Naţionalismul
nu e numai marea iubire pentru morţii şi pământul nostru, ci este mai ales
setea de eternitate a României. Nu iubeşti numai tot ce a fost al strămoşilor
tăi şi ce este încă al tău – ci vrei ca acest tot să fie în eternitate, să
rămână peste şi dincolo de istorie. Îţi iubeşti ţara şi neamul pentru că ştii
că numai aşa vei putea rămâne şi tu, aici în istorie, legat şi păstrat de
pământ. Eternitatea pe care insul şi-o închipuie, o cucereşte sau o cerşeşte
singur – este o cu totul altă problemă decât această eternitate colectivă, a
neamului întreg. Aici răzbate setea omului de concret, setea de a şti păstrate
veşnic locurile şi experienţele pe care le-a cunoscut şi le-a apărat câteva
zeci de ani, câteva clipe.
Cred că în
orice fel de naţionalism trăieşte, mai mult sau mai puţin manifest, această
iubire pentru eternitatea neamului. Şi mi se pare că nu exista decât un singur
fel de a-ţi sluji neamul şi ţara: de a lupta, pe orice cale, pentru eternitatea
lor. Luptă pe care fiecare o înţelege după firea şi iubirea lui. Dar numai
setea eternităţii poate să transfigure acest sentiment şi această luptă. Numai
prezenţa eternităţii poate depăşi politica. Toate acţiunile noastre pe acest
pământ ar deveni meschine şi deşarte dacă nu ar fi intuiţia eternităţii care să
le dea o altă valoare şi o altă tărie.
Sensul
existenţei şi datoria fiecărui om este creaţia. Creaţia de orice formă:
echilibru interior, familie vie, operă, gând. Nae Ionescu spunea cândva că
singura datorie a statului este de a îngădui şi ajuta orice om să creeze. Orice
formă de viaţă organizată – de la formele biologice până la cele statale – are
aceeaşi menire şi acelaşi scop: ca fiecare dintre membrii ei să creeze, să
continue a rămâne vii şi fertili. Dar ce este această creaţie, decât setea de eternitate,
cel mai cert şi mai valid instinct omenesc? Naţionalismul nu face nici el
excepţie; creaţia şi, deci, eternitatea sunt axele şi premisele sale.
Cei mai
glorioşi “naţionalişti” nu sunt eroii, nici şefii politici, care nu fac decât
să conducă destinele istorice ale neamului lor. Cei mai glorioşi “naţionalişti”
sunt creatorii care cuceresc de-a dreptul eternitatea. Există o sete de
eternitate în fiecare om, sete pentru neamul şi ţara lui. Dar există şi o
altfel de eternitate: un salt dincolo de istorie, prin care o ţara şi un neam
intră şi rămâne în eternitate. Un salt pe care l-a făcut vechea Grecie,
Italia, Franţa, Anglia, Germania, Rusia.
Orice se poate
întampla cu Italia acum; poate să fie înfrântă, robită, ştearsă de pe faţa
pământului. Dar nici o forţă din istorie nu va putea scoate Italia din
eternitate. Nici o revoluţie, nici un măcel, nici un cataclism nu va putea
ucide pe Dante Aligheri, pe Michelangelo, pe Leonardo. Chiar dacă toate muzeele
ar fi distruse, chiar dacă toate bibliotecile ar fi incendiate – aceşti mari
italieni, alături de atâţia alţii, vor continua să domine şi să fertilizeze
lumea. Oricât de mare ar fi saltul care s-ar întampla în istorie – salt înainte
sau salt înapoi – lumea va avea veşnic nevoie de Eschil, Platon, Cervantes,
Shakespeare. […]
*fragment de Mircea Eliade, revista
“Vremea”, an VIII, nr. 409, 13 octombrie 1935.
Sursă: Foaie naţională
0 comments:
Trimiteți un comentariu