Să
ne uităm la Sfântul Ioan Botezătorul: n-a fost om născut din
femeie mai mare decât el, cel mai mare decât toţi prorocii,
prietenul lui Hristos şi cu toate acestea zice: „Nu sunt vrednic
să dezleg nici cureaua de la încălţămintea Lui”, iar la Iordan
se opreşte cu sfială: „Doamne, Tu trebuie să mă botezi pe mine
şi nu eu!” Vedeţi, aceasta este smerenia, duşmanul de moarte al
mândriei: să fii plin de daruri, de vrednicii şi să te socoţi
mai nevrednic decât toţi; aceasta este micşorarea sufletului.
De
obicei, noi oamenii suntem plini de mândrie, ne socotim mai
buni decât semenii noştri. Cel evlavios se crede mai evlavios decât
ceilalţi şi se uită de sus la dânşii; tânărul se crede mai
frumos, cel isteţ mai priceput, cel bogat mai vrednic; fiecare
se crede mai bun, mai presus decât ceilalţi. Aceasta este mândria,
din care izvorăsc toate relele: zavistiile, certurile, uciderile.
Dimpotrivă, smerenia este maica virtuţii, nu te lasă să te socoţi
mai bun decât aproapele tău: niciodată să nu-l socoţi mai prejos
decât tine, totdeauna să ai despre el o părere mai bună decât
despre tine.
Iată
cele două unelte cu care putem micşora pe omul cel vechi din noi,
pentru ca să crească omul cel nou întru Hristos: postul şi
smerenia.
Cu
aceste două cununi s-a împodobit cel mai mare decât toţi cei
născuţi din femei, Sfântul Ioan Botezătorul, şi cu ele trebuie
să se împodobească tot creştinul. Acestea împreună, după cum
ne învaţă Sfinţii Părinţi, alcătuiesc plinătatea tuturor
virtuţilor. Ele micşorează pe omul de păcat din noi şi ajută să
crească omul cel duhovnicesc. Şi, lucru minunat, cu cât ne
micşorăm mai mult, cu atât ne facem mai transparenţi, cu atât
mai mult străluceşte Hristos din noi, precum zice Apostolul, că nu
mai trăiesc eu, ci Hristos care este în mine.
Dacă
Sfântul Ioan Botezătorul, cel sfinţit din pântecele maicii sale,
atât de mult a postit şi s-a smerit, cum trebuie să fie smerenia
şi nevoinţele şi postul nostru, a celor ce suntem plini de păcate!
De aceea, postul şi smerenia trebuie să ne însoţească în toate
zilele vieţii, pentru că ele ne fac asemenea cu marele prooroc şi
înaintemergător Ioan; ba şi mai mult, ne fac asemenea cu Dumnezeu,
Care să ne învrednicească şi să ajute să ne înnoim şi noi
sufleteşte, cu rugăciunile sfântului şi marelui Său
Prieten, Ioan Botezătorul. Amin.
(Părintele
Petroniu de la Prodromu, ediţie îngrijită de Preot Constantin
Coman şi Costion Nicolescu, Editura Bizantină, pp. 471-472)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu