Cum
vedeți relevanța studiului istoriei pentru elevii de gimnaziu și
liceu?
Istoria
ne definește ca popor, ne permite să ne identificăm propriile
valori și să ne raportăm la ceilalți. Fără istorie nu există
națiune. Conștiința națională este caracteristica fundamentală
a unei națiuni, iar fără cunoașterea propriei istorii, nu poți
avea conștiință națională.
Adolescența
este vârsta propice pentru cunoașterea istoriei, deoarece în
gimnaziu și liceu se formează caracterele și se dobândesc
cunoștințele elementare pentru înțelegerea vieții și a
societății. Istoria îi ajută pe tineri să înțeleagă cine sunt
ei, cine sunt semenii lor, care sunt valorile care îi reprezintă și
pe care trebuie să le susțină.
În
ultimii 25 de ani s-au redus orele de Istorie predate în gimnaziu și
în liceu, de obicei la doar o oră pe săptămână, cu câteva
excepții la școlile de profil. Decidenții din Ministerul
Educației, care au alcătuit sau supervizat programa școlară, au
înțeles greșit necesitatea reformării învățământului în
domeniul istoriei. Probabil că o vină o au și manualele din
perioada comunistă, după care au învățat decidenții din
minister, care abundau în discursuri naționaliste și în omagii
conducătorului iubit. Ar trebui manuale mult mai bine definite din
perspectiva conținutului, în care istoria națională să aibă mai
multă pondere. Desigur, istoria politică și mai ales personajele
din Panteonul național să fie echilibrat prezentate.
Profesorul
nu are nevoie de manuale alternative, el trebuie să fie un bun
cunoscător al istoriei, să știe mai multă istorie decât programa
școlară și să fie capabil să îi atragă pe elevi către
cunoașterea istoriei. Din păcate, calitatea profesorilor din
învățământul preuniversitar lasă de dorit, deoarece salariile
mizere și condițiile improprii sunt atractive doar pentru cei slab
pregătiți, care nu au alternative. Un salariu decent ar atrage
absolvenții de facultate bine pregătiți spre învățământ. O
strategie pe termen mediu și lung la nivelul fiecărei comunități,
indiferent dacă este rurală sau urbană, ar putea atrage profesori
buni.
În
ultimele luni a fost o tentativă la nivelul Ministerului Educației
de a scoate istoria ca disciplină obligatorie în gimnaziu și a
plasa câteva lecții de istorie pe teme alese de amatorii din
minister într-o nouă disciplină numită Științele vieții. Aici
istoria era amestecată cu educația sexuală sau educația civică.
Sper că decidenții din minister au înțeles corect opoziția
societății la acest proiect de anulare a propriei identități
naționale și au renunțat la acest plan diabolic.
Istoria
trebuie să rămână disciplină distinctă în programa școlară,
atât la gimnaziu, cât și la liceu, numărul orelor arondate
istoriei trebuie să crească la două ore pe săptămână, iar
istoria națională trebuie să fie mult mai prezentă în manuale.
Cum
ați preda istoria unui tânăr?
Metoda
manualelor alternative este o eroare strategică. Varietatea
informațiilor din manuale este mult prea mare, deoarece autorii
și-au permis o prea mare larghețe în interpretarea programei
școlare. În loc să pierdem banii pe manuale alternative, ar trebui
să identificăm cele mai bune metode de predare, pe care profesorul
să le adapteze după specificul local și după nivelul general al
clasei. Este nevoie de material didactic de calitate. De exemplu,
degeaba avem atlase școlare editate de edituri în scop comercial,
dacă nu punem la dispoziția profesorului hărți în format
electronic, imagini relevante după picturi, sculpturi, fortificații
sau alte clădiri, obiecte din muzee etc. Imaginile bine selectate
ajută la sedimentarea informației și trezesc interesul elevului.
În plus, excursiile tematice la obiective istorice ar trebui să fie
obligatorii.
Metodologia
predării istoriei ar trebui să se adapteze la evoluția tehnologiei
și la interesul adolescenților către provocările informaticii.
Sunt sigur că prin jocuri pe calculator pe teme de istorie s-ar
învăța mult mai multă istorie decât doar după niște manuale
insipide. Profesorul trebuie să combine mai multe metode de predare,
să adapteze instrumentele pe care le are la dispoziție la nivelul
intelectual al elevilor și, foarte important, să îi atragă spre
cunoașterea istoriei.
Istoria
nu este tabla înmulțirii pe care să o înveți pe de rost. Istoria
este o sumă de informații diverse, nu doar date, ci evenimente,
personalități, procese istorice, care toate formează un întreg.
Ce
v-a inspirat din istoria noastră? Aveți anumite episoade, personaje
favorite?
În
adolescență am citit foarte multe romane istorice, care m-au atras
către istorie și mi-au trezit curiozitatea. Pe de altă parte,
provin dintr-o regiune în care baladele și poveștile despre Pintea
Viteazul te atrag spre cunoașterea istoriei, te îndeamnă să afli
mai multe. Iar ruinele cetăților, cu poveștile lor despre domnițe
cu cosițe aurii sau despre tuneluri prin care scăpau cei asediați
de turci sau de tătari trezesc imaginația oricărui adolescent.
Dacă
inițial era curiozitate, istoria a ajuns pentru mine un stil de
viață. De 24 de ani cercetez documente în arhive și citesc cărți
prin biblioteci. Curiozitatea este condiția sine qua non pentru a
deveni istoric.
Personal,
sunt atras de nobilii români din Transilvania; strămoșii mei pe
linie paternă au fost iobagi ai familiei Dragffy. Mă bucur să îl
redescopăr pe Matia Corvin, regele Ungariei de origine română, să
văd că el nu și-a negat originea românească, ba chiar a
folosit-o pentru a se lăuda cu originea romană.
Tot
cu interes cercetez și istoria lui Ștefan cel Mare sau a lui Mihai
Viteazul, personaje pe care le redescopăr cu pasiune dincolo de
discursul naționalist din cărțile de istorie. Cât de interesant
este să înțelegi dimensiunea politicii externe a Moldovei în
timpul lui Ștefan cel Mare, să vezi cum este respectat de regii
puterilor învecinate! Este plăcut să îl descoperi pe Mihai
Viteazul altfel, să înțelegi că el a avut atribuții ca un
principe în Transilvania cucerită, să găsești documente despre
înnobilările făcute de el, despre donațiile sau confiscările de
moșii etc. Sau să descoperi sensul Unirii din 1600 dincolo de
imaginarul istoricilor moderni.
Interesantă
este și istoria modernă sau contemporană, dar sunt mai atras de
misterul Evului Mediu românesc. Orice istoric adevărat își pune
întrebarea „cine suntem?” și, indiferent de teoriile vehiculate
în istoriografie, încă mai este mult de cercetat pentru a cunoaște
originea și începuturile poporului român.
Ce
admirați, ce apreciați la poporul român?
În
primul rând originea romană a poporului român. De la Rîm ne
tragem, vorba cronicarului. Sunt mândru că românii sunt urmașii
romanilor, că avem în spate o istorie milenară, căreia doar noi
i-am supraviețuit. Cine se mai poate mândri cu numele de român, o
dovadă atât de clară că suntem urmașii romanilor?
Peste
2 ani se împlinesc 100 de ani de la Marea Unire. Ce relevanță are
Marea Unire în contextul global în care trăim?
Românii
sunt conduși de politicieni care nu înțeleg dimensiunea momentului
aniversar dincolo de discursuri găunoase. Un astfel de moment ar
trebui să fie mobilizator pentru noi toți, să vrem să dăm mai
mult pentru a lăsa ceva urmașilor. Generația noastră trăiește
această aniversare a unui centenar de la formarea României Mari în
1918.
Trebuie
să marcăm această aniversare astfel încât lumea, în special
europenii, dar nu numai, să înțeleagă cine suntem noi, românii.
Din păcate, nu văd niciun proiect de amploare, de rezonanță, prin
care să marcăm această aniversare. Poate fi o ocazie de a ieși cu
capul sus în lume.
Nu
se împlinesc 100 de ani de la Marea Unire din 1918 în fiecare an.
Sper ca România să nu rateze această ocazie de a-și promova
imaginea în lume, printre prieteni și neprieteni.
Cum
vedeți relația cu Republica Moldova? Vedeți posibilă unirea cu
Basarabia în viitorul apropiat? Ce ar trebui făcut pentru aceasta?
România
nu are un proiect politic pentru Unirea Basarabiei. Politicienii
români sunt incapabili, la 26 de ani de la Revoluție, să se rupă
de subordonarea față de Kremlin. Politicienilor români le este
încă prea frică de Rusia ca să conceapă și să urmeze un
proiect național în urma căruia să se realizeze Unirea.
Unirea
va fi posibilă când vor fi întrunite minim două condiții:
numărul basarabenilor care doresc Unirea să fie suficient de mare
pentru a forma o masă critică pentru scena politică din Republica
Moldova, iar marile puteri vor accepta un partaj al influenței lor
politice în această parte a Europei prin care Basarabia să se
unească cu România.
România
trebuie să declare cu fermitate că Moldova este o parte a României
ruptă prin tratatul Ribbentrop-Molotov, statul Republica Moldova
este o creație artificială și Unirea este un proiect de țară,
indiferent de costurile politice sau financiare. Este necesar un
discurs ferm, indiferent de poziția Rusiei, a Statelor Unite sau a
Uniunii Europene.
Este
nevoie de fermitate din partea României în problema Basarabiei.
Lipsa acestei fermități alimentează antiromânismul peste Prut.
Antiunioniștii nu ar fi avut un succes atât de mare dacă România
ar fi fost fermă și ar fi promovat Unirea în Basarabia.
Televiziunea Română este slab promovată, în schimb canalele
rusești sunt omniprezente, presa online este dominată de ruși, iar
ziarele și revistele tipărite din România nu ajung deloc la
Chișinău.
Unirea
nu este un troc politic, este un deziderat. Trebuie să ne construim
singuri momentul istoric. În 1916, românii au trecut Carpații
pentru că erau ferm convinși că românii din Transilvania sunt
frații lor și toți trebuie să trăiască într-o singură țară.
Câți
români ar fi dispuși azi să treacă Prutul? Avem, oare, azi
comandanți militari capabili să dea ordinul: „Români! Vă ordon,
treceți Prutul!”?
În
1918, am avut politicieni care au înțeles importanța momentului,
care au știut să lupte pentru interesul național, pentru
realizarea Unirii și pentru recunoașterea Unirii.
Avem,
oare, azi oameni de stat care să aibă curajul să îi înfrunte pe
liderii marilor puteri pentru a susține interesele României? Unde
este Ion I. C. Brătianu, unde este Take Ionescu, unde este Alexandru
Vaida-Voievod? Unde sunt urmașii lor din politica românească?
0 comments:
Trimiteți un comentariu