Vă
rog, să-mi fiţi mie următori, precum şi eu lui Hristos” (I
Cor. 4, 16), le scrie Sfântul Pavel creștinilor din Corint.
Apostolul nu se sfia să se ofere pe sine model pentru ceilalți
atunci când propovăduia. Și făcea aceasta cu convingerea că
Evanghelia se adresează în primul rând celor care o răspândesc.
Nu este monedă de schimb, să poată fi schimbată pentru diferite
nevoi; nu este un produs de vânzare, bun doar pentru ceilalți, nu
este un produs social, menit să facă aici o lume mai bine (chiar
dacă morfologia lumii actuale se datorează în bună măsură
creștinismului). Părinții deșertului egiptean merg un pas
mai departe. Avva Isaac, preotul de la Chilii, povestea: „Când
eram tânăr, locuiam cu avva Kronios, care nu mi-a spus niciodată
să fac vreo treabă, deși era bătrân și tremura din încheieturi.
Ba dimpotrivă, el însuși se ridica și îmi aducea vasul [cu apă]
mie și celorlalți. După aceea am locuit cu avva Teodor de la Ferme
și nici el nu-mi spunea să fac treabă, ci pregătea singur masa și
zicea: «Frate, dacă vrei, vino și mănâncă». Eu îi ziceam
«Avva, am venit la tine ca să trag folos. De ce nu-mi spui ce să
fac?» Bătrânul tăcea. Atunci m-am dus și le-am spus bătrânilor,
iar ei au venit și l-au întrebat: «Avva, fratele a venit la
sfinția ta ca să tragă folos, de ce nu-i spui ce să facă?»
Bătrânul le răspunde: «Dar ce sunt eu, chinoviarh, ca să-i
poruncesc? Până acum nu i-am zis nimic, dar dacă vrea, să facă
și el ce vede că fac eu»”. Concluzia avvei Isaac, preotul de la
Chilii, este în aceeași notă: „De atunci i-o luam mereu înainte
și făceam tot ce voia să facă el. El făcea totul în tăcere și
m-a învățat și pe mine să fac lucrurile în tăcere”.
Pentru
Părinții deșertului, fidelitatea față de principiile evanghelice
și modelul Domnului Hristos este esențială. Este deasupra
eficienței și a productivității, pentru că miza este chiar
sufletul omului, mai de preț decât lumea („Căci ce-i foloseşte
omului să câştige lumea întreagă, dacă-şi pierde sufletul?”,
Mt. 8, 36). Iar cuvântul Mântuitorului este limpede: „care între
voi va vrea să fie mare să fie slujitorul vostru, și care între
voi va vrea să fie întâiul să vă fie vouă slugă” (Mt. 20,
26-27). Această afirmație se constituie în principiul care
reglementează relațiile dintre oameni. Creștinismul a fost mereu
ierarhic, dar guvernat de principiul piramidei inverse. Fiecare se
poate impune celorlalți doar prin sacrificiu, prin puterea de
jertfă și de slujire.
Asceții
nu cer ucenicilor să facă ceva anume, nu le impun un set de reguli,
ci le arată constant, prin ceea ce fac, cum ar trebui să trăiască.
Este ceea ce am putea numi pedagogia prin imersiune. Novicii sunt
invitați prin exemplul bătrânilor să trăiască viața îngerească
pe care aceștia o duc. Iar calitatea, onestitatea și
disponibilitatea fraților se vede tocmai din felul în care
reacționează la pedagogia discretă, neinvazivă, a celor
îmbunătățiți, pentru că nimic din ceea ce nu este asumat
liber nu are valoare duhovnicească.
Autor: Paul Siladi
Autor: Paul Siladi
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu