Autor: Daniil Filatov |
Din
toate cele spuse până acum se desprind — aţi putut constata
înşivă — câteva norme de conduită a inteligenţei. Aceste
reguli ar defini în măsură apreciabilă, studenţi şi studente,
raportul D-voastre cu ştiinţa pe care, intrând aici, v-aţi
legat s'o serviţi. Exact spus, normele acestea definesc cum ar
trebui să fie acest raport.
Considerând
acum şi cealaltă faţă a desbaterii deschisă azi înaintea
D-voastre, să precizez chiar de la început că severa disciplină
intelectuală pe care v'o cere îndeletnicirea serioasă cu
ştiinţa adevărată nu e energie sufletească cheltuită, ci putere
capitalizată. Capital ce dă însutit înapoi, aducând dobânzi pe
cari nu le mănâncă rugina şi nici furii nu pot să le sape.
Disciplina
intelectuală despre care am vorbit mult, dar nu prea mult, în cele
precedente, are o extraordinară putere de expansiune în împărăţia
sufletului. Ea organizează lăuntric sufletul întreg. Ea produce în
spiritele în cari se sălăşlueşte adânc devenind deprindere,
efecte ce nu sunt de ordin numai intelectual, ci şi de natură
afectivă şi morală.
Din cunoaştere care ar putea duce la
barbarie, o barbarie savantă, dar barbarie, ştiinţa devine
creatoare de cultură. Ştiinţa devine conştiinţă determinantă a
întregului fel de a fi al omului. îndeletnicire care tindea să fie
numai a inteligenţii, ştiinţa, făcută în modul descris mai sus,
crează atitudine etică faţă de vieaţă şi faţă de problemele
practice puse de aceasta.
Cu
alte cuvinte, ştiinţa cultivată în spiritul definit adineaori şi
împinsă până la un anumit grad de adâncime, câştigă o
extraordinară putere formativă.
Iată
de ce, studenţi şi studente, într'o Universitate în care se face
ştiinţă adevărată nu mai e nevoie să se facă şi lecţii de
„exhortaţie" directă la virtute. Nu cred, în ce mă
priveşte, în eficacitatea reală a unor astfel de lecţii
moralizatoare. Cred însă neclintit în înalta valoare educativă a
muncii ştiinţifice veritabile. Dar când am zis „valoare
educativă a ştiinţei", am zis în acelaşi timp şi „ştiinţă
putere creatoare de cultură".
Căci,
din punctul de vedere care ne interesează aici, punct de vedere
subiectiv ziceam la începutul acestui „Cuvânt", ce e
cultura?" Ea nu poate fi definită, în această perspectivă,
decât ca un mănunchiu de dispoziţii sufleteşti concretizate în
anumite convingeri şi deprinderi intelectuale şi morale. Ea poate
crea, şi de obicei crează un anumit stil de vieaţă. Aceste
deprinderi dau naştere la rândul lor la civilizaţii cu instituţii
sociale şi politice corespunzătoare.
După
părerea celui ce vă vorbeşte acum, toate aceste dispoziţii şi
convingeri se sprijinesc, în ultimă analiză — nu e locul să
arăt aici de ce şi cum — pe credinţa tare, formulată sau nu
explicit, că vieaţa spirituală e valoare supremă în lume.
*
*
*
Cari
sunt, văzute mai de aproape, repercusiunile de ordin neintelectual (după cele spuse se înţelege că „ne" acesta nu
e privativ) pe care le poate avea ştiinţa asupra vieţii interioare
şi exterioare a celui ce-o practică în felul şi în condiţiile
arătate adineaori? Cari sunt, cu alte cuvinte, notele esenţiale ce
definesc stilul de vieaţă al unui adevărat om de ştiinţă?
Trebue
amintit aici, înainte de toate, sentimentul de demnitate omenească
pe care-l poate trezi, alimenta şi întări investigaţia
ştiinţifică, şi 'n general căutarea adevărului, în sufletul
celui ce-o practică aşa cum am spus. Curajul intelectual devine
curaj de vieaţă, sentiment de neatârnare ce-ţi umple sufletul de
mulţumire cu adevărat omenească. Acest sentiment de demnitate şi
putere — care nu exclude de altfel deloc sentimentul de proporţie
şi modestie — l-a făcut probabil pe Montaigne să exclame: „Cest
aux serfs de mentir et aux libres de dire la verite". Din acest
sentiment s'au desprins şi impresionantele rânduri ale lui H.
Poincare: „Căutarea adevărului trebue să fie ţinta activităţii
noastre, e singurul scop demn de ea. Fără îndoială, trebue mai
întâi să căutăm a alina suferinţele omeneşti, dar pentru ce ?
A nu suferi e ideal negativ, şi care ar fi realizat mai sigur prin
pieirea lumii. Dacă vrem să eliberăm tot mai mult pe om de grijile
materiale, aceasta o dorim pentru ca el să-şi poată întrebuinţa
libertatea recâştigată studiind şi contemplând adevărul”.
Tot
această experienţă de ordin intern şi-a găsit expresie în ideea
lui Renan, după care societatea omenească ar fi produsul direct ai
voinţii divine „care vrea ca binele, frumosul şi adevărul să-şi
găsească contemplatori în univers...”
Se
ştie însă că sentimentul şi conştiinţa demnităţii îţi dau,
când le ai adânci, unitate de atitudine, o linie de conduită în
vieaţă. Ele sunt acelea cari au contribuit în măsură mare la
crearea spiritului specific ce caracterizează marile civilizaţii
ale Occidentului european. Dacă atmosfera spirituală în care se
naşte şi trăieşte omul Apusului s'a arătat atât de prielnică
eclosiunii marilor creaţii de cultură, aceasta se datoreşte în
bună parte ideii de demnitate omenească, bun câştigat şi bun
inalienabil al conştiinţii popoarelor occidentale.
Este
neîndoelnic că puterea de rezistenţă a unei naţiuni în faţa
adversităţilor de tot felul creşte în proporţie directă cu
adâncimea pe care a atins-o sentimentul de demnitate în conştiinţa
membrilor ei. Opinia publică a unui neam cu puternică conştiinţă
a demnităţii sale nu acceptă în nicio împrejurare ca laşitatea
să fie botezată... prudenţă.
*
*
*
Sentimentul
de demnitate omenească şi conştiinţa puterii interioare sunt
însoţite de ideea valorii unice a insului uman, a persoanei creatoare şi purtătoare de valori de cultură.
Cel
ce vă adresează acest „Cuvânt de chemare" nu ignorează
deloc teoriile sociologice cari consideră colectivitatea drept
creatoare şi purtătoare a acestor valori. Departe de mine gândul
de a afirma că marile obştii omeneşti nu crează şi ele anumite
valori de ordin oarecum material (material în sensul cel mai larg al
cuvântului). Când e vorba însă de valorile supreme ale religiei,
artei, filosofiei şi ştiinţei, niciunul dintre autorii acestor
teorii n'au reuşit până azi să demonstreze cu fapte pozitive şi
'n chip indiscutabil că insul uman creator de cultură ar fi
într'adevăr produsul mediului în care el a apărut.
Să
nu ne lăsăm deci ademeniţi de anumite mituri la modă, ci,
rămânând pe terenul riguros definit al experienţii controlabile,
să recunoaştem că nu obştiile, ci talentul individual şi
geniul sunt iniţiatorii adevăraţi ai procesului de creaţie a
valorilor de cultură supremă, valori pe cari, într'un eseu
publicat acum un an în Luceafărul, mi-am permis să le numesc
veşnice. Aici obştia joacă numai rol de „mediu" purtător,
mai mult sau mai puţin prielnic.
Spiritul
general al unei colectivităţi poate încuraja sau înăbuşi
creaţia valorilor veşnice, dar, ca atare, acest spirit nu le
crează. În acest domeniu, comoară ascunsă adânc şi gelos păzită
a conştiinţii individuale, colectivitatea e numai „condiţie"
în care „cauza eficientă" (persoana umană) îşi produce
efectul.
Iată
de ce nu e întâmplare oarbă şi nici nu se datoreşte legendei faptul că religiile superioare, marile creaţii de artă, marile
idei filosofice şi ştiinţifice au intrat în istorie ca opere ale
unor autori individuali. Izvorul acestora trebue căutat în
străfundurile conştiinţii insului. Toate aceste valori sunt
creaţii ale câtorva, creaţii de care beneficiază apoi mulţimile.
E
poate bine să amintesc că Evanghelia lui Christos a contribuit în
măsură mare ca gândirea occidentală să descopere valoarea unică
a insului omenesc. Idee plină de consecinţe, ea a jucat rol fecund
de resort propulsor în evoluţia civilizaţiei europene.
*
*
*
Severa
disciplină intelectuală descrisă în partea întâia a acestui
„Cuvânt” tinde, spuneam, să asigure inteligenţei o
funcţionare cât mai liberă. Înlăturând motivele de natură
materială şi afectivă cari înăbuşesc libertatea inteligenţii,
disciplina aceasta face posibilă imparţialitatea, judecata
obiectivă. Şi, dacă, în bună analiză, a judeca înseamnă a
cântări, a judeca bine e identic cu a cântări drept.
Dar,
vieaţa sufletului nefiind formată din compartimente fără comunicaţie între ele, disciplina intelectuală acum amintită poate,
odată devenită deprindere, să producă efecte şi 'n manifestările
voinţii. Adică în vieaţa noastră practică. Căci pare plauzibil
ca o inteligenţă obişnuită să judece imparţial (obiectiv)
pe plan teoretic, să plămădească suflet capabil de a judeca
nepărtinitor şi 'n raporturile sale cu alte suflete. Această
înclinare a spiritului poate deveni nevoie imperioasă a lui şi se
chiamă simţ sau conştiinţă de dreptate.
Simţul
de dreptate este întărit şi de marea idee despre care a fost vorba
adineaori, de ideea valorii unice a persoanei umane.
Dacă
analiza mea e justă, vom înţelege fără să insist prea mult,
studenţi şi studente, de ce ideea de dreptate politică şi socială
— idee apuseană prin excelenţă, dar pe care o vrem general
europeană, — idee creatoare de glorioasă istorie, s'a născut
tocmai în Occident şi nu aiurea. Adică în atmosfera spirituală a
unei civilizaţii care s'a dovedit şi creatoare de gândire
desinteresată a adevărului.
Dar
ideea de justiţie nu reglementează numai raporturile de la persoană
la persoană. Mintea în care ea s'a sălăşluit adânc se vede
împinsă cu necesitate logică s'o aplice şi când e vorba de
raporturile dintre popoare. Aceste raporturi trebue să fie
reglementate conform prescripţiunilor ideii de justiţie pentru ca
să devie relaţii omeneşti în sensul adevărat al cuvântului.
Altfel, ele nu sunt decât raporturi de forţă oarbă între speţe
zoologice. Înainte de a trece mai departe, observ că, în opoziţie
cu „mila”, proverbiala milă a Orientalilor, sentiment
capricios şi intermitent, ideea de justiţie a Occidentalilor se
manifestă, cu spirit de continuitate, ca ceva pe ce te poţi
sprijini cu mai multă certitudine. Această idee s'a şi întrupat
de altfel într'un ansamblu de instituţii cari garantează în
Occident, în măsura posibilului, trecerea ei din împărăţia
ideală a spiritului în lumea concretă a faptelor.
*
*
*
Dar,
efortul îndelungat ce veţi face, străduindu-vă să lărgiţi şi
să adânciţi ogorul roditor al cunoaşterii, poate deveni şi izvor
de mare şi nealterată mulţumire sufletească. Dedicându-vă fără
rezervă cercetării ştiinţifice, veţi afla din experienţă
personală că, pentru a fi mulţumit de vieaţă, nu e
înţelept să-ţi fixezi cu obstinaţie privirea asupra fericirii
proprii, considerată ca scop ultim al activităţii tale. Ci, pentru
a fi fericit, e nevoie să-ţi fixezi o ţintă de ordin mai înalt,
să urmăreşti realizarea unui ideal care te depăşeşte.
Astfel, munca şi creaţia ştiinţifică pot fi, pentru cei ce se
dăruesc cu totul lor, izvoare de fericire, întocmai cum
creatoare de fericiri sunt pentru alţii meditaţia şi sentimentul
religios, creaţia artistică, speculaţia filosofică, sau fapta
mare. Nu ştiu dacă cuvântul „fericire" poate fi folosit
undeva mai potrivit decât atunci când e vorba să numeşti
just sentimentul de mulţumire adâncă şi netulburată
amintit acum. Căci, cei cu experienţă mai bogată ne dăm bine
seama că prearăspândita opinie după care fericirea de plină
ar fi rodul împlinirii tuturor dorinţelor noastre, e, în fond, o
mare amăgire. Fericiţi cu adevărat par a fi fost şi a fi numai
sfinţii şi eroii. Am impresia că sentimentul de mulţumire intimă
şi inalienabilă, pe care-l au des cei ce crează în artă, în
filosofie şi 'n ştiinţă, se apropie mult de cel pe care-l
încearcă, desigur cu mai mare plenitudine, sfinţii şi
eroii. Dar, cu greu s'ar putea spune despre toţi aceştia că au
căutat fericirea în satisfacerea tuturor dorinţelor de ordin pur
personal. Dimpotrivă.
Cred
că starea sufletească despre care vorbesc e cauzată la aceşti
oameni în bună măsură de sentimentul puternic al unei supreme
victorii: Toţi aceştia au învins şi înving adesea, cu puterea
sufletului lor, împrejurările exterioare ale existenţei,
împrejurări de multe ori duşmane. Toţi reuşesc, în momente de
cumpănă ale vieţii lor, să fie stăpâni „din interior"
peste vieaţă, să fie oarecum deasupra împrejurărilor.
Spunându-vă
acestea, îmi vin în minte cuvintele înţelepte pe cari mi le
adresa acum doi ani, de pe patul său de moarte, un bărbat mie
foarte apropiat, om fără prea multă învăţătură de carte, dar
cu lumină mare din naştere. În momentul în care ştia că ne
despărţim pentru totdeauna, mă încuraja, pentru zilele
grele ce puteau să mai vie, cu revelatoarea constatare: „Am trăit
80 de ani, îmi spuse, şi, una cu alta, nu mă pot plânge de
vieaţă. Cu adevărat om însă m'am simţit numai în clipele în
cari gândul mi-a fost mai tare decât vieaţa. Numai atunci am
trăit, dragul meu, ceasuri de mulţumire fără lipsuri.”
Experienţa
personală ce-o veţi face dăruindu-vă cu tot sufletul cercetării
adevărului, adecă experienţa intimă pe care veţi câştiga-o
făcând să participe la efortul D-voastre, pe lângă intelect, şi
puterile afective ale sufletului, vă v-a aduce cu siguranţă astfel
de „ceasuri de mulţumire fără lipsuri". Iar trăind astfel
de clipe, veţi descoperi termenul de comparaţie care să vă
arate, fără posibilitate de ezitare, că satisfacţiile spirituale
dau sufletului sentimentul de plenitudine pe care niciodată nu li-l
pot da mulţumirile de ordin material.
Se
înţelege uşor că cine n'a avut astfel de clipe, nu va putea
pricepe că ele pot să existe. Şi iarăşi se înţelege că, dacă
nota esenţială care defineşte pe om n'ar fi spiritualitatea
lui, fericirea oamenilor ar creşte direct proporţional cu progresul
material şi tehnic. Experienţa însă ne arată că lucrurile nu se
petrec cu necesitate aşa.
*
*
*
Dar,
studenţi şi studente, „gând mai tare decât vieaţa” nu
exprimă oare, cu maximă economie de cuvinte, una din notele
definitorii ale ideii de libertate? Căci a fi liber cu adevărat, nu
înseamnă tocmai a fi stăpân pe tine şi pe împrejurări?
Libertatea
astfel concepută e, cred, cea mai mare dintre puterile pe cari le
poate cuceri omul. Zic: „putere ce trebue cucerită", căci,
ca fiinţe ale naturii, nimenea dintre noi nu se naşte liber.
Sunt
liber în străfundurile sufletului meu, nu pentru că m'am născut
liber, ci pentru că vreau să fiu liber. Libertatea nu e fapt dat, e
datorie. Ea defineşte însăşi omenia noastră. Văd bucuros în
experienţa concretă a libertăţii interioare dovada sigură
că ceea ce defineşte pe om, nu este ceea ce e „biologic"
în el, ci ceea ce e spirit în fiinţa lui! De aici îi vin omului
„gânduri mai tari decât vieaţa..."
Vechile
catehisme vorbiau despre „păcate strigătoare la cer,,. Păstrând
această sugestivă numire, afirm că cel dintâi păcat strigător
la cer e să te accepţi, ca ins şi naţiune, aşa cum eşti, ca pe
o fatalitate ce nu poate fi schimbată, şi să accepţi
împrejurările aşa cum sunt, ca pe o fatalitate ce nu poate fi
schimbată...
Cum
ştim, conştiinţa libertăţii s'a întrupat la unele popoare în
forme de vieaţă colectivă, creind organizaţii politice şi
sociale corespunzătoare. Dar, pentru ca libertatea, experienţă
intimă a conştiinţei insului, să devie bun al colectivităţii, e
nevoie de elite cari să priceapă nu numai teoretic ce e libertatea,
ci s'o trăiască cu tot sufletul ca pe-o experienţă personală.
Calea
despre care v'am vorbit azi e una dintre cele ce vă pot duce la
adâncirea unei atari experienţe. Sunt convins că, fără aceasta,
oricâtă ştiinţă de carte veţi înmagazina, ea va rămâne numai
la periferia sufletului D-voastre. Nu veţi ajunge atunci să
vă pătrundeţi, până în adâncurile mari ale conştiinţei, de
adevărul că îndeletnicirea cu ştiinţa, şi efortul de creaţie
spirituală în sensul larg al cuvântului, sunt în măsură să dea
valoare şi sens vieţii D-voastre personale şi, prin voi,
existenţii Naţiunii întregi.
Dimpotrivă,
îndreptându-vă cu hotărîre paşii pe calea descrisă mai sus,
veţi deveni elite adevărate ale acestui Neam. Adecă nu elite prin
uzurpare, ci elite susţinătoare, creatoare şi apărătoare de
mândră şi trainică civilizaţie românească.
Cuvânt
de iniţiere şi îndemn la studii serioase adresat studenţilor
Universităţii din Cluj, în ziua de 2 Noemvrie 1942.
0 comments:
Trimiteți un comentariu