Cu
pași grăbiți ne apropiem de aniversarea a 100 de ani de la Marea
Unire din 1918. La Chișinău se simte freamătul mai multor
activități care vor comemora evenimentul istoric. Unii dintre
cetățeni, cei mai creduli, își imaginează că în acel moment,
în acea zi de 27 martie 2018 vom prăznui dublu, vom comemora
centenarul evenimentului interbelic, apoi îl vom actualiza. Astăzi
este greu de făcut asemenea prognoze. Chiar dacă trăim evenimentul
formării unui „Sfat al Țării 2”, totuși, politicul actualei
Republici Moldova se perindă pe alte tărâmuri.
Trăim
în consecințele greșelii făcute în anul 1990, când am obținut
juridic independența față de URSS. Astăzi este greu să reparăm
această gafă politică. Am obținut, de fapt, o independență de
jure, căci, de facto, totuși, suntem dependenți de Federația
Rusă. De ce? Pentru că mulți din actorii politici trăiesc
nostalgia comunismului, chiar dacă fac parte dintr-un partid politic
numit „democratic”, sunt copiii fostului regim, sunt creatura
colhozurilor și a sovhozurilor, în care prosperau minciuna și
diabolicul. Mai mulți deputați ai primului Parlament al Republicii
Moldova au recunoscut faptul că independența din 1990 a fost o mare
greșeală, dar vâltoarea amenințărilor din 1989–1991, imediatul
război de pe Nistru, i-au înfricoșat și nu au mai propus spre vot
reactualizarea marelui eveniment istoric din 1918. Nici nu se putea
altfel. Alți deputați au remarcat că nici România nu era gata să
ne primească atunci, se confrunta și ea cu problemele
postcomuniste.
Vorbind
din perspectiva istoriei, Basarabia a fost prima provincie care a
solicitat unirea cu Patria Mamă. Din cei 105 deputați ai Sfatului
Țării de etnie română care au votat unirea, 74 au fost școliți
în Seminariile Teologice de la Chișinău sau Cernăuți. Gândirea
unității naționale era intercalată cu unitatea ecleziastică. Iar
emanciparea națională pornește de la cunoscutul filantrop Vasile
Stroiescu, ctitor de multe biserici, care în aprilie 1917 fondează
Partidul Național Moldovenesc. Astăzi trebuie să recunoaștem cu
toții că evenimentul din 1918 a pornit de la altare. Cei mai
nemulțumiți de regimul de rusificare au fost slujitorii cultului,
deoarece erau obligați cu strictețe ca serviciile divine să se
oficieze în limba slavonă, nici măcar în rusă. Nemulțumirile
românilor din Basarabia le adunau preoții din satele românești.
Pe de altă parte, extinderea cu pași repezi a curentului pretins
confesional ortodox „inochentismul” a urgentat lupta slujitorilor
cultului pentru aducerea limbii române în serviciul divin public.
Inochentismul avea o mare priză la cetățeni pentru faptul că
toate serviciile se oficiau în limba română. Unii dintre preoți
au ripostat deciziei țariste și, pe propria răspundere, au început
să oficieze toate slujbele în limba poporului, ba, mai mult, au
organizat la biserică școli de educație românească. Aceste
evenimente nu au rămas fără jertfe. În noaptea de 17 spre 18
august 1917, în satul Costești, în apropierea Chișinăului, a
fost asasinat protoiereul Dumitru Baltaga, pentru faptul că slujea
Domnului și poporului în limba română. Peste doar trei zile aveau
să fie asasinați voluntarii politici pro-românești Andrei
Hodorogea și Semion Murafa, uciși în via Episcopiei de pe strada
Viilor. Tocmai în această perioadă se naște cea mai frumoasă odă
a limbii române, „Limba noastră”, scrisă de preotul-martir
Alexei Mateevici. Sunt multe mărturii ale faptului că Unirea din
1918 a pornit de la altare.
Din
1990 până astăzi au încercat să reunească Țara mai multe
categorii de cetățeni. La început au pornit scriitorii, au făcut
o unire în poezie și în proză. Au adus acasă alfabetul latin și
dulcele grai românesc. Fără succes au încercat unii dintre
politicieni, care au compromis idealul unității naționale. În
fond, astăzi, cetățenii din Republica Moldova sunt îmbibați cu
multe și diferite stereotipuri despre România. Rusificarea noastră
s-a făcut cu pași repezi și grei, iar spulberarea stereotipurilor
se lasă așteptată. Chiar dacă se fac cozi la Consulatele României
pentru a primi cetățenie română, redobândirea gândirii unității
naționale încă nu a început. Mai mult, se nasc foarte multe
curente politice și culturale care ne propun o altă formulă a
unității: formula moldovenismului. Aceștia doresc o „unitate
națională moldovenească” și aduc ca argument: „Să refacem
Moldova lui Ștefan cel Mare”. Toți cetățenii moldoveni, unii
dintre ei având și cetățenie română, luptă sub acest steag al
moldovenismului, care face diferență între moldoveni și români.
Iar pe întreg teritoriul republicii vom observa scris pe garduri, pe
plăci de beton, pe la stații etc., unele strigăte interioare ale
poporului român junior: „Moldoveni, deci Români”, „Limba
moldovenească – limba română”, harta României Mari etc.
Curentele moldovenismului au fost foarte active pe parcursul anului
2012, comemorând 200 de ani de la alipirea Basarabiei la Imperiul
Țarist, iar noi, românii, am avut un an de doliu. Tot în acea
perioadă au reușit să editeze o porcărie de dicționar numit
„Dicționar moldovenesc-român”; o altă invenție diabolică nu
s-a găsit. Curentele moldoveniste au redirecționat vectorul
unității naționale, iar gândirea poporului a fost bulversată.
În
pofida tuturor evenimentelor care s-au petrecut, care sunt și care
vor veni, avem o singură soluție pentru a ne uni cu Țara.
Actualizarea evenimentului din 1918 se va face tot de la altare.
Credibilitatea Bisericii în fața poporului încă se menține. Tot
din mijlocul Bisericii se vor naște fii care vor lupta pentru
unitatea națională și ecleziastică. Incapacitatea politică,
economică, în care ne aflăm astăzi ne îndreaptă spre București.
Istoria anilor de independență a demonstrat că noi nu ne putem
descurca singuri. Cea mai mare problemă, la nivel etnic, este
alterarea noastră morală și națională, iar din acestea se nasc
crizele economice, politice etc. Sursa care va aduce Lumina este
Biserica. Cei care vor opera cu Lumina sunt Sfinții Români. Se
simte nevoia unor lacrimi de pocăință ale poporului în fața
Mântuitorului Hristos pentru cei 50 de ani de lepădare de Dumnezeu.
Se simte nevoia lacrimilor de pocăință în fața Sfinților
Români, pentru că am scuipat în Biserica neamului nostru, în fața
eroilor neamului, ostași și mărturisitori din temnițele
comuniste, pentru faptul că am trădat și am vândut idealul
național și spiritual. Trebuie să ridicăm biserici închinate
Sfinților Români, trebuie să ridicăm Troițe închinate eroilor
de la Cotul Donului, celor peste 350 de preoți români din Basarabia
împușcați sau deportați în perioada anilor 1940–1944, trebuie
să ridicăm monumente românilor deportați sau morți în timpul
foametei organizate, trebuie să restabilim monumentele românești
din perioada interbelică. În momente de criză, neamul românesc a
ridicat biserici simbol; așa a făcut Sfântul Voievod Ștefan cel
Mare, așa a făcut Voievodul martir Constantin Brâncoveanu, așa au
făcut cei care au votat unirea pe 1 decembrie 1918, la Alba Iulia.
Drept simbol al unității naționale în perioada interbelică,
Basarabiei i-a fost oferită Catedrala „Sfinții Împărați
Constantin și Elena” din orașul Bălți, Ardealului i s-a dăruit
Catedrala „Adormirea Maicii Domnului” din orașul Cluj, Bucovinei
Catedrala „Pogorârea Sfântului Duh” din Rădăuți, iar
Banatului Catedrala „Trei Ierarhi” din Timișoara. În prezent,
cu toții suntem martorii restabilirii unui alt simbol al unității
naționale și bisericești: Catedrala „Mântuirii Neamului” de
la București – capitala tuturor românilor. Uitarea acestor
evenimente, uitarea celor care s-au jertfit și a celor care au
ctitorit ucide, nepăsarea ucide, ucide lent.
Cu
harul lui Dumnezeu, cu mijlocirea Sfinților Români și, nemijlocit,
cu îngenuncherile poporului, sperăm că, odată cu sfințirea
Catedralei „Mântuirii Neamului”, vom consfinți deplin actul
unirii naționale. Unitatea națională este în planul divin și
este în mâinile noastre.
Pr.
Viorel Cojocaru,
Chișinău
0 comments:
Trimiteți un comentariu