Dacă
buna creștere ne-o dau părinții, pentru a spori în credință
avem nevoie de pedagogi creștini. Adevărata educație creștină
poate fi dobândită numai de la cei care o dețin deja. Doar aceștia
o pot da vie mai departe. În lanțul nevăzut al marilor formatori
și îndrumători de conștiințe, ne uimește figura paradigmatică
a unui mare și luminat mărturisitor, Sfântul Teodor Studitul
(759-826).
Ca
și în alte domenii unde experiența este literă de lege, și în
călătoria spre sfințenie cel mai sigur drum este cel deja
bătătorit. Iată de ce omul de azi e bine să urmeze pașii celor
dinaintea lui, deși contextul vieții actuale este unul de-a dreptul
diferit. Sfaturile sfinților de odinioară, înțelepțiți prin
rugă, știință de carte și asceză, rămân chiar și în
postmodernitate un mare sprijin în devenirea ființei fiecăruia.
Deși astăzi mijloacele de informare și culturalizare au cunoscut o
adevărată revoluție, educația omului lăuntric
nu poate nicicum fi obținută prin clicuri repetate și aplicații,
actualizate și ele mult prea des. Nu poți deveni om desăvârșit
urmând sporadic etapele unor programe interactive ce-ți promit
diferite competențe, căci tehnologia nu va reuși nicicând să
înlocuiască încurajarea și motivarea pe care i-o dă unui elev un
profesor mulțumit de răspunsul corect dat lui la o întrebare.
La
fel este și în creșterea duhovnicească. Creștinul poate afla
despre virtuți din cărți, dar viața lui nu este mișcată cu
adevărat decât la vederea celui ce le împlinește. Un astfel
de exemplu de cugetare și înfăptuire a virtuții îl dă
celor din vremea lui și după el Sfântul Teodor Studitul, unul
dintre cei mai luminați pedagogi de suflete ai primului mileniu
creștin.
Omorârea
patimilor și învierea virtuților - autenticul mod de a prăznui
zilnic Paștile
Figură
aparte de călugăr, el va ajunge să fie considerat unul dintre cei
mai mari reorganizatori ai monahismului răsăritean, perenitatea
contribuției sale fiind legată mai ales de restabilirea disciplinei
monahale printr-o întoarcere la puritatea originală a vieții de
chinovie.
Mărturisitor
al dreptei credințe în favoarea cinstirii sfintelor icoane
de-a lungul îndelungatei dispute iconoclaste și iscusit orator în
fața obștii sale și a întregii societăți a acelor vremuri,
Sfântul Teodor Studitul ne-a lăsat spre înțelepțire o importantă
colecție de cateheze, unele scurte, altele mai dezvoltate, în care
contemplația lucrurilor dumnezeiești se îmbină fericit
cu concretețea sfaturilor practice rostite spre mai buna
rânduire a vieții monahilor, și nu numai.
Deși
abia în 1993 a apărut prima traducere în franceză a scurtelor
sale cateheze, în număr de 134, aceste adevărate lecții de
duhovnicie sunt actuale prin înțelepciunea soluțiilor oferite la o
extrem de bogată paletă de aspecte ale vieții duhovnicești.
Textul
acestor îndemnuri rostite regulat în fața comunității de
călugări foarte cultivați ne revelează figura unui veritabil
pedagog duhovnicesc cu suflet de părinte. Sfântul Teodor se
adresează ucenicilor lui îndemnându-i să îmbrăţişeze o viaţă
pătrunsă de o constanţă duhovnicească. Chiar dacă Sfintele
Paşti şi postul care le precedă sunt doar o dată pe an, creştinul
trebuie să le aibă pe amândouă permanent în suflet. Viaţa
omului iubitor de Dumnezeu trebuie să fie un post continuu şi o
bucurie permanentă de Domnul Cel înviat.
Viața
întreagă este o pregătire a prăznuirii Paștilor viitoare și
veșnice, iar omorârea patimilor și învierea virtuților
constituie adevăratul mod de a prăznui zilnic Sfintele Paști
(cateheza 67).
Autentica
viață creștină este totodată senină şi sobră, realistă, dar
profund optimistă. Creştinul trebuie să fie smerit, permanent cu
gândul la Domnul, harnic şi lucrător de fapte vrednice. Cu o
cunoaștere de invidiat a întregii Sfinte Scripturi, căci citatele
biblice abundă de-a dreptul în fiecare pagină a textelor sale,
Sfântul Teodor îndrumă obștea precum un profesor dedicat își
urmărește îndeaproape strategia pedagogică pentru formarea cum se
cuvine a celor din fața sa. El le vorbește ucenicilor lui din
Sfintele Scripturi, găsind un cuvânt potrivit oricărei situații
pe care o traversează comunitatea. Duhovnicul știe să mustre cu
blândețe derapajele de comportament ale fraților (cateheza 8), dar
știe și să-i întărească pe cei rămași, la plecarea la Domnul
a unuia dintre ei (cateheza 12). Gândul la moarte și la vremelnicia
acestei vieți îi face catehezele sobre și de luat în seamă.
Călători
prin viața care ne va hotărî eternitatea
Abil
orator în apărarea venerării sfintelor icoane și moaște ale
sfinților, starețul Teodor insistă asupra acestei teme de
actualitate în vremea sa, dând numeroase argumente logice și
teologice pentru cinstirea chipului zugrăvit al lui Hristos și al
sfinților Lui.
El
pleacă deseori în catehezele sale de la momentul anului liturgic pe
care îl sărbătorește comunitatea de monahi, sau de la perioada
calendaristică și obligațiile ei agricole, pentru a ajunge să
sădească și mai apoi să culeagă roadele duhovnicești ale obștii
pe care o îndrumă. Tot el ne avertizează că ne vom hrăni în
eternitate cu roadele recoltelor noastre duhovnicești, care
odată secerate nu țin doar câteva luni sau ani, ci ne oferă o
hrană veșnică, netrecătoare. După moarte ne vom bucura de
hrana euharistică cu care ne-am hrănit sau nu în viața
pământească, cei silitori în acest sens bucurându-se acum de
fericirea gustării neîncetate din Spicul vieții veșnice (cateheza
17).
Creștinii,
văzuți drept călători în această viață, trebuie să se ajute
reciproc în drumul lor pe calea împărătească a virtuții,
folosindu-se inteligent și cu măsură atât de alimentație, cât
și de somn (cateheza 123). Dacă somnul și lipsa de măsură sunt
hrana patimilor, lupta ascetică împotriva somnului și drumul drept
al cumpătării cultivă ogorul virtuților (cateheza 27).
Tot
creștinul trebuie să fie un purtător de Dumnezeu, în el trebuie
să trăiască Hristos (cateheza 70). El trebuie să nu lase nici un
loc demonului în viața sa, trebuie să nu-i permită să-i
murdărească deloc conștiința cu gânduri de tot felul și cu
amintiri dăunătoare. Dacă însă cade uneori ademenit de
gânduri inspirate de vrăjmaș, să continue oricum lupta, măcar
netransformându-le în faptă (cateheza 71, 124). Iată câteva
sfaturi în acest sens: „Frații mei, să fugim pe cât posibil de
păcat, până și de gândul păcatului, căci de la gânduri trecem
la cuvinte, și de la cuvinte sfârșim în săvârșirea faptei
efective. Este greu și dificil să nu fii prins de gânduri
nepotrivite. Dar, chiar și dacă suntem prinși, să ne grăbim a ne
debarasa cât mai repede de ele prin rugăciuni, lacrimi, prin
străpungerea inimii, care naște frica de Dumnezeu, de frică să nu
ne provoace moartea rămânerea în ele, și aceasta în fiecare zi.
Tot timpul se dezlănțuie în noi o luptă necruțătoare
și nu este posibil să-i scăpăm decât printr-o mare și
statornică supraveghere a duhului, cu ajutor de sus” (cateheza
124).
Doar
suportând neîncetat atacurile văzute și nevăzute din această
viață ne înnoim pentru trăirea veșnică a lumii fericite de
dincolo (cateheza 68), iar în dobândirea acestei rezistențe Îl
avem ghid și exemplu pe Hristos Însuși, înconjurat de sfinții
Săi. Viața nu trebuie cheltuită fără rost și fără nici un
rezultat, căci prezentul nu este decât umbră și vis în
comparație cu ce va urma să fie (cateheza 27).
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu