Sfântul
Iacob Putneanul este un dar neprețuit, pe care Dumnezeu l‑a
făcut poporului român și Bisericii. Viața și faptele sale sfinte
nu au rămas ascunse sub obroc, ci sunt o pildă de slujire a lui
Dumnezeu, din toată inima și din toată puterea, prin toate
darurile cu care marele ierarh a fost înzestrat.
Intrat
în mănăstire din copilărie, a ajuns egumen la Putna, episcop de
Rădăuți, mitropolit al Moldovei și a strălucit tuturor prin
dragostea și jertfa pentru oameni, prin râvna pentru Hristos și
Biserică, prin demnitate creștină și neînfricare întru apărarea
adevărului și a binelui.
Smerit,
rugător pentru neam și țară, el a știut să se identifice cu
nevoile și durerile poporului, devenind un părinte al tuturor,
dăruitor, rugător și jertfitor. Rugăciunile și activitățile
sale au fost îndreptate, în primul rând, spre binele familiei,
creșterea și educația copiilor și ajutorarea săracilor și a
celor în nevoi. A ctitorit mai multe biserici și mănăstiri, a
tipărit primul abecedar din Moldova, s‑a îngrijit de
înființarea primei școli rurale din Moldova și a Spitalului
Sfântul Spiridon din Iași.
Pentru
Putna, el este al doilea mare ctitor al mănăstirii și părintele
monahilor nevoitori la mănăstire și în așezămintele ei,
Sihăstria Putnei, Sihăstria Ursoaia și Mănăstirea veche, în
secolul al XVIII‑lea. În jurul lui s‑au adunat părinți
care, la rândul lor, au format pe alții și au dus mai departe
mesajul pe care l‑a avut Putna dintru început, de la Sfântul
Voievod Ștefan cel Mare: buna chivernisire a vieții, iubirea
adevărului, iubirea credinței, iubirea a ce este frumos și veșnic.
Începuturile
vieții monahale
Sfântul
Mitropolit Iacob s‑a născut la 20 ianuarie 1719, într‑o
familie credincioasă și așezată din nordul Moldovei. Aproape toți
membrii familiei sale vor intra în cinul monahal: părinții s‑au
călugărit și au purtat numele Adrian și Mariana, fratele a
devenit monahul Ioil, o soră a fost monahia Pelaghia, iar o altă
soră, Maria, se va căsători, soțul ei devenind mai târziu
ieromonahul Misail de la Schitul Doljești.
Mișcat
de râvna pentru Hristos, la numai 12 ani, a intrat în Mănăstirea
Putna. Aici a aflat o adevărată școală monahală, cu părinți
duhovnicești care transmiteau știința vieții în Hristos de la o
generație la alta. Cu smerenie, s‑a predat pe sine ascultării
și astfel s‑a format părintele duhovnicesc pe care îl arată
faptele și scrierile sale de mai târziu.
La
Putna, el a fost ucenic al Mitropolitului Antonie, pe care îl
considera „starețul” său, părintele său duhovnicesc. Astfel,
s‑a înscris în filiația duhovnicească a acestuia, care
începe cu Mitropolitul Sava Balaci, în prima jumătate a secolului
al XVIII‑lea, și continuă prin Episcopul Calistru de Rădăuți,
Mitropolitul Antonie, Sfântul Iacob. În Pomelnicul mănăstirii,
alcătuit din porunca Sfântului Iacob în 1756, la locul unde este
însemnat numele Mitropolitului Sava, această legătură este
arătată astfel: „Sava mitropolit: Acesta au călugărit pre
episcopul Calistru, iar Calistru pe Antonie mitropolit, iar Antonie
pe Iacob mitropolit”.
În
puțini ani, a sporit duhovnicește foarte mult, încât, în 1736,
la numai 17 ani, a fost hirotonit ieromonah de către Mitropolitul
Antonie.
După
ce a primit darul preoției, și‑a continuat nevoințele
duhovnicești cu mai multă râvnă și s‑a adâncit în
smerita cugetare, în cunoașterea de sine și în cunoașterea lui
Dumnezeu. Hrănindu‑se cu scrierile Sfinților Părinți, care
se aflau în biblioteca mănăstirii, cu hrana duhovnicească a
rugăciunii și purtat de aripile dumnezeiești ale ascultării,
Sfântul Iacob și‑a umplut sufletul de dorul pentru Dumnezeu
și de râvna pentru frumusețea vieții în Hristos. Gândul la
dobândirea unirii cu Dumnezeu l‑a călăuzit toată viața,
arătându‑i care faptă se înveșnicește și care piere fără
folos sufletesc.
Râvna
sa pentru mănăstire, priceperea la cele văzute și darul lui
Dumnezeu care se odihnea întru smeritul Său slujitor au arătat
obștii că este vrednic să se îngrijească de bunul mers al
Putnei. Astfel, a fost ales egumen al mănăstirii în 1744, la
vârsta de 25 de ani.
Alegerea
ca ierarh
Însă
darurile sale și lucrarea lui Dumnezeu cu el străluceau și dincolo
de porțile mănăstirii, astfel încât, un an mai târziu, în
1745, este ales Episcop de Rădăuți.
Sfântul
Iacob s-a implicat în organizarea învățământului pentru copii.
La 25 decembrie 1747, domnul Moldovei, Grigore al II-lea Ghica,
membrii divanului, Mitropolitul Nichifor și episcopii Iacob al
Rădăuților, Ioanichie al Romanului și Ierotei al Hușilor au
hotărât înființarea a trei școli pentru copii în centrele
episcopale din Roman, Rădăuți și Huși. Episcopilor le revenea
îndatorirea de a găsi dascăli și de a face „necontenită
cercetare școlilor, adesea luându-se seama cum învață copiii și
la ce sporesc, ca și dascălii să se silească, și copiii să se
procopsească cu învățătura lor”. La Rădăuți, școala a
funcționat chiar în sediul episcopal.
Sfântul
Iacob a fost și un susținător al traducerilor cărților de cult
în limba română, continuând astfel opera Sfântului Mitropolit
Dosoftei. În anul 1745, la Rădăuți, a văzut lumina
tiparului Liturghierul,
tipărit „cu osteneala și toată cheltuiala a iubitorului de
Dumnezeu chir Iacob, episcopul Rădăuțiului”, cartea fiind cel
de-al doilea liturghier românesc din Moldova, după cel al Sfântului
Dosoftei (1679, 1683). Traducerea a fost făcută din grecește de
către Evloghie dascălul.
În
anul 1749, domnul Constantin Cehan Racoviță a desființat vecinia,
echivalentul iobăgiei din Moldova. Printre cei care l-au convins la
aceasta a fost și Sfântul Iacob Putneanul.
După
doar cinci ani, vrednicia și râvna sa pentru slujirea lui Dumnezeu
au fost hotărâtoare pentru a fi înălțat în scaunul de
Mitropolit al Moldovei. În noiembrie 1750, a fost ridicat în
treapta cea mai înaltă a ierarhiei bisericești a țării. Tradiția
era ca episcopul de la Roman, pe atunci Ioanichie, să devină
mitropolit, însă acesta, cunoscându‑l bine pe Sfântul
Iacob, a văzut că el este cel ales de Dumnezeu să păstorească
Biserica în acele vremuri. La rândul său, și Sfântul Iacob l‑a
cinstit pe acest evlavios și energic ierarh și îl considera ca un
„al doilea stareț”, după întâiul său părinte duhovnicesc,
Mitropolitul Antonie. Atunci când va începe înnoirea Mănăstirii
Putna, Sfântul Iacob îl va chema și pe Episcopul Ioanichie să
participe la această lucrare.
În
cei zece ani cât a fost mitropolit la Iași, 1750–1760, a
desfășurat o intensă activitate pastorală și socială, a
promovat cultura și tiparul românesc și a vegheat la traducerea de
cărți folositoare de suflet.
Miluitor
al sărmanilor
În
slujirea de cel dintâi ierarh al țării, Sfântul Iacob a împlinit,
cu toată ființa sa, cuvântul Mântuitorului Hristos: „care între
voi va vrea să fie mare, să fie slujitorul vostru” (Matei 20,
26). A lucrat cu multă râvnă la creșterea duhovnicească a
poporului și, când a fost nevoie, s‑a jertfit, fără cruțare
de sine, pentru apărarea turmei încredințate lui de Dumnezeu.
Una
dintre cele mai mari binefaceri pe care le‑a făcut
păstoriților săi a fost faptul că a reușit să determine pe
domnii țării să elimine câteva impozite care sărăceau întreaga
țară, dar mai ales pe oamenii simpli.
Lupta
cea mai grea a dus‑o pentru eliminarea impozitului numit
„văcărit”. A câștigat această luptă în care și‑a
pus toată puterea și a pecetluit izbânda cu renunțarea la scaunul
de mitropolit. Izvorul râvnei pentru această luptă a fost faptul
că el s‑a identificat cu necazurile poporului din vremea sa.
Dragostea pentru credincioși l‑a făcut să fie una cu durerea
lor și cu dorința lor de bine.
Țările
române se aflau în perioada foarte dificilă a domniilor fanariote.
Pentru a deveni domni, candidații trebuiau să achite sultanului,
marelui vizir și altor persoane importante din administrația
Imperiului Otoman mari sume de bani. Apoi, venind în țările
române, puneau impozite împovărătoare, pentru a strânge banii
cheltuiți cu dobândirea domniei.
Cel
mai greu era văcăritul, impozitul pe animale mari. Acesta ducea la
o sărăcie cumplită în țară, care afecta mai ales pe oamenii
nevoiași. În mai multe rânduri, ierarhii țării au reușit să
lege cu blestem și să interzică, astfel, acest impozit. Dar, la
presiunea puterii domnești, blestemul era dezlegat și se percepea,
din nou, văcăritul. Pentru prima dată, strămoșul duhovnicesc al
Sfântului Iacob, Mitropolitul Sava, a reușit să oprească
impozitul, prin blestem, în 1698. În 1749, Sfântul Iacob luase
parte la legarea prin blestem a văcăritului de către toți
ierarhii moldoveni.
Voievodul
Constantin Racoviță, la începutul celei de‑a doua domnii în
Moldova, în 1756, l‑a impus din nou. Sfântul Iacob l‑a
sfătuit și l‑a determinat să renunțe la acest impozit. Iată
cum este descrisă fapta Sfântului Iacob și gravitatea văcăritului
într‑o cronică din epocă:
„Îndemnându‑se
din râvnă dumnezeiască și prin duhovnicescul sfat al
Preasfințitului Iacob Mitropolitul Moldovei și socotind cum că
toată ticăloșia și stricăciunea țării acesteia nu este
dintr‑altă, fără numai dintr‑acea dajdie stricătoare
și urâtă, că măcar că vaci nu rămăseseră la locuitorii
țării, dar, de vreme ce era văcăritul, tot trebuia să dea sumă
de bani, și o babă săracă, ce toarce în furcă să‑și
agonisească hrana și comândul său, trebuia la acea vreme să dea
și ea bani la văcărit”.
Sfântului
Iacob și celorlalți ierarhi li s‑au alăturat boierii țării
și, împreună, au cerut și au primit de la patriarhul de
Constantinopol o carte de afurisenie împotriva acelora care vor pune
din nou acest impozit.
Ceremonia
religioasă de punere a blestemului asupra văcăritului a fost
deosebită. Domnul Constantin Racoviță a chemat la Iași câte 6
locuitori din fiecare ținut al țării. Alături de ei, au venit
mulți oameni din oraș și din împrejurimi. S‑au adunat cu
toții în Catedrala Mitropolitană și în incinta Mitropoliei. În
cadrul Sfintei Liturghii, la Vohodul Mare, Sfântul Iacob a dat
citire Cărții Patriarhale de blestem, iar poporul a răspuns după
fiecare frază: „Amin!”. Cronicarul Enache Kogălniceanu, care
s‑a ocupat cu buna rânduială la slujbă, a scris: „nu putem
arăta ce vuiet era în biserică de strigarea norodului”. Apoi a
urmat citirea unei cărți de blestem, semnată de mitropolit, de
episcopi și de egumenii marilor mănăstiri.
După
înlăturarea acestui impozit, în anii următori țara a înflorit,
pentru că familiile se eliberaseră de povara sărăciei datorate
impozitului văcăritului. Înlăturarea impozitului a făcut ca mai
mulți copii să se nască în familiile care nu mai erau stăpânite
de frica de a nu avea ce să le dea de mâncare: „îndată cum s‑au
rădicat această dajdie, au început a se întări și a se înmulți
locuitorii țării și de atunci prea bine s‑au îndreptat
țara”.
Dar
Sfântul Iacob a trebuit să lupte în continuare pentru păstrarea
acestei binefaceri. Urâtorul de bine al neamului omenesc, care, mai
ales, se luptă împotriva celor mai slabi, a copiilor, nu putea să
rabde că din ce în ce mai mulți prunci veneau pe lume, primeau
Taina Botezului, iar părinții lor lăudau pe Dumnezeu pentru
aceasta.
În
martie 1757, Constantin Racoviță a fost schimbat și în locul lui
a fost pus domn Scarlat Ghica, care a încercat să îl determine pe
Sfântul Iacob și pe ceilalți arhierei să dezlege blestemul pe
văcărit.
Văzând
că nu îl poate convinge pe Sfântul Iacob, Scarlat Ghica a apelat
la sultan și a obținut dreptul de a reintroduce văcăritul, chiar
dacă arhiereii nu dezleagă blestemul. Dar, spune cronica, „s‑a
cunoscut că nu a fost voia lui Dumnezeu să treacă ruga și
lacrimile lui Iacob Mitropolitul și ale altor arhierei; că atunci
când gătise toată rânduiala slujbei să pornească văcăritul,
i‑a sosit mazilirea și s‑a dus în Țara Muntenească,
rupând toate rânduielile slujbei ce făcuse”.
La
1758, turcii au numit domn pe Ioan Teodor Callimachi. Noul domn a
insistat și el foarte mult pe lângă Sfântul Iacob să dezlege
blestemul, atât în mod direct, cât și prin intermediul altor
demnitari.
În
cele din urmă, după doi ani de insistențe, în 1760, Sfântul
Iacob, pentru a nu apărea o criză în țară, a părăsit scaunul
de mitropolit. El a rostit atunci un mișcător cuvânt de
învățătură:
„Iată
că m‑am lepădat și de Mitropolie și de cinste și de toate
ale acestei lumi, numai focul jurământului să nu‑mi iau în
cap și în suflet; și socotiți că sunteți toți musafiri ai
acestei lumi și în cealaltă lume avem a trăi și a răspunde la
faptele noastre și fiți sănătoși”.
La
aceste cuvinte, cei de față s‑au „pierdut cu firea” și
au izbucnit în plâns. Nu numai ei, ci tot poporul, boieri și
oameni simpli, au plâns amarnic la retragerea sa, căci știau că
un mare și sfânt păstor pleca de la ei.
Dar
jertfa lui nu a fost în zadar. Prin ea s‑a pecetluit
eliminarea văcăritului. În ciuda dezlegării primite de la
Patriarhul de Constantinopol, nimeni nu a îndrăznit, nici următorul
mitropolit, Gavril Callimachi, chiar dacă era fratele domnului, nici
un altul, să dezlege blestemul pentru a impune din nou impozitul.
Spre deosebire de Moldova, în Țara Românească văcăritul a mai
fost perceput încă 40 de ani.
Atât
de mare a fost importanța opoziției Sfântului Iacob față de
văcărit, încât în popor au rămas două versuri, în care este
portretizat tocmai prin această faptă:
„Iacob
mitropolitul, Care‑a legat văcăritul.”
Sfântul
Iacob a avut rolul decisiv și la eliminarea temporară a altor două
impozite, pogonăritul (5 august 1755) și vădrăritul (25 august
1756), care vor fi apoi desființate.
Luminarea
poporului prin educație
Marele
Mitropolit a dorit din toată inima ca poporul să meargă pe urmele
lui Hristos, să Îl cunoască pe Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul
lumii, Care S‑a făcut om pentru a noastră mântuire. Hristos
era viața Sfântului Iacob și această Viață voia să o dăruiască
din belșug credincioșilor. De aceea, a lucrat neobosit ca sufletul
poporului să fie luminat prin învățătură, să aibă parte de o
educație care să îl înalțe spre cele sfinte, spre cele veșnice.
Unul
dintre mijloacele de aflare a cuvântului lui Dumnezeu și de formare
duhovnicească este cuvântul scris. Bucurându‑se de hrana
sufletului și a minții prin cărțile citite la Putna, a dorit ca
această hrană să ajungă și la alți nevoitori și la cât mai
mulți creștini, spre luminarea și mântuirea lor. Pentru aceasta,
a rânduit să fie traduse și tipărite mai multe cărți. A găsit
traducători pricepuți la limba greacă, precum Evloghie Dascălul,
și la limba slavonă, precum arhimandritul Vartolomei Mazereanu, și
le‑a creat condiții pentru a traduce cărți de slujbă și de
învățătură.
În
primul rând, a tipărit numeroase cărți necesare pentru buna
rânduială a slujbelor. Acestea au fost traduse în limba română,
pentru ca preoții să slujească în limba înțeleasă de popor și
pentru ca oamenii să trăiască prezența lui Hristos în sfintele
slujbe.
De
pe la sfârșitul veacului al XVII‑lea, în Moldova, a început
să fie folosită limba română în Biserică. Principalul
osârduitor în această privință a fost Sfântul Mitropolit
Dosoftei. După aceasta, traducerea cărților de slujbă în limba
română a stagnat. Sfântul Iacob Putneanul a reluat traducerea și
a tipărit mai întâi Liturghierul slavo‑român, tradus din
nou, în 1745, la Rădăuți. Apoi a tipărit la Iași Adunare de
rugăciuni (1751), Synopsis, adică Adunarea celor șapte taine și a
celor șapte laude ale Sfintei Biserici și canoane din Sfânta
Pravilă ce sunt trebuincioase la taina duhovniciei (1751),
Târnosania (1752), Evhologhion adică Molitvenic (1754), Penticostar
(1754), Antologhion (1755), Apostol (1756), Psaltirea (1757),
Liturghier (1759), Antologhion (1760).
Tot
la Iași, Sfântul Iacob s‑a îngrijit să publice cărți cu
învățăturile marilor părinți văzători de Dumnezeu,
folositoare la deprinderea meșteșugului luptei duhovnicești.
Astfel, a tipărit Adunare de multe învățături pentru preoți
(1753), Carte de duhovnicie (1755), Alfavita (1755), Despre lemnul
Sfintei Cruci (1759).
Pentru
a înțelege cât de mult a sporit Sfântul Iacob numărul cărților
de folos, trebuie spus că, între 1700 și 1750, au fost tipărite
66 de cărți în Țara Românească și doar 10 în Moldova, iar
între 1750 și 1760, Sfântul Iacob a tipărit 15 cărți în
Moldova.
Sfântul
Iacob a avut un rol foarte important pentru dezvoltarea
învățământului. Pentru a împlini nevoia de cărți după care
să învețe copiii, Sfântul Iacob a tipărit, în 1755, primul
abecedar din Moldova, Bucvarul. În prefața acestuia, Sfântul Iacob
scrie cât de importantă este educația copiilor și cât de mare
nevoie era de cărți pentru copii: „Cum dar vei nădăjdui de bine
unde nu este hrană bună copiilor? Iar de hrană ca aceea în țara
aceasta, cine nu vede câtă lipsă este?”
Patru
ani mai târziu, a tipărit o nouă ediție a Bucvarului,
îmbunătățită. În 1771, această ediție va fi republicată la
Viena, pentru școlile din Bucovina.
La
propunerea Sfântului Iacob, prin hrisovul domnesc al lui Teodor
Callimachi din 25 iunie 1759, s‑a înființat prima școală
rurală din Moldova, pentru copiii satului Putna. În primele decenii
de funcționare, Sfântul Iacob va încredința arhimandritului
Vartolomei Mazereanu și altor călugări ascultarea de a preda
copiilor și de a purta grija întreținerii școlii. Până la
mijlocul secolului al XIX‑lea, aici vor preda monahi putneni,
apoi vor veni învățători laici. Școala funcționează, fără
întrerupere, până în prezent.
Nu
numai prin tipărirea Bucvarului și prin înființarea școlii din
Putna și‑a arătat Sfântul Iacob grija pentru educarea
copiilor, ci permanent îi îndemna pe credincioși spre aceasta.
Fără învățătură, sufletul se usucă, scria el: „Învățătura
este asemenea cu florile cele mirositoare, iar cel neînvățat este
asemenea copacului celui uscat”.
Râvna
sa pentru educație se datora înțelegerii pe care o avea despre
rostul educației. Sfântul Iacob a înțeles că lumea și
frumusețea ei sunt daruri de la Dumnezeu pentru om. Iar omul, prin
frumusețea și sensul celor văzute, este chemat să înțeleagă
frumusețea și realitatea celor nevăzute.
Educația
deschide ochii pentru a înțelege firea acestei lumi, pentru a
înțelege rostul fiecărui lucru și dreapta lui folosire, rostul
fiecărui om și dreapta legătură cu ceilalți oameni. Cunoscând
lucrările lui Dumnezeu, omul află despre El și despre dragostea Sa
pentru om, pentru care a făcut toate. Și astfel, folosind după
voia lui Dumnezeu cele văzute, omul se înălță către cele
duhovnicești, nevăzute. Așadar, pentru Sfântul Iacob,
educația este o cale pentru dobândirea vieții veșnice.
De
aceea, ca părinte sufletesc și ca ierarh responsabil cu educația
în țară, el a urmărit ca prin aceasta să se formeze fii ai
Împărăției cerurilor. Având în fața ochilor acest rost,
Sfântul Iacob, împreună cu colaboratorii săi au făcut eforturi
mari, continue, și au înscris câte o pagină importantă în
istoria educației și în istoria culturii românești.
Sfântul
Iacob a dorit să arate poporului modele de desăvârșire –
sfinții. De aceea, a rânduit să fie traduse Viețile sfinților,
adevărate manuale în care orice om, de orice vârstă, fire și
statut, își poate afla un model de viață. La îndemnul lui, s‑au
tradus, deși fără a fi reușit să le publice, 6 dintre cele 12
volume ale Vieților sfinților, pe lunile septembrie, octombrie,
noiembrie, martie, aprilie și mai. Nu doar acestea, ci, din păcate,
și alte cărți, pe care el a rânduit să fie traduse, au rămas în
manuscris, în urma retragerii sale din scaunul de mitropolit.
Părinte
al tuturor
Contemporanii
au simțit că asupra Sfântului Iacob este harul lui Dumnezeu, este
lucrarea Sa. De aceea l‑au ascultat și l‑au urmat în
inițiativele sale. Dar mai ales dragostea sa i‑a făcut să îi
fie alături.
Împărtășindu‑se
de dragostea lui Dumnezeu pentru om, Sfântul Iacob a avut multă
dragoste față de semeni. Prin aceasta, a încălzit inimile lor
spre facerea de bine și spre viața în Hristos.
Nu
numai oamenii simpli au fost cuceriți de dragostea și de lucrarea
lui pentru ei. Sfântul Iacob a izbândit și acolo unde mulți
dintre cei care doresc binele nu izbândesc: a reușit să miște
inimile oamenilor bogați și puternici spre a face bine poporului.
Cuvântul său cu putere multă, dat de Dumnezeu, le‑a arătat
acestora cum să folosească poziția socială și bogățiile pe
care le‑au primit de la Dumnezeu, spre folosul aproapelui. Așa
s‑au dat legi mai bune, s‑au ctitorit locașuri sfinte și
s‑au creat instituții folositoare oamenilor.
Autoritatea
pe care Sfântul Iacob o avea în fața demnitarilor și a oamenilor
a făcut ca el să aducă pacea în momente foarte dificile, salvând
vieți de oameni și salvând suflete de la păcate grele.
În
anul 1758, turcii au numit domn pe Ioan Teodor Callimachi.
Principalul demnitar al acestui domn, Iordache Stavarache, a
determinat, prin comportamentul său, o răscoală a locuitorilor din
Iași împotriva lui, a Curții și a domnului. În fața răscoalei
poporului, soldații care păzeau curtea domnească au ucis câteva
persoane și erau gata să ucidă pe cei care ar fi încercat să
intre cu forța.
Datorită
încrederii în el, Sfântul Iacob a fost rugat de răsculați să
mijlocească înțelegerea cu domnul țării: „au mers la
Mitropolie de au luat pe Mitropolitul, zicând să meargă la Domn
din partea țării, să‑i spună că cer pe Stavarache să li‑l
dea”. Tot datorită conștiinței că mitropolitul este un om al
lui Dumnezeu, și Ioan Teodor Callimachi l‑a rugat pe
mitropolit să‑i fie „chezaș” față de revolta oamenilor.
Luminat
de Dumnezeu, Sfântul Iacob a reușit să reprezinte dorințele și
durerile poporului și a obținut de la domn și boieri ceea ce a
putut împlini nevoile oamenilor, dar fără vărsare de sânge.
Domnul a promis că va aduce înapoi pe boierii exilați pentru că
se împotriviseră fiscalității lui Stavarache: „au căzut Domnul
la Mitropolit cu rugămintea ca să intre chezaș că‑i va
aduce într‑atâtea zile; și așa Mitropolitul au început a
intra chezaș că până în atâtea zile îi va aduce pe boieri; și
așa s‑au potolit”. Astfel, el a evitat o mare vărsare de
sânge creștinesc.
Istorisind
această grea cumpănă, care nu s‑a sfârșit într‑o
mare tragedie datorită curajului și a dragostei de pace ale
Sfântului Iacob, Nicolae Iorga îl numește „păstorul celor
săraci și umili […] ce dusese o viață de sfânt”.
Un
alt moment în care Sfântul Iacob a ferit poporul de o mare
primejdie a fost în septembrie – octombrie 1758. Atunci, tătarii
din Bugeac și Nogai au jefuit cumplit Moldova, din cauză că Vidali
și Rizu, caimacamii lui Ioan Teodor Callimachi, nu le dăduseră
darurile obișnuite. Sudul și centrul Moldovei au suferit cea mai
cumplită invazie a tătarilor din secolul al XVIII-lea. Orașele
Bârlad și Focșani precum și satele dintre Prut și Siret au fost
pustiite și arse în întregime. Mii de oameni au fost luați în
robie. Mitropolitul, împreună cu episcopii, câțiva egumeni și
boieri care se aflau în Iași, a trimis o plângere la hanii tătari
din Buceag și Nogai. În scrisoare a prezentat situația în care se
afla țara, cu satele arse și locuitorii robiți, obligația de a
apăra pe locuitori și a nu‑i ataca și a cerut să înceteze
distrugerea țării și uciderea populației.
„Vedem
că toți săracii din raiaua Moldovei se pradă de tot, se jăcuiesc,
să omoară și se robesc, și se ard cu foc fânațele și ariile cu
pâine, și casele pe la târguri și pe la sate de către tătari
Nohai și Bugegi, și toată raiaua s-au risipit și s-au bejenit
prin păduri și aiurea, unde nici acolo nu pot să se mistuiască.
Și nu numai că-i pradă de bucate și de altele ce au pe afară, ci
necontenit și acolo, prin pădure, năvălind tătarii cu armele
lor, mulțime de oameni din săraca raia au omorât, și pe câți
prind vii îi robesc și fac batjocoră de femeile și fetele
oamenilor. Și alte multe nevoi și supărări ce se fac întru
această una dată nu s-au făcut în săracele raiale de când sunt
și până acum, că mai la toate ținuturile n-au rămas nici un fel
de dobitoc neluat, pâinile cele strânse pe la arii le ard, cele ce
au rămas nesecerate se prăpădesc pe pământ, și mulți din
locuitorii ținuturilor de sus, de spaimă și groaza aceasta, s-au
dus printr-alte țări, lăsându-și toate ale lor la pieire numai
să scape cu sufletele de urgia aceasta pentru care și noi cu toții
ne aflăm la mare întristăciune. Pentru aceasta, cu plecăciune
până la pământ și cu fierbinți lacrimi, ne rugăm Măriilor
Voastre să socotiți dreptatea lui Dumnezeu că nu suntem cu nimic
vinovați, nici suntem haini împărăției sau Măriilor voastre. Și
să fie mila Măriilor Voastre, să porunciți să se oprească
prada, să se ridice tătarul deasupra săracilor raialei, că n-are
margini răutatea aceasta ce sau făcut în ticăloasa țară ... ”.
Sfântul
Iacob a intervenit într‑o problemă importantă pentru
sufletele oamenilor, care ține de domeniul dreptului juridic. Modul
în care se încheiau tranzacțiile și se judecau conflictele ducea
uneori la jurăminte, la căderea sub blesteme. Sfântul Iacob a
prezentat domnitorului Matei Ghica problema și i‑a propus
soluția ca orice act de tranzacție să se facă cu consemnarea în
scris și în fața a trei martori, pentru a nu mai fi nevoie de
jurăminte și cărți de blestem. În actul din 1 august 1755, prin
care această soluție devenea lege, domnul arată că a luat această
hotărâre la propunerea Sfântului Iacob, „al nostru prea cinstit
părinte duhovnicesc”.
În
25 septembrie 1755, domnul Matei Ghica, la îndemnul Sfântului
Iacob, a întărit regulamentul de funcționare al breslei groparilor
din Botoșani, prin care li se impunea acestora să îi înmormânteze
și pe străini. Până atunci, străinii morți rămâneau și
câteva săptămâni neînmormântați, lucru necreștinesc, dar și
periculos pentru sănătatea publică. Având în vedere aceeași
problemă, domnul Constantin Racoviță, în 1757, a dat un document
în care îl arată pe Sfântul Iacob ca inițiatorul reînființării
breslei groparilor în Suceava.
O
mare binefacere a Sfântului Iacob este ctitorirea Spitalului Sfântul
Spiridon, în Iași. În trecut, când un om cu stare era bolnav,
doctorul venea la el acasă. Dar la cei fără bani, nu veneau
doctorii, căci nu erau plătiți. Din milă față de oamenii
bolnavi care nu aveau bani, Sfântul Iacob l‑a determinat pe
domnul Constantin Racoviță să facă un spital public, la biserica
Sfântul Spiridon din Iași, în 1757. Aici erau doctori și puteau
să vină oamenii săraci să se trateze. Pentru a întreține
spitalul, Sfântul Iacob a transformat biserica Sfântul Spiridon în
mănăstire și a îndatorat‑o să se îngrijească de spital.
În 1758, când lucrările au fost terminate, Sfântul Iacob a
sfințit mănăstirea.
L‑a
avut ca pildă în această întreprindere pe Episcopul Ioanichie de
la Roman, care ctitorise un spital public la Mănăstirea Precista
Mare, în Roman, și unul la Mănăstirea Sfântul Proroc Samuil, în
Focșani. De altfel, Sfântul Iacob a avut grijă nu numai de
spitalul ridicat de el, ci și de aceste așezăminte. Astfel, în
1756, prin mijlocirea sa, Constantin Racoviță a dat 12 hrisoave
Mănăstirii Precista Mare și metocului ei, Prorocul Samuil,
acordându‑le însemnate privilegii, venituri, scutiri și
întinse moșii, pentru a asigura funcționarea spitalului.
Sfântul
Iacob a vegheat și la soarta românilor din Transilvania. Ca și
ceilalți ierarhi din Moldova, Sfântul Iacob a dăruit antimise
mănăstirilor și bisericilor ortodoxe din Transilvania. Se
păstrează, de când era episcop la Rădăuți, un antimis dăruit
bisericii din Cuhea Maramureșului și mai multe antimise dăruite,
de când era mitropolit, bisericilor din zona Clujului. El s‑a
ocupat și de legătura cu Mănăstirea Moisei din Maramureș,
atestată ca schit al Putnei în 1759.
În
general, cărțile tipărite de Sfântul Iacob au fost folosite în
bisericile și mănăstirile din toate zonele locuite de români și
au fost de mult ajutor în apărarea credinței ortodoxe a românilor
din Transilvania.
Pentru
că era un izvor de lumină și de har, oamenii au venit alături de
Sfântul Iacob și i‑au devenit colaboratori. Astfel, la
fiecare dintre ctitoriile sale, a știut să aducă lângă el pe
unii dintre boierii vremii, care s‑au învrednicit, astfel, să
devină împreună ctitori cu el și sunt pomeniți mereu în
bisericile și mănăstirile ctitorite. Prima asupra căreia și‑a
îndreptat mâna spre a o reface a fost biserica Mitropoliei din
Iași. Sfântul Iacob, în timpul păstoririi sale, a înfrumusețat
Mitropolia și s‑a îngrijit de plata datoriilor pe care le
acumulase.
Prin
sprijinul și sfatul pe care le‑a acordat negustorilor români
din Suceava, a ajutat acest oraș să renască în a doua jumătate a
secolului al XVIII‑lea. Sfântul Iacob este considerat al
doilea ctitor al bisericii Sfântul Dumitru din Suceava. Tot el a
purtat și grija Catedralei Mitropolitane din Suceava și a vegheat
asupra ctitoririi Schitului Doljești de către un fost boier, intrat
în viața monahală la Putna, Dionisie Hudici.
Al
doilea mare ctitor al Putnei
Dacă
pentru întreaga țară Sfântul Iacob a fost o lumină vreme de
câteva decenii, pentru Mănăstirea Putna el a pus un fundament
pentru următorii mai bine de 100 de ani. După ocuparea nordului
Moldovei de către Austria, Putna a fost una dintre cele trei
mănăstiri rămase deschise, alături de Dragomirna și Sucevița.
Principalul motiv al acestei alegeri a fost dat de refacerea
materială și de înflorirea duhovnicească de sub conducerea
Sfântului Iacob.
Acesta
a început lucrările de refacere a Putnei în anul 1755, când „din
întâmplările vremilor și a nepăcilor”, „toate câte sunt în
mănăstire erau stricate, încât era un lucru de jale a și vedea
cineva la câtă stare rămăsese această sfântă mănăstire”,
după cum relatează arhimandritul Vartolomei Mazereanu.
Cu
smerenie, Sfântul Iacob nu s‑a folosit atunci de faptul că
era mitropolit, ci a cerut acordul obștii pentru a începe lucrările
ca „al doilea ctitor mare al mănăstirii și înnoitor” al ei,
așa cum este numit în pomelnicul mănăstirii. Alături de el, la
înnoirea mănăstirii au fost monahii putneni, și în mod deosebit,
Cuviosul Sila, Cuviosul Natan, arhimandritul Vartolomei Mazereanu,
ieroschimonahul Mihail Mazereanu, egumenul Calistru și câteva
familii domnești și boierești, în primul rând familia Racoviță.
Sfântul
Mitropolit l‑a trimis pe Cuviosul Sila de la Sihăstria Putnei
în Țara Muntenească, unde, în jumătate de an, a adunat 1000 de
lei. Cu acești bani și cu alții, Sfântul Iacob a început
înnoirea mănăstirii.
Prin
mâna plină de har a arginatarului mănăstirii, monahul Rafail,
primul pas a fost ferecarea în argint a icoanei făcătoare de
minuni a Maicii Domnului, la 15 august 1755. „Și, mai întâi de
toate, au scos sfânta și făcătoarea de minuni icoană a
Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu din Sfântul Altar și au
ferecat‑o peste tot cu argint. Și, făcându‑i scaun
frumos, o au așezat în mijlocul Sfintei biserici și i‑au
făcut candele frumoase de argint. La care sfânta icoană îndată
au început a se face minuni și tămăduiri de boli și de duhuri
necurate.” La aceasta, arhimandritul Vartolomei adaugă că strana
pe care s‑a așezat icoana era de lemn lucrat foarte iscusit,
peste tot poleit cu foiță de aur.
În
anul 1757, a fost refăcut zidul din jurul mănăstirii, iar
arhimandritul Vartolomei, ieromonahul Calistru din Putna și
ieromonahul Mihail din Sihăstria Putnei au fost trimiși la Kiev, de
unde au adus „86 icoane a toate praznicele mari și mici de peste
an și 2 steaguri mari bisericești și alte lucruri de trebuința
bisericii, cu care mult s‑au împodobit sfânta biserică”.
În
această perioadă a fost consolidată clopotnița, au fost făcute
trapezele, pivnițele, bucătăria, brutăria, paraclisul Sfinții
Apostoli Petru și Pavel, chiliile și un cerdac pentru procesiuni.
Au fost refăcute acoperișul bisericii mari și turla bisericii,
căreia i s‑au adăugat cele opt colonete ornamentale. Tot acum
este fortificat, cu cinci contraforți, și zidul de nord al
bisericii, afectat de cutremurul din anul 1739, iar Turnul tezaur
capătă, și el, un acoperiș.
Când
s‑a retras din scaunul mitropolitan, în 1760, Sfântul Iacob a
ales ca loc de retragere Putna. Ioan Teodor Callimachi i‑a
confirmat, la plecarea de la Iași, dreptul de a veghea asupra vieții
de la mănăstire, dat și de calitatea de ctitor. Acest statut a
fost reînnoit de către domnul Grigore Callimachi în 1768: „De
vreme ce Sfinția Sa va să petreacă rămășița vieții sale întru
sfântă mănăstirea Putna, la care nu numai că și de metania este
de acolo, ci încă și cu oarecare ctitorie este împărtășit […],
hotărâm domnia mea ca oricând ar fi trebuința ca să se scoată
sau să se pună egumen acestei sfinte mănăstiri, pe care va arăta
sfinția sa că este vrednic, acela să se facă egumen”.
După
revenirea în obștea mănăstirii, Sfântul Iacob „nu s‑a
dat spre odihnă, ci iarăși s‑a apucat de înnoirile Sfintei
mănăstiri, care încă nu se isprăviseră”: în 1761 a făcut
fântâna din incinta mănăstirii și în anul următor a pavat
biserica cu lespezi de piatră.
Urmând
obiceiul ctitorilor din vechime, Sfântul Iacob nu s‑a mulțumit
doar cu înnoirea și ridicarea de clădiri, ci s‑a străduit,
pe cât i‑a stat în putere, să înzestreze mănăstirea cu
toate cele de trebuință. Clopotul Buga, de la Sfântul Ștefan, a
fost turnat din nou cu purtarea de grijă a Sfântului Iacob, în
anul 1761, cântărind aproape dublu. De refacerea clopotului a
răspuns un meșter adus de la Liov special cu acest scop.
Alte
danii sunt consemnate de arhimandritul Vartolomei Mazereanu: „făcut‑a
Sfinția Sa, dintru a Sfinției Sale argint, o candelă mare de
argint și au pus‑o în biserica cea mare, înainte sfintei,
făcătoarei de minuni icoane”, „un felon de material roșu, cu
flori de fir de aur”. La 1 ianuarie 1765, Sfântul Iacob a dăruit
un policandru „de alamă galbenă cu 35 ramuri”, care se află
până azi în naosul mănăstirii.
În
anul 1773, a făcut o catapeteasmă nouă în biserică, poleită cu
aur. A luat alături de sine pentru a fi ctitori la această
catapeteasmă pe Episcopii Antonie de Roman și Dositei de Rădăuți,
ieromonahii Clement, Gheorghe, Varlaam și Gheorghe.
Arătând
multele înnoiri pe care Sfântul Iacob le‑a adus mănăstirii,
arhimandritul Vartolomei încheie astfel: „au mai făcut și alte
multe lucruri bune, cât dinlăuntru, așa și din afară, la această
sfântă mănăstire, pe care, pentru scurtare, nu le‑am mai
scris”. Toate acestea și purtarea de grijă pentru bunăstarea
duhovnicească au făcut din el al doilea ctitor al mănăstirii,
chemat de Maica Domnului și de Sfântul Voievod Ștefan cel Mare să
pregătească mănăstirea pentru perioada foarte grea ce va urma, a
stăpânirii austriece.
Astfel,
mișcat de dragostea sa pentru maica duhovnicească și de râvna
pentru Hristos, Sfântul Iacob s‑a ostenit și a devenit
„fericit și mare ctitor și înnoitor acestei sfinte mânăstiri”.
Părintele
familiei duhovnicești a monahilor putneni
Documentele
din veacul al XVIII‑lea îl arată pe Sfântul Iacob conlucrând
foarte mult cu monahii de la Putna în activitățile sale ca
mitropolit. Ele reflectă o realitate a vremii, și anume că Sfântul
Iacob a fost părintele obștii putnene pentru câteva decenii și că
el a lucrat și în afara mănăstirii cu monahii din obște.
În
secolul al XVIII‑lea, viețuirea la Putna s‑a extins și
în așezămintele Sihăstria Putnei, Sihăstria Ursoaia, Mănăstirea
veche, aflate foarte aproape de vatra mănăstirii. În această
perioadă, viețuitorii au alcătuit o familie duhovnicească unică,
descrisă de expresia Sfântului Iacob: „o casă sunt”. În
această familie, fiecare viețuitor avea rostul lui, ca și fiecare
loc de nevoință.
Rostul
și slujirea mănăstirii în ansamblul viețuirii de la Putna sunt
exprimate cel mai bine în cuvintele Sfântului Iacob: mănăstirea
este „maica și clironomia mea”, după cum scrie în testamentul
său, în 1761–1762. Mănăstirea este maica duhovnicească în
care s‑a format și căreia îi datorează sporirea
duhovnicească. „Clironomie” înseamnă că mănăstirea îi este
moștenitoare, adică toate ostenelile sale duhovnicești și
materiale se adaugă la zestrea mănăstirii, care mereu se
îmbogățește prin fiii ei.
Cele
două sihăstrii sunt locuri ale nevoinței duhovnicești mai înalte,
în care se retrag, cu binecuvântare, părinții mănăstirii
doritori de liniștea isihiei și care sunt capabili să poarte
nevoința pustnicească. La sihăstrie pot veni și viețuitori din
alte locașuri monahale, dornici să viețuiască aici. Din evlavia
pentru piscul vieții monahale, care este schima mare, pustnicia,
unii dintre părinții mănăstirii vin la Sihăstria Putnei pentru a
primi chiar și schima mică, precum Sfântul Iacob și Episcopul
Dositei Herescu. Ei vor să își închine viața lui Hristos în
acest loc retras, în care rugăciunea cea neîncetată este în
inimile nevoitorilor de aici, care sunt dezlipiți de datoriile față
de societate ale viețuitorilor de la vatra mănăstirii.
„Mănăstirea
veche” era așezământul din jurul bisericii de lemn, construită
de Dragoș vodă, la Volovăț, și adusă aici de Sfântul Voievod
Ștefan. În a doua parte a secolului al XVIII‑lea, aici a fost
înființată școala pentru copiii din sat și așezământul a fost
orientat spre activități cărturărești.
De
la sfârșitul secolului al XVII‑lea și până la sfârșitul
secolului al XVIII‑lea, această familie a viețuitorilor de la
Putna i‑a avut ca părinți duhovnicești pe Mitropolitul Sava,
Episcopul Calistru, Mitropolitul Iacob, Episcopul Dositei Herescu.
După
plecarea Mitropolitului Antonie în Rusia, în urma războiului
ruso‑turc din 1735–1739, cel care a vegheat asupra familiei
monahale de la Putna, până la trecerea sa la cele veșnice, a fost
Sfântul Iacob. Ca egumen al mănăstirii, Episcop la Rădăuți,
Mitropolit la Iași și apoi în perioada de retragere la Putna, el a
fost cel care a sfătuit și a dat binecuvântare pentru buna
rânduială a vieții monahilor din această familie.
Astfel,
Sfântul Iacob a rânduit, în 1753, pe Cuviosul Sila ca stareț la
Sihăstria Putnei. În 1754, Sfântul Iacob l‑a chemat la Iași,
la Mitropolie, pe Cuviosul Natan, care era eclesiarh la Putna, pentru
a întocmi împreună pomelnicul Mitropoliei Moldovei. Aici, Sfântul
Iacob l‑a hirotonit ieromonah, iar în anul următor, 1755, îi
dă și ascultarea de duhovnic, pe care o va împlini toată viața.
Tot
Sfântul Iacob l‑a chemat înapoi în țară, la 1754, pe
Vartolomei Mazereanu, ieromonahul putnean plecat la Mitropolitul
Antonie, în spațiul rusesc, pentru „treaba tălmăcirii cărților
de pe limba slovenească pe limba moldovenească”. În 15 august
1755, Sfântul Iacob l‑a hirotesit arhimandrit și l‑a
numit egumen la Mănăstirea Putna. Apoi, în 1755, Sfântul
Mitropolit l‑a trimis pe Cuviosul Sila, viețuitor la Sihăstria
Putnei, în Țara Românească, la domnitorul și boierii de acolo,
pentru a strânge fonduri în vederea înnoirii mănăstirii.
Din
inițiativa Sfântului Iacob, starețul Mihail Mazereanu de la
Sihăstria Ursoaia termina de tradus din slavonă, în 6 ianuarie
1756, lucrarea Piatra smintirii. În noiembrie 1756, cu purtarea de
grijă a Sfântului Iacob, Cuviosul Natan realizează Pomelnicul
Mănăstirii Putna, al doilea pomelnic al său. Iar în 1757, Sfântul
Iacob a trimis pe arhimandritul Vartolomei Mazereanu, pe ieromonahul
Calistru de la mănăstire și pe starețul Mihail Mazereanu la Kiev,
de unde au adus 86 de icoane și alte obiecte necesare bisericii.
Unitatea
viețuitorilor și chivernisirea lor de către marele mitropolit este
frumos exemplificată într‑o scrisoare din 26 decembrie 1757,
în care Sfântul Iacob îi scrie arhimandritului Vartolomei
Mazereanu să îl sprijine pe Cuviosul Sila într‑o problemă
legată de Sihăstria Putnei, „de bună vreme că acea Sihăstrie
este tot o casă cu mănăstirea cea mare”.
Sfântul
Iacob a avut darul de a‑i rândui pe monahii putneni după voia
lui Dumnezeu, dând fiecăruia ascultarea și locul potrivit.
Sprijinindu‑se unul pe altul, în rugăciune și în ascultare,
lucrându‑și fiecare talantul dat de Dumnezeu, au reușit să
scrie o pagină sfântă în istoria zbuciumatului secol al XVIII‑lea
din Moldova.
Sub
ascultarea Sfântului Iacob, colaboratori din toate cinurile
bisericești și straturile sociale au lucrat împreună spre binele
comunității și spre mântuirea lor. Împreună‑lucrarea lor
reprezintă un model de comuniune între ierarh și monahi, între
cler și popor, în ascultare și în dragoste, care a bineplăcut
lui Dumnezeu.
Peste
timp, roadele acestei familii duhovnicești se vor vădi în toată
puterea lor, când Sfântul Iacob și Cuvioșii Sila, Paisie și
Natan, viețuitori la Putna și Sihăstria Putnei, au fost
canonizați. Alături de ei, alți împreună‑nevoitori din
acea vreme se bucură de slava Împărăției cerurilor, dintre care,
după voia lui Dumnezeu, Cuviosul Arsenie ori arhimandritul
Vartolomei Mazereanu, vor fi proslăviți și în Biserica luptătoare
pentru viața lor aleasă și sfântă.
Trecerea
la cele veșnice
Odată
cu retragerea din scaunul mitropolitan, Dumnezeu a lucrat în chip
deosebit prin slujitorul Său credincios. Părintele ceresc l‑a
purtat, peste priceperea omenească, acolo unde El a știut că este
nevoie.
Mai
întâi, Sfântul Iacob, cu smerenie și cu blândețe, fără a se
robi patimii ținerii de minte a răului, a căutat îndreptarea
domnului care îl izgonise, practic, din scaun. A reușit aceasta,
astfel încât și Ioan Teodor Callimachi și, apoi, fiul său,
Grigore Callimachi, devenit domn, îl vor sprijini în chivernisirea
mănăstirii și la înnoirea ei.
Apoi,
la Putna, a dus mai departe activitatea lui cărturărească și
duhovnicească, cu ochii ațintiți asupra lui Iisus Hristos și
având totodată cugetul la viața de dincolo. Cugetarea la moarte și
la vremelnicia lucrurilor i‑au dat o adâncă așezare în
Hristos și o smerită cugetare prin care a urcat din treaptă în
treaptă spre unirea cu Blândul Iisus, Domnul și bucuria
călugărilor.
S‑a
adâncit în rugăciunea curățitoare și luminătoare de suflet. Cu
câțiva ani înainte scrisese: „dumnezeiasca rugăciune, aducând
lumina lui Hristos în sufletul nostru și risipind dintru dânsul
negura ce‑l vatămă pe el, îl face mai apoi cu mult mai
luminat decât soarele, căci aievea știut este că cel ce vorbește
cu Dumnezeu este mai sus de moarte și de stricăciune” (Prefața
la Antologhion).
Sfântul
Iacob a fost acum mai aproape de viața sihăstrească. A iubit de la
început acest fel de viețuire, dar a urmat cu smerenie chemărilor
pe care i le‑a făcut Dumnezeu, de a fi preot, egumen, episcop
și mitropolit. Nici după întoarcerea la Putna nu și‑a
împlinit voia sa de a fi sihastru, căci a trebuit să poarte în
continuare grijă de mănăstire și de credincioșii care alergau la
el pentru sfat și binecuvântare.
Acest
dor adânc al inimii sale l‑a arătat tuturor și l‑a
împlinit cu cinci zile înainte de a trece la cele veșnice. A mers
și a fost tuns în schima mare de către ucenicul și duhovnicul său
de decenii, Cuviosul Natan, în biserica schitului Sihăstria Putnei.
A primit numele de Eftimie, după Sfântul Eftimie cel Mare, marele
îndrumător al călugărilor, pe care l‑a cinstit în mod
deosebit toată viața sa și în a cărui zi de pomenire, 20
ianuarie, se născuse.
Cu
durerea pricinuită de răpirea Bucovinei, dar cu bucuria de a fi
înnoit mănăstirea, în 15 mai 1778, sufletul sfântului păstor
s‑a înălțat la cer, alături de Hristos, Cel pe care L‑a
purtat în inimă întreaga viață, Cel care a fost, în toate,
bucuria lui. S‑a împlinit cu el ceea ce scrisese în cuvântul
înainte la Alfavita sufletească: „Nu te bucura de nimic întru
acest veac al plângerii și trecător, de vreme ce toate sunt întru
dânsul nestătătoare și fățarnice, toate sunt întru dânsul
mincinoase și schimbătoare. Ci, de voiești a te mângâia, numai
întru Domnul te mângâie; de voiești a te bucura, numai întru
Domnul te bucură; că bucuria trupească degrabă piere, iar bucuria
Domnului rămâne în veci.”
Cu
doi ani în urmă, în 1776, scrisese în testamentul său:
„Așijderea și altor frați și creștini tuturor cu lacrimi mă
rog, de toate cele ce voi fi greșit, să mă ierte. Și cu dragoste
pe toți îi chem să mă sărute cu sărutarea cea mai de pe urmă,
cum și eu cu duhul pe toți îi sărut. Și tuturor, pentru toate
las iertăciune și blagoslovenie. Amin.”
Părinții
l‑au înmormântat în pridvorul mănăstirii, ca nou ctitor al
ei, alături de rămășițele pământești ale părinților săi
după trup, călugăriți la bătrânețe. Chipul în care a fost
înmormântat este pecetea modului cum și‑a trăit viața,
lepădând toată slava lumii. Când sfintele sale moaște au fost
găsite, s‑a văzut că fusese pus în mormânt în veșminte
de schimnic, cu o simplă cruce de argint, mică, la piept. Atletul
lui Hristos a părăsit slava lumii și a aflat slava Domnului și
Dumnezeului său.
Cinstirea
Sfântului Iacob
Purtându‑și
cu râvnă și cu demnitate crucea slujirii arhierești și cu
blândețe și cu smerenie crucea de a fi prigonit pentru dreptate,
jertfindu‑se pe sine pentru popor, Sfântul Iacob și‑a
închinat întreaga viață slujirii Bisericii, luminării poporului
prin Sfintele Taine, rugăciune, educație și cateheză, apărării
celor nedreptățiți și promovării culturii și spiritului
românesc. Multa lui osteneală și slujirea jertfelnică de păstor
l‑au adus, cu suflet curat, în brațele lui Hristos. Toată
truda i‑a fost răsplătită, după credința lui: „Mică
este osteneala, dar odihna este nesfârșită. Puțină este truda,
dar câștigul este nenumărat. Puțină este tânguirea pe pământ,
iar veselia nesfârșită” (Cuvânt înainte la Prothesis).
În
vremea sa, Sfântul Iacob Putneanul a făcut pentru eparhiile pe care
le‑a păstorit ceea ce au făcut marii ierarhi ai Bisericii,
precum Sfântul Vasile cel Mare ori Sfântul Nicolae, în vremea lor,
în eparhiile lor: acești păstori cu rugăciunea, cu predica și cu
fapta s‑au făcut toate tuturor, cu timp și fără timp, ca pe
toți să‑i câștige pentru Hristos și pentru Împărăția
cerurilor. Astfel, miluitor al săracilor, dascăl al cărturarilor,
îndreptător al dregătorilor, izvor al rugăciunii, el a devenit
părinte al tuturor.
De
aceea, Sfântul Iacob a fost cinstit în chip deosebit de oameni încă
din timpul vieții. Cu multă smerenie a știut totuși să se lepede
de toată slava lumii și să caute singura slavă nepieritoare, cea
a lui Hristos Domnul. Iar Acesta l‑a încununat cu și mai
multă slavă, în sufletele urmașilor și în Împărăția Sa.
Faptele
sale alese de slujire și jertfă au fost consemnate în scris de
către cronicarii secolului al XVIII‑lea. În conștiința
poporului a rămas drept cel care a izbăvit țara de văcărit. La
Putna, el a fost cinstit ca al doilea mare ctitor al mănăstirii și
ca un mare părinte duhovnicesc al ei.
În
secolul al XX‑lea, asupra chipului său blând și ferm,
jertfitor și rugător s‑a aplecat și Patriarhul Teoctist
Arăpașu. În cartea În slujba Ortodoxiei românești, a
năzuințelor de unitate națională și de afirmare a culturii
române (1978), i‑a întocmit un portret adânc, plin de
evlavie și în care se vede lucrarea lui Dumnezeu prin Sfântul
Iacob:
„Sârguincios
la săvârșirea celor sfinte în Altarul cel dumnezeiesc,
ieromonahul Iacob întru toate s‑a arătat priceput; fie în
gospodărie, fie la promovarea bunului mers al școlii, fie la
îndrumarea fraților și elevilor, fie la propovăduirea Cuvântului
lui Dumnezeu. Râvna sa prisosea ca cel ce însuși s‑a
îndulcit din știința și viața dascălilor de la această
pepinieră, fiind distins între toți prin hărnicie și spor la
învățătură”. Patriarhul Teoctist îl descrie ca „blândul și
vrednicul ierarh, fire contemplativă și din pruncie dornic de viață
călugărească, cu dragoste nemărginită față de chemările
acestui cin și osârdnic făptuitor al binelui de obște”.
Canonizarea
Evlavia
monahilor și credincioșilor mireni a crescut în timp și a dus la
cinstirea Mitropolitului Iacob ca sfânt. Lucrarea lui Dumnezeu este
ușor de văzut în ierarhul dăruit cu toate bunătățile, asemenea
marilor ierarhi ai Bisericii: milostiv, iubitor de săraci, capabil
să mijlocească între popor și conducători, salvator de vieți
omenești, făcător de pace. De aceea, marele istoric Nicolae Iorga
îl numește, fără șovăială, „un om sfânt”.
Luând
aminte la viața pilduitoare a Sfântului Iacob, Sfântul Sinod al
Bisericii Ortodoxe Române a hotărât canonizarea acestuia, în
ședința din 6–7 iunie 2016, împreună cu ucenicii săi, Cuvioșii
Sila, Paisie și Natan. Prăznuirea Sfântului Iacob se face pe 15
mai, când a trecut la cele veșnice, iar cea a Cuvioșilor Sila,
Paisie și Natan este în ziua următoare, 16 mai, pentru a fi
alături de părintele lor.
În
15 iunie 2016, în prezența Înaltpreasfințitului Arhiepiscop
Pimen, părinții mănăstirii au desfăcut cripta din pridvorul
bisericii voievodale în care a fost înmormântat Sfântul Iacob.
Starețul mănăstirii, arhimandritul Melchisedec Velnic, a spus
despre felul cum a fost aflat Sfântul Iacob: „L‑am găsit ca
pe o pâine coaptă și rumenă – culoarea
sfințeniei și a desăvârșirii întru Domnul. L‑am găsit
smerit înveșmântat. Am simțit că atunci când a spus «mă las
și de mitropolie», cu adevărat s‑a și lepădat de toate
cele ale lumii. A fost așezat simplu, în veșmântul monahicesc al
schimei mari, cu o cruce simplă din lemn, îmbrăcată în argint”.
Punerea
în raclă a sfintelor sale moaște a avut loc în 25 septembrie
2016, ca parte a sărbătoririi celor 550 de ani de la punerea
pietrei de temelie a Mănăstirii Putna de către Sfântul Voievod
Ștefan cel Mare. Racla pentru sfintele moaște a fost sfințită de
către Preafericitul Părinte Ioan al X‑lea,
Patriarhul Antiohiei și al Întregului Orient.
Duminică,
14 mai 2017, a avut loc proclamarea solemnă a canonizării celui
între sfinți Părintelui nostru Iacob Putneanul, Mitropolitul
Moldovei, și a ucenicilor săi, Cuvioșii Sila, Paisie și Natan. Au
slujit Sfânta Liturghie și au exprimat public proslăvirea de către
Dumnezeu a acestor sfinți Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul
Bisericii Ortodoxe Române, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, Înaltpreasfințitul Părinte
Pimen, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, împreună cu
ierarhi, clerici și credincioși români și din alte Biserici
Ortodoxe.
Prin
toată osârdia sa și prin darul lui Dumnezeu, Sfântul Iacob se
bucură în cer alături de sfinții ierarhi pe care Dumnezeu i‑a
dăruit poporului român, pentru a‑i purta de grijă în
momente de cumpănă, precum Sfinții Iachint de Vicina, Teoctist I,
Varlaam, Dosoftei, Antim Ivireanul, Grigorie Dascălul, Calinic de la
Cernica sau Andrei Șaguna.
Pentru
noi toți, Sfântul Mitropolit Iacob Putneanul este model de jertfă,
de purtare a crucii și de viață întru slujirea lui Dumnezeu și a
aproapelui, iar în ceruri este mijlocitor blând către Hristos
Domnul.
Fie
ca pacea, bunătatea și blândețea Părintelui nostru Iacob
Putneanul să se reverse în casa fiecărui creștin și să dea
tuturor râvnă fără șovăire pe calea Domnului nostru Iisus
Hristos!
(De
veghe în casa Măriei Sale. File de pateric de la Mănăstirea
Putna, Editura
Mitropolit Iacob Putneanul, Putna, 2017)
Sursa: Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu