Sursa: Andrey Morozov (OrthPhoto) |
Să
nu vă mâniaţi când vă cert şi să nu iubiţi laudele, ci să
doriţi să vă smeriţi. Nimeni nu este vinovat, ci numai noi
înşine. Să aruncăm întotdeauna vina asupra noastră, iar nu
asupra altora, deoarece clevetirea înseamnă egoism şi mândrie.
Puţin să vă treacă cineva cu vederea, să vă certe, că îndată
vă mâniaţi şi aveţi gânduri potrivnice. Stareţa ştie cum şi
când să vă ajute. Să vă străduiţi să nu se facă voile
voastre, pentru că Hristos a spus: ,,Însă nu precum voiesc Eu, ci
precum Tu voieşti… facă-se voia Ta”(Matei 26, 39 şi 42).
Suntem singuri? Priviţi câţi Sfinţi avem lângă noi! De îndată
ce-i invocăm, vin. Dar noi nu-i chemăm, de aceea simţim
singurătate.
Pe
mine nu mă puneţi la socoteală. Eu sunt un neom, un vierme mort,
numai patimi şi slăbiciuni. Să vă agăţaţi de grumazul lui
Hristos, să-L prindeţi de mână, ca să vă mângâie. Acolo să
vă sprijiniţi toată greutatea, căci de vă veţi sprijini
numai pe mine şi mă veţi vedea vreodată căzând în vreo
greşeală, vă veţi sminti şi veţi deznădăjdui. Dacă însă vă
veţi sprijini pe Hristos, veţi afla mângâiere, iar aceasta se va
răsfrânge şi asupra părinţilor duhovniceşti. Să doriţi să vă
ocărască şi să vă dispreţuiască oamenii, ca să vă
iubească Hristos.
Cu
cât strigăm mai mult la Hristos, cu atât mai mult se apropie de
noi şi ne dăruieşte Har. Când cineva strigă continuu Numele lui
Hristos, distinge şi cea mai mică greşeală, când se vatămă,
când L-a mâhnit pe Hristos. Să-L rugăm mult pe Hristos să ne
dăruiască luminare şi cunoaştere, ca să înţelegem ce Îi este
bine plăcut şi s-o facem. Atunci când avem luare aminte şi
rugăciune, pe toate ni le va da Hristos.
Discuţiile
şi mersul să se facă cu blândeţe. Cuvintele de folos să fie
rostite cu smerenie. Aşa cum cade roua de pe iarbă atunci când
mergem prin ea, tot aşa şi Harul dumnezeiesc pleacă din pricina
neatenţiei noastre. Este trebuinţă de multă luare-aminte şi
linişte. Aşa cum băgăm fierul de călcat în priză şi se
încălzeşte, tot astfel putem simţi comuniunea noastră cu
Stareţul. Pe cel care strigă Numele lui Dumnezeu, nu-l va lăsa
Dumnezeu să deznădăjduiască. De aceea, silire la Rugăciune.
Orice ascultare de am face, să nu o facem fără vlagă şi cu
lenevie, ci cu râvnă şi sârguinţă. Atunci omul dobândeşte
bucurie, îi vine putere cerească şi vrea să lucreze, să lucreze
pentru Dumnezeu şi nu se socoteşte pe sine. Potrivit cu gândul
nostru, adică aşa cum cugetăm, în acelaşi fel ne va
răsplăti Hristos. De aceea ne trebuie lepădare de sine. Când
mergem la vreo ascultare să cugetăm că ne urmăreşte Dumnezeu şi
că îngerul nostru păzitor este cu noi. De aceea se cuvine ca ceea
ce facem, s-o facem cu evlavie şi credinţă. Şi atunci ceea ce
facem va avea binecuvântarea lui Dumnezeu.
Când
se vede cineva pe sine totdeauna în iad, nu se îndeletniceşte cu
nimic altceva. Să spunem în mintea noastră: „Ia vino-ncoace şi
spune-mi: Ce treabă ai de mă duci încolo şi-ncoace?” Să luăm
sufletul nostru de mânuţă şi să ne plimbăm cu el. „Vino
cu mine să mergem în Rai, ca să guşti măreţiile lui. Să te duc
la Tronul lui Dumnezeu şi să te desfătezi de Mirele tău.
Vino să te duc şi în iad”. Să nu lăsăm mintea noastră să
meargă în dreapta şi-n stânga toată ziua ca un hoinar. După
aceasta sufletul nostru se epuizează şi merge la chilie obosit,
plin de praf, şi ce poftă de rugăciune va avea noaptea? Vom vrea
numai să mâncăm şi să dormim. Cum va vedea şi se va desfăta
sufletul de măreţiile lui Dumnezeu? Trebuie să ne impunem în
sufletul nostru, ca să ne mântuim. Cu discuţii şi văicăreli nu
ne mântuim. Ci dăm loc vicleanului, care ne ia în spate şi ne
plimbă toată ziua. Ia rosteşte toată ziua Numele lui Dumnezeu,
caută-L, plânge şi vei vedea cum vor fugi gândurile. Dumnezeu ne
va cere socoteală, ca nişte mirese ale Lui, cum am petrecut vremea.
Îngerul se mânie? Râde în hohote? Vorbeşte în deşert? Nu, ci
îngerul este toată ziua lângă Tronul lui Dumnezeu şi-L adoră.
Câtă frică de Dumnezeu şi dragoste trebuie să avem în sufletul
nostru! Cel care are dragoste în sufletul său şi-l vede pe
celălalt în cădere, plânge şi spune: „Chipul şi asemănarea
lui Dumnezeu, să fie atât de căzut, atât de depărtat de Tine,
Hristoase al meu, Care eşti atât de dulce!” Din nefericire,
ascultăm de gândul nostru, pe care-l avem ca şi stareţ al nostru,
şi facem neascultări şi lucruri fără binecuvântare, iar îngerii
scriu, însă scriu şi demonii. Ne lipseşte luarea-aminte şi
suntem în neorânduială. Mintea noastră să fie în Rai, la
Rugăciune şi la Stareţ.
Când
ascultătorul are Harul dumnezeiesc şi se smereşte pe sine, nu vede
greşelile nici la părinţii duhovniceşti, nici la fraţii lui. Dar
când are egoism, se îndreptăţeşte mereu pe sine şi i se pare că
toţi au patimi şi spune: „Lucrul acesta nu l-a făcut bine
Stareţa, celălalt nu este corect, etc.” Când omul spune
Rugăciunea, toate cele dinlăuntrul său se aranjează şi are
pace. De multe ori însă nu avem rugăciune pe toată durata zilei
şi de aceea ne stăpâneşte deznădejdea şi nepăsarea, care ne
fac ca nişte zdrenţe, neavând dispoziţie de nimic. Rugăciune nu
înseamnă să faci în grabă şi cu răspândire rugăciunile tale
cu metanierul, ci să te adresezi lui Hristos, să-L rogi să te
ajute ca să te mântuieşti. În felul acesta simţi că-ţi
răspunde Hristos şi-ţi vorbeşte cu multă dulceaţă şi
gingăşie, aşa cum un tată vorbeşte cu fiul său. De toate
acestea suntem lipsite pentru că lăsăm mintea noastră toată ziua
fără lucrare duhovnicească.
Când
văd vreo monahie care nu este în rânduială, fac rugăciune pentru
ea ca s-o ajute Dumnezeu să conştientizeze greşeala sa. Şi atunci
Dumnezeu începe să vorbească înlăuntrul ei, pentru că
rugăciunea se face cu multă durere, deoarece Părintele
duhovnicesc are multă responsabilitate pentru orice suflet.
Dacă însă ea îşi dispreţuieşte conştiinţa şi nu-şi vine în
simţire atunci Dumnezeu începe pedagogia Sa printr-o oarecare
ispită mare sau printr-o boală, pentru a o aduce la pocăinţă şi
s-o mântuiască. Când vă îngreuiaţi, atunci îi spun:
„Hristoase al meu, află vreun mijloc să-şi revină acest suflet,
ca să n-o văd în iad chinuindu-se”. Când văd vorbărie deşartă
şi contrazicere, spun: „Ceva lipseşte dinlăuntrul lor, lipseşte
Dumnezeu, pentru că nu au rugăciune”. În timp ce, dacă aud
„iertaţi” şi „să fie binecuvântat”, atunci spun:
„Hristoase al meu, învredniceşte-o să se desfăteze de Tine”.
Şi astfel vine şi în voi dumnezeiescul Har prin ascultare. Însă
de îndată ce apare contrazicerea, dumnezeiescul Har se retrage,
Hristos pleacă. Trebuie să credem că suntem un nimic. Numai aşa
ne va umbri dumnezeiescul Har.
Când
vedem ceva în neorânduială, să îndreptăm acel lucru şi să nu
spunem că va trece altă soră şi-l va îndrepta. Pentru că
această nepăsare a noastră, este o dispreţuire adusă Maicii
Domnului şi lui Hristos, deoarece aici este casa Lor şi toate
trebuie să fie desăvârşite. Eu nu pot să mă rog şi patul să-mi
fie nearanjat sau chilia nemăturată. Dacă în acea vreme îl
chem pe Hristos să vină şi va veni, cum îl voi primi dacă toate
sunt împrăştiate?
Sursa: Cuvinte din inimă / Stareţa Macrina Vassopoulos; trad.: ieroschim. Ştefan Nuţescu. - Bucureşti: Evanghelismos, 2015
0 comments:
Trimiteți un comentariu