Masacrul de la
Paris este îngrozitor, dar asta înseamnă, oare, să reacţionăm apăsând şi mai
mult pe pedala blasfemiei?
de Michael Cook, 8 Ianuarie 2015, MercatorNet.com
Ştirile continuă să curgă
referitor la masacrul celor zece jurnalişti şi caricaturişti şi al celor doi
ofiţeri de poliţie petrecut pe 7 Ianuarie la Paris. Vinovaţii, care au strigat
„Allahu akbar!” („Mare este Allah!”) şi „L-am răzbunat pe profetul Mohamed!”,
susţin că ar face parte din gruparea al-Qaeda.
Indiferent dacă
este sau nu adevărat, ei sunt deja învinşi. Scopul lor era să ucidă jurnalişti
de la publicaţia satirică Charlie Hebdo, dar ei au mers la clădirea alăturată,
unde se află biroul editorial.
După ce au ucis
personalul de la Charlie Hebdo, au demarat în grabă, omorând încă un poliţist. Unul
dintre ei şi-a pierdut un pantof. Demarând în trombă, au lovit un stâlp de
parcare şi au fost nevoiţi să schimbe maşina cu alta furată. Unul dintre ei şi-a uitat cartea de identitate în maşina abandonată – o
mişcare deloc inteligentă pentru un terorist. Altul s-a predat deja, iar feţele
celorlalţi doi, fraţii Said şi Cherif Kouachi apar în publicaţiile din toată
lumea.
Tipii aceştia sunt clovni – nihilişti, clovni ucigaşi –, nu o ameninţare existenţială pentru democraţie, libertatea de expresie şi valorile Iluminismului.
Tipii aceştia sunt clovni – nihilişti, clovni ucigaşi –, nu o ameninţare existenţială pentru democraţie, libertatea de expresie şi valorile Iluminismului.
Libertatea
presei este esenţială într-un sistem democratic. Fără un schimb liber de
informaţii, fără dezbateri despre politică şi expunerea la diferite idei,
societatea devine bolnavă şi intolerantă.
Dar lecţia pe
care majoritatea jurnaliştilor au preluat-o în urma acestei zile de coşmar este
că democraţia are nevoie de şi mai multă blasfemie. „Trebuie să susţinem
importanţa absolută a libertăţii de expresie într-o societate deschisă –
indiferent cât de ofensatoare poate fi pentru unii şi cât de puerilă poate
deveni”, susţine Bill Durodie în publicaţia The Conversation. Şi Theodore
Dalrymple relatează în The City Journal cu înverşunare: „Francezul trebuie, în
adevărata cultura voltairiană, să apere până la moarte dreptul satiriştilor de
a-i ironiza, irita şi înţepa pe musulmani, în Franţa şi oriunde altundeva”. Iar
Ross Douthat, de la New York Times, susţine că blasfemia are un rol important
într-o democraţie: „Când ofensele se plătesc cu viaţa, avem nevoie de tot mai
multe, nu de reducerea lor, pentru că ucigaşilor nu le poate fi îngăduit niciun
moment să creadă că metoda lor va avea succes”.
Când teroriştii
musulmani încearcă să-i pună presei căluş, poate că e cazul să apărăm şi
blasfemia, dar ţinându-ne de nas. Poate că este un drept democratic să
jigneşti. La fel de democratică este şi respectarea, de exemplu, a dreptului
fiicei tale de a se căsători cu un bărbat condamnat pentru viol sau alegerea ei
de a deveni anorexică. Dreptul revistei Charlie Hebdo de a publica caricaturi
cu Papa sodomizându-i pe preoţi reprezintă, oare, punctul culminant al
valorilor iluministe? Cu siguranţă democraţia înseamnă mai mult decât atât.
Este un eşec al
Islamului că cei trei criminali şi-au găsit justificarea în credinţa lor pentru
a ucide oameni nevinovaţi. În acelaşi timp, este şi un eşec al Franţei
secularizate, care nu a reuşit să îi convingă pe aceşti tineri că democraţia
înseamnă mai mult decât nişte caricaturi insipide. Poate că a venit timpul să
nu mai deplângem slăbiciunile Islamului şi să lăudăm mai degrabă demnitatea
transcendentă a omului, darul cel mai de preţ pe care creştinismul l-a făcut
culturii occidentale.
Acesta este
mesajul autorului de pe coperta următoarei ediţii săptămânale a publicaţiei
Charlie Hebdo. Nu ştim încă dacă cea mai nouă scriere a lui Michel Houellebecq
– Soumission („Supunere”) are vreo legătură cu atentatul, dar conţine ceva ce
ofensează pe toată lumea şi mai ales pe musulmani. Houellebecq este cel mai
proeminent şi controversat prozator francez la momentul actual. Ultima sa operă
este o ficţiune politică ce se petrece în anul 2022, când un musulman
carismatic este ales preşedinte al Franţei. Imediat după aceea, femeile încep
să poarte văl, Coranul este introdus obligatoriu ca obiect de studiu în
universităţi, iar poligamia este legalizată.
Fără îndoială
că alegătorii de extremă dreaptă vor interpreta scrierea ca pe o avertizare
apocaliptică cu privire la un eventual triumf al Califatului Islamic. Dar
Houellebecq, într-un interviu fascinant, o descrie ca pe o critică a
Iluminismului. După două secole, susţine acesta, ideologia de bază a statului
francez cedează.
Valorile
iluministe au devenit desuete, iar religia este în vogă. Oamenii nu pot trăi
fără Dumnezeu. Însuşi Houellebecq, care a numit la un moment dat Islamul „cea
mai stupidă dintre toate religiile” pare să fi revenit într-o oarecare măsură
la credinţa creştină. „Uite, iluminismul a murit”, declară el. „Odihnească-se în
pace… În sine, nu poate genera nimic, în afară de goliciune şi suferinţă. Aşa
că da, mă declar ostil faţă de filosofia iluministă, vreau să fie clar
aceasta”.
Pe termen
scurt, valul de atacuri teroriste trebuie oprit de poliţie şi serviciile de
informaţii. Însă, pe termen lung, atât Franţa, cât şi alte societăţi
occidentale trebuie să promoveze o filozofie atractivă, dinamică, umană, care
să răspundă la setea nestinsă pentru valori superioare. De ce să nu ne
întoarcem la creştinism ?
Michael Cook este editor la
MercatorNet.com
Preluare de pe Ştiri pentru viaţă
********************************************************************************************************
Dacă doriți să
traduceți ca voluntar articole pro-viaţă din
engleză, franceză, spaniolă, italiană sau rusă, vă rugăm să ne scrieţi pe
adresa provalorimedia@gmail.com
0 comments:
Trimiteți un comentariu