Evanghelia
Matei
22, 2-14
Împărăția
cerurilor asemănatus-a omului împărat care a făcut nuntă fiului
său. Și a trimis pe slugile sale ca să cheme pe cei poftiți la
nuntă, dar ei n-au voit sa vină. Iarăși a trimis alte slugi,
zicând: Spuneți celor chemați: Iată, am pregătit ospățul meu;
juncii mei și cele îngrășate s-au junghiat și toate sunt gata.
Veniți la nuntă. Dar ei, fără să țină seama, s-au dus: unul la
țarina sa, altul la neguțătoria lui; iar ceilalți, punând mâna
pe slugile lui, le-au batjocorit și le-au ucis. Și auzind împăratul
de acestea, s-a umplut de mânie, și trimițând oștile sale, a
nimicit pe ucigașii aceia și cetății lor i-au dat foc. Apoi a zis
către slugile sale: Nunta este gata, dar cei poftiți n-au fost
vrednici. Mergeți deci la răspântiile drumurilor și pe câți
veți găsi, chemați-i la nuntă. Și ieșind slugile acelea la
drumuri, au adunat pe toți câți i-au găsit, și răi și buni, și
s-a umplut casa nunții cu oaspeți. Iar intrând împăratul ca să
privească pe oaspeți, a văzut acolo un om care nu era îmbrăcat
în haină de nuntă. Și i-a zis: Prietene, cum ai intrat aici fără
haină de nuntă? El însă a tăcut. Atunci împăratul a zis
slugilor: Legați-l de picioare și de mâini și aruncați-l în
întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea și
scrâșnirea dinților. Căci mulți sunt chemați, dar puțini
aleși.
Pr.
Ilie Cleopa - „Despre
haina de nuntă”
Iubiţi
credincioşi,
Pilda
din Sfânta Evanghelie de azi, pe lângă alte învăţături tainice
ce le ascunde în ea, ne aduce aminte şi de haina de nuntă, cu care
ne-am îmbrăcat la sfântul şi dumnezeiescul Botez. De această
haină ni se va cere răspuns în ziua cea mare a judecăţii lui
Dumnezeu de la sfârşitul veacurilor.
Trebuie
să înţelegem că această haină este Însuşi Iisus Hristos,
Domnul şi Mântuitorul nostru, după mărturia marelui Apostol Pavel
care zice: „Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi
îmbrăcat!” (Galateni 3, 27). Ne punem întrebarea: ce datorie
avem noi, cei care ne-am îmbrăcat în Sfântul Botez cu Hristos? Ca
răspuns vom spune că toţi cei ce ne-am îmbrăcat cu Hristos, avem
datoria mare de a lepăda lucrurile întunericului şi de a ne
îmbrăca în hainele luminii (Romani 13, 12).
Care
sunt lucrurile întunericului şi de ce se numesc aşa? Lucrurile
întunericul sunt toate faptele rele fără de rod, adică păcatele
pe care le facem cu voia noastră, despre care ne spune dumnezeiescul
Apostol Pavel (Efeseni 5, 11).
Faptele
rele se numesc aşa din două motive şi anume: întâi, pentru că
ele vin de la diavolul, care se zice stăpânul întunericului (Ioan
14, 30; Efeseni 6, 12; Coloseni 1, 13) şi în al doilea rând, se
numesc fapte fără de rod ale întunericului, fiindcă întunecă
mintea şi sufletul omului şi-l despart pe om de Dumnezeu, Care este
lumină: „Dumnezeu este lumină şi lumina luminează tuturor şi
întunericul nu a cuprins-o (Ioan 1, 5), căci Dumnezeu locuieşte în
lumina cea neapropiată” (I Timotei 6, 16).
Care
sunt hainele luminii pe care trebuie să le îmbrăcăm, după
învăţătura Sfântului Apostol Pavel? Acestea sunt toate faptele
bune, care mai sunt numite şi arme ale luminii (Romani 13, 12). Cu
aceste fapte bune şi arme duhovniceşti ale luminii se cade a ne
îmbrăca noi creştinii, după cum ne îndeamnă acelaşi apostol,
zicând: „Staţi deci tari, având mijlocul vostru încins cu
adevărul şi îmbrăcaţi-vă în platoşa dreptăţii şi vă
încălţaţi picioarele voastre întru gătirea Evangheliei păcii.
Întru toate luaţi pavăza credinţei, cu care veţi putea stinge
toate săgeţile vicleanului cele aprinse şi coiful mântuirii luaţi
şi sabia Duhului care este cuvântul lui Dumnezeu” (Efeseni 6,
14-17). Aşadar, vedeţi ce fel de haine se cuvin nouă creştinilor
a îmbrăca şi care sunt faptele cele fără de rod ale
întunericului de care trebuie a ne dezbrăca?
Noi,
fraţilor, ne-am îmbrăcat în dumnezeiescul Botez cu Hristos şi
prin El avem putere a lucra toată fapta bună, după cum ne învaţă
Sfântul Apostol Pavel, zicând: „Toate le pot în Hristos, Cel ce
mă întăreşte (Filipeni 4, 13).
Încă
şi Domnul ne-a arătat că, prin unirea cu El, toate faptele bune le
putem lucra, iar fără de El, nimic bun nu putem face, după cum
Însuşi spune: „Rămâneţi întru Mine şi Eu întru voi, căci
fără de Mine nu puteţi face nimic” (Ioan 15, 4-5). Căci trebuie
să avem în toată vremea unire cu Hristos, prin credinţa cea
lucrătoare care se lucrează prin dragoste (Galateni 5, 6; II
Tesaloniceni 3, 5) şi prin această credinţă, să lucrăm cu multă
sârguinţă toată fapta bună.
La
dumnezeiescul Botez ne-am lepădat de satana şi de toate lucrurile
lui. Dacă după Sfântul Botez ne vom întoarce iarăşi la păcate
şi nu ne vom pocăi de ele prin mărturisire la duhovnic şi prin
facerea canonului dat, atunci ne asemănăm cu câinele care se
întoarce la vărsătura sa şi cu porcul ce se scaldă din nou în
mocirla lui (II Petru 2, 22; Pilde 26, 11).
Căci,
într-adevăr mare datorie avem noi creştinii care ne-am îmbrăcat
cu Hristos la Sfântul Botez, să-I urmăm Lui prin toate faptele
bune, aşa cum ne îndeamnă Sfântul Apostol Pavel, zicând:
„Următori făceţi-vă mie, fraţilor, precum şi eu lui Hristos”
(I Corinteni 11, 1).
Dar
să întrebăm pe marele Pavel, cum urma el lui Hristos, ca să ştim
şi noi în ce fel să urmăm Lui. Să ascultăm ce ne spune el:
„Trei ani noaptea şi ziua n-am încetat cu lacrimi a învăţa
sfătuind pe fiecare. În osteneli multe, în bătăi, în temniţe,
în primejdii de multe ori” (Fapte 20,31). „De la iudei de cinci
ori am luat câte patruzeci lovituri de bici fără una am luat, de
trei ori cu toiege am fost bătut, odată cu pietre am fost
împroşcat, de trei ori cu mine corabia s-a sfărâmat; o noapte şi
o zi în largul mării am petrecut; în călătorii de multe ori, în
primejdii pe râuri şi de la neamuri şi de la tâlhari, în
primejdii în pustie şi pe mare, în osteneală şi trudă, în
privegheri, de multe ori, în frig şi în lipsă de haine, până în
ziua şi ceasul de acum şi flămânzim şi însetăm şi suntem goi
şi suntem bătuţi, suntem pribegi, ne ostenim lucrând cu mâinile;
noastre, ocărâţi fiind, binecuvântăm; prigoniţi fiind, răbdăm;
huliţi fiind, mângâiem. Am ajuns ca nişte gunoi lumii, tuturor
lepădătura până azi” (II Corinteni 11, 25-27).
Iubiţi
credincioşi,
Iată
în ce fel şi prin câte necazuri şi prigoane urma lui Hristos
dumnezeiescul şi marele Apostol Pavel. Să ne punem întrebarea:
oare noi creştinii de azi, care ne-am îmbrăcat cu Hristos prin
Sfântul Botez, mergem noi pe urma Sfântului Apostol Pavel, precum
mergea şi el pe urma suferinţelor lui Hristos?
Dacă
am lua noi aminte la Sfânta Evanghelie câte a suferit Mântuitorul
pentru noi, câte au suferit Apostolii şi toţi sfinţii pentru
dragostea lui Hristos, am cunoaşte cât de păcătoşi şi
neputincioşi suntem şi cu câtă lenevire şi nepăsare lucrăm
pentru mântuirea sufletelor noastre, am cunoaşte cât de puţin ne
îngrijim să ne împodobim haina de nuntă a sufletelor noastre, pe
care am luat-o la Botez mai curată decât soarele şi care ni se va
cere în ziua morţii noastre şi în vremea înfricoşatei judecăţi
a lui Dumnezeu.
Sfântul
Apostol Petru, arătându-ne care este haina şi podoaba cea
adevărată a creştinului, ne învaţă, zicând: „Podoaba
voastră, să nu fie din afară, împletirea părului şi a
podoabelor de aur şi îmbrăcămintea hainelor scumpe. Ci să fie
omul cel tainic al inimii, întru nestricăcioasă podoabă a
Duhului, blând şi liniştit, care este de mare preţ înaintea lui
Dumnezeu. Că aşa se împodobeau odinioară sfintele femei care
nădăjduiau în Dumnezeu” (I Petru 3, 3-5).
Acelaşi
lucru învaţă şi Sfântul Pavel pe femeile creştine, zicând:
„Asemenea şi femeile în îmbrăcăminte cuviincioasă, făcându-şi
lor podoabă din sfială şi din cuminţenie, nu din păr împletit
şi din aur sau din mărgăritare sau din veşminte de mult preţ; ci
din fapte bune precum se cuvine unor femei temătoare de Dumnezeu”
(I Timotei 2, 9-10).
Iată
cum se cuvine a se împodobi femeile creştine. Adică a nu iubi
numai podoaba cea din afară, ci a se împodobi mai ales cu haina cea
duhovnicească a sufletului lor, prin lucrarea faptelor bune şi
să-şi aducă aminte de ameninţarea lui Dumnezeu care zice: „Pentru
că fiicele Sionului sunt atât de mândre şi umblă cu capul pe sus
şi cu priviri obraznice, cu paşi domoli, cu zăngănit de inele la
picioarele lor, Domnul va pleşuvi creştetul capului fiicelor
Sionului, Domnul va descoperi goliciunea lor. În ziua aceea va lua
Domnul toate podoabele: inele, sori, luniţe, cercei, brăţări,
văluri, cununi, lănţişoare, cingătoare, miresme, talismane,
inele, verigi de nas, veşminte de sărbătoare, mantii, şaluri,
pungi, oglinzi, pânzeturi subţiri, turbane şi tunici. Atunci va fi
în loc de miresme, putreziciune; în loc de cingători, frânghie;
în loc de cârlionţi făcuţi cu fierul, pleşuvie; în loc de
veşmânt preţios, zdrenţe şi în loc de frumuseţe, pecete de
robie” (Isaia 3, 16-24).
Dar
nu numai femeile, ci şi bărbaţii trebuie să fugă de lux şi de
podoabe şi să se silească fiecare a-şi împodobi cu fapte bune
aurul cel dinăuntru, adică sufletul său. Fiecare creştin trebuie
să-şi aducă aminte că la judecata viitoare, nu va judeca Dumnezeu
hainele, ci faptele noastre. Cel ce se va sili a-şi împodobi haina
sufletului său cu toată fapta cea bună, unul ca acesta nu se va
ruşina când va fi chemat la nunta marelui Împărat (Apocalipsa 19,
7-9).
Dacă
cineva dintre noi ar fi chemat să meargă înaintea unui împărat
pământesc sau a unui mare conducător de ţară, câtă grijă ar
avea să-şi împodobească hainele sale ca să nu fie batjocorit
pentru a sa neglijenţă.
Dar
noi când vom fi chemaţi la nunta mirelui Hristos înaintea Celui ce
este Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor (Apocalipsa 19,
16), ce fel de ruşine, câtă groază şi muncă vom lua, dacă nu
ne vom îngriji a ne împodobi haina sufletelor noastre?
Oare
nu vom auzi şi noi ca omul din pilda Evangheliei de azi: „Prietene,
cum ai intrat aici, neavând haină de nuntă?”. Oare nu vom auzi
noi atunci pe dreptul Judecător şi Preaveşnicul Împărat, zicând:
„Legaţi-i mâinile şi picioarele şi aruncaţi-l în întunericul
cel mai din afară, unde este plângerea şi scrâşnirea dinţilor”
(Matei 22, 13).
Vai
de noi, fraţilor, cât de puţin ne îngrijim a ne împodobi haina
cea de nuntă a sufletelor noastre şi câtă pedeapsă de la
Dumnezeu ne aşteaptă pentru această lenevire şi negrijă! Noi,
păcătoşii, uităm că vine moartea şi după moarte este judecată
şi muncă veşnică pentru cel ce moare nepocăit şi nepregătit.
Dumnezeiescul
părinte Efrem Sirul, arătând chinurile care îi aşteaptă acolo
pe cei păcătoşi, zice: „Acolo se vor topi ochii beţivilor,
acolo se vor veşteji cărnurile judecătorilor, acolo se vor chinui
cu foame cumplită şi groaznic vor pătimi cei ce în alăute şi
fluiere beau vinul; acolo cu mare durere se vor tângui şi cu dinţii
lor vor scrâşni şi cu amar îşi vor bate feţele lor desfrânaţii
şi preadesfrânaţii, furii, ucigaşii de oameni, vrăjitorii,
fermecătorii, descântătorii, scriitorii de mincinoase scrisori,
stricătorii de copii, vrăjitorii, mâncătorii de sânge. Aceştia
toţi şi cei asemenea lor, care fără pocăinţă au păcătuit
până la sfârşitul lor şi pe calea cea lată şi desfătată au
umblat, care duce la pierzare, acolo în chinurile iadului îşi vor
afla negreşit sălăşluirea” (Sfântul Efrem Sirul, Tomul III,
Bucureşti, 1910, p. 39).
Dumnezeiescul
şi Sfântul Apostol Pavel gura lui Hristos ne arată că trebuie a
ne dezbrăca de hainele răutăţilor noastre şi a ne îmbrăca cu
omul cel nou, zicând: „V-aţi dezbrăcat de omul cel vechi,
dimpreună cu faptele lui şi v-aţi îmbrăcat cu cel nou, care se
înnoieşte, spre deplină cunoştinţă, după chipul Celui ce l-a
zidit. Şi iarăşi zice: Îmbrăcaţi-vă, dar, ca nişte aleşi ai
lui Dumnezeu, sfinţi şi iubiţi cu milostivirile îndurării, cu
bunătate, cu smerenie, cu blândeţe şi cu îndelungă răbdare...
. Iar peste toate acestea, îmbrăcaţi-vă întru dragoste, care
este legătura desăvârşirii” (Coloseni 3, 12-15).
Aţi
auzit, fraţi creştini, ce îmbrăcăminte trebuie să avem noi
creştinii şi care sunt podoabele duhovniceşti ale hainelor de
nuntă ale sufletelor noastre? O, de nu am uita noi păcătoşii,
învăţătura şi sfătuirea marelui Apostol şi de ne-am îngriji
în toată vremea a ne îmbrăca cu aceste sfinte virtuţi, care
împodobesc haina cea de nuntă a sufletelor noastre, ca, în ziua
cea mare a judecăţii lui Dumnezeu, să nu ne ruşinăm şi să nu
fim aruncaţi în munca cea veşnică!
În
ziua aceea drepţii vor străluci ca soarele. Atunci se va vedea
podoaba şi frumuseţea hainelor de nuntă ale fiecăruia şi se va
cunoaşte după haina cea din afară dragostea şi silinţa
fiecăruia, cu care am lucrat în această viaţă la mântuirea cea
veşnică a sufletului nostru.
Iubiţi
credincioşi,
Până
aici am vorbit despre podoaba hainei de nuntă a sufletului nostru.
În încheiere voi arăta câteva istorioare sfinte, prin care veţi
înţelege că oamenii sfinţi şi aleşi ai lui Dumnezeu au
strălucit în viaţa lor cu lumină duhovnicească, nu numai
înăuntrul lor, ci chiar în afară s-au arătat cu podoabă şi
slavă dumnezeiască, prin care se arată sfinţenia şi lumina cea
duhovnicească a sufletelor lor.
De
exemplu, citim în istorisirile sfinte că Set patriarhul, fiul lui
Adam, când era de patruzeci de ani, a fost răpit de îngerul
Domnului la înălţime şi a învăţat ştiinţa multor taine ale
lui Dumnezeu şi vestita ştiinţă a astronomiei; iar când s-a
pogorât pe pământ, faţa lui s-a luminat foarte mult din cereştile
vederi de acolo. Această strălucire şi slavă a feţei lui, care
era ca o faţă de înger, a rămas la el toată viaţa sa
(Hronograf, Mânăstirea Neamţ, 1837, p. 86-87).
La
fel a strălucit faţa lui Moise, robul lui Dumnezeu, când s-a
pogorât din muntele Sinai cu Tablele legii: „Atât strălucea faţa
lui Moise, încât toţi fiii lui Israel se înspăimântau la
vederea feţei lui şi nu puteau să sufere strălucirea feţei lui,
încât proorocul Moise îşi acoperea faţa sa, până când intrau
ei să grăiască cu dânsul” (Ieşire 34, 29-35). Aşa strălucea
şi faţa sfântului apostol, întâiul mucenic şi arhidiacon
Ştefan, ca o faţă de înger, când vorbea către evrei (Fapte 6,
15).
Faţa
Sfântului Sisoe cel Mare a strălucit ca soarele în vremea
sfârşitului său, după cum se scrie despre aceasta în Pateric:
„Când vrea să se sfârşească acest mare cuvios părinte, şezând
părinţii pustiului lângă dânsul, a strălucit faţa lui ca
soarele şi le zicea lor: Iată, Avva Antonie a venit! După puţin
timp a zis: Iată ceata Apostolilor a venit! Şi s-a luminat faţa
lui iarăşi şi iată era ca şi cum ar fi vorbit cu oarecare şi
s-au rugat lui bătrânii, zicând: Cu cine vorbeşti, părinte? El a
zis: Iată, îngerii au venit să mă ia şi mă rog să fiu lăsat
să mă pocăiesc puţin! Îi zic lui bătrânii: Nu ai trebuinţă
să te pocăieşti, părinte! Şi le-a spus bătrânul: Cu adevărat
nu mă ştiu că am pus început bun şi au cunoscut toţi că este
desăvârşit. Şi iată că de năpraznă s-a făcut faţa lui ca
soarele. El le zicea lor: Vedeţi, Domnul a venit şi zice:
Aduceţi-Mi pe vasul pustiului! Şi îndată şi-a dat duhul şi s-a
făcut cu un fel de fulger şi s-a umplut toată casa de bună
mireasmă” (Pateric, Bucureşti, 1828, p. 70).
Iată,
fraţi creştini, cum slăveşte Dumnezeu încă din acest veac pe
oamenii Lui cei aleşi şi sfinţi, care cu adevărat în toată
viaţa lor le-a plăcut binele şi care s-au ostenit cu mari
nevoinţe, cu post, cu priveghere, cu rugăciunea, cu fecioria şi cu
multe alte fapte bune şi mai ales cu smerenia şi-au împodobit
haina cea de nuntă a sufletului lor.
Zice
Domnul în Sfânta Scriptură: „Pe cel ce Mă slăveşte pe Mine,
îl voi slăvi” (Filipeni 4, 19; Romani 9, 23) şi iată cum a
slăvit El pe cei ce L-au iubit chiar din veacul de acum.
Vedeţi
cât de mare şi adâncă smerenie avea acest sfânt şi bine plăcut
al lui Dumnezeu. La moartea lui au venit marele Antonie, ceata
proorocilor, a îngerilor şi mai presus de toţi, Însuşi Domnul şi
Mântuitorul nostru Iisus Hristos, iar el se ruga să-l mai lase
puţin să se pocăiască, că nu socotea în mintea lui că a pus
început de faptă bună.
Bine
a zis sfântul Isaac Sirul că: „Smerenia este haina lui Hristos”.
Cu această haină a lui Hristos era îmbrăcat sufletul acestui mare
sfânt Sisoe. De aceea, smerenia, zice Sfânta Scriptură, merge
înaintea slavei. (Pilde 15, 33; 29, 23).
Însuşi
Mântuitorul nostru Iisus Hristos atât l-a slăvit şi l-a înălţat
de a strălucit faţa lui ca soarele, asemenea cu a Sa în Muntele
Taborului. Aceasta ca să se adeverească cuvântul Său Care a zis:
„Pe cel ce Mă slăveşte pe Mine, îl voi slăvi” (Psalm 83, 12;
I Regi 2, 8) şi „Cel ce se smereşte, pe sine se va înălţa”
(Matei 23, 12; Luca 9, 48; Iov 5, 11).
Aşadar,
iubiţi fraţi creştini, să nu uităm şi noi nevrednicii, de slava
acestor oameni sfinţi de care am amintit mai sus şi să ne silim cu
toată sârguinţa a ne împodobi haina cea de nuntă a sufletelor
noastre, cu toată podoaba faptelor bune, dar mai presus de toate, cu
dragostea de Dumnezeu, de aproapele şi cu desăvârşita smerenie.
Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu