Astăzi,
într-o lume în care omul caută cu orice preţ confortul, pare
extrem de greu de crezut că mai există persoane (şi nu puţine)
dispuse să participe la pelerinaje şi să aştepte zeci de ore
pentru a se închina la sfintele moaşte. Chiar dacă există voci
care consideră pelerinajul o manifestare depăşită, care aparţine
trecutului, fiind chiar un semn al retrogradării culturale, totuşi
acest tip de manifestare religioasă nu este deloc învechită, nu
este nici nouă, ci face parte din faptul religios, ca un răspuns al
schimbărilor din societatea noastră. Sfintele moaşte confirmă
prezenţa şi lucrarea Duhului Sfânt în contemporaneitate, întrucât
nu inspiră teamă sau silă, ci sunt izvor de har.
Nimeni
nu rămâne în lipsă când Îl caută pe Dumnezeu
După
Edictul de toleranţă din anul 313, catacombele şi mormintele
martirilor au fost primele locuri de pelerinaj, iar Sfânta Elena,
mama împăratului Constantin cel Mare, a mers în Ţara Sfântă
pentru a afla lemnul Cinstitei Cruci pe care a fost răstignit
Mântuitorul Hristos. Această rânduială veche a Bisericii
Ortodoxe, ce are ca rol apropierea oamenilor între ei şi a tuturor
de Dumnezeu, este considerată o călătorie în emoţie şi
rugăciune, cu dorinţa de a fi asemenea sfinţilor cu care sau spre
care călătoresc. Într-un pelerinaj, credinciosul trebuie să se
schimbe, să aibă o altă simţire întrucât intră în pridvorul
sfinţeniei.
Pelerinajul
este văzut o stare de jertfă, un efort de căutare a ajutorului
divin, în care Dumnezeu apreciază şi răsplăteşte conlucrarea
noastră. Poate fi considerat o mulţumire adusă divinităţii,
fiind o formă de jertfă a timpului şi energiei, în funcţie de
care se cunoaşte măsura dragostei. Această formă de regăsire şi
de socializare trebuie să fie o întâlnire sub semnul sfinţeniei,
convinşi fiind că darul lui Dumnezeu este bogat. Se spune că
atunci când omul este necăjit, se apropie mai mult de Dumnezeu. De
aceea, nicio lipsă nu este o piedică în calea pelerinajului, decât
lipsa credinţei, întrucât Dumnezeu nu-i lasă lipsiţi pe cei care
vin în pelerinaj, la fel ca în episoadele biblice. Într-un
pelerinaj Îl căutăm pe Dumnezeu, iar cele materiale se adaugă
vieţii noastre. Nimeni nu rămâne în lipsă când Îl caută pe
Dumnezeu, pentru că El este atotputernic, dar şi bun.
Pelerinajul
este o cale în care şi drumul este extrem de important, nu doar
destinaţia
O
astfel de călătorie mistică reuşeşte să strângă oamenii în
numele lui Dumnezeu, având în acelaşi timp şi o dimensiune
misionară, esenţa misiunii Bisericii fiind căutarea sfinţeniei.
Este un loc propice pentru catehizare, pentru că aici oamenii sunt
dornici să înveţe. În drum spre Emaus, Mântuitorul le-a tâlcuit
din Scripturi celor doi ucenici şi abia apoi L-au cunoscut, la
Frângerea Pâinii. Pelerinajul presupune mişcare (fizică) către
Dumnezeu, dinamism, puterea lui Dumnezeu – acolo unde se adună mai
mulţi în numele Lui. El ne oferă şi direcţia de mers, drumul
spre Hristos fiind un drum sigur, tocmai ţelul diferenţiind
pelerinajul de turismul simplu.
Este
adevărat că pelerinajul este o cale în care şi drumul este extrem
de important, nu doar destinaţia. În acest fel, avem ocazia să ne
punem în ordine gândurile şi putem să ne gândim mai mult la
ceilalţi. De asemenea, trebuie să transformăm energia fizică în
energie spirituală, pelerinajele pe verticală ajutându-ne să
acumulăm anumite elemente de sprijin pentru marele pelerinaj pe
orizontală, de la moarte la viaţă.
Ţelul
comun şi starea specială de împărtăşire a condiţiei de pelerin
îl ajută pe om într-o anumită formă de educare a trupului.
Pelerinajul se învaţă, iar motivaţia şi susţinerea este
asigurată şi de grup. De aceea, se spune că rândul te transformă
în pelerin, te face să intri în starea bucuriei libere de
întâlnire cu sacrul. Comunitatea apropiată, bazată pe credinţă,
emoţie şi dialog îl ajută pe pelerin să stabilească nişte
relaţii total diferite faţă de viaţa sa obişnuită. Prin
comunicare se ajunge la comuniune, creându-se astfel comunitatea.
Ştiindu-se că în racla cu sfintele moaşte este concentrat foarte
mult sacru, nerăbdarea, tensiunea şi emoţia din rând sunt foarte
mari, iar persoanele implicate sunt depăşite uneori de această
stare.
Pelerinul
e mai încrezător să ceară, prin mijlocirea sfinţilor, ajutorul
lui Dumnezeu
Pelerinajul
este o întâlnire cu cei cărora biruinţa asupra slăbiciunilor
firii materiale le-a adus cununa sfinţeniei, sub forma
nestricăciunii trupurilor. Umanitatea pelerinilor se întăreşte în
credinţă prin contactul cu mărturiile concrete ale biruinţei
asupra firii stricăcioase a omului, cu ajutorul harului Sfântului
Duh. Este adevărat că minunile nu se manifestă atât de vizibil pe
cât ar vrea oamenii, pentru că ar fi prea mici; cele mai mari
minuni sunt însă nevăzute, în interior. Minunea cea mai mare este
că niciun om care vine cu sinceritate la pelerinaj nu pleacă fără
să aibă un folos, fiind mai încrezător să ceară, prin
mijlocirea sfinţilor, ajutorul lui Dumnezeu.
Ceea
ce este important e faptul că Dumnezeu nu ne sileşte, ci ne
aşteaptă să pornim spre El. Nu ne lasă să parcurgem singuri
toată calea, ci vine în întâmpinarea noastră. Un pas mic făcut
de om către Dumnezeu este completat de Părintele Atotputernic în
locurile unde noi mai avem de lucrat. În această călătorie
mistică, în care timpul şi spaţiul părăsesc coordonatele
obişnuite, credincioşii sunt animaţi de dorinţa de experiere a
sacrului şi de întâlnire cu umanul transfigurat.
Chiar
dacă pentru unii pelerinajul poate fi un troc şi nu o transformare,
totuşi nicio jertfă formală nu rămâne nerăsplătită. În
această rupere de ritm în viaţa omului obişnuit, dorinţa de a
participa la un eveniment minunat îi ajută pe oameni să treacă
proba fizică a pelerinajului şi să înţeleagă faptul că un
incident care se petrece în rând nu se reverberează la raclă.
Într-o epocă a vitezei, pelerinii aleg să se oprească pentru un
moment şi să petreacă un anumit timp la rând, pentru întâlnirea
cu sfinţii, putându-se spune că aleg, cu bună ştiinţă, „calea
cea strâmtă”.
Autor:
Mihai Parfeni
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu