Foto: Oana Nechifor |
În
viaţa noastră de toate zilele, suntem ispitiți să credem că
trebuie să fim tot timpul ocupaţi, mereu avem ceva important de
terminat şi ni se pare că timpul petrecut la rugăciune ne
împiedică să terminăm lucrul respectiv. Însă experienţa
dovedeşte că o jumătate de oră sau o oră „irosită” în
rugăciune nu împiedică deloc, în mod catastrofal, bunul mers
al activităţilor noastre zilnice, aşa cum ne închipuim atunci
când am vrea să ne rugăm. Dimpotrivă, obiceiul de a ne ruga ne
învaţă să ne concentrăm rapid, înlătură orice neatenţie,
disciplinează mintea şi, în cele din urmă, ne face să câştigăm
timp.
Toţi
cei care doresc să se iniţieze în rugăciune trebuie să treacă
prin proba liniştii. Pentru a o găsi, nu e nevoie să mergem
în pustie, ci este necesar să ne consacrăm câteva minute în
fiecare zi, întrerupându-ne toate activităţile, pentru a intra în
cămara noastră şi „închizând uşa, să ne rugăm Tatălui
nostru Care este în ascuns”. În viaţa noastră de toate zilele,
suntem ispitiți să credem că trebuie să fim tot timpul ocupaţi,
mereu avem ceva important de terminat şi ni se pare că timpul
petrecut la rugăciune ne împiedică să terminăm lucrul
respectiv.
Însă
experienţa dovedeşte că o jumătate de oră sau o oră „irosită”
în rugăciune nu împiedică deloc, în mod catastrofal, bunul
mers al activităţilor noastre zilnice, aşa cum ne închipuim
atunci când am vrea să ne rugăm. Dimpotrivă, obiceiul de a ne
ruga ne învaţă să ne concentrăm rapid, înlătură orice
neatenţie, disciplinează mintea şi, în cele din urmă, ne face să
câştigăm timp.
„Nefericirea
oamenilor provine dintr-un singur lucru: că nu ştiu să rămână
liniştiţi, într-o cameră.” (Blaise Pascal)
Lipsa
gustului pentru singurătate şi linişte ‒ aceasta este boala
omului contemporan. Foarte multă lume evită liniştea,
singurătatea, timpul liber, fiindcă nu are nimic altceva cu care
să-şi umple acest gol: oamenii aceştia au nevoie să audă
vorbindu-se, să aibă păreri, să fie mereu pe baricade pentru
a-şi crea iluzia unei vieţi efervescente şi foarte pline. Însă
viaţa cu Dumnezeu începe atunci când cuvintele şi gândurile se
liniştesc, când problemele vieţii pământeşti trec pe planul
doi, iar în sufletul omului se deschide larg un loc pe care Dumnezeu
vine să Îl umple cu prezenţa Sa.
Sfinţii
Părinți spun adesea că rugăciunea născută din linişte trebuie
să fie simplă şi sobră, fără multe cuvinte. Starea celui care
se roagă este semănatoare aceleia a unei legături dintre tată şi
fiu:
„Nu
face pe deşteptul în cuvintele rugăciunii tale! Căci gânguritul
simplu şi nemeşteşugit al copiilor a înduioşat pe Tatăl lor cel
din Ceruri. Nu te porni la vorbărie, ca nu cumva prin căutarea
cuvintelor să ţi se împrăştie mintea. Un cuvânt al vameşului
L-a făcut pe Dumnezeu îndurător şi un cuvânt spus cu credinţă
l-a mântuit pe tâlhar. Multa vorbire în rugăciune pricinuieşte
minţii năluciri şi împrăştiere. Iar un singur cuvânt o adună.”
(Sfântul Ioan Scărarul, Scara dumnezeiescului urcuş)
Credinţa
ca de copil trebuie însoţită de un sentiment de adâncă smerenie:
„Umblă
cu simplitate şi nu întru cunoştinţă înaintea lui Dumnezeu.
Căci simplităţii îi urmează credinţa, iar subţirimii şi
disputei gândurilor, părerea de sine. Şi acesteia îi urmează
depărtarea de Dumnezeu. Când vei veni înaintea lui Dumnezeu prin
rugăciune, fă-te în gândirea ta ca o furnică şi ca cele ce se
târăsc pe pământ şi ca un vierme, şi ca un prunc care se
bâlbâie. Şi nu spune înaintea Lui ceva bizuit pe cunoştinţă,
ci apropie-te de Dumnezeu şi umblă înaintea Lui cu cuget de prunc,
ca să te învredniceşti de părinteasca purtare de grijă, ce se
îndreaptă de la părinţi spre fiii lor încă prunci.” (Sfântul
Isaac Sirul, Cuvinte despre sfintele nevoinţe)
(Ilarian
Alfeyev, Mitropolit de Volokolamsk, Taina credinței. Introducere în
teologia dogmatică ortodoxă, Editura Doxologia, pp. 273-275)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu