Evanghelia
Luca
17, 12-19
În
vremea aceea când a intrat Iisus într-un sat, L-au întâmpinat
zece bărbaţi leproşi care stăteau departe şi care au ridicat
glasul şi au zis: Iisuse, Învăţătorule, fie-ţi milă de noi!
Iar El, văzându-i, le-a zis lor: duceţi-vă şi vă arătaţi
preoţilor. Dar, pe când ei se duceau, s-au curăţit de lepră. Iar
unul dintre ei, văzând că s-a vindecat, s-a întors şi cu glas
mare slăvea pe Dumnezeu; şi a căzut cu faţa la pământ lângă
picioarele lui Iisus şi I-a mulţumit. Şi acela era samarinean.
Iisus însă, răspunzând, a zis: oare, nu toţi cei zece s-au
curăţit? Dar cei nouă unde sunt? Nu s-a găsit să se întoarcă
să dea slavă lui Dumnezeu, decât numai acesta care este de alt
neam? Apoi a zis către acela: scoală-te şi du-te; credinţa ta
te-a mântuit.
Sfântul
Nicolae Velimirovici - Între
mărinimia fără margini a Domnului şi micimea noastră de suflet
“Aşadar,
de ce Dumnezeu cere mulţumire de la oameni, şi de ce oamenii
îi aduc mulţumire lui Dumnezeu? Din iubire. Mulţumirile oamenilor
nu-L fac pe Dumnezeu nici mai slăvit, nici mai puternic, nici mai
bogat ori mai viu, ci oamenii sporesc în toate acestea. Recunoştinţa
oamenilor nu-I adaugă lui Dumnezeu nici pace, nici bucurie, ci lor
înşişi le adaugă cu îmbelşugare. A mulţumi lui Dumnezeu nu-I
schimbă Lui nici starea, nici fiinţa, ci omului i-o schimbă din
temelie.
Dumnezeu
nu are nevoie de recunoştinţa noastră, nici de rugăciunile
noastre. Dar Domnul, care spune: ştie Tatăl vostru de cele ce aveţi
trebuinţă mai înainte ca să cereţi voi de la El (Matei 6, 8 )
îndeamnă totodată pe oameni să se roage totdeauna şi să nu-şi
piardă nădejdea (Luca 18, 1). Dumnezeu nu are trebuinţă de
rugăciunile noastre, ci totuşi ni le cere. Nu are trebuinţă de
mulţumirea noastră, dar ne-o cere – iar mulţumirea nu e altceva
decât tot rugăciune, rugăciune de mulţumire.
În
vremea aceea, Iisus intrând într-un sat, L-au întâmpinat zece
leproşi care stăteau departe, şi care au ridicat glasul si au zis:
Iisuse, învăţătorule, fie-Ţi milă de noi! Erau zece leproşi.
Cumplit lucru este să vezi şi numai unul, dar zece! Un trup
acoperit din cap până-n picioare cu pete albe si plăgi care ard ca
focul. Un trup care putrezeşte de viu, un trup în care e mai
mult mâzgă decât sânge. Un trup care duhneşte şi pe dinăuntru
şi pe dinafară. Aşa este un lepros. Iar când lepra ajunge la nas,
la gură, la ochi, închipuiţi-vă ce aer respiră, ce mâncare
mănâncă, ce lume vede unul ca acesta?
Legea
lui Moise oprea cu străşnicie pe leproşi să aibă legături cu
ceilalţi oameni. La fel este şi astăzi în locurile unde sunt
leproşi. Ca să împiedice pe oricine s-ar fi putut apropia de el,
leprosul trebuia să strige de departe: „Necurat! Necurat!” Aşa
se arată, cuvânt cu cuvânt, în Lege: Leprosul cel ce are această
boală, să fie cu hainele sfâşiate, cu capul descoperit, învelit
până la buze, si să strige mereu, necurat! Necurat! (Levitic 13,
45). Hainele sfâşiate – ca să se vadă lepra; capul descoperit –
tot ca să se vadă că e lepros, pentru ca leproşilor le cădea
părul; cu gura acoperită – de asemenea m semn de recunoaştere;
şi mai presus de toate, strigătul: necurat! Necurat! Leproşii erau
alungaţi din cetăţi si sate şi duceau o viaţă mai prejos de a
fiarelor; pretutindeni erau goniţi, dispreţuiţi, uitaiţi. Necurat
este, scrie în Lege, şi să trăiască singuratic şi afară din
tabăra să fie locuinţa lui (Levitic 13, 46). Erau ca şi morţi
pentru oameni, deşi starea lor era mai rea decât moartea.
Iisus
Domnul, Izvorul înfloririi, al frumuseţii şi al puterii, trecea
într-o zi pe lângă aceste zece rămăşiţe de viaţă zdrenţuite
şi rău mirositoare. Când au descoperit că este El, leproşii de
departe au ridicat glasul si au zis: Iisuse, învăţătorule, fie-Ţi
milă de noi! Dar şi-or fi dat seama nefericiţii aceştia de
puterea lui Iisus? Trebuie sa le fi ajuns si lor la urechi faima
acestui lucru cu totul nou pe lume, care le-a trezit luarea-aminte.
Căci
nimic altceva nu-i mişcă pe ei, nici schimbarea stăpânirilor,
nici războaiele între neamuri, nici înălţarea şi căderea
oraşelor, nici serbările, nici pojarurile, nici cutremurele,
învesmântaţi în putreziciune, n-aveau în minte decât a lor
nefericire, si poate doar pe Cel ce putea să-i dezbrace de haina
stricăciunii si să-i îmbrace în sănătate. Auzind faima de mare
tămăduitor a lui lisus, desigur vor fi aflat si despre
vindecările de lepră săvârşite de El (Luca 5,12-13).
Trebuie
să fi tânjit de multă vreme după fericita întâlnire cu Hristos.
Îl aşteptau undeva, la marginile câmpiei galileene, acolo unde
drumul începe să urce spre colinele Samariei. Iisus trecea în drum
spre Ierusalim. Iată, bătea ceasul fericit al întâlnirii, si nu
din întâmplare, ci din iconomia lui Dumnezeu. Iisuse, învăţatorule,
fie-Ţi milă de noi! au strigat ei într-un glas, văzându-L că se
apropie împreună cu ucenicii. De ce I-au zis: învăţatorule?
Pentru că acest cuvânt plin de înţelesuri înseamnă nu numai
cineva care dă învăţătură, ci un îndrumător, unul care
călăuzeşte prin cuvânt si prin faptă pe calea mântuirii. De ce
atunci nu-L numesc: „Doamne“? Pentru că ei nu ştiu încă cine
este Hristos.
Iisuse,
învăţatorule, fie-Ţi milă de noi! au strigat ei cu glas mare. Şi
văzându-i, El le-a zis: Duceţi-vă si vă arătaţi preoţilor.
Dar ducându-se ei, s-au curăţat. Curăţând altădată
lepra, Domnul Si-a întins mâna si l-a atins pe lepros,
spunând: Fii curăţat! Si îndată s-a dus lepra de pe el (Luca
5,13). În împrejurarea de faţă însă, nu numai că nu S-a atins
de leproşi, dar nici măcar nu era aproape de ei, pentru că, ni se
spune, stăteau departe. Domnul, aşadar, le-a vorbit de departe.
De
ce i-a trimis Domnul la preoţi? Pentru că era de datoria acestora
să-i declare pe leproşi necuraţi şi să-i excludă dintre cei
sănătoşi, si de asemenea să-i declare pe cei vindecaţi
curaţi, îngăduindu-le întoarcerea între ceilalţi oameni
(Levitic 13, 34-44). Domnul nu va schimba Legea, cu atât mai mult cu
cât ea nu-i stinghereşte lucrarea, ci dimpotrivă, în împrejurarea
de faţă o înlesneşte, pentru că preoţii vor vedea cu ochii
lor si vor mărturisi că cei zece leproşi cu adevărat s-au
curăţat. Auzind deci ce le spune Domnul si încotro îi trimite,
cei zece leproşi au ieşit din satul lor ca să facă ce li se
ceruse. Dar, pe când mergeau, privindu-se iată că lepra dispăruse.
Se
uitau unul la altul, şi se încredinţau ca s-au însănătoşit.
Rănile si puroiul şi duhoarea trecuseră fără urmă. Lepra care-i
acoperise adineauri parcă nici n-ar fi fost. Cine-ar putea să spună
că minunea aceasta n-a fost mai mare decât o înviere din morţi?
La un singur cuvânt puternic, zece trupuri leproase, roase de boală,
s-au făcut deodată sănătoase şi curate. Cu cât te gândeşti
mai mult, cu atât îţi dai seama că acest cuvânt n-ar fi
putut să vină de la un muritor; că trebuie să fi fost rostit de
Dumnezeu prin gură omenească. Rostit de limbă omenească, acest
cuvânt a venit din adâncimile de unde a venit si cuvântul de
poruncă întru zidirea lumii: Şi a fost aşa.
Sunt
cuvinte si cuvinte. Sunt cuvinte curate, cuvinte fără păcat, care
de aceea sunt puternice. Ele vin din Izvorul începător al
veşnicei iubiri, înaintea lor se deschid toate porţile creaţiei.
Lucruri, oameni, boli şi duhuri li se supun. Si sunt frânturi de
cuvinte, cuvinte tocite, ucise de păcat, care n-au mai multă putere
decât suflarea vântului prin trestii; oricât de multe astfel de
cuvinte moarte s-ar rosti, rămân ca bătaia fumului în porţi de
fier. Gândiţi-vă dar ce mângâiere de nespus e să cunoaştem în
ce Domn puternic şi iubitor credem. Toate câte a vrut Domnul a
făcut în cer si pe pământ (Psalm 134, 6). El este Domnul vieţii,
Dătătorul de legi al firii, Stăpân peste boală si Biruitor al
morţii.
Nu
suntem creaţi de natura necuvântătoare, ci de El, Domnul
Preaînţelept. Nu suntem robi ai legii firii, ci slujitori ai
Dumnezeului Celui Viu, Iubitorul de oameni. Nu suntem jucăria
întâmplării, ci făpturi ale Celui ce a zidit si pe fraţii noştri
mai mari, îngerii şi arhanghelii si toate nemuritoarele armiei
cereşti. De suntem în această viaţă, El ştie de ce; dacă
păcatul ne face leproşi, El are cuvântul mai puternic decât
lepra, fie trupească fie sufleteasca; dacă ne scufundăm, ne
întinde mâna-I mântuitoare; dacă murim, ne aşteaptă de partea
cealaltă a mormântului.
Să
ne întoarcem acum la Evanghelia care ne istoriseşte vindecarea
leproşilor, şi să privim zugrăvirea cea limpede a recunoştinţei
si nerecunostinţei.
Ce-au
făcut leproşii, văzând că s-au curăţat? Iată ce au făcut:
dintre toţi, doar unul singur s-a întors să-I mulţumească lui
Hristos, pe când ceilalţi şi-au văzul de drum fără să le mai
pese de Cel ce le-a făcut lor bine, de Mântuitorul lor.
Acest
singur recunoscător, văzând că boala cea înfricoşată s-a luat
de la dânsul, şi-a tras sufletul scăpat prin minune din
strânsoarea cloacei de şerpi veninoşi si primul său gând a fost
să mulţumească Celui ce l-a scos din stricăciunea sa cea nespusă.
Si precum, doar cu puţin mai înainte, strigase cu buzele roase
de lepră: Iisuse, învăţătorule, fie-Ţi milă de noi, aşa si
acum si-a ridicat glasul si a strigat cu putere, din buze sănătoase
si din rărunchi teferi, mulţumind lui Dumnezeu. Dar nu numai
atât, ci a alergat înapoi la Binefăcătorul său ca să-I
mulţumească.
Când
a ajuns la Hristos, a căzut în genunchi, în genunchii săi
care acum nu mai erau tot o rană ci teferi si puternici, şi I-a
mulţumit. Trup plin de sănătate, inimă plină de bucurie şi ochi
plini de lacrimi! Iată omul întreg. Adineauri un morman de carne
putredă iar acum iarăşi om. Adineauri alungat dintre oameni, acum
iarăşi deopotrivă cu semenii săi. Adineauri trâmbiţă răguşită
care nu strigă decât: „Necurat! Necurat!“, acum trâmbiţă
limpede de mulţumire şi slavă lui Dumnezeu.
Acest
singur recunoscător nu era iudeu, ci samarinean. Samarinenii nu erau
iudei, ci erau fie de sânge curat asirian, fie un amestec de stirpe
asiriană şi iudee, ieşiţi anume din acei asiriani aduşi
odinioară de regele Salmanasar în părţile Siriei după ce
strămutase mai întâi pe iudeii de acolo în Asiria (IV Regi
17, 3-6, 24). Iar faptul că acest om recunoscător era de sânge
curat asirian se vede din aceea că Domnul a spus: este de alt neam.
Şi
răspunzând, Iisus a zis: Au nu zece s-au curăţit ? Dar cei nouă
unde sunt? Nu s-a găsit să se întoarcă si să dea slavă lui
Dumnezeu decât numai acesta, care este de alt neam? Vedeţi cu câtă
blândeţe mustră Domnul nerecunoştinţa? Nu întreabă decât dacă
s-au curăţit toţi, si de ce n-au venit si ceilalţi nouă să
mulţumească. Si nu pentru că n-ar fi ştiut, căci El ştia încă
mai înainte de a-i întâlni, că aceia se vor vindeca. A pus
întrebarea ca pe cea mai uşoară dintre mustrări. Iar noi, cum ne
ieşim din fire dacă, dând vreun bănuţ unui amărât, acesta nu
mulţumeşte destul! Dar închipuiţi-vă numai ce-ar fi dacă,
vindecând noi nouă bolnavi (să zicem că ne-ar sta în putinţă
să facem acest lucru), aceştia n-ar veni să ne mulţumească!
Dumnezeu
nu tună şi fulgeră împotriva nerecunoscătorilor, nici nu îi
blestemă, ci doar îi dojeneşte cu blândeţe, întrebându-i pe
cei ce I se închină: „Dar ceilalţi copii ai Mei unde sunt? Unde
sunt ceilalţi? Unde sunt puternicii care cârmuiesc peste neamuri cu
puterea Mea? Unde sunt bogaţii care s-au îmbogăţit cu
avuţiile Mele, unde biruitorii care au biruit prin mila Mea? Unde
sunt cei ce se veselesc şi înfloresc din izvorul Meu? Unde părinţii
ai căror fii cresc şi sporesc din a Mea putere? Unde învăţătorii
cărora Eu le dau ştiinţă şi înţelepciune? Unde bolnavii pe
care i-am vindecat? Unde păcătoşii ale căror suflete le-am
curăţat de păcat ca de lepră? N-am dat Eu sănătate la mii şi
mii, iar aici la rugăciune sunteţi numai zeci? N-am dat lumina
soarelui la milioane, iar de mulţumit Îmi mulţumiţi numai o sută?
N-am împodobit câmpiile cu roade şi n-am înmulţit turmele
voastre, şi doar câţiva îngenuncheaţi slăvindu-Mă?
Vedeţi,
numai acesta, care este de alt neam, numai acest străin s-a întors
să mulţumească. Dar e cineva străin de Hristos? N-a venit El să
mântuiască pe toţi oamenii, nu numai pe iudei? Iudeii se fălesc
cu faptul că sunt aleşii lui Dumnezeu, că II cunosc pe Dumnezeu
mai mult decât toate neamurile. Dar iată aici dovada întunericului
din mintea lor şi a învârtoşării din inima lor. Un păgân, un
asirian, are mai multă minte şi inimă decât cei ce se fericesc a
fi iudei. Din păcate, istoria se repetă astăzi, când unii
necredincioşi au mintea mai deschisă si inima mai mulţumitoare
faţă de Dumnezeu decât mulţi creştini. Mulţi musulmani, budişti
sau hinduşi îi fac de ruşine pe creştini cu ardoarea rugăciunilor
si recunoştinţei lor faţă de Dumnezeu.
Pilda
se încheie cu cuvântul spus de Domnul samarineanului mulţumitor:
Şi i-a zis: Scoală-te si du-te; credinţa ta te-a mantuit. Vedeţi
cât de mare este smerenia si blândeţea Mântuitorului. Cum se
bucură să cheme pe oameni la împreună-lucrarea cu Sine, vrând
prin aceasta să ridice neamul omenesc cel căzut şi înjosit. Mai
presus de mândria şi deşertăciunea omenească, El vrea să-Şi
împartă vrednicia cu alţii.
Dar
la ce le-a folosit credinţa? Ar fi putut, cu tot atâta credinţă,
să strige la o mie de doctori faimoşi ai lumii: „Ai milă de noi,
vindecă-ne!” Ar fi fost în zadar. Iar dacă vreunul din aceşti
mii de doctori pământeni i-ar fi vindecat, vă închipuiţi oare că
ar fi pus tămăduirea pe seama credinţei lor şi nu pe a iscusinţei
sale?
Căci
doctorii cei muritori, dimpotrivă, obişnuiesc să-si aroge tot
meritul lecuirii unui bolnav, chiar dacă bolnavul şi-a avut şi
el partea sa în cumpăna vindecării. Aşa se poartă oamenii între
dânşii. Dar cu totul altfel se poartă cu oamenii Mântuitorul
Hristos. Hristos a încărcat o căruţă cu grâne, iar leprosul a
aruncat şi el în căruţă o boabă. Încărcătura de grâne a lui
Hristos e puterea Sa dumnezeiască, iar bobul leprosului este
credinţa lui în Hristos. Hristos, adevăratul iubitor de oameni, nu
dispreţuieşte mărunta boabă, ci dimpotrivă, îi dă întâietate
faţă de întreaga-I încărcătură de grâne. El, aşadar, nu
spune: „Grânarul Meu are să te hrănească”. Nu spune: „Te-am
vindecat“, ci: Credinţa ta te-a mântuit. Câtă mărinimie în
cuvântul acesta! Ce învăţătură pentru noi toţi! Si ce mustrare
mândriei omeneşti!
Să
se apropie şi să înveţe de la Hristos, Domnul Cel Drept, toţi
cei care acoperă grăuntele de vrednicie al altuia ridicându-şi în
slăvi propria încărcătură. Aceştia nu-s mai puţin hoţi şi
jefuitori decât bogatul care îşi înmulţeşte moşiile cu petecul
de pământ al unui sărman. Să se apropie şi să înveţe de la
Hristos, Domnul Cel Adevărat, toţi comandanţii care acoperă
partea soldaţilor la victorie. Să se apropie şi să înveţe
de la Hristos; Domnul Cel Smerit, toţi cei care, îndeletnicindu-se
cu negoţul şi cu industria, trec sub tăcere meritele lucrătorilor,
punând toată reuşita pe seama râvnei, chibzuinţei şi norocului
propriu. Să se apropie, în sfârşit, si să înveţe de la
Hristos, Domnul Cel Iubitor de oameni, tot neamul omenesc, cel care,
în orbirea lui, se împăunează cu tot binele, cu toată ştiinţa,
cu toată izbânda, ascunzând şi uitând uriaşa parte a lui
Dumnezeu în toate. Să se apropie şi să înveţe cum Dumnezeu nu
acoperă nici un grăunte de merit omenesc în uriaşa încărcătura
a vredniciei Sale, ci dimpotrivă, tăinuie partea Sa, arătând-o pe
cea a omului.(…)
O,
de ne-am da noi creştinii seama de mulţimea si felurimea bolilor de
care ne vindecă în fiecare zi Hristos! Degrabă atunci ne-am
întoarce alegând către El, i-am cădea în genunchi si I-am
mulţumi din clipa aceasta si până în ceasul morţii, ceas care nu
este departe de niciunul din noi. A Domnului şi Mântuitorului
nostru Iisus Hristos fie slava şi lauda, împreună cu Tatăl şi cu
Sfântul Duh, Treimea cea deofiinţă si nedespărţită, acum şi
pururea şi în vecii vecilor. Amin”.
0 comments:
Trimiteți un comentariu