În
secolul al XV-lea , într-un oraş micuţ locuia o familie care avea
18 copii. 18! Pentru a-şi întreţine familia tatăl, bijutier de
profesie, era nevoit să lucreze chiar şi 18 ore pe zi pentru a le
oferi mâncare. În plus se mai ocupa şi cu orice altceva găsea de
lucru prin vecinătate.
În
ciuda condiţiei lor nevoiaşe, doi dintre copiii familiei, cei mai
mari voiau să-şi urmeze visul lor, acela de a-şi valorifica
talentul pentru desen. Ei erau conştienţi de faptul că tatăl lor
nu-şi permitea să-i trimită să studieze la Academia de la
Nürenberg. După lungi discuţii noaptea în patul lor aglomerat cei
doi au stabilit un pact. Vor da cu banul iar cel care va pierde va
munci la mină şi va câştiga bani pentru a-l susţine pe celălalt
să studieze la Academie.
Apoi
după ce fratele care va câştiga va termina Academia, după 4 ani
îl va susţine pe celălalt să-şi completeze studiile, fie prin
vânzarea operelor sale, fie muncind de asemenea la mină.
Într-o
duminică după slujba de la biserică au dat cu banul iar Albrecht
Dürer a câştigat şi a plecat la Nürenberg. Albert a plecat în
minele periculoase şi timp de patru ani şi-a susţinut fratele cu
bani.
Lucrările
fratelui sau au făcut imediat senzaţie. Gravurile lui, sculpturile
şi pânzele cu ulei erau mai bune decât ale multor profesori iar
atunci când a absolvit ajunsese să câştige sume importante. Când
s-a întors în satul său, familia a dat o cină pentru a-i
sărbători triumfala întoarcere acasă. După o masă lungă şi
memorabilă din care n-au lipsit muzica şi râsul, Albrecht s-a
ridicat din capul mesei pentru a ţine un toast pentru cel mai iubit
dintre fraţii săi, pentru anii de sacrificiu pe care i-a îndurat
pentru că el să-și îndeplinească visul.
Şi
cuvintele de încheiere au fost: "A și acum Albert, cel mai
binecuvântat frate al meu, acum e rândul tău. Acum te poţi duce
la Nürenberg să-ţi urmezi visul şi eu voi avea grijă de tine."
Toate
capetele s-au întors cu nerăbdare spre celălalt capăt al mesei
unde stătea Albert.
Lacrimile
îi curgeau pe faţa palidă iar capul plecat şi-l mişca dintr-o
parte în alta, în timp ce repeta în continuu nu, nu, nu.
În
final Albert s-a ridicat şi şi-a şters lacrimile de pe obraji şi
a privit spre figurile care îi erau dragi. Apoi, ţinându-şi
mâinile aproape de obrazul drept a spus blând.
-
Nu, frate, nu pot să merg la Nürenberg. Este prea târziu pentru
mine. Uite, uite ce au făcut cei 4 ani de muncă în mină mâinilor
mele. Oasele de la fiecare deget au fost strivite cel puţin o dată,
iar în ultimul timp sufăr de artrită care mi-a afectat atât de
rău mâna dreaptă încât nu pot nici măcar să ţin paharul
pentru a toasta cu tine, cu atât mai mult să fac linii delicate pe
pânză, cu pensula sau creionul. Nu frate, pentru mine e prea
târziu.
Mai
mult de 450 ani au trecut. Până acum, sute de capodopere ale lui
Albrecht Dürer (portrete, schiţe, desene in cărbune, gravuri etc.)
sunt expuse în orice muzeu mare din lume. Cel mai ciudat lucru este
că ţie îţi e familiară doar una singură, a cărei reproducere o
poţi avea acasă sau la birou.
Într-o
zi, pentru a-i aduce un omagiu lui Albert pentru tot sacrificiul său,
Albrecht Dürer i-a pictat fratelui său mâinile muncite cu palmele
şi degetele subţiri îndreptate spre cer.
Şi-a
denumit opera simplu “mâini”, dar lumea întreagă şi-a deschis
imediat inimile spre capodopera sa şi a redenumit tributul iubirii
“mâini în rugăciune”.
Data
viitoare când vezi o copie a acestei creaţii emoţionante, mai
priveşte-o odată. Dă-i voie să-ţi amintească, dacă mai aveai
nevoie, că nimeni, nimeni nu reuşeşte singur.
0 comments:
Trimiteți un comentariu