Zămislirea
mântuirii noastre apropiindu-se, s-a zămislit Sfântul Ioan,
Înainte Mergătorul, cu mărire şi cu minune. Multe mame zămislesc
fii, dar puţine sunt acelea pe a căror zămislire ar mări-o şi ar
prăznui Biserica lui Dumnezeu. Numai trei mame au fost de ale căror
zămisliri în pântece s-a minunat lumea; acestea au fost Sfânta şi
dreapta Ana, Sfânta Elisabeta şi Prea Sfântă, Preacurata Fecioară
Maria. Dreapta Ana a zămislit pe Născătoarea de Dumnezeu;
Elisabeta, pe Mergătorul înainte; iar Fecioara Maria, pe Hristos,
Mântuitorul nostru. Deci, toate aceste zămisliri prin vestitor
ceresc s-au binevestit şi s-au săvârşit de darul lui Dumnezeu,
dar nu fără a vorbi bunul vestitor şi cu zămislitorii, de vreme
ce Însuşi Dumnezeu avea trebuinţă de învoirea celor ce
zămisleau. Drept aceea, bine-vestitorul, Sfântul Arhanghel Gavriil,
care slujea atunci în rânduiala săptămânii sale înaintea lui
Dumnezeu, a început a vorbi astfel: "Nu te teme, Zaharie, că
s-a auzit rugăciunea ta şi femeia ta, Elisaveta, va naşte ţie un
fiu, şi-l vei numi Ioan şi va fi ţie bucurie şi veselie şi se
vor bucura mulţi de naşterea lui" (Luca 1,13).
Răspuns-a
Zaharia: "Străine şi neaşteptate lucrări îmi vesteşti mie,
vestitorule de bucurie; că a naşte fii la bătrâneţe nu este
lucru potrivnic firii? Fiindcă eu sunt bătrân şi femeia mea
trecută în zilele ei, deci, cum vom putea să zămislim şi să
naştem fiu?" Îngerul a zis: "De la începutul cuvintelor
tale te găsesc pe tine cu puţină credinţă, Zaharie, pentru că
nu aştepţi împlinirea cuvintelor mele, căci, deşi potrivnic
firei tale ţi se pare lucrul acesta, nu e potrivnic puterii lui
Dumnezeu, Căruia nimic nu este cu neputinţă; că Dumnezeu poate şi
din pietre să ridice fii lui Avraam.
Au
nu ştii că era cu putinţă lui Dumnezeu a zidi pe Adam din pământ
iar pe Eva din coasta lui şi prea îmbătrânita Sara a-i da lui fiu
pe Issac? Deci, şi femeii tale, Atotputernicul Dumnezeu îi dă să
nască la bătrâneţe fiu, că s-a auzit rugăciunea ta".
Răspuns-a Zaharia: "Eu acum aduc rugăciunile mele lui Dumnezeu
pentru venirea doritului Mesia, pe care s-a făgăduit, prin gurile
sfinţilor săi prooroci, ca să-l trimită mai degrabă pe pământ
să mântuiască seminţia lui Avraam din robia altor neamuri. Încă
mă rog şi pentru greşelile mele şi pentru neştiinţele
poporului. Iar de aceasta, ca să am fiu, acum nu mă rog, că m-am
învechit cu anii şi femeia mea a îmbătrânit". Grăit-a lui
Îngerul: "Eu sunt Gavriil, cel ce stau înaintea lui Dumnezeu,
cu a cărui descoperire ştiu că acum nu pentru primirea fiului te
rogi, ci pentru lucrurile de care spui. Însă mai înainte de
bătrâneţile tale şi mai înainte de stârpiciunea soţiei tale,
Elisabeta, te-ai rugat cu osârdie ca să vă dea vouă Dumnezeu să
aveţi un fiu. Iar întrutot milostivul, Domnul, de Care nici cea mai
mică mişcare de inimă omenească nu se tăinuieşte, Cel ce
ascultă rugăciunile celor ce se roagă Lui şi face voia celor ce
se tem de el, Acela, auzind rugăciunile tale cele mai dinainte, îţi
dăruieşte ţie, măcar, deşi, nu degrabă, însă bine, fiu cu
numele darului numit. Pentru că ştie după a Sa bunăvoire să
împlinească cererile sfinţilor Săi. Şi va fi mare înaintea
Domnului cel ce va să se nască ţie fiu". Răspunse Zaharia:
"Te văd pe tine, binevestitorule, că eşti înger al lui
Dumnezeu, că vorba ta arată aceasta; vederea frumuseţii tale te
vădeşte şi puterea cuvintelor tale mărturiseşte. Drept aceea, de
la începutul arătării şi vestirii tale îndată m-am spăimântat,
precum oarecând şi Daniil proorocul, văzând pe înger, s-a temut.
"Am văzut, zice, o arătare mare şi n-a rămas în mine
tărie". Aşijderea şi maica lui Samson a zis: "Un om al
lui Dumnezeu a venit la mine şi chi-pul lui ca şi chipul îngerului
lui Dumnezeu era înfricoşat". Drept aceea m-am temut şi eu şi
nu îndrăznesc a grăi cuvinte potrivnice cuvintelor tale celor
îngereşti. Însă te întreb: Pentru ce fiul, cel ce se va naşte,
va fi mare? Au doar mai mare şi mai cinstit va fi decât Ieremia
proorocul, către care era cuvântul Domnului cel ce zice: "Mai
înainte de a te zidi eu pe tine în pântece te-am cunoscut şi mai
înainte de a ieşi tu din mitras te-am sfinţit şi prooroc în
neamuri te-am pus". Răspuns-a îngerul: "Va fi mare
înaintea Domnului fiul tău, cu neasemănată mărime duhovnicească,
cu care va întrece pe Ieremia. Acela s-a sfinţit mai înainte de
naşterea sa, dar acesta cu mult mai mult se va umple de Duhul Sfânt,
încă din pântecele maicei sale. Ieremia a fost însemnat numai ca
să proorocească pentru Mesia, iar acesta înainte a fost rânduit
ca şi mâna să-şi pună pe Dânsul şi să-L boteze. Încă nu
numai pe Iere-mia, ci şi pe ceilalţi sfinţi îi va întrece cu
mărimea darului lui Dumnezeu. Că nu se va scula între cei născuţi
din femei altul mai mare decât Ioan Botezătorul. Precum o stea din
toate celelalte stele covârşeşte în slavă, aşa şi între
sfinţii lui Dumnezeu, unul pe altul cu slavă şi cu cinste întrece.
Că şi într-ale noastre îngereşti ierarhii - zice Gavriil - care
totdeauna văd dumnezeiasca faţă, nu la toţi într-un fel
descoperă Dumnezeu tainele voinţei Sale, ci prin mijlocirea celor
mai de sus arată poruncile celor mai de jos. Multe stele apun
înainte de ivirea soarelui şi numai singur luceafărul merge
înaintea soarelui. Mulţi profeţi au propoveduit despre venirea lui
Mesia, pruncul însă cel ce va să se zămislească şi să se nască
din tine, nu numai cu cuvântul va propovedui, ci şi cu degetul său
va arăta popoarelor pe Mieluşelul lui Dumnezeu, Cela ce ridică
păcatele lumii. Şi pentru aceea va fi mai mare decât toţi cei ce
se nasc din femei, pentru că pe cât împlinirea vestirii celei de
bucurie este mai primită decât însăşi vestirea, pe atâta mai
cinstit va fi proorocul cel ce are să se zămislească şi să se
nască, decât alţi prooroci.
Toţi
proorocii şi legea au proorocit până la acest prooroc, iar acesta
va fi săvârşirea tuturor proorocilor şi sfârşitul legii celei
vechi, şi înainte mergător al darului celui nou".
Grăit-a
Zaharia: "Bună şi de bucurie este vestirea ta, o, îngere! că
dacă "tot fiul cel înţelept veseleşte pe tată", cu cât
mai mult fiul cel mai înţelept decât toţi proorocii m-ar veseli
pe mine, bătrânul. Cu toate acestea, cum oare mă voi veseli, de
vreme ce mă îndoiesc de cuvintele tale; iar bucuria şi veselia în
lucrurile cele de îndoire nu se fac, ci numai în cele vrednice de
credinţă. Deci, rogu-mă ţie, îngere al lui Dumnezeu, să-mi spui
mie: după ce voi cunoaşte cele binevestite de tine?".
Răspuns-a îngerul: "Au încă te îndoieşti şi nu crezi
cuvintele mele o, Zaharie?! Au doar minciuni îţi spun, trimis fiind
de la Dumnezeu, Care este credincios în toate bunătăţile Sale şi
drept în toate lucrurile Sale? Nu este cu neputinţă la Dumnezeu
tot cuvântul! Eşti preot şi învăţător al lui Israel şi pe
acestea oare nu le ştii: că vremea venirii lui Mesia a sosit, pe
care eu, prin şeptimea anilor, am numărat-o trimis fiind în
Babilon la Daniil proorocul? Au n-aţi citit proorocirile lui?
Cercetează şi vezi că, iată, s-a apropiat cel ce mântuieşte pe
Israel şi înainte va merge înaintea feţei lui îngerul cel în
trup trimis, care va fi fiul tău, cel ce va găti calea lui Mesia,
mergând înaintea lui cu duhul şi cu puterea lui Ilie. Dar de vreme
ce n-ai crezut cuvintele mele care se vor împlini la vremea lor, să
fii tăcând şi neputând a grăi, până la ziua în care vor fi
acestea!". Şi îndată limba lui Zaharia s-a legat cu amuţire,
legăturile nerodirii Elisabetei s-au dezlegat, iar îngerul s-a dus
să stea înaintea Atotţiitorului Dumnezeu, Căruia se cuvine slava
în veci. Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu