foto: Игорь Годунов (Orthphoto) |
de Dumitru Manolache, Ziarul Lumina
"Cine sunt eu?" Iată o întrebare
existenţială care ni se înşurubă în creier la un moment dat al existenţei
noastre când viaţa, ca o imensă roată, ne ameţeşte "mai abitir ca un agent
de vânzări bine instruit", cum plastic se exprima cineva. Filosofie? Rătăcire?
Compromis? Ce răspuns i se potriveşte acestei interogaţii necruţătoare din
partea noastră, a celor aruncaţi în afara sensurilor, grămădiţi sub povara
neputinţelor, dansatori bezmetici pe ringul hidos al propriilor limite?
Unii cred că
întrebarea de mai sus ne chinuie existenţa din clipa în care facem un
compromis. Aparent mic, la început, uriaş, ca un bulgăre de zăpadă ce ne
striveşte pe măsură ce se rostogoleşte în timp şi în viaţă, plătit însutit cu
suferinţe.
Alţii cred că
viaţa este un fel de cămătar cu care este mai bine să nu avem de-a face,
deoarece, pentru traiul comod şi searbăd pe care i-l cerem, se joacă cu
visurile noastre gajate, cerându-ne socoteală exact în clipa în care credem că
suntem fericiţi. Iar dobânda percepută pentru "liniştea" noastră ne
va lovi exact în moalele fericirii, zguduindu-ne din temelii
"prinţipiile", întorcându-ne la acelaşi "cârlig":
"Cine sunt eu?"
Şi, atunci, ce
e de făcut? Să lăsăm întrebarea în continuare fără răspuns, ca şi când nici nu
ne-am fi pus-o? Să o ignorăm amăgindu-ne că fericirea se poate clădi şi în
afara ei? Să trecem prin viaţă fără să ne punem, în general, întrebări?
Nu ne este dat
să lămurim aceste dileme, în măsura în care renunţăm la repere sau le ignorăm,
crezând, în disperata noastră rătăcire, că suntem centrul pământului. Că în
jurul nostru "gravitează" totul. Şi nu ne referim la orice fel de
repere, ci la cele sau la cel faţă de care ne putem, la un moment dat, raporta
existenţa. De aceea, interogaţia "Cine sunt eu?", adresată
responsabil şi onest, ne poate salva. Poate face minuni în viaţa noastră, iar
răspunsul la această întrebare ne poate lămuri sensul existenţei.
Secularizarea ne îndepărtează de îndumnezeire
"Nu-s
decât un glas... dar am în spate o viaţă, o enormă experienţă, o imensă
"bibliotecă"..., iar înainte... atâta credinţă cât şi viaţă veşnică,
prin Iisus Hristos Domnul!", posta cineva pe un blog un răspuns la această
întrebare, indicând, fără şovăire, reperul existenţial şi salvator despre care
pomeneam mai sus: Iisus Hristos şi, prin El, veşnicia vieţii.
Şi uite cum
întrebarea se metamorfozează în răspuns, pentru că, identificându-te în
adevărul propovăduit de Mântuitorul lumii, "Cine sunt eu" nu mai este
întrebare, ci răspuns.
"În
profunzimea sa, istoria umanităţii şi a fiecărei persoane este un fel de
apocalipsă, de judecată, o revelaţie şi o manifestare a faptului că se duce o
luptă permenentă în jurul problemei lui Hristos, în jurul adevăratului
Dumnezeu. În faptele şi evenimentele cotidiene ale vieţii umanităţii şi a
fiecăruia dintre noi se îndeplineşte şi se hotărăşte "destinul" final
al oamenilor, după principiul atitudinii lor faţă de Dumnezeu-Omul Iisus
Hristos. Începând cu cei doi oameni supuşi păcatului şi delaţiunii morale,
lângă Crucea lui Hristos se petrece şi se consumă toată istoria şi întregul
destin ori soarta oamenilor fiecărei epoci şi, în consecinţă, sunt judecate
faptele noastre de acelaşi judecător. Acum, precum şi la a doua Sa venire. Cu
alte cuvinte, existenţa fiecărei persoane, fiinţa, menirea şi istoria sa, în
orice situaţie sau atitudine, este judecată în faţa lui Hristos, a prezenţei
Domnului, în Iisus Hristos, adică este judecată pe temelia cea veşnică a lui
Hristos şi a atitudinii faţă de El!... În momentul în care noi nu mai cugetăm
la aceste adevăruri şi realităţi existenţiale ajungem la secularizarea
contemporană, în cadrul căreia omul de astăzi nu se mai gândeşte la
îndumnezeire şi este arareori preocupat de propria lui sfinţire. Aceştia sunt
termenii ce au dispărut din fondul principal de cuvinte al limbii române",
ne-a mărturisit drd. Stelian Gomboş, consilier la Secretariatul de Stat pentru
Culte, autorul lucrării "Despre omul de azi din Biserică - între Hristos,
existenţialism şi secularizare".
Biserica, locul unde omul devine el însuşi
Iată cum,
pierzându-ne sensul vertical al reperelor fundamentale, raportându-ne existenţa
doar la cele orizontale, puse la dispoziţie de semeni şi de instituţii, prin
intermediul societăţii în care trăim, ale cărei proprii repere sunt tot mai
necreştine, ajungem noi înşine fără de reper şi, din ce în ce mai îndepărtaţi
de creştinism, de libertatea pe care ne-o oferă Dumnezeu, chinuiţi de întrebări
cărora nu le mai găsim răspunsuri. Dar ele pot fi date, iar "Cine sunt
eu?" nu ar mai constitui o teribilă încercare dacă răspunsul l-am căuta în
Biserica lui Hristos unde "omul redevine el însuşi, revine la el însuşi,
la fraţii săi. "Ceilalţi", pentru om, în Biserica Slavei şi a
bucuriei în Hristos, nu sunt infernul, ci bucuria, dragostea şi paradisul său,
dar şi viaţa sa, după cum mărturiseşte Avva Apollo în Patericul Egiptean:
"Ţi-ai văzut fratele, L-ai văzut pe Dumnezeul tău"", ca să-l
cităm din nou pe Stelian Gomboş.
Să renunţăm,
aşadar, a mai trăi amar, tragic şi disperat propria cădere din pricina unor
concepţii, a dorinţelor invadate de păcat, a relativităţii şi desacralizării
inoculate de secularizarea lumii acesteia, care ne blochează răspunsul la
întrebarea "Cine sunt eu?". Să ne regăsim ca răspuns la această
încercare în duhul Marelui reper al existenţei, care este Hristos Mântuitorul
lumii, singura salvare şi nădejde, viaţa veşnică, adevărată şi liberă şi în
trupul Său teantric care este Biserica.
Omul care nu se mai roagă nu este un om liber
Biserica Ortodoxă Română, prin glasul
Întâistătătorului ei, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, oferă răspunsuri
şi soluţii duhovniceşti marilor probleme şi întrebări ce frământă existenţial
credincioşii. De pildă, în cuvântul de învăţătură rostit în Duminica a V-a după
Rusalii, cu prilejul Sfintei Liturghii săvârşite în paraclisul "Sfântul
Grigorie Luminătorul", al Reşedinţei patriahale, Preafericirea Sa spunea:
"Evanghelia de astăzi semnifică dorinţa Mântuitorului ca omul să nu fie
stăpânit de duhurile necurate, să nu fie folosit de duhururile rele pentru a
face rău, ci să fie purtător de duhul lui Dumnezeu pentru a săvârşi binele... Omul poate obţine libertatea adevărată prin ascultarea de Mântuitorul
Hristos şi de Biserica Sa. Această libertate se manifestă prin iubirea faţă de
Dumnezeu şi faţă de semenii noştri... Omul care nu se mai roagă nu este un om
liber, ci este împiedicat de duhurile răutăţii ca să se întâlnească cu Dumnezeu
iubitorul de oameni... Numai omul care săvârşeşte binele şi se roagă este un om
liber pentru că poate iubi pe Dumnezeu şi pe semenii săi, astfel încât
adevărata libertate sau sfânta libertate se arată a fi libertatea pentru
bunătate, pentru a săvârşi binele şi pentru a aduce pace în sufletele celor din
jur".
0 comments:
Trimiteți un comentariu