În
perioada 1–31 martie 2017, în numeroase orașe și localități
din România și Republica Moldova, se va desfășuraLuna
pentru viață 2017 – „Ajută
mama și copilul! Ei depind de tine”, având
ca punct culminant Marșul
pentru viață 2017 –
„Ajută
mama și copilul! Ei depind de tine”,
organizat sâmbătă, 25 martie 2017.
Marșul
pentru viață este la a VII-a
ediție națională. Tema „Ajută
mama și copilul! Ei depind de tine” oferă posibilitatea
dezbaterii necesității, posibilității și eficienței sprijinirii
femeilor aflate în criză de sarcină.
La
nivel național, aceste manifestări nu au un organizator unic, ci în
fiecare oraș sau localitate există organizatori locali
independenți, care reprezintă diferite organizații și instituții
pro-viață locale.
Iată
câteva aspecte care motivează tema aleasă pentru acest an.
România
ocupă locul a doilea în lume în statistica numărului de avorturi
raportat la populația actuală (Rusia este pe locul întâi):
22.743.390 de avorturi legale, chirurgicale, doar în spitalele de
stat, în perioada 1958–iunie 2016, față de o populație
de 19.760.000 de persoane la 1
ianuarie 2016.
În
condițiile în care civilizația tradițională și spiritualitatea
românească nu au valorizat avortul, numărul uriaș de avorturi
este cauzat de ignorarea problematicii crizei de sarcină și de
existența unei mentalități publice pro-avort, ambele cu rădăcini
în perioada și în ideologia comunistă.
Criza
de sarcină
Criza
de sarcină apare în momentul în care o femeie ia în considerare
întreruperea cursului firesc al sarcinii, care s-ar concretiza prin
nașterea copilului, și se gândește la posibilitatea de a face
avort. Criza de sarcină se datorează unor probleme exterioare
cărora ea nu reușește să le facă față.
Cel
mai des întâlnite cauze ale crizei de sarcină sunt:
-
tatăl copilului nu își dorește copilul;
-
tatăl copilului o părăsește pe mamă;
-
femeia depinde financiar de tatăl copilului, care îi cere să facă avort;
-
femeia trăiește într-o relație violentă din care nu se poate desprinde;
-
femeia este necăsătorită și se teme de ostracizarea din spațiul public dacă va naște copilul.
Criza
de sarcină este accentuată de presiunea din partea altor persoane
pentru a face avort: 64% dintre femeile care au făcut avort s-au
simțit presate să facă avort, potrivit unui studiu publicat într-o
prestigioasă revistă medicală1.
În
majoritatea cazurilor, femeile în criză de sarcină doresc să aibă
și alte opțiuni în afara avortului. Dar aceste opțiuni devin
disponibile doar dacă o altă persoană o sprijină. Lipsa
sprijinului duce la lipsa de alte opțiuni. Astfel, alegerea
avortului nu mai este o alegere propriu-zisă, ci pare singura cale
de ieșire din criza de sarcină. Decizia de avort în criza de
sarcină este sintetizată cel mai potrivit de scriitoarea americană
Frederica Mathewes-Green: „O femeie nu dorește să facă avort așa
cum își dorește o înghețată sau un Porsche, ci ca un animal
prins în cursă care își roade picioarele pentru a scăpa”.
Relatările
persoanelor care au făcut avort (www.avorturiregretate.ro) și
relatările persoanelor care au ales să nască copilul, deși au
luat în calcul și avortul (www.femeifericite.com), arată cât de
traumatizantă este criza de sarcină. În plus, în cazul avortului,
ea se continuă adesea cu tulburarea de stres post-avort, care poate
ajunge până la sinucidere. Studiile arată că femeile care au
făcut avort prezintă un risc de suicid de 6 ori mai mare2.
Mentalitatea
pro-avort
Legalizarea
avortului la cerere de către regimul comunist prin Decretul 463 din
1957 nu a avut impact doar asupra persoanelor care doreau să facă
avort, ci a transformat mentalitatea publică și societatea în
ansamblu. Așa se explică curba ascendentă a numărului de avorturi
în primii ani de după legalizarea avortului la cerere în România:
-
1958: 112.100
-
1959: 578.000
-
1960: 774.000
-
1961: 865.000
-
1962: 967.000
-
1963: 1.037.000
-
1964: 1.100.000
Prin
asocierea „este legal, deci este
corect” și prin prezentarea
avortului ca o emancipare oferită de comunism femeii în comparație
cu regimul anterior, avortul a fost valorizat pozitiv. Astfel s-a
ajuns la o mentalitate publică pro-avort, potrivit căreia avortul
este opțiunea unică, sigură și eficientă în criza de sarcină.
După
căderea comunismului, avortul a fost prezentat ca o emancipare față
de societatea comunistă, care îl restricționase în 1967 din cauza
scăderii populației.
Instaurarea
mentalității pro-avort în societate a eliminat aproape complet
înțelegerea corectă a crizei de sarcină, existența
alternativelor la avort și firescul de a sprijini o femeie în criză
de sarcină. Din punct de vedere practic, membrii societății au
dezvoltat indiferență față de femeile în criză de sarcină, iar
legislația nu s-a dezvoltat în direcția stimulării alternativelor
la avort.
Mentalitatea
pro-avort în spațiul public a dus la:
-
lipsa de informare despre deplina umanitate a copilului în fiecare etapă a vieții intrauterine;
-
lipsa de informare despre realitatea dureroasă și complexă a crizei de sarcină;
-
lipsa de sprijinire într-o măsură suficientă a femeii aflate în criză de sarcină;
-
minimalizarea vocilor publice pro-viață și incriminarea acestora ca fiind anti‑femeie.
În
aceste condiții, în lipsa informației și a sprijinului, femeile
sunt practic împinse să facă avort, iar protejarea vieții
copiilor nenăscuți este privită ca o dovadă de lipsă de
civilizație.
În
realitate, avortul este o dovadă de lipsă de civilizație, o lipsă
de compasiune și de respect, o lipsă de dragoste pentru femeie și
pentru copil!
Avortul
a afectat România mai mult decât orice război
În
anul 2018, România va sărbători 100 de ani de la Unirea din 1918.
Pentru România, implicarea în Primul Război Mondial, prin care s-a
reușit Unirea, a însemnat circa 1.125.000 de români care au murit
pentru a fi posibil actul de la 1 Decembrie 1918.
Însă
nu în acest război3 și-au
pierdut viața cei mai mulți români. Cei mai mulți români și-au
pierdut viața prin avort: 22.743.390 de avorturi chirurgicale doar
în spitalele de stat din țară:
-
7.521.100 avorturi în perioada de liberalizare 1958–1966 (9 ani);
-
7.298.402 avorturi în perioada de restricționare 1967–1989 (23 de ani);
-
7.925.888 avorturi în perioada de liberalizare 1990–iunie 2016 (27 de ani).
Media
în primele 6 luni din 2016 a fost de 185,4 avorturi chirurgicale
efectuate pe zi în spitalele de stat.
Dar
la aceste date trebuie adăugate următoarele categorii
de avorturi care nu sunt raportate în statisticile din România:
-
avorturile care se efectuează în clinicile particulare;
-
avorturile medicamentoase, prescrise în spitalele de stat și în clinicile particulare;
-
avorturile făcute în străinătate de persoanele tinere și mature aflate la muncă în străinătate, care reprezintă o parte însemnată din populația României aflată în perioada de fertilitate.
Nu
este cunoscut nici numărul avorturilor ilegale din perioada
regimului comunist, dar și după 1990.
Dacă
s‑ar avea în vedere și aceste avorturi, care nu sunt
înregistrate în statistici, probabil
că s-ar ajunge la un număr total al avorturilor dublu față de cel
din statistici.
În
Republica Moldova, a cărei populație la 1 ianuarie 2016 era de
3.553.056 locuitori, statisticile arată că în perioada 1960–1
ianuarie 2016 au fost înregistrate 2.112.158 avorturi chirurgicale
în spitalele de stat. Aceste date fac ca Republica Moldova să se
afle pe locul 10 în lume în privința raportului număr de
avorturi/populația actuală a țării. Și pentru Basarabia, în
statistica reală ar trebui adăugate avorturile medicamentoase și
avorturile făcute de către persoanele tinere și mature aflate la
muncă în străinătate.
Un
proiect de țară: prețuirea darului vieții și sprijinirea
femeilor în criză
În
aceste condiții, considerăm că proiectul de țară vital al
românilor din dreapta și din stânga Prutului este
responsabilizarea societății față de darul vieții, înfăptuit
concret prin sprijinirea femeilor în criză de sarcină și a
copiilor lor.
În
primul rând, fiecare persoană poate să ajute o femeie în criză
de sarcină! Experiența celor care s-au implicat arată că
sprijinul din partea tatălui copilului, a unei prietene, a unui
psiholog sau a unui cleric poate face diferența între avort și
nașterea copilului.
În
al doilea rând, societatea, în ansamblu, poate crea instrumente
prin care să sprijine femeia în criză de sarcină, precum:
-
acordarea, după a 14-a săptămână de sarcină, a unei indemnizații pentru femeia însărcinată, care să o sprijine în acoperirea nevoilor speciale care apar în perioada sarcinii ;
-
înființarea de centre de sprijin a femeii însărcinate, unde femeile în criză de sarcină să poată beneficia, la cerere, de consiliere psihologică gratuită și de sprijinul unui de asistent social specializat în criză de sarcină;
-
legiferarea plasării de instalații speciale de tip „baby box” în zidurile exterioare ale spitalelor, unde mamele care consideră că nu își pot îngriji copiii îi pot depune în condiții de siguranță – ca ultimă soluție la o situație de criză, aceste instalații pot preveni pruncuciderea și abandonul copiilor nou-născuți; aceste dispozitive sunt prezente în numeroase țări din lume.
-
legiferarea posibilității, la cererea mamei care a pierdut sarcina, de a înmormânta legal copilul; posibilitatea oficierii la cerere a unei slujbe religioase adecvate, cum se procedează în cazul copiilor decedați la scurt timp după naștere și nebotezați;
-
crearea posibilității legale ca femeia însărcinată care consideră că nu poate crește copilul să îl încredințeze spre adopție imediat după naștere, după modelul adopției începute în perioada de sarcină care este utilizat în S.U.A., Marea Britanie, Australia;
-
legiferarea adopției deschise, care ar putea determina mai ușor încredințarea spre adopție sau acceptul pentru adopția copiilor care nu pot fi îngrijiți de părinții sau de rudele biologice;
-
valorizarea în societate a tuturor celor implicați în adopție, în vederea eliminării mentalității disprețuitoare la adresa copiilor adoptați, a părinților adoptivi și, mai ales, la adresa mamelor sau părinților care își încredințează copiii spre adopție când consideră că nu se pot ocupa corespunzător de creșterea lor.
Fără
o informare corectă și fără înființarea la nivel național de
centre de sprijin a femeilor în criză de sarcină, trauma avortului
va afecta în continuare copiii, mamele, familiile și societatea în
general.
Luna
pentru viață și Marșul
pentru viață sunt apolitice
și neconfesionale, dar sunt deschise participării tuturor
confesiunilor religioase și formațiunilor politice.
Prin Marșul
pentru viață nu promovăm
interzicerea legală a avortului și nici un fel de violență
împotriva femeii, ci promovăm
conștientizarea societății și sprijinirea femeii să nască viața
pe care o poartă în ea.
Posibilitățile
enumerate mai sus nu vizează în primul rând statul și
instituțiile lui, ci mai ales societatea, în diferitele ei forme de
organizare, precum organizațiile non-guvernamentale. Nu putem
aștepta de la stat să facă ceea ce noi, individual și prin
posibilitățile asociative existente astăzi, nu facem! Aceasta
înseamnă solidaritate, iubire și civilizație.
Dinamica
organizării Marșului pentru
viață în ultimii trei ani a
fost următoarea:
-
2014: 40 de orașe din România;
-
2015: 77 de orașe (75 din România, 2 din Republica Moldova);
-
2016: 130 de orașe (110 din România, 20 din Republica Moldova).
Începând
cu 1 martie a.c., pe site‑ul www.marsulpentruviata.ro vor
fi accesibile informațiile de la organizatorii locali.
În
București, Luna pentru viață 2017 – „Ajută mama și copilul!
Ei depind de tine” și Marșul pentru viață 2017 – „Ajută
mama și copilul! Ei depind de tine” sunt organizate de către
Asociația Studenți pentru viață.
Alexandra
Nadane,
Președintele
Asociației Studenți pentru viață
1VM
Rue et. al., “Induced abortion and traumatic stress: A preliminary
comparison of American and Russian women,” Medical
Science Monitor 10(10):
SR5-16 (2004).
2M
Gissler et. al., “Pregnancy Associated Deaths in Finland 1987-1994
— definition problems and benefits of record linkage,” Acta
Obsetricia et Gynecologica Scandinavica 76:651-657
(1997); and M. Gissler, “Injury deaths, suicides and homicides
associated with pregnancy, Finland 1987-2000,” European
J. Public Health 15(5):459-63
(2005).
3Și
nici celelalte conflicte armate din perioada modernă: în Războiul
de Independență au murit circa 4.300 de români, în al Doilea
Război Mondial au murit circa 833.000 de români.
Sursa: Studenți pentru viață
0 comments:
Trimiteți un comentariu