Perioada
triodului este o chemare la unirea cu Hristos, în moartea și
Învierea Sa. Aceasta ne descoperă că omul nu este om cu adevărat,
decât în comuniune cu Dumnezeu și că doar atunci, el este cu
adevărat liber.
Pocăința
este o forță morală de primă valoare, sursă a oricărui progres
spiritual al omului, care îl ajută pe acesta să se ridice la
starea bărbatului desăvârșit, prin evitarea păcatului și prin
înfăptuirea binelui. Dimensiunea specifică pocăinţei, în duhul
autentic ortodox, este aceea de stare permanentă a Bisericii, în
integritatea ei şi a fiecărui membru, în parte. Pocăinţa nu se
opreşte niciodată. Pe întreg parcursul anului bisericesc, omul are
posibilitatea, atât în cadrul cultului liturgic, cât şi personal,
să lucreze şi să desăvârşească pocăinţa sa.
Triodul-perioadă
specială de pocăință
Cu
toate acestea, în cadrul timpului liturgic există o perioadă
privilegiată, cu un puternic caracter penitenţial și aceasta este
perioada Triodului, care începe cu duminica Vameșului și a
fariseului și se termină în sâmbăta din ajunul Învierii
Domnului. Ne punem întrebarea: dacă pocăinţa este o lucrare
permanentă a omului, de ce ea capătă o altă valoare în această
perioadă? Există două răspunsuri la această întrebare: pe de o
parte, pocăinţa pe care o facem acum precede evenimentul Învierii
lui Hristos şi, implicit, al învierii noastre, iar pe de altă
parte, pocăinţa pe care o săvârşim acum nu este una strict
personală, căci întreaga Biserică este în stare de pocăință.
Întreaga comunitate bisericească suspină şi strigă :
„Miluieşte-mă Dumnezeule, miluieşte-mă”.
Această
rugăciune scurtă de pocăinţă, devine acum respiraţia Bisericii.
Suspinul meu este unit cu suspinul fratelui meu, încât suspinul lui
devine suspinul meu şi durerea mea devine durerea lui. Pocăinţa,
în această perioadă are o mare putere, „căci unde sunt doi sau
trei adunaţi în numele Meu, spune Mântuitorul, acolo sunt şi Eu,
în mijlocul lor” (Matei 18, 20). Așadar, roadele pocăinţei nu
le culeg numai eu personal, ci întreaga comunitate se împărtăşeşte
de roadele pocăinţei, iar rodul cel mai mare este Învierea.
„Ușile
pocăinței” se deschid din prima duminică a Triodului
Primul
semn prevestitor al pregătirii pentru lupta duhovnicească, ni-l dau
cele trei stihiri, care se cântă după Evanghelia Utreniei: Uşile
pocăinţei…, În cărările mântuirii... şi La mulţimea
faptelor mele celor rele..., stihiri care ne umplu de umilinţă şi
ne răscolesc inimile. Aceste cântări sunt un răspuns neîntârziat
al conştiinţei credincioşilor „care-şi vin în fire”, în
urma pătrunzătoarelor cuvinte de chemare şi de îndemn, adresate
de Domnul Hristos. În lumina lor, ne vedem cu sufletul şi cu trupul
întinate de mulţimea faptelor celor rele pe care le-am făcut, cu
viaţa de până acum irosită în lenevire, iar ziua Înfricoşatei
Judecăţi apropiindu-se.
Aşadar,
„Uşile Pocăinţei”, acum sunt uşile cerului, deschise în
inimi pentru toţi. „De aceea, perioada Triodului, ca şcoală a
eliberării de păcat şi nevoinţă pentru mântuire, este un urcuş
spre Sfintele Paşti, o ridicare a sufletului din păcat, pentru a-L
întâlni pe Hristos, Cel înviat, căci învierea în Hristos este
cu adevărat viaţa împărăţiei lui Dumnezeu împărtăşită
oamenilor”.
Pe
aceste uşi ale pocăinţei a intrat şi vameşul din parabola primei
Duminici a Triodului, descuindu-le cu cheia următoarelor cuvinte:
„Dumnezeule, milostiv fii mie păcătosul”. Cheia lui a fost
pocăinţa puternică, unită cu smerenia. De fapt, aceasta este cea
mai potrivită pregătire pentru slăvita Înviere, căci ceea ce
facem noi în vremea postului este să ne curăţim de păcate, prin
pocăinţă şi smerenie. Smerenia este începutul înnoirii noastre,
de aceea Triodul ne arată că vameşul prin smerenie a luat o
mulţime de daruri: „Fariseul de slavă deşartă fiind biruit ,
iar vameşul în pocăinţă plecându‑se au venit la Tine
Însuţi, Stăpâne. Ci acela lăudându‑se, s‑a lipsit
de bunătăţi, iar acesta negrăind, s‑a învrednicit
darurilor” (Stihiră din slujba Vecerniei).
Aşadar,
încă din prima zi a perioadei Triodului, este anunţată pocăinţa,
în jurul căreia vor gravita toate slujbele oficiate în biserică,
dar şi toate ostenelile particulare ale credincioşilor smeriţi,
evlavioşi şi plini de sfinţenie.
În
suspinul Vameşului din templu, din prima duminică a Triodului,
este anticipată rugăciunea stăruitoare, plină de credinţă şi
de nădejde, a tâlharului răstignit de-a dreapta Mântuitorului,
pătruns, în ultimele clipe ale vieţii sale pământeşti, de
pocăinţă profundă. Iar rugăciunea tâlharului este ecoul
rugăciunii Vameşului din templu.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu