Evanghelia
Luca
18, 10-14
Zis-a
Domnul pilda aceasta: doi oameni s-au dus în templu ca să se roage:
unul era fariseu şi altul vameş. Fariseul, stând drept, se ruga în
sine astfel: Dumnezeule, îţi mulţumesc pentru că nu sunt ca
ceilalţi oameni, răpitori, nedrepţi şi desfrânaţi, sau ca acest
vameş. Postesc de două ori pe săptămână şi dau zeciuială din
toate câte câştig. Iar vameşul, stând mai departe, nu îndrăznea
nici ochii să-şi ridice spre cer, ci îşi bătea pieptul său şi
zicea: Dumnezeule, milostiv fii mie păcătosului. Vă spun vouă că
acesta s-a pogorât mai îndreptat la casa sa, decât acela; pentru
că oricine se înalţă pe sine se va smeri; iar cel care se
smereşte pe sine se va înălţa.
Dr.
Antonie Plămădeală, Mitropolitul Ardealului
– Predică la pilda
Vameșului şi a Fariseului
Textul,
ca şi celelalte ale Noului Testament, e vechi şi arhicunoscut.
Încă lisus a făcut din cei doi, vameşul şi fariseul, două
categorii simbolizând, cel dintâi, categoria păcătosului smerit
şi a smereniei, cel de-al doilea, categoria dreptului mândru şi a
făţărniciei.
Iisus
l-a apreciat pe cel dintâi, evident, nu pentru că era păcătos,
ci pentru că s-a smerit. Pentru că şi-a recunoscut vinovăţia.
Pentru că a cerut milostivirea lui Dumnezeu. Pentru că nu s-a
îndreptăţit şi pentru că i-a spus lui Dumnezeu adevărul despre
sine. Iisus pe acesta ni-l recomandă drept exemplu.
Dar
era oare celălalt chiar opusul vameşului? Nu. Era cu adevărat
drept. Şi el îi spunea lui Dumnezeu adevărul despre sine. Nu
minţea. Tot ceea ce spunea că a făcut, făcuse. Chiar şi când
spunea că „nu era ca vameşul”, nici atunci nu minţea.
Şi
atunci ce anume nu i-a plăcut lui Iisus din rugăciunea fariseului?
Să fi spus şi el că e păcătos şi să fi cerut iertare? Să fi
mimat măcar o falsă smerenie? Dar vrea Dumnezeu aşa ceva? Nici
vorbă. S-ar putea spune că era orgolios şi îşi atribuia lui
toată dreptatea, dar nu pare să fi fost aşa, pentru că şi-a
început rugăciunea cu cuvântul „mulţumesc”, deci îl făcea
pe Dumnezeu părtaş la victoriile sale morale, chiar aşa cum
şi trebuie să facă cei care se consideră învingători în
lupta pentru virtute.
Mai
este şi o altă tâlcuire, comună de altfel: lui Iisus nu i-a
plăcut purtarea fariseului cu vameşul. Fariseul s-a făcut
judecătorul vameşului, comparându-se cu el şi judecându-l,
a fost maiaspru chiar decât Dumnezeu. Dar cine scapă de astfel de
comparaţii? Cine nu trage cu ochiul în dreapta şi în stânga,
bucurându-se că el e altfel sau, în cel mai fericit caz,
compătimind făţarnic cu cei păcătoşi? Tradiţia creştină, de
altfel, ne îndeamnă să privim alături şi împrejurul nostru. S-a
zis: dacă fiecare cade singur, nimeni nu se ridică singur.
Aşadar,
cheia ar putea fi aici: Nu trebuie doar să privim şi să trecem mai
departe, ca preotul şi levitul din parabola Samarineanului milostiv,
ci să ne oprim, să punem mâna, să-l ajutăm pe cel căzut.
Fariseul nostru virtuos n-a făcut nimic pentru vameşul păcătos.
L-a lăsat unde era, bucuros că el nu era ca dânsul.
Cel
drept trebuie să se păzească să nu se bucure de căderea altora,
nici să fie indiferent şi nici să-i părăsească dacă au căzut.
Ca la război. Mai ales ca în războaiele vechi, când se lupta corp
la corp. Orice soldat căzut împuţinează şansa de victorie a
celor rămaşi să lupte mai departe. În războiul duhovnicesc e tot
cam aşa. Cu fiecare căzut se fărâmiţează bucuria biruinţei
totale a Binelui. Cine poate fi bucuros numai pentru sine, când îşi
ştie fraţii căzuţi, sau în eroare?
Şi
câte feţe nu are eroarea! Eroare de orientare, eroare morală,
adică păcat, eroare în credinţă, adică erezie sau schismă.
Toate erorile sunt condamnabile, deşi există şi erori care
nu-l scap pe cel aflat în ele din categoria onestităţii. Se
înşeală, dar el crede cu adevărat că este pe drumul cel
bun, ba chiar pe singurul drum bun. Numai când nu va ajunge la
ţintă, va vedea şi va recunoaşte că a fost în eroare. Până
atunci merge înainte cu orgoliul adevărului şi al dreptăţii lui,
deşi are de partea lui doar orgoliul, fără adevăr şi dreptate.
Numai onestitatea singură nu e de ajuns. Suntem datori să cercetăm,
nu să ne lăsăm conduşi de onestitatea noastră, care poate fi pur
şi simplu înaltă părere de sine şi certitudine fără temeiuri.
Şi proştii sunt oneşti!
Oare
dacă ne-am face şi noi un examen, mai întâi ca persoane, apoi ca
Biserici, folosind aceste două imagini, aceste două simboluri,
devenite criterii: vameşul şi fariseul, cum ne-am descoperi? Ştim
toţi cât e de plină lumea de drepţi mândri, dintre aceia care
privesc la vameşi cu dispreţ, dar ne excludem pe noi înşine din
judecată. Să ne cercetăm însă şi pe noi: stăm smeriţi la uşă,
sau mergem ţanţoşi în faţă, cât mai în faţă? Şi când
rostim cuvintele de umilinţă şi smerenie, cel puţin din respect
faţă de textele liturgice, nu cumva suntem şi atunci în faţă,
socotind că ne-am făcut datoria? Şi comparându-ne cu alţii pe
care îi simţim, îi ştim şi îi lăsăm în spate, nu ne credem
mai buni decât ei? „Mulţumesc, Doamne, că nu sunt ca ei”.
Ce
facem pentru ei? Aceasta este întrebarea? Aceasta se va pune la
Judecată (Matei 25). Cât nu facem nimic, cuvintele noastre de
smerenie rămân vorbe goale. Citim ce au scris alţii. Măcinăm
grâu străin, iar noi rămânem flămânzi. Spunem lui Dumnezeu
rugăciuni solemne, dar Marele Judeăctor fără îndoială va
respinge asemenea vorbărie. Ne-o spune Iisus, în mai multe rânduri.
Trebuie să fim în rugăciune cu fapta şi cu fapta în rugăciune.
Rugăciunea e rugăciune, dacă e şi faptă. Fapta bună însă e
rugăciune şi atunci când nu e rugăciune.
Şi
în calitatea noastră de confesiuni creştine, unde stăm? În
spate, smeriţi ca vameşul, recunoscându-ne posibile neîmpliniri
şi apelând la intervenţia lui Dumnezeu? Nu. Este evident pentru
oricine că ne înghesuim toţi în faţă, rostind la auzire:
„Mulţumim, Doamne, că nu suntem ca ceilalţi”. Facem în aşa
fel, încât să ne vedem pe noi măcar cu un pas înaintea tuturor
celorlalţi. În spate toţi sunt vameşi păcătoşi.
E
adevărat că se aude şi în primele rânduri mea culpa, mea maxima
culpa, dar nu în numele confesiunii, ci în nume personal.
Confesiunea e o abstracţiune fără sentimente şi fără păcate.
Ea nu poate fi decât în faţă. În domeniul personal mai operează
conştiinţa, cu tainele ei. Dar toţi ar sări în sus dacă li s-ar
cere să rostească astfel de cuvinte în numele confesiunii lor.
Mea
culpa la nivel personal, când nu e o declaraţie formală şi o
formă a orgoliului, poate să-şi păstreze sensul şi rostul,
dar la nivelul şi în numele confesiunii, vorbele par a-şi schimba
total sensul, devenind injurii şi blasfemii la adresa lui Dumnezeu.
Confesiunea nu poate greşi. Toate confesiunile sunt papi şi mereu
ex cathedra.
Poate
că şi aici se ascunde una din cauzele ritmului de melc, spre a nu
zice de rac, al mersului ecumenismului. Căci logica cea mai simplă
ne arată că nu pot fi toate confesiunile ortodoxe, adică
dreptcredincioase întru toate, în aşa fel încât pretinsul loc
întâi, în faţă, să fie justificat. Dacă ar fi
dreptcredincioase, n-ar mai fi atâtea confesiuni, ci ar fi una,
sfântă, soborniceasca şi apostolească Biserică. E drept că
oarecare recunoaştere a neîmplinirii fiecărei confesiuni e
implicită în acceptarea dialogurilor bilaterale, sau multilaterale,
sau în cadrul mişcării ecumenice din cadrul Consiliului Ecumenic
al Bisericilor, dar şi aici gândul secret al fiecărei confesiuni e
nu să meargă spre ceilalţi, să se întoarcă la starea de vameş
care cere iertare, ci să rămână fiecare unde se află, aducându-i
pe toţi la sine. Chiar şi în dialog, fiecare începe cu rugăciunea
fariseului: „Mulţumescu-ţi Doamne că nu sunt ca ceilalţi”.
Să
medităm dacă nu cumva parabola aceasta e astfel aplicabilă şi în
ecumenism şi nu numai în situaţiile individuale, personale.
Cum
vom ieşi din dilemă? Între confesiuni suntem şi noi ortodocşii.
Ne cuprindem şi pe noi în rândul celor despre care am zis că „nu
pot fi toate ortodoxe!”. Nu. Pentru că noi nu suntem în faţa
altarului, ca fariseul, nici la uşă, ca vameşul. Personal ne
aşezăm unde ne duce mintea. Ca Biserică suntem însă în Altar,
cu Cel din Altar, de pe Sfânta Masă, aşa cum am fost din zorii
creştinismului. Acolo nu ne comparăm. Suntem cum am fost. N-am
apărut mai târziu şi nu putem intra în rândul celor care îşi
caută locul. Îl avem dintotdeauna. Acela al dreptei credinţe.
Ortodoxie aceasta înseamnă.
(Meditaţie
ţinută la Kinshasa, Zair, la lucrările Comitetului Executiv al
Consiliului Ecumenic al Bisericilor, 14 martie 1986)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu