Dacă le înţelegem, putem să vedem şi transparenţa unei vieţi personale,
dar să plecăm de la „acum” – şi când spunem „acum” noi ne gândim şi la cei pe
ale căror urme mergem. Noi suntem acum, dar suntem şi acum 2000 de ani pentru
că plecăm de acolo. Dacă nu plecăm de acolo înseamnă că trăim într-o viaţă
dezordonată a istoriei, deoarece acolo este începutul, Cuvântul lui Dumnezeu.
Eu am trăit şi am cunoscut oameni cu adevărat trăitori.
Puteţi să ne daţi
câteva exemple?
Ioan Alexandru era unul
dintre acei oameni care a ars până la capăt. Am mai cunoscut un alt poet, pe
Daniel Turcea. S-a tipărit la Iaşi o carte cu ultimele lui versuri, care sunt
rugăciuni. Părintele Dumitru Stăniloae spune că a fost cel mai însemnat poet
creştin ortodox. A murit la 33 de ani. Eu sunt apropiat de poezie în sensul
acesta creştin... poezia este un prag al teologiei.
Cum se poate întoarce
omul la simplitatea despre care vorbeaţi mai devreme?
Să recunoşti că eşti
limitat şi numai cu ajutorul lui Dumnezeu poţi să ajungi la răspunsuri. Altfel,
dacă nu ai ajuns să-ţi recunoşti limitele nu poţi să faci lucruri care să dea
sens binelui şi frumosului. Nu e aşa cum ne închipuim noi: am ajuns artist, am
învăţat şi acum tot ce fac eu e bun şi frumos. Ca să ajungi să-ţi dai seama cu
adevărat unde te afli în experienţa ta trebuie să cauţi să înveţi toată viaţa.
Viaţa este un studiu permanent, dar studiul acesta îl faci prin darul pe care
ţi l-a dat Dumnezeu. Împlinirea acelui dar cere o experienţă de o viaţă. Acest
lucru se întâmplă ca să-ţi dai seama că atunci când înaintezi spre bine se cere
să ai cunoştinţă de neajunsurile tale. Adică să-ţi dai seama că nu poţi mai
mult şi să spui: „Ajută-mă Doamne! Nu pot mai mult!”. Dar pentru asta trebuie
să-ţi dai seama că ai ajuns la un prag al neputinţei, deoarece dacă ai modele
şi ai luat un model de urmat, acela te ajută să vezi cum stai tu faţă de
modelul respectiv.
Cum îşi pot găsi
tinerii modele în zilele noastre?
Prin grija de a nu
greşi, dar şi prin conştiinţa că are de descoperit viaţa, care nu e aşa cum i
se pare că este. Descoperi viaţa prin ceea ce vezi în lume şi prin faptele
tale, dar trebuie să vezi cum stai şi tu, cu ce contribui la îmbunătăţirea
lucrurilor, să fii un mic exemplu de trezire. Însă nu poţi să ajungi să spui că
Dumnezeu este măsura în toate şi că numai prin voia Lui şi voinţa ta de a o
primi ţi se descoperă calea, decât dacă ţi-ai recunoscut limitele.
Cum erau părinţii
dumneavoastră?
Eu sunt dintr-un sat din
preajma Sucevei. Acolo oamenii erau credincioşi. Bunicii nu ştiau carte, dar
aveau o învăţătură mult mai adâncă. Ei ţineau foarte mult la cuvânt. Aţi auzit
cum se vorbeşte astăzi? „Da, da, da, da…” Şi asta o spun şi oameni care au o
învăţătură mai adâncă, chiar teologică. Vedeţi ce uşor se iau cuvintele
acestea... din aer.
În lumea de astăzi în
care se vorbeşte mult. Vorbesc şapte oameni unul peste altul, vorbesc repede,
nici nu ai timp să auzi ce cuvinte au rostit. Un cuvânt este rezultatul unui
gând clar, iar atunci când ai rostit un cuvânt trebuie să se simtă că l-ai
gândit, că l-ai trăit. Îi transmiţi şi celuilalt putinţa de a respira şi de a
trăi împreună cu tine întrebarea şi răspunsul. Să ne ferim să dăm sfaturi fără
răspundere. E nevoie de multă grijă pentru că un sfat este un răspuns, iar un
răspuns este o răspundere. Un ţăran când spunea un „da” era „DA”. Am auzit
odată un bătrân vorbind cu un ţăran şi spunea: „Am zis odată da, nu repet
cuvântul. Înseamnă să anulez ce am spus.”
Dragoste fără milă nu se poate
Sunt mulţi tineri în zilele noastre care nu se mai căsătoresc, sau se căsătoresc la vârste târzii, chiar şi dintre cei din Biserică. Care credeţi că este cauza şi cum se poate depăşi această situaţie?
Dacă oamenii nu mai au
încredere unii în alţii şi dacă un cuvânt nu mai e cuvânt, totul devine o
convenţie şi atunci tinerii trăiesc într-o nesiguranţă. Şi ce exemple pot lua
tinerii când văd cu câtă uşurătate se calcă peste rânduielile vieţii adevărate.
Cum se căsătoresc unii de şapte ori şi lasă mai apoi soţii cu copii, cum se
prezintă la televizor sfidarea celor săraci prin cheltuirea unor sume imense
pentru de către cei bogaţi pentru spectacole televizate. Mai este un lucru
important: se ajunge să nu se mai înţeleagă cuvântul iubire. Spunea cineva: „Nu
vreau să mă iubească din milă”. Păi, dacă nu te iubeşte din milă, devii un
obiect care îţi place, apoi îl arunci şi iei altul, prin urmare, iubire fără
milă nu există. Mila are un înţeles adânc de tot, uneori îi cerem şi lui
Dumnezeu milă: ”Doamne ai milă”.
Ioan Alexandru atunci
când se ruga cu familia, după ce termina rugăciunea spunea: ”Doamne, ai milă de
neamul şi de ţara aceasta”. Atunci când te rogi ceri mila şi îndurarea lui
Dumnezeu. Îndurarea înseamnă a fi prezent la durerea lumii, pentru că mila şi
îndurarea au o legătură.
Jertfa începe cu ceva aparent mărunt
Care este semnificaţia jertfei în viaţa omului?
Dumnezeu a rânduit toate
atunci când a făcut lumea. A văzut că totul este frumos foarte şi a rânduit ca
fiecare om să-şi aibă viaţa lui, care să cuprindă şi jerfa. Dumnezeu a rânduit
ca fiecare să aibă un dar. Cuiva i-a dat o încercare mai grea, unuia prin artă,
altuia prin ştiinţă, altuia prin filosofie. Ţăranul şi-a înţeles darul lui şi
l-a împlinit, de aceea este un exemplu. Fiecare pe măsura credinţei şi a
puterii lui.
Oamenii, în trecut, când
aveau toţi câte ceva de făcut din ceea ce au învăţat şi moştenit de la
înaintaşi, aveau un dar: să fii dascăl, tâmplar, pictor, pietrar, brutar,
slujitor la altarul bisericii. Aşa era în trecut. Toţi îşi foloseau darurile
prin meşteşuguri. Oamenii erau lăsaţi să slujească unii altora şi adesea dintre
acei oameni au fost unii care au reuşit mai mult. Uneori lucrurile mici spun
mai mult decât lucrurile care dau oamenilor sentimentul de a se înălţa.
Jertfa e de înţeles ca o
urmare a darului pe care ţi l-a dat Dumnezeu şi trebuie să cauţi să îndepărtezi
gândurile care sunt străine de împlinirea darurilor. Dumnezeu îndepărtează
gândurile care sunt străine de împlinirea darurilor, nu le cere oamenilor să se
jertfească la fel ca primii creştini. Aceia au avut darul acesta, dar mai
târziu au fost oameni ai Bisericii care s-au ferit să se ducă direct să devină
martiri. Dumnezeu nu ne cere jertfa în forma asta, ci o hotărâre mică, la fel
ca un dar al Său. Pentru oamenii care vorbesc de rău unii despre alţii,
jertfa este faptul că îşi revin şi îşi dau seama că nu e bine să vorbeşti de
rău pe cineva. Jertfa începe cu ceva aparent mărunt, Dumnezeu nu ne cere
lucruri mari, nu-i cere omului să-şi pună capul sub sabie. Despre cum se poate
ajunge acolo rămâne o taină. Cine poate să vorbească? Noi trebuie să avem grijă
şi când gândim şi când vorbim pentru că despre unele lucruri nu putem vorbi.
Spunea Părintele
Sofian că vom da socoteală de fiecare cuvânt.
Pentru cuvânt vom da
mare socoteală, chiar şi pentru gând. Pentru gând răspunzi în faţa lui Dumnezeu
tot prin gând. Cu gândul nu e glumă.
Interviu realizat de Alexandra Nadane pentru Vremuri vechi şi noi
0 comments:
Trimiteți un comentariu