Evanghelia
Matei
4, 12-17
În
vremea aceea, auzind că Ioan a fost pus la închisoare, Iisus s-a
dus în Galileea; şi părăsind Nazaretul a venit de a locuit în
Capernaum, lângă mare, în hotarele lui Zabulon şi Neftalim, ca să
se împlinească ce s-a scris prin Isaia proorocul, care zice:
pământul lui Zabulon şi pământul lui Neftalim, spre mare,
dincolo de Iordan, Galileea neamurilor; poporul care stătea în
întuneric a văzut lumină mare şi celor care şedeau în ţinutul
şi în umbra morţii, lumină le-a răsărit. De atunci a început
Iisus să propovăduiască: pocăiţi-vă, că s-a apropiat împărăţia
cerurilor.
Sf.
Nicolae Velimirovici – Predică la Duminica după Botezul Domnului
Atunci
Iisus a fost dus de Duhul în pustiu, ca să fie ispitit de diavolul.
Şi după ce a postit patruzeci de zile şi patruzeci de nopţi, la
urmă a flămânzit. Şi apropiindu-se, ispititorul a zis către El:
De eşti Tu Fiul lui Dumnezeu, zi ca pietrele acestea să se facă
pâini. Iar El, răspunzând, a zis: Scris este: Nu numai cu pâine
va trăi omul, ci cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu.
Atunci diavolul L-a dus în sfânta cetate, L-a pus în aripa
templului şi I-a zis: Dacă Tu eşti Fiul lui Dumnezeu, aruncă-Te
jos, că scris este: Îngerilor Săi va porunci pentru Tine şi Te
vor ridica pe mâini, ca nu cumva să izbeşti de piatră piciorul
Tău. Iisus i-a răspuns: Iarăşi este scris: Să nu ispiteşti pe
Domnul Dumnezeul tău. Din nou diavolul L-a dus pe un munte foarte
înalt şi I-a arătat toate împărăţiile lumii şi slava lor. Şi
I-a zis Lui: Acestea toate Ţi le voi da Ţie, dacă vei cădea
înaintea mea şi te vei închina mie. Atunci Iisus i-a zis: Piei,
satano, căci scris este: Domnului Dumnezeului tău să te închini
şi Lui singur să-I slujeşti. Atunci L-a lăsat diavolul şi iată
îngerii, venind la El, Îi slujeau”.
Nu
există nici măcar o singură poruncă dată de Dumnezeu, care să
nu fi fost încălcată de către oameni şi iarăşi, nu există
nici măcar o singură poruncă pe care oamenii să o fi împlinit
fără să cârtească sau să se plângă. Şi iarăşi, nu există
nici măcar o singură poruncă dată de Dumnezeu, pe care Domnul
Iisus să o fi încălcat şi nici una pe care să o fi împlinit cu
cârteală sau cu plângere.
Tot
ceea ce a trebuit să rabde, să împlinească şi să îndure, El a
făcut în desăvârşită smerenie şi ascultare faţă de Tatăl
Său din cer - şi a făcut aceasta numai ca să ne înveţe pe noi
smerenia şi ascultarea; numai ca să ne încurajeze în răbdare;
numai ca să ne arate că tot ceea ce porunceşte cerul este şi
posibil şi ne este de trebuinţă, ca noi să împlinim sub
supravegherea şi îndrumarea atotovăzătoare a Dumnezeului Celui
viu.
Oamenii
se plâng de sărăcie şi despre faptul că nu-şi cunosc originile,
deşi, dacă cercetăm trecutul, toţi oamenii sunt împărăteşti
prin naşterea de la Dumnezeu Împăratul. Şi El, singurul Fiu al
lui Dumnezeu zămislit şi iubit, nu S-a plâns niciodată că S-a
născut în ieslea oilor dintr-o peşteră, sau pentru că nu avea un
loc unde să-Şi plece capul.
Oamenii
îşi blestemă vrăjmaşii, deşi foarte adesea, chiar păcatul lor
i-a schimbat în vrăjmaşi pe cei ce le erau aproape. Dar El, Mielul
lui Dumnezeu cel fără de păcat, a fost silit, pe când era prunc
la sânul maicii Sale, să fugă într-o ţară îndepărtată,
dinaintea sabiei mânjite de sânge a lui Irod. Aceasta aşa s-a
întâmplat, deşi El nu Şi-a blestemat vrăjmaşii.
Cei
mai mulţi oameni se răzvrătesc adesea împotriva cârmuitorilor şi
a legilor, când se află în ei tulburare. Dar El, Dătătorul de
lege pentru toată lumea, S-a supus puterilor şi legilor care erau,
dând Cezarului cele ce sunt ale Cezarului (Marcu 12, 17).
Oamenilor
le vine greu să postească, deşi pâinea şi legumele sunt
îngăduite în zilele cele mai grele de post şi cu toate că
postirea este de cea mai mare însemnătate pentru curăţirea minţii
şi a conştiinţei. Dar El, Preacuratul, cu toate că nu avea nimic
să curăţească, de bunăvoie Şi-a luat post de patruzeci de zile,
post fără pâine, legume sau apă.
Rugăciunea
este o luptă pentru oameni, atât în biserică, cât şi în
singurătate, deşi rugăciunea este scara care îl ridică pe om din
ţărână şi dintr-o existenţă animalică spre Dumnezeu. Dar Cel
care, în trup fiind, se afla împreună cu oameni la baza scării
vieţii, iar în duh se afla în vârful scării, a mers cu bucurie
la rugăciune în sinagogă şi a petrecut nopţi întregi singur în
rugăciune.
Oamenii
nu vor împlini, fără să se plângă, nici măcar un pic sau o
mică parte din legea lui Dumnezeu, cu toate că această lege este
dată pentru propria lor mântuire. Dar El, Mântuitorul lumii, care
nu avea pentru ce să se mântuiască, a împlinit cu ascultare
poruncile cele mai grele din legea lui Dumnezeu, şi cu smerenie S-a
adus pe Sine jertfă pentru oameni, numai pentru că ştia că era
voia Tatălui Său cel ceresc şi pentru că era de trebuinţă
pentru mântuirea oamenilor.
Adam
şi Eva, care vieţuiau în belşugul Raiului şi erau îndestulaţi
de toate bogăţiile şi bunătăţile dumnezeieşti, nu au fost în
stare să se opună unei ispite mici din partea diavolului şi să nu
se atingă de pomul oprit. Dar El, în sigurătate şi în pustiu,
fiind flămând şi însetat, fără pâine sau apă, fără prieteni
sau o mână de ajutor, a rezistat celor mai mari ispite pe care
necuratul Satan a fost în stare să I le pună la cale.
Cât
de măreţe, cât de măreţe în mod tragic, sunt toate întâmplările
din viaţa lui Hristos! Ele sunt ca un munte ale cărui poale sunt
spălate de apele mării fără de folos şi al cărui vârf nu este
văzut de ochiului omenesc.
Mulţi
dintre cei care citesc Sfintele Scripturi cred că învăţătura cea
mai importantă se află în Predica Sa de pe Munte. Totuşi, în
viaţa lui Hristos se află o mare mulţime de întâmplări în
viaţa lui Hristos care, prin învăţătura pe care o dau, se aşează
pe aceeaşi treaptă cu Predica de pe Munte.
Este
greu de spus ce este de cea mai mare însemnătate şi ce este de
însemnătate mai mică în învăţătura lui Hristos. Totuşi, este
sigur că nu se află nimic fără însemnătate în viaţa Sa. Şi
mai este de asemenea sigur faptul că, nu se poate spune că
învăţăturile pe care le dă prin cuvinte au o însemnătate mai
mare decât învăţătura pe care o arată prin lucrările Sale şi
în întâmplări.
Mai
mult, cineva ar putea spune mai degrabă că lucrările lui Hristos
şi întâmplările din viaţa Sa lasă, pentru majoritatea
credincioşilor, o impresie mai profundă şi produc simţăminte mai
puternice decât învăţătura pe care o dă prin cuvinte.
La
fel, oamenii ar fi mult mai impresionaţi dacă un doctor ar deschide
ochii unui orb fără să vorbească despre aceasta, decât unul care
explică cu ajutorul cuvintelor cum un orb şi-ar putea căpăta
vederea. Dar, pe de altă parte, lucrările nemaipomenite şi
minunate şi întâmplările din viaţa Eroului Dumnezeiesc rămâneau
la fel de tăinuite ca tunetele de nepriceput din vârful muntelui,
dacă nu căpătau viaţă, lămurire şi îndreptare prin învăţătura
pe care a dat-o în cuvinte Sfântul Învăţător.
Cugetând
asupra unui lucru sau altul, omul trebuie să spună, cu frică şi
cu umilire adâncă şi smerită, că acestea sunt lucruri mari, în
chip de negrăit prin cuvânt şi că un lucru nu se poate despărţi
de altul, tot aşa cum răsăritul nu se poate despărţi de apus.
Pentru că, la ce ar folosi cuvintele lui Hristos: „rugaţi-vă
neîncetat” dacă El nu ar fi dat o pildă lămurită, de rugăciune
neîncetată?
Ori,
pe de altă parte, cum am putea pricepe şi cum ne-ar putea fi de
folos pilda Sa de postire îndelungată, dacă El nu ne-ar fi
desluşit trebuinţa şi chipul mântuitor al postirii? La fel,
lucrările Sale de dragoste creştinească şi învăţătura Sa
despre milostivire se întregeşte una pe alta; la fel se întâmplă
cu lupta Sa cu Satan şi cu învăţătura Sa despre vegherea asupra
sufletului şi depăşirea ispitei, şi din multe alte exemple, atât
prin cuvânt, cât şi prin faptă, pe care le-am putea da.
Lucrările
Sale se află în armonie cu cuvintele Sale, tot aşa cum un trup
sănătos se află în armonie cu un suflet sănătos. Doamne, El nu
a venit pe pământ numai pentru a-Şi îmbrăca sufletul în trup
omenesc, ci şi pentru a întrupa fiecare cuvânt al Său – ca să
îmbrace fiecare cuvânt al Său în veşmânt minunat de lucrări şi
întâmplări văzute.
Să
vedem acum în ce chip întrupează Domnul cuvintele Sale despre
postire, priveghere şi biruirea ispitelor printr-un trup minunat de
lucrări şi întâmplări. După botezul Său în Iordan, El pleacă
în pustie, ca să-Şi asume marea nevoinţă a postirii, privegherii
şi a luptei cu Satan.
„Atunci
Iisus a fost dus de Duhul în pustiu, ca să fie ispitit de către
diavolul”. De ce îndată după botez? Ca să ne arate că după
botez suntem supuşi ispitei şi că aşa va fi până la moartea
noastră cea trupească. Prin botez, noi suntem curăţiţi şi
întăriţi cu puterea lui Dumnezeu şi atunci suntem trimişi la
luptă.
Înţeleptul
Ioan Gură de Aur spune: „Nu ni s-au dat arme ca să stăm degeaba,
ci ca să luptăm”,
Prin
botez, noi am devenit întocmai ca Adam în Rai. Ne întrebăm din
nou de ce Dumnezeu ne aşează în calea ispitei. Mai întâi, ca să
ne arate că suntem liberi, prin botez Dumnezeu ne-a înarmat cu
puterea Sa şi ne-a lăsat aşa înarmaţi ca noi să alegem: vom
îndrepta aceste arme către diavol sau către Dumnezeu?
În
al doilea rând, de cădem, să ne arate ce a însemnat păcatul lui
Adam şi ca să lămurească de ce l-a izgonit Dumnezeu pe Adam din
Rai în valea plângerii; sau, dacă suntem biruitori, ca să
dezvăluie tăria puterii lui Dumnezeu din noi. Fiindcă Noua Zidire
ne arată, cu putere nouă, un Rai nou, un om nou, birunţă şi
slavă nouă, dar şi cădere nouă.
De
ce a fost Hristos dus de Duhul Sfânt ca să fie ispitit? Ca să
arate că Hristos a fost supus ispitei dinadins, iar nu întâmpător.
Dumnezeu nu l-a dus pe Adam dinadins înaintea lui Satan, ca să fie
ispitit, dar Dumnezeu a făcut aceasta cu Hristos dinadins, pentru a
arăta prin aceasta că Adam, în împrejurări mai uşoare, a căzut
în ispită, pe când Hristos, în împrejurări mai grele, a fost
biruitor asupra ispitei. Aceasta ne mai arată faptul că Adam a
căzut pe când se afla în Rai, în vreme ce biruinţa lui Hristos
împotriva ispitei a avut loc pe pământ, în valea plângerii şi
în surghiun, în pustiu. Căci se spune că Duhul L-a dus pe Iisus
în pustiu.
În
pustiu, Hristos a postit patruzeci de zile şi patruzeci de nopţi.
Ce privelişte înspăimântătoare! În timp ce păcătoşii, pentru
care Hristos a venit pe pământ, trândăvesc petrecând în plăceri
pământeşti, cu mâncare şi băutură din belşug, El, Prietenul
păcătoşilor, stă în pustiu, singur şi petrece în rugăciune cu
lacrimi, zi şi noapte, fără pâine şi fără apă, atât ziua,
cât şi noaptea, în toată vremea celor patruzeci de zile şi
nopţi.
Domnul
a făcut aceasta pentru a-Şi arăta dragostea nemăsurată pentru
oameni, pe care El i-a curăţit prin postul Său şi i-a învăţat
prin pilda Sa; şi prin aceasta, să arate legătura Sa strânsă cu
Tatăl Său Cel ceresc şi ascultarea Sa faţă de Acesta.
Doamne, tot ce spun oamenii că nu pot face, El a făcut; şi tot ceea ce oamenii fac fără de voie şi cu cârteală, El a făcut cu ascultare şi cu râvnă. El a împlinit tot ceea ce poporul ales a crezut că nu se poate împlini.
Poporul
ales, în bogăţiile Egiptului, a căzut de la Dumnezeu. A fost şi
El în Egipt, dar a rămas neatins de Egipt, aşa cum s-a întâmplat
şi cu Iosif. Poporul ales a fost patruzeci de ani în pustiu şi
acolo, aceştia s-au simţit departe de Dumnezeu, cu toate că
Dumnezeu cu voia Lui i-a trimis acolo şi i-a hrănit cu mană
cerească.
Şi
El a petrecut patruzeci de zile în pustiu fără mâncare şi
băutură, în smerenie şi ascultare neschimbată faţă de
Dumnezeu. În cele din urmă, poporul ales, ajungând în Pământul
Făgăduinţei, s-a îndepărtat de Dumnezeu, deşi Dumnezeu
necontenit le aducea aminte de El prin legi şi prooroci. Şi El, în
Pământul Făgăduinţei, când fusese deja recunoscut de către
unii ca Domnul, Mesia, a rămas credincios, smerit şi ascultător
faţă de Tatăl Său din cer.
După
patruzeci de zile de priveghere necurmată, de post şi rugăciune,
Domnul Iisus la urmă a flămânzit. Apoi, apropiindu-se ispititorul
de El a început să-L ispitească.
Înşelătorul
I-a întins prima ispită împotriva trupului, împotriva trupului
înfometat al Mântuitorului, zicând către El: „De eşti Tu Fiul
lui Dumnezeu, zi ca pietrele acestea să se facă pâini”. De ce nu
preface diavolul pietrele în pâini, în loc să-i spună aceasta
lui Iisus? Aceasta ar fi fost o ispită mai mare pentru un om flămând
– ca să vadă şi să miroasă pâine scoasă din cuptor. De ce nu
a făcut diavolul aceasta şi să-i aducă pâine gata făcută
flămândului Iisus?
Dintr-un
motiv foarte simplu: pentru că nu putea. În neputinţa sa, el caută
chiar în Hristos mijloacele de a pricinui ispita. Dumnezeu este
Făcătorul pietrei şi al pâinii. Chiar în facere, Dumnezeu face
pâine din piatră: adică din pământ. Schimbarea minunată a
pietrei în pâine este lucrarea pe care Dumnezeu o face în fiecare
zi, căci El face în fiecare zi minunea de a schimba pâinea în
sânge. Dar numai Dumnezeu singur poate să facă aceasta şi nimeni
altcineva; Iisus putea să facă aceasta fără nici un îndemn,
numai dacă El dorea.
Nu
există post pentru cel care nu are ce mânca şi care nu are nimic,
ci post este pentru cel care are, care poate avea, dar nu mănâncă.
Este clar din cuvintele diavolului că, el este îndemnat să-L
batjocorească pe Dumnezeu, că spune: „Aceasta este puterea lui
Dumnezeu şi dragostea lui Dumnezeu pentru oameni! Pustiu pietros şi
gol peste tot. Nu este pâine nicăieri pentru omul flămând.
Dumnezeu a făcut omul şi l-a aşezat în loc pustiu, fără pâine,
ca el să sufere şi să moară de foame”.
„Unde
este această putere, unde este această dragoste, unde este mila lui
Dumnezeu? Aşa că Tu, dacă eşti cu adevărat Fiul lui Dumnezeu şi
dacă poţi, schimbă aceste pietre în pâini şi mănâncă. Dacă
Dumnezeu nu Ţi-a dat această putere, ce Te ţine legat de Dumnezeu?
Hai cu mine împotriva lui Dumnezeu!”. Doamne, aceste şoptiri şi
îndemnări au mare izbândă în oamenii cei mulţi, care sunt slabi
în credinţă.
Zigabenus
spune: „Niciodată să nu ai încredere în diavol, chiar dacă
ţi-ar spune ceva de folos şi trebuincios, căci el ademeneşte prin
ceva ce este de folos şi sfârşeşte cu ceva ce este rău; să nu
faci niciodată voia diavolilor, fie din pricina foamei sau din vreo
altă trebuinţă, ci fugi către Dumnezeu”.
Dar,
la această ticăloşie şi răutate hulitoare, Hristos rămîne în
pace şi dă răspunsul care trebuie, la sfârşitul lumii, să
slujească drept învăţătură şi mustrare celor lacomi din lumea
aceasta: El spune că „Stă scris că nu numai cu pâine trăieşte
omul, ci că omul trăieşte şi cu tot cuvântul ce iese din gura
Domnului” (vezi Deuteronom 8, 3).
Este
mai greu să faci, decât să dai ca hrană, ceea ce este deja făcut.
Şi Dumnezeu, prin cuvântul Său, a făcut tot ceea ce există şi
poate, prin cuvântul Său, să hrănească întreaga Sa zidire.
Cum
altfel s-ar hrăni puterile şi cetele cereşti, dacă nu prin
cuvântul dătător de viaţă al lui Dumnezeu? Ne-am repezit la
hrana făcută din ţărână când am părăsit cuvântul lui
Dumnezeu, deşi viaţa care vine la noi prin această ţărână nu
vine din ţărână, ci din cuvântul lui Dumnezeu. „Viază-mă
după cuvântul Tău” spune psalmistul (Psalm 118, 25) şi
cuvintele Domnului sunt „mai dulci decât mierea şi fagurele”
(18, 11).
Nu
se spune nicăieri în Sfânta Scriptură că se află viaţă şi
lumină în pâinea dobândită din ţărână, ci se spune aceasta
despre cuvâtnul lui Dumnezeu (cf. Ioan 1, 4). Toată viaţa se află
în Dumnezeu şi nu există nici un fel de viaţă fără El. Toate
celelalte – hrana şi apa şi aerul şi lumina – nu sunt viaţă
sau izvor al vieţii, ci numai căi ale vieţii.
Şi
acestea sunt cuvintele lui Dumnezeu înveşmântate în îmbrăcăminte
bogată şi ispititoare pentru noi, care suntem făpturi trupeşti.
Îngerii, care sunt fără de păcat, nu se folosesc de nici un fel
de căi, pentru că ei se hrănesc cu viaţă din cuvintele pline de
viaţă ale lui Dumnezeu.
Dar
noi nu putem face aceasta, pentru că noi am pierdut din putere şi
ne-am făcut slabi prin păcat. Noi nu am putea suporta cuvântul
curat şi deschis al lui Dumnezeu – acesta ar fi pentru noi hrană
prea bogată. Deoarece Apostolul ne învaţă: „Căci cuvântul lui
Dumnezeu e viu şi lucrător şi mai ascuţit decât orice sabie cu
două tăişuri şi pătrunde până la despărţitura sufletului şi
duhului, dintre încheieturi şi măduvă şi destoinic este să
judece simţirile şi cugetările inimii” (Evrei 4, 12). Iată cât
este de puternic şi lucrător cuvântul lui Dumnezeu. Ar fi trebuit
Hristos, ca plinătatea Cuvântului lui Dumnezeu, să vină pe
pământ, fără să fie îmbrăcat în veşmânt gros şi cu simţiri
trupeşti, care să-I însoţească venirea?
Simţindu-I
atotputernicia lui Hristos, fiind Cuvântul lui Dumnezeu, Proorocul
Maleahi a spus cu frică: „Şi cine va putea îndura ziua venirii
Lui şi cine se va putea ţine bine, când El Se va arăta? Căci El
este ca focul topitorului şi ca leşia nălbitorului” (3, 2).
Hristos
Însuşi este Cuvântul lui Dumnezeu şi Pâinea vieţii, de la care
toată pâinea primeşte putere şi hrană dătătoare de viaţă. De
ce ar schimba El pietre în pâine? El era flămând, nu pentru că
aşa trebuia să fie, ci pentru că a fost voia Lui să flămânzească,
pentru că El de bunăvoie a dorit să împlinească toată legea.
Aceasta nu era foamea întâmplătoare a omului obişnuit, muritor,
ci foamea Celui fără de moarte, care, prin biruinţa Sa asupra
diavolului şi prin învăţătura Sa, va mântui toate neamurile
până la sfârşitul lumii.
Cea
de-a doua ispită a fost îndreptată către cugetul Său. „Atunci
diavolul L-a dus în sfânta cetate, L-a pus pe aripa templului şi
I-a zis: Dacă Tu eşti Fiul lui Dumnezeu aruncă-Te jos, că scris
este: Îngerilor Săi va porunci pentru Tine şi Te vor ridica pe
mâini ca nu cumva să izbeşti de piatră piciorul Tău”. Diavolul
începe aici din nou cu cuvinte urâcioase: „Dacă Tu eşti Fiul
lui Dumnezeu”. Dar aici, după cum vedem, el începe să se
folosească de Sfânta Scriptură (Psalm 90, 11-12), răsucind cu
totul cuvintele pe care le citează, aşa cum fac toţi vrăjmaşi
lui Dumnezeu şi ai legii Sale.
Dacă
cea dintâi ispită a fost învăţătură pentru cei lacomi şi
pentru cei stăpâniţi de pofte, cea de-a doua ispită a fost
îndreptată către învăţaţii încrezuţi, cei mândri şi
cărturarii, care află câte ceva din lumea materialnică şi din
viaţa simţurilor, înălţându-se în mâdria lor deasupra
Bisericii lui Dumnezeu, până când, în clipa când se simt foarte
sătui de ei înşişi, Satan le porunceşte să se arunce în
propria lor pierzare.
Căci,
adunând cunoştinţe care nu au nici o legătură cu Dumnezeu şi cu
Biserica lui Dumnezeu, încrezuţii cred că adună putere, în timp
ce ei, de fapt, îşi sporesc slăbiciunea. Cel care îşi sporeşte
mândria îşi sporeşte slăbiciunea.
Cel
care se îndepărtează de Dumnezeu, se micşorează din ce în ce
mai mult în duh şi în lucrare (putere), până când, la urmă, el
este împrăştiat ca cenuşa în vânt. Şi atunci când un om
încrezut îşi sporeşte slăbiciunea până la capăt şi atunci
când se îndepărtează de Dumnezeu până la capăt, el socoteşte
că atunci stă pe proprile sale picioare, în vârful Bisericii lui
Dumnezeu şi astfel L-a aşezat chiar pe Dumnezeu sub picioarele
sale. Tocmai atunci se apropie de el Satan cu ispita, spunând:
„Aruncă-te! Îngerii tăi (adică idolii tăi) te vor susţine ca
să nu cazi!”.
Şi
ce răspunde Domnul Iisus ispititorului? Iisus i-a răspuns: „Iarăşi
este scris: Să nu ispiteşti pe Domnul Dumnezeul tău”.
Dumnezeu
îi iubeşte pe oameni cu dragoste de negrăit prin cuvânt şi de
aceea, El nu va fi părtaş la jocurile prosteşti ale oamenilor,
nici nu va face minuni ca să le împlinească iscodirea. Dumnezeu nu
a făcut niciodată nici o minune şi nici nu va face nici una,
niciodată, pentru a împlini iscodirea fără de nici un folos a
omului.
Toate
minunile pe care le-a făcut au slujit nevoilor adevărate ale celor
în suferinţă: vindecarea celor bolnavi, întoarcerea la credinţă
a necredincioşilor, care caută adevărata credinţă şi lămurirea
credincioşilor, atunci când sunt supuşi chinurilor pentru
credinţă.
Noi
Îl ispitim pe Dumnezeu cu fiecare faptă, cu fiecare gând şi cu
fiecare dorinţă care nu se sprijină pe smerenie şi ascultare faţă
de El. Cei care s-au înălţat în minţile lor prin cunoştinţele
pe care le au, calcă peste legea lui Dumnezeu, Îl ispitesc pe
Dumnezeu, spre propria lor pierzare. Dumnezeu este îndelung
răbdător. Şi în această îndelungă răbdare, El le îndură
batjocura, mândria şi toată hula, aşteptându-i să-şi smulgă
din rădăcini toată iubirea de sine şi cu ruşine, să se
pocăiască.
Dar,
până la urmă, dacă aceştia rămân cu inima învârtoşată –
care vine tot din înălţarea minţii lor – Dumnezeu îi lasă cu
totul în puterea diavolului, a ispitei. Sfântul Isidor Pelusiotul
spune în a sa Scrisoare către Diaconul Ioan (Scrisori, nr. 4):
„Dumnezeu a făgăduit tărie celui ce se află în primejdie, iar
nu celui care Îl ispiteşte; celui care se află în necaz, iar nu
celui care face totul pentru a dobândi pentru sine o părere înaltă,
ca să câştige slavă deşartă”.
Şi
diavolul, ispititorul, îi înalţă până în vârful cel mai de
sus al mândriei, apoi le spune să se arunce jos. Şi ei sar,
ascultând şi pier. Şi numele lor se şterge pentru veşnicie din
Cartea Vieţii.
Diavolul
îndreaptă cea de-a treia ispită către inima Lui: „Din nou
diavolul L-a dus pe un munte foarte înalt şi I-a arătat toate
împărăţiile lumii şi slava lor. Şi I-a zis Lui: acestea toate
Ţi le voi da Ţie, dacă vei cădea înaintea mea şi Te vei închina
mie”. Aceasta este ispita bogăţiilor, puterii şi măririi.
Nu
se pot număra cei care cad în această prăpastie diavolească. Cum
poate să dea diavolul ceea ce nu este al lui? Că spune proorocul:
„Al Domnului este pământul şi plinirea lui, lumea şi toţi cei
ce locuiesc în ea” (Psalm 23, 1).
Dar
diavolul minte, fiind, aşa cum spun cuvintele Mântuitorului,
mincinos şi tatăl minciunii (Ioan 8, 44). Numai nebunii, care uită
că Dumnezeul Cel viu şi adevărat este atotmilostiv şi este
singurul Domn al lumii, intră în cursa acestor minciuni.
Ceea
ce le dă Dumnezeu oamenilor le este lor de folos, dar ceea ce le
făgăduieşte diavolul să le dea şi chiar le dă, este pierzător.
Fiindcă el nu dă din ceea ce este al lui, ci dă ceea ce a luat, a
furat – a furat de la Dumnezeu Atotvăzătorul. Aşadar, darurile
lui Dumnezeu sunt trainice şi binecuvântate, în timp ce cele ale
diavolului sunt trecătoare ca vântul şi blestemate.
În
vremea acestei ultime ispite, în care diavolul se foloseşte de cea
mai mare minciună din lume şi în care el cere Domnului ceva ce
depăşeşte orice închipuire de mândrie, de care numai diavolul
este în stare, Domnul Iisus, Care pe toate le cunoaşte, strigă:
„Piei, satano!”. Deşi, ca să luăm învăţăminte, El nu lasă
fără lămurire şi fără a cita din Sfânta Scriptură şi spune:
căci scris este: Domnului Dumnezeului tău să te închini şi Lui
singur să-I slujeşti”.
O
coajă de pâine uscată din mâna lui Dumnezeu este mai dulce decât
toate împărăţiile lumii, cu tot cu slava lor, primite din mâna
diavolului. Omul care este legat de Dumnezeu într-un fel oarecare,
este mai bogat şi mai slăvit decât diavolul: este cu totul
nepotrivit pentru cel bogat, să caute şi să primească ceva din
mâna cerşetorului.
Dumnezeu
este cu adevărat bogat şi după El, îngerii sunt cei mai bogaţi;
apoi omul, apoi animalele, plantele, stelele şi mineralele. Fiecare
dintre zidirile lui Dumnezeu au ceva, ce a primit din marea bogăţie
a lui Dumnezeu. Cu toate acestea, diavolul nu are nimic dacă nu
fură.
Probabil
că Satan L-a mai ispitit pe Hristos şi cu alte ispite, văzând în
faţa lui un om fără de asemănare, care niciodată, nici măcar
pentru o singură clipă, sau cât de puţin, nu S-a lăsat în mâna
lucrăturii lui.
Dar
Evangheliştii citează aceste trei ispite importante, în care se
pot înţelege toate celelalte ispite din viaţa oamenilor.
Cea
dintâi este ispita trupului, sau a firii sale îndărătnice; a doua
este ispita minţii, sau a firii noastre cugetătoare şi cea de-a
treia este ispita inimii, sau a firii noastre simţitoare. Cea dintăi
ispită se arată cel mai adesea înaintea celor împuţinaţi cu
anii, cea de a doua ispită se arată mai ales înaintea oamenilor
adunaţi cu anii şi cea de a treia ispită se arată mai ales celor
mai trecuţi cu anii.
Lupta
celor împuţinaţi cu anii, este împotriva patimilor trupeşti şi
a poftelor; cei adunaţi cu anii se luptă împotriva înălţării
minţii, împotriva darurilor cunoaşterii şi ale minţii; cei mai
trecuţi cu anii se luptă împotriva iubirii de arginţi, de putere
şi de înălţare – şi dintre acestea trei, iubirea de arginţi
este cea mai îngrozitoare dintre toate patimile. Şi astfel cele
trei mari ispite ale lui Satan, cu care L-a ispitit pe Domnul Iisus
şi cu care ne ispiteşte pe fiecare dintre noi sunt: iubirea de
lenevire, iubirea de înălţare şi iubirea de arginţi.
Domnul
nostru a ieşit biruitor din toate cele trei de ispite şi aceasta
s-a întâmplat în împrejurările cele mai grele: foame şi sete,
fără nici un acoperiş deasupra capului, fără prieteni, în
pustiu şi în singurătate. El a răbdat într-un asemenea chip,
încât l-a alungat pe diavol de la El: „Atunci L-a lăsat diavolul
şi iată îngerii, venind la El, Î slujeau”.
Dar
unde fuseseră îngerii până atunci? De ce nu se aflau în preajmă
ca să Îl ajute? Fără, îndoială, ei s-au retras la porunca Lui,
cum este iarăşi fără nici o îndoială că, El putea să le ceară
ajutorul când şi în măsura în care dorea El.
Chiar
El a dovedit aceasta, când a fost dus în locul numit Ghetsimani
pentru judecată. Un ucenic de-al Său a scos sabia ca să-L apere pe
Învăţător, dar Hristos l-a oprit zicând: „Sau ţi se pare că
nu pot să rog pe Tatăl Meu şi să-Mi trimită acum mai mult de
douăsprezece legiuni de îngeri?” (Matei 26, 53).
Dar
El nu dorea aceasta. Ca om, El dorea să fie ispitit de Satan.
Fiecare om are cel puţin un înger păzitor, ca să-l ajute în
lupta lui împotriva ispitei. Hristos a vrut să fie singur, fără
nici un înger măcar.
Prin
rânduiala lui Dumnezeu, oamenii obişnuiţi sunt de obicei ispitiţi
de mai puţine duhuri rele, dar El a vrut să fie ispitit chiar de
Satan, căpetenia tuturor duhurilor rele. Pe scurt, El a vrut să
lupte, în împrejurările cele mai grele, cu cele mai grele ispite
şi împotriva celui mai mare înşelător al neamului omenesc,
căruia Adam şi Eva i s-au supus în Rai.
Şi
El a luptat şi a fost biruitor şi ne-a lăsat un exemplu de
izbândire fără de asemănare, plin de încurajare şi însufleţire.
Marele Isaia, văzând mai dinainte această luptă şi biruinţă a
Domnului, a proorocit astfel: „Domnul iese ca un viteaz, ca un
războinic Îşi aprinde râvna Lui” (Isaia 42, 13).
Când
Eroul eroilor câştigase izbânda, atunci El a îngăduit îngerilor
Săi să se apropie: „Şi iată îngerii, venind la El, Îi
slujeau”.
Cel
mai mare Iubitor al omenirii şi cel mai mare Prieten pe care îl
putem avea, ne-a dat acest pildă de a fi venit pe acest pământ
păcătos, care dintre noi ar cuteza să se plângă de vreo
suferinţă din această viaţă? Nimeni care are ruşine sau
conştiinţă.
De
aceea să ne grăbim cât ne mai aflăm încă în această viaţă
tulburătoare (care îndată se va scurta); cu grabă mare să ne
pocăim de lenevire şi de nebăgarea de seamă, în împlinirea
legilor lui Dumnezeu.
Cu
ascultare faţă de Dumnezeu, să ne repezim să ne lepădăm de
păcatul de a cârti împotriva voii Lui. Cu smerenie şi cu
ascultare, să împlinim tot ceea ce ne cere Dumnezeu: post,
rugăciune, trezvia duhului nostru şi paza atentă asupra
vicleşugurilor ispititorului celui rău şi ale tuturor slujitorilor
lui neputincioşi.
El
nu caută neapărat să izbândim, pentru că El ştie că nu putem
dobândi aceasta. El caută numai evlavie faţă de voia Lui,
smerenie şi ascultare. Armele sunt ale Lui şi biruinţa este tot a
Lui. El va fi totdeauna alături de noi şi îngerii Lui ne vor
sluji.
Minunat
este Dumnezeu întru puterea Lui, neasemuit este El întru bogăţiile
Lui şi de negrăit prin cuvânt întru mila Lui. Mila Lui pentru noi
oamenii este atât de mare, că ne dăruieşte biruinţa Lui.
Lui
I se cuvine slava, cinstea şi închinăciunea, din partea îngerilor
din cer şi a oamenilor de pe pământ, Tatălui şi Fiului şi
Sfântului Duh, Treimea cea Deofiinţă şi Nedespărţită, acum şi
pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu