In
acest timp a venit Iisus din Galileea, la Iordan, catre Ioan, ca sa
Se boteze de catre el. Ioan insa Il oprea, zicand: Eu am trebuinta sa
fiu botezat de Tine si Tu vii la mine? Si raspunzand, Iisus a zis
catre el: Lasa acum, ca asa se cuvine noua sa implinim toata
dreptatea. Atunci L-a lasat. Iar botezandu-Se Iisus, cand iesea din
apa, indata cerurile s-au deschis si Duhul lui Dumnezeu S-a vazut
pogorandu-Se ca un porumbel si venind peste El. Si iata glas din
ceruri zicand: „Acesta este Fiul Meu cel iubit intru Care am
binevoit”. „Si se va arata slava Domnului si tot trupul o va
vedea caci gura Domnului a grait” (Isaia 40, 5).
In
vremurile de odinioara, Domnul a fagaduit sa vina si sa Se arate
intru slava mare.
Oamenii
au auzit aceasta dar au uitat ce se spusese. Dar Dumnezeu nu Si-a
uitat cuvantul
Sau, deoarece cuvintele Domnului sunt ca stalpii de piatra care nu se
pot narui.
Domnul
a fagaduit ca vine; si iata, El nu a venit la vremea cand noi aveam
cel mai
putin nevoie de El, ci cand nevoia noastra era cea mai mare. Dumnezeu
a trimisun
prooroc sau un inger in locul Sau, la vremea potrivita. Dar cand raul
s-a inmultit in lume
atat de mult, ca nici macar un inger nu mai era in stare sa-l arda cu
lumina sa, nici
un prooroc nu mai avea putinta sa-l stramtoreze prin cuvintele sale,
atunci Dumnezeu
Si-a implinit vechea fagaduinta si S-a aratat pe pamant.
Dar
cum a venit Dumnezeu in plina slava? In smerenie si ascultare de
negrait. Intr-un asemenea chip in care ingerii Sai aratau mai
stralucitori si proorocii Sai mai mareti decat El. Cand sau aratat la
Iordan proorocul si Stapanul, proorocul a atras atentia mai mult
decat Stapanul.
Ioan
Inaintemergatorul parea mai tainic si mai mare decat Domnul Hristos.
Domnul Hristos, Isi ascundea slava Sa si maretia sub doua invelisuri
groase: unul era trupul omenesc si celalalt era smerenia. Asa incat
oamenii nici nu L-au bagat in seama, nici nu L-au recunoscut, in timp
ce ochii tuturor puterilor ceresti erau asezati pe El mai mult decat
pe intreaga lume zidita.
Invesmantat
in trup adevarat si in smerenie curata, Domnul Hristos a venit din
Galileea, la Iordan, catre Ioan, ca sa se boteze de catre el. (Matei
3, 13). Minunat este Dumnezeu intru lucrarile Lui! Prin toate
lucrarile Sale, El ne invata smerenia si ascultarea. El Se ascunde in
spatele lucrarilor Sale, tot asa cum soarele se ascunde noaptea in
spatele stralucirii stelelor, tot asa cum o privighetoare se ascunde
in tufe in spatele cantecului sau.
El
da lumina soarelui si soarele straluceste de parca ar avea lumina de
la sine, pe cand faptul este ca lumina lui Dumnezeu se trece cu
vederea. El da glas tunetului Sau si vanturilor Sale si acestea se
aud; dar El nu se aude. El da frumusete muntilor Sai si pajistilor
Sale si ele stralucesc de frumusete, ca si cum ar fi de la ele, pe
cand frumusetea lui Dumnezeu ramane ascunsa ca o taina.
El
da frumusete si mireasma florilor campului si acestea o raspandesc in
jurul lor ca si cum ar fi de la ele; nebagandu-se in seama ca aceasta
mireasma este a lui Dumnezeu. El da putere fiecarei fapturi si
fiecare faptura se impodobeste in fata celorlalte, falindu-se cu
puterea, ca si cum ar fi a sa; pe cand puterea nemasurata a lui
Dumnezeu nici nu se impodobeste, nici nu cauta a fi bagata in seama.
El da minte din mintea Sa oamenilor si oamenii cugeta si gandesc ca
si cum ar fi cu mintile lor; pe cand mintea lui Dumnezeu ramane in
pace desavarsita, intorcand spatele laudei lumii.
Astfel
ne invata Dumnezeu smerenia. Tot ceea ce face El, face atat potrivit
firii Sale, cat si pentru oameni, ca omul sa se rusineze si sa se
faca constient de mandria sa prosteasca; ca omul sa nu se dea mare,
neavand nici o lucrare buna a sa; ci sa lase faptele sa vorbeasca
pentru sine si el sa se ascunda in spatele lor, asa cum Dumnezeu sta
tainuit in spatele lucrarilor Sale, fara sa fie vazut ori auzit, asa
cum merge un pastor in spatele turmei sale mari.
Minunat
este Dumnezeu, Care ne invata astfel smerenia! El este minunat si
atunci cand ne invata ascultarea. Omul niciodata nu poate sa fie
ascultator ca Dumnezeu. Omul seamana samanta in pamant si apoi o lasa
in grija lui Dumnezeu. Omul seamana intr-o zi, dar Dumnezeu Se
ingrijeste de samanta vreme de o suta de zile, pazind-o, incalzind-o,
dandu-i viata si ridicand-o incetisor din pamant ca un firicel,
impodobind firicelul cu mugurasi si apoi o coace, pana cand omul
merge din nou la camp, petrecand o zi sau doua ca sa stranga granele
si sa le transporte cu caruta la hambarul sau.
Corbul
isi cloceste puii si apoi ii paraseste, nemaiingrijindu-se de ei. Dar
Dumnezeu ia asupra Lui pe acesti pui nestiutori, slujindu-le si
purtandu-le de grija cu ascultare, ziua si noaptea. Pestele isi
depune icrele si pleaca, dar Dumnezeu ramane, ca sa scoata pestisori
din icre si ca sa le supravegheze hranirea si cresterea lor.
Orfani
fara de numar, atat de la oameni, cat si de la animale, nu ar ramane
in viata daca Dumnezeu nu ar avea grija de acestia. Dumnezeu Isi
supravegheaza intreaga Sa zidire zi si noapte, ascultandu-le cererile
si dandu-le ceea ce le este de folos.
Dumnezeu
asculta doririle si rugaciunile oamenilor si le implineste; El le
implineste intotdeauna cu ascultare, atata vreme cat nu exista nici
un pacat in cererile si rugaciunile lor. Totusi, rugaciunile care
cauta sa-L traga pe Dumnezeu in pacat si sa-L faca partas la pacatul
omului - Dumnezeu nu asculta aceste rugaciuni; Dumnezeu nu primeste
aceste rugaciuni.
Dintre
toate rugaciunile, Dumnezeu asculta cel mai grabnic rugaciunile celui
smerit, care se pocaieste, care se roaga pentru iertarea pacatelor
sale si pentru dezlegarea de ele. In felul acesta, omul se face
zidire noua, punand inceput bun - pentru viata de fiu in locul celei
de rob.
De
aceea, toti proorocii, din vremuri stravechi, au cautat pocainta
oamenilor. De aceea Sfantul Ioan Inaintemergatorul nu numai ca
propovaduieste pocainta, dar savarseste botezul pocaintei, pentru ca
oamenii sa puna pecete vazuta pe pocainta lor.
Cu
cat este mai mare pocainta unui om, cu atat mai deplin se elibereaza
de cele ale lumii si se intareste cu ravna pentru Dumnezeu; Dumnezeu
degraba ia aminte si in ascultare raspunde rugaciunilor oamenilor.
Asadar,
omul nu poate sa fie niciodata la fel de smerit ca Dumnezeu, nici
ascultator ca El. In intreaga Sa zidire, in cer si pe pamant,
Dumnezeu ii invata pe oameni smerenia si ascultarea. Dumnezeu trimite
aceasta veste lumii din marea Sa dragoste pentru oameni si din
dorinta Sa arzatoare ca toti oamenii sa se mantuiasca si nici unul sa
nu se piarda.
Dar
Dumnezeu a dat oamenilor aceasta invatatura despre smerenie si
ascultare in chip mijlocit, fie prin firea zidita de El, fie prin
proorocii Sai, oameni alesi si ingeri. Numai prin Persoana Domnului
Iisus, Dumnezeu da aceasta invatatura in chip nemijlocit, prin Sine
Insusi imbracat in trup.
In
fiecare clipa a vietii Sale pamantesti, de la nasterea Sa in pestera
pana la moartea Sa pe Cruce, Domnul Iisus traia invatand oamenii
despre smerenie si ascultare. El a dat aceasta invatatura vie si prin
botezul Sau in apa Iordanului.
Ioan
era cel mai insemnat om al zilei. Hristos nu era cunoscut nimanui si
chiar atunci cand L-au cunoscut, oamenii pacatosi Il socoteau pe Ioan
mai mare decat El. Oamenii se adunau in jurul lui Ioan din toate
categoriile, simpli si invatati, saraci si bogati. Ioan atragea
atentia atat prin infatisarea sa din afara, cat si prin viata sa
pustniceasca din pustie si prin cuvintele sale cu inteles tainic.
Nu
se strangeau multi in jurul lui Ioan din pricina pacatoseniei lor ori
din dorinta de pocainta, cat din iscodire, ca sa vada si sa auda un
om care nu era obisnuit. Desarta iscodire! Cat timp de mare pret ne
fura aceasta, dandu-ne in schimb nimic altceva decat o dulceata
bolnavicioasa trecatoare, care se schimba indata in ceva amar! Cum ne
prinde in capcana si cum ne scapa pocainta si impreuna cu aceasta
mantuirea noastra!
Hristos
nu a starnit iscodire. In mijlocul multimii, El mergea fara graba
catre Iordan. El nu avea nimic care sa atraga privirea oamenilor si
nimeni nu-I dadea nici o atentie. Infatisarea Sa nu avea ceva aparte,
ca aceea a lui Ioan, nici vietuirea Sa nu era atat de bogata in
osteneli pustnicesti.
El
era deopotriva cu multimea si cu totii mergeau impreuna din Galileea
la Iordan, mancand si band cu El si vorbind cu El ca si cu oricare
alt om din multime. Marele Isaia a vazut si a proorocit aceasta
dinainte, zicand: „Şi cand L-am vazut, nu avea frumusete ca sa ne
fie drag” (Isaia 53, 2).
Dar,
in multimea aceea intreaga de oameni de langa Iordan, se afla un om
si numai unul singur, care Il cunostea cu adevarat. Acesta era chiar
Ioan Botezatorul. Ochii sihastrului desavarsit straluceau si tunetul
glasului sau a amutit pentru o clipa. Ioan a uitat cu totul de restul
multimii stranse in jurul apei si in apa si, aratand catre Iisus, a
spus linistit: „Iata Mielul lui Dumnezeu!” (Ioan 1, 29).
„Mielul
lui Dumnezeu!”. Cu aceste cateva cuvinte a vadit Inaintemergatorul
smerenia si ascultarea Domnului Hristos. El este smerit ca un miel si
ascultator ca un miel atat smerenia cat si ascultarea fiind
indreptate spre Dumnezeu. De aceea spune el: „Mielul lui Dumnezeu”.
El
merge cu sfiala si smerenie ca un miel si tot ca un miel, merge la
pascut si moarte cu aceeasi incredere in pastorul sau, asa incat
Hristos merge oriunde Il indruma Tatal Sau din cer: catre nasterea
intr-o pestera, catre botezul din Iordan, catre moartea pe Cruce -
toate cu aceeasi consimtire si incredere.
Dar,
la cuvintele „Mielul lui Dumnezeu”, Ioan le adauga pe acestea:
„Cel ce ridica pacatul lumii”. Cum ridica Hristos pacatul lumii
asupra Lui? Prin dragostea Sa si jertfa Sa, una fiind nedespartita de
cealalta; caci nu exista dragoste adevarata fara jertfa si nici o
jertfa adevarata fara dragoste.
In
dragostea Sa, Hristos a coborat in aceasta lume materialnica si S-a
imbracat in trup de carne supus ispitei. Aceasta lume nu este curata
si frumoasa si minunata asa cum era inainte de pacatul lui Adam. Ca
urmare a pacatului, aceasta lume a luat chip materialnic intunecos,
ascuns si il poarta asa pana in zilele noastre.
Lumea
aceea luminoasa s-a schimbat intr-o lume a prostiei si intunecimii;
lumea curata s-a facut necurata; lumea frumoasa s-a facut
strambacioasa si urata; lumea linistita s-a facut razboinica.
In
aceasta lume a venit Prealuminatul, Preacuratul, Preaminunatul si
Preadulcele. Prin aceasta lucrare, El a luat deja asupra Lui pacatul
lumii - de indata ce El S-a aratat in lume in trup stricacios, care
se hraneste cu hrana stricacioasa.
El
a facut aceasta, mai intai, luandu-si trup asa cum se facuse acesta
dupa primul pacat al omului; in al doilea rand, prin venirea Sa pe
pamant din dragoste, ca sa implineasca toate legile care fusesera
date omului dupa pacat. Cu toate ca El nu trebuia sa dea ascultare
acestor legi, El a venit pe pamant pentru a le implini pe toate: atat
legile date firii, cat si legile date omului.
Si
astfel, El a suferit foame si sete, istovire si dureri de tot felul,
asa cum li se intampla si altor muritori; si El a crescut incet, asa
cum li se intampla tuturor celor care se nasc, de-a lungul a treizeci
de ani, pana cand Si-a inceput lucrarea Lui in lume.
Din
aceasta pricina, El a fost taiat imprejur si botezat, El a mers la
sinagoga ca sa Se roage si a platit darile lui Cezar. El a primit
toate legile facute pana la pacatul cel dintai si le-a implinit. De
aceea se spune ca El a preluat pacatele lumii asupra Sa. Cu alte
cuvinte: El a preluat asupra Lui implinirea tuturor legilor si a
facut aceasta cu ascultare si lesniciune, in aceeasi masura in care
oamenii implineau aceste legi in neascultare si cu greutate.
In
cele din urma, in al treilea rand, El a facut aceasta, dandu-Se pe
Sine ca jertfa pentru pacatele lumii; prin rastignirea Sa de bunavoie
pe Cruce, moartea Sa ca un miel si varsarea sangelul Sau nevinovat
pentru pacatele multora.
Cu
adevarat, intreaga Sa viata pamanteasca a fost o jertfa, tot asa cum
intreaga Sa viata a fost dragoste. A fost o jertfa pentru El ca sa Se
imbrace in trup omenesc; a fost o jertfa pentru El ca sa dea
ascultare legii. Dar, pe Cruce, El, cu sangele Sau a pus pecetea
jertfei Sale si a sters toate
socotelile pacatelor noastre.
Pe
Cruce, El ne-a aratat toata apasarea pacatului omenesc si plinatatea
dragostei lui Dumnezeu, o dragoste care nu inceteaza din pricina
jertfei de sine. Si astfel, Hristos ia pacatele lumii asupra Sa in
trei chipuri: mai intai, prin luarea de trup; in al doilea rand,
supunandu-Se legii; in al treilea rand, dandu-se jertfa pe Sine.
Cand
Domnul a venit in lume, intrupat, implinind legea, aceasta intamplare
a fost insotita de fenomene minunate firesti: steaua de la rasarit,
ingerii coborand pe pamant si veselirea pastorilor din Betleem,
slavirea Lui, a Pruncului sfant, de catre pastorii cei simpli si de
catre crai. Dar aceasta intamplare a fost urmata de uciderea
pruncilor de catre Irod si de fuga Mantuitorului in intunecimea
Egiptului, dintr-o intunecime si mai mare: aceea a Ierusalimului.
Apoi,
cand Domnul a implinit in chip lamurit, in fata lumii, legea
oamenilor, primind botezul in apele Iordanului, si aceasta intamplare
a fost insotita de un fenomen firesc minunat - potrivit Predaniei -
se spune ca apele Iordanului si-au oprit curgerea cea fireasca
intorcandu-se inapoi. „Marea a vazut si a fugit, Iordanul s-a
intors inapoi” (Psalm 113, 3).
Atunci
s-au deschis cerurile, s-a auzit glasul Tatalui din ceruri si s-a
vazut Duhul Sfant in chip de porumbel. Lumea a simtit aceasta si a
vazut totul prin Sfantul Ioan Botezatorul. Dar aceasta intamplare a
fost urmata de postirea cea de patruzeci de zile a lui Hristos in
intunecimea si groaza ispitei satanice.
Si
dupa aceea, s-au aratat ingerii si I-au purtat Lui de grija. Cand
Domnul a pus pecetea pe toata suferinta Sa din trupul Sau pamantesc,
prin chinurile Sale si prin varsarea sangelui Sau pe Cruce, natura a
insotit aceasta intamplare de lucrari infricosatoare: soarele s-a
intunecat, pamantul s-a cutremurat, pietrele s-au despicat si
mormintele s-au deschis. Viii si mortii au simtit isemnatatea
infricosatoare a sfintei jertfe de pe Golgota; talharii si paganii au
venit sa creada in Fiul lui Dumnezeu si mortii s-au aratat pe
strazile Ierusalimului.
Si
aceasta intamplare a fost urmat de intuneric: intuneric in afara si
inlauntrul mormantului, dupa care au venit zorile, biruinta cea de la
urma - si Invierea cea de la urma. Si iarasi, ingerii au fost de
fata!
Asadar,
aceste trei intamplari din viata lui Hristos, ne dau invatatura cea
mai luminata si mai nemijlocita despre smerenia si ascultarea
Dumnezeiasca. Veselia cereasca si firea minunata a fiecareia dintre
acestea se imbina cu infricosarea uciderii omului si cu stricaciunea
satanica. Dar, in toate cele trei intamplari, Hristos a iesit
Biruitor slavit: asupra omului Irod dupa nasterea Sa, asupra lui
Satan dupa botezul Sau si asupra intelegerii dintre oameni si Satan
dupa moartea Sa.
Sfantul
Matei descrie Botezul in apele Iordanului in acest chip: In acest
timp a venit Iisus din Galileea, la Iordan, catre Ioan, ca sa Se
boteze de catre el. Ioan insa Il oprea, zicand: „Eu am trebuinta sa
fiu botezat de Tine si Tu vii la mine?”. Ioan Il recunoaste pe
Hristos, dar nu cunoaste planul Sau de mantuire. Acum se desfasoara o
intamplare fara de asemanare din istoria omenirii: Dumnezeu se
intrece cu omul in smerenie!
Ioan
boteza pacatosi spre pocainta. Totusi, Cel fara de pacat, Care nu
avea pentru ce sa Se pocaiasca, a venit la el si i-a cerut ca el sa-L
boteze. Ioan, care era mai intarit duhovniceste decat toti pacatosii
din jurul sau, indata a recunoscut in Hristos pe Unul mai puternic
decat el.
Inainte
de a-L vedea, Ioan stia deja ca El venise pe pamant si vietuia
printre oameni: „In mijlocul vostru se afla Acela pe Care voi nu-L
stiti” (Ioan 1, 26). Numai atunci cand s-a aflat fata catre fata cu
El, L-a cunoscut pe El si, aratand catre El, a spus: „Iata Mielul
lui Dumnezeu!”.
De
indata ce Ioan L-a vazut, se poate ca el sa fi crezut ca menirea lui
ca Inaintemergator a luat sfarsit si sa fi spus ca dreptul Simeon mai
inainte: „Acum slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau,
in pace” (Luca 2, 29), sau asa cum a spus Ioan mai tarziu intr-o
imprejurare: „Acela trebuie sa creasca, iar eu sa ma micsorez”
(Ioan 3, 30).
Dar
nu; in loc sa se intample precum a gandit si s-a asteptat Ioan,
Hristos i-a dat porunca neasteptata. Aflat in mijlocul oamenilor
pacatosi, Hristos Cel fara de pacat a cautat la Ioan ca acesta sa
faca pentru El ceea ce el facuse pentru altii: sa Il boteze in rau
asa precum botezase pe altii.
Impotrivirea
lui Ioan la aceasta este cu totul de inteles pentru oamenii muritori.
Ah, fratii mei, este un lucru infricosator sa aduci in apa pe Cel mai
curat decat apa! Este cel mai infricosator pentru zidire ca sa-si
puna mana pe capul Ziditorului! Cum poate omul, care este facut din
tarana si cenusa, sa cuteze sa-si puna mana pe El, Care sade pe
heruvimi?
Dar
Hristos termina indata vorba cu Ioan cu o zicere scurta, dar
hotarata: „Lasa acum, ca asa se cuvine noua sa implinim toata
dreptatea” (Matei 3, 15). Atunci L-a lasat. Este ca si cum Domnul
ar spune aici: Lasa acum orice cuvinte despre vrednicia Mea si despre
care este mai mare sau mai puternic. Ziua aceasta nu are aceasta
menire, ci alta. Va veni vremea cand ceea ce spui acum se va face
lamurit. Nu putem invata pe oameni ceea ce nu am facut noi insine.
Daca
nu vom face asa, cine ne va crede? Cum ne vom deosebi, altfel, de
fariseii si carturarii Ierusalimului care invata si ei nu fac? Noi
trebuie sa implinim toata legea pentru a da legii intregi un inteles
mai inalt, duhovnicesc. Eu trebuie sa fiu mai intai botezat cu apa,
ca dupa aceea sa botez cu Duh Sfant si cu foc.
Planul
mantuirii este dat la iveala prin implinirea sa. Ceea ce acum nu este
lamurit se va lamuri in curand. Cerurile se vor deschide si vor
lamuri ceea ce va cer Eu voua. In masura in care Ioan s-a temut in
prima clipa sa-L boteze pe Hristos, in aceeasi masura el asculta acum
porunca lui Mesia. Si cerul cu adevarat s-a grabit sa adevereasca si
sa binecuvanteze lucrarea mainii Inaintemergatorului.
Ieronim
spune: „Exista o pricina intreita pentru a primi botezul de catre
Ioan. Mai intai, fiind nascut om, pentru a implini toata dreptatea si
smerenia pe care o cerea legea. In al doilea rand, prin botezare, sa
incuviinteze sensul botezului lui Ioan. In al treilea rand, sfintind
apele Iordanului, sa arate, prin pogorarea porumbelului, ca Duhul
Sfant era de fata la botezul credinciosilor”.
Hristos
a intrat in apa nu ca sa Se curateasca pe Sine, ci ca sa inece
simbolic pe omul cel vechi. Prin supunerea Sa, El a reintregit in
chip simbolic Potopul care a inecat lumea de pe vremea lui Noe si, de
asemenea, inecarea lui Faraon si a armatei sale egiptene, in Marea
Rosie.
In
Potopul care a cuprins intreaga lume, omenirea pacatoasa a fost
inecata. In Marea Rosie, Faraon, vrajmasul Dumnezeului Celui viu, a
fost inecat. Hristos a luat asupra Lui pacatele lumii. El a primit de
bunavoie sa Se inece in locul omenirii pacatoase; El de bunavoie a
luat asupra Lui soarta lui Faraon cel inecat, vrajmasul Dumnezeului
Celui viu. El a ingaduit apei sa-I inghita trupul ca si cum ar fi
fost ingropat in mormant.
El
a lasat apa sa curga o clipa peste El si apoi S-a ridicat si a iesit
din apa. Prin aceasta, El a repetat acea lectie inspaimantatoare pe
care a dat-o Dumnezeu oamenilor prin inecarea pacatosilor in vremea
lui Noe si aceea a lui Faraon in Marea Rosie.
Prin
aceasta El, in chip vazut, dar tainuit, a spus ceea ce zice El mai
tarziu in cuvinte catre fariseul Nicodim: „De nu se va naste cineva
din nou, nu va putea sa vada Imparatia lui Dumnezeu” (Ioan 3, 3).
Dar
numai acela se poate naste din nou in aceasta viata care a murit
pentru omul cel vechi; sau, cu alte cuvinte, cel in care omul cel
vechi, pacatos, a murit. Cel care se cufunda cu pacatele sale in apa
iese afara curatit de pacat.
Cel
care isi osandeste trupul, om trupesc fiind, se ridica prin Duhul ca
om duhovnicesc. Cel care se ingroapa cu Hristos prin botez, ca in
mormant, se ridica cu Hristos in Invierea Sa (cf. Coloseni 2, 12).
Cel
care isi ineaca mandria, neascultarea, zavistia si toata necuratia
omului celui vechi, pacatos, va iesi din apa cu smerenie, umilinta,
ascultare si dragoste. Cel care moare pentru sine va vietui impreuna
cu Dumnezeu (cf. Romani 6, 3-8).
Pe
scurt, cel care a murit ca pacatos si se naste din nou ca om drept,
isi va repeta si el exemplul dat de Hristos prin botezul Sau in
Iordan. „Inainte de a se pune inceput nou vietii, trebuie sa se
puna capat celei vechi”, spune Sfantul Vasile cel Mare.
O,
ce insemnatate adanca si plina de invataminte are botezul lui
Hristos, prin scufundarea in apa a sfantului Sau trup! Numai
intelepciunea nemarginita a lui Dumnezeu era in stare sa dezlege
oamenii in chip atat de povatuitor, si cu folos, prin botezarea in
Iordan. Numai aceasta intelepciune nemarginita, care vede trecutul si
viitorul intocmai ca si prezentul, a fost in stare sa lege inceputul
istoriei omenesti de sfarsitul acesteia si sa puna la un loc potopul
care a inecat omenirea cea pacatoasa, cu scufundarea lui Hristos in
apa.
Numai
aceasta intelepciune de negrait prin cuvant poate, cu o singura
priveliste, un singur semn, sa spuna mai mult decat toate limbile
omenesti de pe pamant. Pentru ca intreaga cale a mantuirii noastre a
fost aratata in lucrarea botezului lui Hristos in Iordan.
Iar
botezandu-Se Iisus, cand iesea din apa, indata cerurile s-au deschis
si Duhul lui Dumnezeu S-a vazut pogorandu-Se ca un porumbel si venind
peste El. Si iata glas din ceruri zicand: „Acesta este Fiul meu cel
iubit intru Care am binevoit”.
Duhul
nu a pogorat asupra lui Hristos pe cand Se afla in apa, ci atunci
cand El a iesit din apa. Prin aceasta, intelepciunea lui Dumnezeu
cauta sa ne arate ca Duhul lui Dumnezeu nu pogoara peste omul cel
vechi, care este viu pacatului si mort pentru Dumnezeu, ci numai
asupra omului nascut din nou duhovniceste, care a murit pacatului si
a inviat intru Dumnezeu.
Duhul
a pogorat asupra lui Hristos in chip de porumbel, nu intrupat ca
porumbel, asa cum este Hristos intrupat ca om, ci numai in chip de
porumbel, ca porumbel. Ieronim spune: „Porumbelul a pogorat asupra
capului lui Iisus asa incat nimeni sa nu creada ca glasul Tatalui a
fost indreptat catre Ioan, si nu catre Domnul”.
Aceasta
aratare in chip de porumbel inseamna ca Duhul poate sa Se infatiseze
in oricare alt chip si cu adevarat s-a aratat mai tarziu Apostolilor
in chip de limbi de foc si ca o suflare de vant ce vine repede (Fapte
2, 2).
In
Cartea Facerea, se spune despre Duhul: „Si Duhul lui Dumnezeu Se
purta pe deasupra apelor” (1, 2). Atunci, Duhul lui Dumnezeu Se
infatiseaza in chipuri diferite, potrivit intamplarilor pe care le
sfinteste sau le pune in lucrare. Dar fiecare chip pe care il ia, Il
arata in lucrare, indreptatit si curat, aducand odata cu Sine
caldura, lucrare si curatie.
La
botezul in apele Iordanului, Duhul S-a aratat in chip de porumbel
bland; botezul Apostolilor a fost cu Duhul Sfant si cu foc, de
Rusalii, Duhul S-a infatisat in chip de vant puternic si de foc.
Prin
aceasta, se face lamurita deosebirea dintre botezul lui Ioan si cel
al lui Hristos. Botezul lui Ioan, sau botezul cu apa, ii face pe
oameni blanzi si curati ca porumbeii, dar botezul lui Hristos, sau
botezul prin Duh, ii face pe oameni puternici si inflacarati.
Sfantul
Chiril al Ierusalimului spune, in Invatatura lumii, Cartea III: „Asa
cum omul este alcatuit din doua parti: suflet si trup, exista si o
curatire indoita: netrupeasca pentru ceea ce nu este a trupului si
trupeasca pentru trup. Apa curateste trupul, si Duhul curateste si
intareste sufletul”.
Pogorarea
Duhului in chip de porumbel - asa cum deslusesc aceasta Sfintii
Parinti - ne aminteste de porumbelul pe care l-a trimis Noe de trei
ori de pe arca sa, ca sa vada daca pamantul se uscase. Si porumbelul
s-a intors cu o ramura de maslin in cioc. Ramura de maslin este
simbolul pacii: pacea dintre Dumnezeu si om.
Si
acum, dupa iesirea lui Hristos din apa, dupa inecarea simbolica in
apa a omului celui vechi, S-a aratat Duhul deasupra capului lui
Hristos in chip de porumbel, ca sa arate ca potopul s-a sfarsit si ca
domnea pacea intre Dumnezeu si omul cel nou.
De
ce nu tinea acest porumbel o ramura de maslin in cioc, ca semn al
pacii? Pentru ca aici, in locul ramurii de maslin se afla chiar
Domnul Hristos, cel mai desavarsit simbol al pacii intre Dumnezeu si
om, intre cer si pamant. El este ramura de maslin a Noii Zidiri. Si
astfel porumbelul, poposind deasupra lui Hristos, nu avea nevoie sa
tina o alta ramura de maslin ca semn al pacii.
Hristos
este sfarsitul potopului si inceputul pacii. Si iata glas in ceruri!
Cerurile deschise, Duhul in chip de porumbel si mai mult, glas din
ceruri! Astfel botezul lui Hristos este bogat in inteles, caci nu au
venit doar ingeri, ci Sfanta Treime Insasi: Tatal, Fiul si Duhul
Sfant: Tatal prin glasul din cer, Duhul in chip de porumbel si Fiul
ca om nou si desavarsit, Dumnezeu-Om.
„Acesta
este Fiul Meu cel iubit, intru Care am binevoit”. Cu aceste
cuvinte, Dumnezeu Tatal Il vadeste pe Iisus Fiul Sau, ca si in
cuvintele Marelui Arhanghel Gavriil catre Preasfanta Fecioara Maria:
„Si Fiul Celui Preainalt Se va chema” (Luca 1, 32) si iarasi:
„(Si El) Fiul lui Dumnezeu Se va chema” (Luca 1, 35).
Acum
Dumnezeu Tatal Il numeste cu adevarat Fiul Sau, Fiul Sau cel iubit.
Caci Hristos este singurul Fiu al lui Dumnezeu prin existenta Sa din
vesnicie si singurul Fiu al lui Dumnezeu prin nasterea sa in timp.
Dumnezeu
Tatal nu ii numeste pe toti oamenii fiii Sai, ci numai pe Hristos.
Fiindca alti oameni pot fi numiti fii ai lui Dumnezeu prin adoptie,
numai prin Hristos si in numele Sau. Cand Hristos a spus mai tarziu
oamenilor: „Unul este Tatal vostru in cer”, El nu vrea sa spuna
prin aceasta altceva decat faptul ca oamenii sunt fiii lui Dumnezeu
prin adoptie.
Dumnezeu
poate numi zidirile sale fii, in marea lui iubire. Dar Hristos este
singurul, adevaratul Fiu al lui Dumnezeu atat in iubire, cat si in
fiinta. Si de aceea: „Fiul Meu iubit intru Care am binevoit” se
spune. In aceste doua grairi, se dau la iveala aratarea iubirii
Tatalui si bunavoirea Tatalui fata de Fiul Sau.
Legatura
pe care o are Tatal cu Fiul nu a slabit, nici dragostea lor, a Unuia
fata de Celalalt, nu s-a racit prin pogorarea Fiului in lumea aceasta
pacatoasa, El fiind imbracat in trup omenesc supus ispitei.
Si
astfel, botezul lui Hristos in Iordan se leaga de descoperirea
Sfintei Treimi oamenilor. Nu exista nici o descoperire mai mare ca
aceasta, fiindca prin aceasta ni se arata fiinta trinitara a lui
Dumnezeu.
La
Iordan, Mantuitorul a pus pecetea pe aceasta taina preaminunata atat
in cer, cat si pe pamant. Spunem dinadins „cat si pe pamant”,
pentru ca firea trinitara a fiintei lui Dumnezeu desluseste si
tainele cele mai adanci ale omului, firea intreita a omului, caci se
spune chiar la inceputul Sfintei Scripturi ca Dumnezeu a facut omul
dupa chipul Sau (Facerea 1, 26).
Si
astfel sarbatoarea botezului lui Hristos se numeste Boboteaza -
Descoperirea lui Dumnezeu – caci Dumnezeu S-a descoperit in Iordan,
asa cum este El, atat cat aceasta descoperire poate fi inteleasa de
omul cel trupesc.
Aceasta
sarbatoare se mai numeste Iluminare, caci prin aceasta duhul omului
este iluminat cu cunoasterea celor mai adanci taine Dumnezeiesti. Se
mai numeste Iluminare pentru ca botezul lui Hristos prin scufundarea
Sa in apa, ne lumineaza mintile, ne curateste inimile si ne inalta
sufletele cu cunoasterea caii mantuirii noastre, care sta in
ingroparea omului celui vechi si nasterea celui nou; sau, altfel
spus, aceasta se afla in moartea pacatului nostru, fiind muritor si
aducerea la viata a omului fara de pacat si fara de moarte.
Tot
ceea ce s-a intamplat la botezul lui Hristos, se intampla la botezul
fiecaruia dintre noi. Scriind despre botez, Sfantul Vasile cel Mare
spune: „Domnul, care indruma vietile noastre, a intemeiat pentru
noi legamantul botezului, care are chipul mortii si al vietii..., apa
este chipul mortii, a ducerii trupului la ingropaciune si Duhul
insufleteste cu putere datatoare de viata, care innoieste viata
sufletelor noastre, ducand-o de la moartea pacatului la viata cea
dintai”.
Prin
scufundarea in apa, noi murim cu Hristos, si prin iesirea din apa,
noi suntem uniti cu Hristos Cel viu. Dulcele Duh al lui Dumnezeu
poposeste deasupra noastra ca un porumbel, insufletindu-ne cu harul
Sau atotputernic. Si Tatal, prin iubirea lui Iisus Hristos, ne adopta
ca fii si anunta aceasta adoptie cu glasul Sau.
Cine
poate sti, in clipa botezului, ce se intampla in inima fiecarui
prunc? Intunecati si descurajati de pacatele de mai tarziu, noi uitam
cea mai mare dintre tainele ceresti care ni se descopera la botez.
Fiindca
prin botez noi suntem curatiti de tot pacatul, desi, dupa ce ne
botezam, dam peste ispite dracesti, carora Hristos nu le-a cazut
prada, asa cum facem noi. Dar aceia dintre noi care cugeta la
mantuirea noastra zi si noapte, cu smerenie si ascultare necurmata
fata de Dumnezeu, se pot invrednici de descoperirea de taine mari,
sfinte, asa cum au fost descoperirile de la Iordan, tot asa cum s-au
invrednicit multi sfinti si mucenici pentru Hristos de aceasta
viziune.
Mucenicia
pentru Hristos se socoteste ca fiind al treilea botez: primul fiind
botezul lui Ioan cu apa; al doilea, botezul lui Hristos cu Duhul
Sfant si cu foc. Cel de-al treilea botez, botezul muceniciei, se
numeste „botezul cu sange”.
Mucenicii
lui Hristos care au fost botezati prin varsarea sangelui lor pentru
Hristos, au vazut foarte adesea multe dintre tainele Iordanului, care
s-au descoperit la botezul lui Hristos. Cel mai cunoscut exemplu al
acestui botez minunat, prin sange, este moartea intaiului mucenic al
lui Hristos, Arhidiaconul Stefan, care este descris in felul acesta:
Iar Stefan, fiind plin de Duh Sfant si privind la cer, a vazut slava
lui Dumnezeu si pe Iisus stand de-a dreapta lui Dumnezeu.
Acum
se arata Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Iar Stefan a strigat: „Iata
vad cerurile deschise si pe Fiul Omului stand de-a dreapta lui
Dumnezeu. „Si iudeii il bateau cu pietre” (Fapte 7, 55-59).
Sa
ne mai ostenim, cu credinta neschimbata, cu fapte bune si cu
impartasirea frateasca a bucuriei si a suferintei celor care ne sunt
apropiati, intregi in smerenie si ascultare fata de Dumnezeul Cel
viu, sa ne intoarcem la curatia fara de pacat in care ne-am imbracat
la botez.
Asa
ne vom invrednici de slava, bucuria si frumusetea vesnica a sfintilor
si mucenicilor lui Dumnezeu. Asa ne vom lumina din nou, cerul se va
deschide pentru noi si Dumnezeu Se va descoperi pentru noi - Tatal,
Fiul si Sfantul Duh, Treimea cea deofiinta si nedespartita, Careia Ii
aducem slava acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu