Părintele
Cleopa spunea fraţilor: „Izvorul a toată răutatea şi a tot
păcatul şi rădăcina tuturor răutăţilor este iubirea de sine,
care este iubire neraţională faţă de trup şi este cea mai grea
şi mai subţire dintre toate patimile care robesc firea omenească.
De aceea Mântuitorul, când a spus să urmăm Lui, a pus această
condiţie: „Cine vrea să vină după Mine, să se lepede de
sine...” Lepădarea de sine este cea mai mare virtute care-l duce
pe om la sfinţenie şi la Rai.
Uneori
spunea şi cum lucrează această patimă a iubirii de sine, apoi şi
ce fiice izvorăsc din ea, rostind din memorie sute de păcate mari
şi mici: „Mila de sine, cruţarea de sine, îndreptăţirea de
sine, mulţumirea de sine, trâmbiţarea de sine, lauda de sine,
plăcerea de sine, părerea de sine, închipuirea de sine, simţirea
de sine, îngâmfarea de sine, cinstea de sine, încrederea în sine,
rezemarea pe sine, bizuirea pe sine, înălţarea de sine, cutezanţa
de sine şi nesimţirea, care-i moartea minţii şi omorârea
sufletului mai înainte de moartea trupului, şi altele”.
Mai
spunea că tot din iubirea de sine se nasc şi acestea: „Mândria,
trufia, semeţia, ura, zavistia, pizma, invidia, răutatea, ţinerea
de minte a răului, dorinţa de răzbunare, lăcomia pântecelui,
somn prea mult, întunecarea minţii. Apoi păcatele cu vederea, cu
auzul, cu mirosul, cu gustul, cu pipăirea, închipuirea,
înfumurarea, duplicitatea, rivalitatea, încăpăţânarea,
amărăciunea, ironia, ambiţia, înşelăciunea, cruzimea, neomenia,
blasfemia, înfurierea năpraznică, linguşirea, împătimirea,
obrăznicia, neastâmpărarea, iubirea de stăpânire, dorinţa de a
porunci la alţii, prefăcătoria, îngâmfarea, neevlavia,
nepocăinţa, neluarea aminte, pregetarea, pierderea vremii în
deşert, rătăcirea gândului, răutatea, acedia, adică moleşeala
voinţei. Şi altele, precum: iubirea de bani, de plăceri, de avere,
de agoniseala, de slavă”, şi alte multe păcate care se nasc din
iubirea de sine.
„Deci,
zicea el, nu putem spune la mărturisire că n-am greşit, pentru că
totdeauna greşim lui Dumnezeu cu iubirea de sine, că în multe
feluri şi chipuri ne robeşte pe noi.
Iar
vârfurile răutăţii care se nasc din iubirea de sine, adică slava
deşartă şi mândria, le alungăm cu fapta bună făcută în
ascuns, iar pe mândrie o surpăm atunci când punem toate isprăvile
noastre pe seama lui Dumnezeu”.
Altădată
spunea: „Dacă iubirea de sine este izvorul a toată răutatea,
lepădarea de sine este rădăcina tuturor virtuţilor.
Din
lepădarea de sine izvorăsc alte virtuţi care se împotrivesc şi
omoară iubirea de sine, ca de pildă: tăgăduirea de sine,
însingurarea de sine, cunoştinţa de sine, desăvârşita
neîncredere în sine, împotrivirea de sine, ura de sine şi la urmă
dragostea şi înfrânarea”.
(Arhimandrit
Ioanichie Bălan, Patericul românesc, Editura Mănăstirea
Sihăstria, pp. 750-751)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu