Din
cei şapte profesori decoraţi anul acesta de președintele României,
Klaus Iohannis, cu „Meritul pentru Învățământ” în grad de
Cavaler, la Palatul Cotroceni, doar unul predă în mediul rural.
Este vorba despre Daniela Luminiţa Ceredeev, profesor de limba și
literatura română la Școala Gimnazială din comuna Vatra
Moldoviței, județul Suceava. Dascăl de vocaţie şi preoteasă
model, distinsa doamnă ne-a împărtăşit „secretul” care a
propulsat-o în rândul magiştrilor de top ai ţării, a evidenţiat
câteva dintre proiectele care au schimbat semnificativ viaţa
elevilor săi şi a comunităţii din care face parte şi nu a uitat
să-şi exprime recunoştinţa faţă de „satul din inima
Bucovinei”, care îi oferă „şansa de a trăi umăr la umăr cu
o spiritualitate profundă şi cuminte”.
Stimată
doamnă prof. Daniela Luminiţa Ceredeev, sfârşitul acestei veri
v-a întregit colecţia de distincţii cu un premiu onorant: „Meritul
pentru Învățământ” în grad de Cavaler. Cum aţi ajuns la o
asemenea performanţă?
Vă
mărturisesc că a fost şi pentru mine o onorantă surpriză. N-am
făcut decât să-mi iubesc profesia şi elevii aşa cum o fac de
peste 20 de ani. Am spus-o de multe ori, mă conving zilnic că Cerul
m-a iubit atunci când mi-a încredinţat şansa de a deveni
profesor. Iubesc oamenii, cred cu tărie în puterea educaţiei şi
fiecare copil pe care îl întâlnesc este pentru mine o minunată şi
irepetabilă lecţie de viaţă. Cred că profesia aceasta m-a ales
pe mine şi sunt recunoscătoare fiecărei clipe din cariera mea. Nu
ştiu dacă aş putea numi o anume motivaţie de a deveni profesor.
Eram pe atunci o tânără care visa şi credea că pasiunea pentru
ceea ce faci e cheia oricărei reuşite şi că dacă tu crezi cu
adevărat în tot ceea ce e bine şi frumos şi înălţător în
oameni, atunci binele şi frumosul şi omenia vin de la sine. Aş
minţi dacă aş spune că totul a fost uşor, că zilele mele s-au
înlănţuit firesc şi simplu şi lipsit de griji, că nu am avut
parte de suferinţă şi dezamăgiri şi că nu m-a încercat
niciodată gândul de a abandona „catedra”, dar toate acestea
n-au avut preţ decât o clipă şi am primit de la fiecare
înţelepciunea de a învăţa despre mine, despre oameni şi despre
viaţă.
Ce
vă diferenţiază de ceilalţi profesori de limba română decoraţi
de preşedintele Klaus Iohannis?
Sunt
convinsă că toate proiectele de dezvoltare comunitară şi
implicarea elevilor mei şi a tinerilor voluntari pe care îi
coordonez de, iată, aproape zece ani în activităţi constante de
responsabilitate socială au fundamentat decizia acestei, repet,
onorante recunoaşteri profesionale.
Voi
folosi acest prilej pentru a vă vorbi despre doar câteva dintre
proiectele mele de suflet din ultimul an, proiecte în care elevii
mei, mai tinerii mei prieteni, au voluntariat alături de mine sute
de ore, zile lungi, dar frumoase, în şir, doar pentru a simţi
împlinirea aceea pe care ţi-o poate aduce bucuria celor din jur.
În
anul şcolar 2015-2016, am voluntariat în fiecare din cele cinci
şcoli ale comunei Vatra Moldoviţei, într-un program de tip after
school, un proiect finanţat în cadrul programului „Investiţii
pentru comunităţi durabile” de Fundaţia Vodafone România şi
Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău. În fiecare zi din săptămână
ne-am aflat într-o altă şcoală pentru a organiza activităţi de
învăţare interactivă, alternativă, nonformală de tip mentorat
profesori-elevi, tutoriat elevi-elevi şi coaching, de dezvoltare
personală şi profesională şi de stimulare a performanţelor
şcolare. Şi spun cu o cuminte bucurie că am adus o schimbare
semnificativă în viaţa multora dintre cei 550 de copii din satele
noastre. Cei mai activi 50 de elevi-tutore şi voluntari au primit ca
recompensă două caravane de promovare a proiectului, în 20 de
judeţe din ţară, şi au avut şansa de a cunoaşte noi comunităţi
din perspectiva interculturalităţii şi a responsabilităţii
sociale, de a vizita locuri noi încărcate de istorie, cultură şi
spiritualitate.
Şi
un alt proiect drag e Căsuţa cu zorele - spaţiu recreativ şi de
învăţare experienţială, finanţat prin Programul Spaţii Verzi,
derulat în parteneriat cu Aşezământul de Copii „Sfântul Ierarh
Leontie” Rădăuţi. Am construit acolo, prin voluntariat, pentru
că finanţarea a acoperit doar cheltuieli cu o parte din materiale,
o căsuţă pe arhitectura caselor tradiţionale din Bucovina
secolului trecut, în care am montat băncuţe din lemn şi care este
decorată cu obiecte tradiţionale şi vase ceramice şi în care
grupe de câte 20-25 de copii pot participa la sesiuni de educaţie
de mediu, ateliere de meşteşuguri (pictură pe sticlă, încondeiat
ouă, cusături) sau pot pur şi simplu să stea de vorbă pe prispa
casei şi să-şi astâmpere astfel dorul de casa bunicilor, pe care
nu au şansa să-i viziteze decât arareori. S-a spus despre această
căsuţă că este singura de acest fel din România. Nu ştiu dacă
nu e o afirmaţie uşor hazardată, dar ştiu cu siguranţă că e
singurul spaţiu destinat învăţării prin experienţă construit
prin voluntariat al copiilor şi tinerilor şi oferit în dar altor
copii şi tineri pe care viaţa, sau oamenii, îi încearcă mai des.
„Zâmbetul
lui Hristos pentru copii”
Cum
reuşiți să cultivaţi respectul şi ataşamentul elevilor pentru
limba maternă, în aceste vremuri supuse influenţei limbii engleze
şi derapajelor lingvistice din mediul online?
Citim.
Citim mult şi oriunde. Literatură română care emoţionează şi
bucură deopotrivă. Nu pierd nici o ocazie de a fi cu elevii mei, de
a citi şi de a vorbi despre ceea ce citim, despre ceea ce simţim.
Atelierele de lectură în spaţii neconvenţionale rămân
preferatele lor. Am citit de Ziua Mondială a Cărţii la ruinele
vechii Mănăstiri Moldoviţa, am citit în grădina Castelului Peleş
şi sub streaşina Bisericii Densuş. E o bucurie să vezi un grup de
20-25 de copii sau de tineri citind în parc, pe diverse esplanade,
în preajma unor obiective culturale importante sau într-o piaţă
invadată de kitschuri şi reuşind să atragă atenţia celor din
jur, într-o inedită pledoarie pentru limba română.
În
aceeaşi măsură, îmi încurajez şi îmi susţin elevii să scrie.
Fiecare proiect al nostru se încheie cu publicarea unui
volum-reportaj, iar ei sunt cea mai importantă parte a colectivului
de redacţie. Ştiu că se simt valorizaţi şi îi văd „crescând”
de la un volum la altul; e felul meu de a-i învăţa să vorbească
despre sentimentele, experienţele şi împlinirile lor într-un fel
simplu şi firesc, folosind la maximum puterea expresivă a limbii
noastre strămoşeşti, fără teama de cuvinte şi fără emoţii
negative sterile.
Pe
lângă cursurile de limba română, predaţi şi religie. Ce rol au
cele două discipline în formarea generaţiilor de astăzi?
E
o relaţie de complementaritate fără sincope între cele două
discipline. Religia rămâne disciplina mea de suflet, dar mă
străduiesc să fac cuib interdisciplinarităţii în fiecare oră de
curs. În fond, sunt discipline pe care le-am putea învăţa
întreaga viaţă şi tot am mai avea infinit de multe taine de
descoperit. E ceea ce îmi place să cred că reuşesc să le
transmit şi mai tinerilor mei prieteni, partenerilor mei de act
didactic. Şi una şi cealaltă sunt deopotrivă feţe ale educaţiei,
culturii şi devenirii personale.
Care
este mesajul dumneavoastră pentru cadrele didactice din mediul
rural, mai cu seamă către dascălii tineri, mulţi dintre ei
descurajaţi de condiţiile în care sunt nevoiţi să-şi practice
profesia?
Tot
ceea ce am devenit în ultimii 20 de ani se datorează locului
binecuvântat în care am ajuns să fiu dascăl. Un sat din inima
Bucovinei, unde am avut şansa de a trăi umăr la umăr cu o
spiritualitate profundă şi cuminte, în care - ca în mai toate
satele noastre - oamenii pot şi ştiu „să sfinţească locul”.
Nu-mi permit să dau sfaturi, dar pot împărtăşi din convingerea
mea; a fi dascăl într-o şcoală din mediul rural poate deveni o
binecuvântare. E nevoie doar de pasiune şi de convingerea că poţi
deveni zâmbetul lui Hristos pentru copii.
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu