Diaconul Tudor Sâmbeteanu, slujitor la Parohia „Holy Resurrection“ din Boston |
de Augustin Păunoiu, Ziarul Lumina
Când ne gândim la Ortodoxia pe pământ
american, gândul se îndreaptă către marile personalităţi teologice şi
filosofice care au făcut parte din diaspora română, greacă şi rusă. Prea puţin ştim însă despre numeroasele convertiri ale unor americani. Între
aceştia, emblematică rămâne figura părintelui Serafim Rose, ieromonah la
mănăstirea din Platina, California. Diaconul Tudor Sâmbeteanu, slujitor la
Parohia „Holy Resurrection“ din Boston, ne descrie în interviul de faţă o
pagină din istoria Ortodoxiei în America.
Părinte diacon, sunteţi plecat din 2005 în SUA. Cum i-aţi perceput pe
americani la ei acasă?
Atunci când
călătoreşti prin lume, ceea ce descoperi, din poziţia ortodoxului, bineînţeles,
este că Dumnezeu nu are pe nimeni de pierdut. Cred că acesta este cel mai
important lucru. Există adesea în societatea în care trăim un sentiment
antiamerican, justificat poate de multe ori de politicile guvernului acestei
ţări. Dar pe plan uman am constatat că americanii sunt de o cu totul altă
calitate. Există foarte multe clişee în ceea ce-i priveşte pe americani. Că nu
sunt bine educaţi, că sunt, în sfârşit, de-a dreptul ignoranţi. Însă trebuie să
înţelegem că există nişte motive foarte clare pentru care aceşti oameni sunt
unde sunt în momentul de faţă în lume, iar asta nu are de-a face cu teoriile
conspiraţiei, cât cu faptul că societatea americană este foarte bine
organizată. Organizarea şi setea lor de cunoaştere se văd şi atunci când Îl
caută pe Dumnezeu. Duhul Sfânt lucrează şi aduce pe căi nebănuite oamenii în Biserica
Lui.
Ce ne puteţi spune despre convertiţii la Ortodoxie de origine americană?
Ca să vorbim
despre Ortodoxia americană în masă, trebuie să ne întoarcem în urmă cu vreo 50
de ani. În anii â60, în SUA a existat o revoluţie care a îmbrăţişat aproape
toate aspectele vieţii. Nu vă gândiţi că a fost ceva sângeros. În special
tinerii de 18-25 de ani au început să se revolte împotriva bunăstării pe care
le-o oferea statul american de atunci. Această bunăstare nu-i mai satisfăcea. A
avea o maşină, două, a-ţi permite să cumperi orice, a deţine o casă, pentru ei
toate lucrurile astea, care sunt de dorit şi care se obţin destul de greu
astăzi, pentru ei nu mai contau. Ei căutau mai mult decât ceea ce li se oferea,
confortul şi siguranţa de care vorbim. Atunci au început să se revolte
împotriva ordinii societăţii şi au urmat drogurile, apoi a venit festivalul de
la Woodstock cu toţi apostolii mişcării, Jimmy Hendrix, Janis Joplin, Jim
Morrison şi toţi ceilalţi. După ce au consumat toate lucrurile astea, s-au
simţit şi mai goi. Acesta este lucrul pe care constant îl declară mulţi din cei
care au prins acea perioadă. Cu toţii s-au simţit şi mai goi, şi mai lipsiţi de
sens. Unii dintre ei, destul de numeroşi, nu s-au mai recuperat niciodată din
cauza drogurilor sau a abuzului de alcool. Era perioada războiului din Vietnam
şi mulţi nu înţelegeau de ce trebuie să meargă într-o altă ţară şi să lupte
împotriva unor oameni cu care ei, personal, nu aveau nimic de împărţit. De
altfel, se ştie că atunci America a fost împărţită, 50% nu au fost pentru, iar
acum procentul celor care se declară împotriva oricărui fel de război este mult
mai mare. Oamenii, după ce au trăit asemenea experienţe, au început să-L caute
pe Dumnezeu. Interesant că mulţi dintre ei veneau din medii agnostice sau chiar
atee. Pur şi simplu din cauza suferinţelor prin care au trecut s-au apropiat de
Dumnezeu.
Întoarcerea la credinţa cea adevărată s-a produs brusc, dintr-odată?
Nu, desigur. O
parte din aceşti oameni au mers iniţial la bisericile protestante, cele mai
numeroase atunci. Curios lucru e faptul că ei, practic, au refăcut istoria
creştinismului în sens invers cronologic şi au ajuns în cele din urmă în
Biserica primară, în Biserica Ortodoxă, în Biserica lui Hristos. Ce s-a
întâmplat? Au mers în bisericile protestante, dar acolo lipsea ceva. Se simţea
o absenţă. Era frumos la nivel uman, era plină de sentimente atmosfera, dar mai
era nevoie de ceva. Da, lipsea harul, lipsea Dumnezeu. După care au continuat
căutarea la Bisericile catolice. Dar şi acolo s-au lovit de un formalism, pe de
o parte lipsit de viaţă. Apoi constatarea generală era că biserica era plină de
umanism, dar de un umanism neîndumnezeit. Acestea sunt mărturiile oamenilor
care au ajuns până la urmă la cunoaşterea Ortodoxiei. Drumul lor nu s-a oprit
la catolicism. Au citit în cartea Faptele Apostolilor despre o Biserică pe care
atunci nu o regăseau nicăieri. Şi s-au întrebat unde se află astăzi Biserica de
care se vorbeşte acolo? Nu ştiau nimic despre Biserica Ortodoxă, aşa că şi-au
zis: hai să refacem noi această comunitate apostolică care era la începutul
Bisericii primare. Trebuie să menţionez că Biserica Ortodoxă era în acel moment
- şi poate încă mai este - „the best kept secret in America“ (cel mai bine
păstrat secret din America).
Cum au început să se organizeze?
Iniţial nu erau
foarte mulţi, ci doar câteva zeci. Şi şi-au zis: „Nu trebuie să trăim izolat,
separaţi, ci oarecum în comunitate pentru că aşa vom putea practic să ne
susţinem unii pe alţii în viaţa noastră creştină, ca o familie“. Oamenii
munceau, erau tineri, dar nu aveau joburi extraordinare. Serviciile lor le
permiteau totuşi să facă nişte bani. Pe aceştia îi aduceau înapoi la
comunitate. Şi aşa au început să strângă fonduri şi să-şi cumpere proprietăţi. Şi-au
cumpărat case în care locuiau la etaj fetele, iar la parter, băieţii. Masa o
luau în comun, se rugau împreună. Îşi făcuseră singuri rugăciunile de
dimineaţă, de seară, le compuseseră ei pentru că nu aveau alte repere după care
să se ghideze. Îşi alcătuiseră propria Liturghie, după mintea lor, la care se
împărtăşeau cu toţii duminica. Asta se întâmpla undeva la începutul anilor
â70... Locul unde ei activau era California, San Francisco, acolo unde mişcarea
Flower power fusese mai puternică.
Aceşti creştini
erau şi foarte activi, misionari. Mergeau pe stradă (street mission) şi vizitau
cartierele cele mai rău famate unde le vorbeau despre Hristos celor care
locuiau în ele, fie că era vorba de drogaţi, de beţivi, oameni care săvârşeau
activităţi ilegale, proxenetism sau mai ştiu eu ce. Curajul lor şi faptul că
erau foarte sinceri au început să dea rezultate. Foarte mulţi au început să
intre în comunitatea lor căreia i-au spus „Frăţia Hristos Mântuitorul“, „Christ
The Saviour Brotherhood“. Dar să nu idealizăm. Aceşti oameni făcuseră un melanj
oarecum, aveau partea aceasta creştină puternică, dar aduseseră cu ei şi nişte
influenţe new age care erau foarte la modă în perioada respectivă. Aproape că
nu puteai să gândeşti atunci în afara curentului new age. Doar dacă studiai în
mod special, dacă erai o minte luminată, aşa cum a fost părintele Serafim Rose,
care să aibă puterea să iasă în afara contextului în care se trăia, puteai să
faci distincţii, să ştii unde te situezi.
Aveau deci şi
influenţe new age, dar oamenii în momentul de faţă cu greu recunosc acest
lucru. Ei mi-au spus că totuşi au avut experienţa harului chiar şi în aceste
condiţii. Dar experienţa harului au continuat să o aibă doar până în momentul
în care au aflat ca instituţie de Biserica Ortodoxă. Îmi mărturiseau: „Când ne
împărtăşeam aveam pace, aveam bucurie. Dar toate au încetat atunci când am
aflat despre Biserica Ortodoxă ca grupare, ca organizaţie“. Dumnezeu i-a luat
şi i-a adus astfel la Biserică.
Care au fost paşii următori spre convertirea lor deplină?
Mai departe, au
început să crească ca număr, au ajuns de ordinul miilor, au trecut de pe coasta
de vest a Statelor Unite, San Francisco, pe coasta de est, la Boston, cred că
au avut o casă şi prin New York. Deci s-au răspândit şi în Midwest, sau zona
central-vestică a SUA. Aceasta e o zonă eminamente agricolă. Acolo sunt culturi
de cartofi, de porumb. Anii au mai trecut şi ne apropiem acum de 1980. Un lucru
interesant este conştiinţa aceasta misionară a lor. Au socotit că nu trebuie să
ţină lumina sub obroc, că trebuie să vorbească lumii despre Hristos, despre
biserică, să împărtăşească şi celorlalţi bucuria şi pacea din sufletele lor. Au
făcut un fel de revistă pe care o trimiteau diferitelor comunităţi creştine din
America. Mai înainte de aceasta, părintele Serafim Rose scosese şi el o revistă
care există până astăzi, Cuvântul Ortodox,
The Orthodox Word, scoasă acum de monahii de la Mănăstirea Platina.
Acolo este o mănăstire deosebită, cu regim de viaţă aproape athonit, destul de
dur. Chiliile sunt făcute din bârne de lemn. Majoritatea monahilor de acolo
provin din societatea înaltă americană, adică în viaţa lor civilă aceştia aveau
posturi importante în companii serioase din SUA, cu salarii de 150.000 -
200.000 de dolari pe an. Revenind, şi părintele Serafim Rose trimitea mai
multor comunităţi creştine revista scoasă de el la Platina. În momentul în care
călugării au primit publicaţia scoasă de Frăţia
Hristos Mântuitorul, au trimis şi ei către frăţie Cuvântul Ortodox. Atunci când această
revistă a ajuns în mâinile fraţilor, ei au început să citească şi au rămas
foarte uimiţi: „Extraordinar! Ce duh au oamenii aceştia în ei! Acesta este
duhul pe care de fapt îl căutam noi! Şi deşi oarecum simţeam că ne-am apropiat
de el, de abia acum, când citim ce scriu oamenii ăştia aici, ne dăm seama că
acesta este duhul creştin, acesta este acasă!“
Imediat după ce s-a întâmplat aceasta, prin lucrarea Duhului, foarte mulţi
dintre fraţi au început să intre aparent accidental în bisericile ortodoxe. Aşa
s-a întâmplat cu părintele Patrick Tishel, parohul bisericii unde slujesc şi
eu, un evreu convertit din Brooklyn, New York, şi cu părintele Michael Kon,
evreu şi el. Străbunicii părintelui Michael erau evrei nemţi. Tatăl lui a
plecat din Germania în 1937, iar unchiul lui a plecat în 1939, cu mai puţin de
o lună de închiderea graniţelor. Ei doi au fost singurii din familia părintelui
care au supravieţuit terorii naziste. Iar cei din partea părintelui Patrick au
venit din zona slavă, din Rusia şi Polonia.
Parohul
bisericii a avut mai multe momente în evoluţia lui spirituală. Unul a fost
pentru el ca evreu, recunoaşterea, acceptarea lui Iisus ca Hristos, ca Mesia. Aceasta
s-a petrecut în tinereţea lui. În SUA, înainte de a începe facultatea, se
obişnuieşte să mergi în vacanţa de vară să călătoreşti puţin şi să vezi un pic
lumea. A mers în Europa şi în Italia a fost foarte impresionat de Pietà lui
Michelangelo. Pe el l-a mişcat puternic atitudinea Maicii Domnului care în
grupul statuar avea imprimată în fiinţa ei o suferinţă cumplită. În momentul
acela, în care a privit statuia, Patrick a realizat că Iisus nu a fost doar un
personaj istoric, ci că El este şi Hristosul, Fiul lui Dumnezeu întrupat, acest
Hristos pe care evreii L-au ratat cu totul.
Din momentul
acela s-a încreştinat la inimă şi a crezut. S-a întors în America şi a intrat în Christ The Saviour Brotherhood.
Când şi-a dat seama părintele Patrick că
Ortodoxia înseamnă un acasă pentru sufletul său?
Parohul meu
şi-a continuat căutarea cu ei, dar convertirea la Ortodoxie a venit atunci când
a intrat într-o biserică rusească. Biserica era la câteva case distanţă de
locuinţa frăţiei. Nu îşi dăduse seama de ea până când, din greşeală, a ajuns
acolo într-o duminică, la Liturghie. Se slujea în slavonă şi mi-a povestit ce a
simţit în acel loc. Era momentul în care diaconul ieşea cu Sfânta Evanghelie.
Părintele Patrick a fost uimit de asemănarea cu ritualul scoaterii Torei în
templul iudaic, pe care îl frecventa în copilărie. Bărbaţii evrei, cu şalul de
rugăciune pe cap, se închinau şi atingeau cu multă reverenţă Tora, la fel cum
creştinii ortodocşi cinsteau Evanghelia. Este vorba de două sentimente
contradictorii. Pe de o parte, pentru el, ca om din Vest, totul era străin şi
foarte ciudat. Mult fum de la cădelniţe, diaconii cădeau din belşug, icoane,
oameni care se închinau la icoane, slujba în slavonă, nu în engleză. Totul
părea făcut să te îndepărteze de locul acela. Dar, pe de altă parte, a simţit
foarte puternic în acea biserică sentimentul că este acasă. Nu ca acasă la el, în Brooklyn,
între evreii cu care crescuse şi cu care jucase baseball când era mic, când se
adunau toţi vecinii şi copiii lor, Itzak şi ceilalţi şi povesteau ce se mai
petrece prin cartier, ci pur şi simplu un acasă pentru suflet.
Continuaţi periplul spre convertire…
Această trăire
au început să o aibă tot mai mulţi dintre cei care intrau în bisericile
ortodoxe. Membrii frăţiei au împărtăşit unii altora aceste trăiri pe care le
experiau şi au început să se întrebe ce este cu Biserica aceasta Ortodoxă, de
unde provine, istoria ei…
Au pus aşadar
mâna pe cărţi, au început să citească şi aşa au ajuns la concluzia că aceasta
este Biserica lui Hristos, Biserica care a rămas fidelă învăţăturii
Mântuitorului şi Apostolilor care totdeauna au căutat adevărul şi nu părtinirea
lumească, şi care a avut traiectoria şi direcţia ei proprie în istorie.
Au trimis apoi
la Platina, de unde primeau revista The
Orthodox Word, un comitet format din câţiva oameni cu înclinare
religioasă mai profundă şi cu studii mai înalte decât ceilalţi să întrebe pe
monahii de acolo cum se poate intra în Biserica Ortodoxă. Au ajuns la o lună
după moartea părintelui Serafim Rose. Aş putea spune că povestea frumoasă a
frăţiei a durat până aici, dar nu. Ea a continuat. Căutătorii Ortodoxiei s-au
întâlnit cu părintele Gherman Podmoshensky, prietenul şi împreună-nevoitor cu
părintele Serafim întru cele ale călugăriei, cel cu care părintele Rose a
început ridicarea mănăstirii de la Platina.
Părintele
Gherman, cu un simţ misionar deosebit, a început să-i catehizeze. Aceasta a
durat câtva timp. Dar la un moment dat s-a pus problema intrării lor în
biserică. Şi nu erau puţini, ci câteva mii de oameni, răspândiţi pe coasta de
est, de vest şi în Midwestul SUA. Au renunţat la îndrumarea părintelui Gherman
care se pare că avea ceva probleme cu episcopatul din America, dar Dumnezeu a
rânduit altfel. Într-una din revistele trimise de Platina se vorbea despre
martirii închisorilor comuniste din Europa de Est. Între cei pomeniţi şi pentru
care se cereau să se facă rugăciuni era şi părintele Calciu. Era perioada de
după 1978, când părintele Gheorghe Calciu împlinea cea de-a două perioadă de
detenţie. Frăţia s-a rugat vreo şase luni pentru el, l-au pomenit, iar Dumnezeu
le-a întors jertfa şi rugăciunile pentru acest om şi între timp părintele
Calciu a ajuns în Statele Unite. Auzind de acest lucru, l-au chemat în
comunitate şi l-au rugat să le împărtăşească din experienţa lui, din viaţa lui
şi suferinţele din închisoare, cum a reuşit să reziste torturilor şi aşa mai
departe.
Părintele
slujea la Parohia „Sfânta Cruce“, care geografic ţine de statul Virginia, dar
este foarte aproape de capitala Americii, Washington DC. Părintele a venit, s-a
interesat îndeaproape de ei, i-a întrebat sub ce jurisdicţie sunt din punct de
vedere canonic şi aflând că sunt în impas, i-a îndrumat să cerceteze mai mulţi
episcopi canonici şi să vadă cine ar dori să-i ia sub păstorire. Aşa au început
să meargă prin mai multe biserici şi au găsit ceea ce căutau. Aceasta se
întâmpla în anul 2000. Iată o filă din istoria primilor americani convertiţi la
Ortodoxie. Au fost ani de căutări şi regăsiri, dar Dumnezeu îi răspunde
negreşit celui care întreabă sincer.
0 comments:
Trimiteți un comentariu