În
urmă cu ceva vreme am avut ocazia să vorbesc cu o persoană al
cărei fiu se încurcase cu drogurile. Cu tot efortul părinţilor şi
cu toate bunele intenţii ale băiatului, acesta nu se putea elibera
din robia narcoticelor. După fiecare tentativă, după fiecare
internare la dezintoxicare, tânărul revenea în cercul său de
prieteni, în acel mediu în care se şi deprinsese cu obiceiul de a
se droga şi după o perioadă ceda iarăşi ispitei. Acesta este un
exemplu puţin spus dureros, din păcate, din foarte multele ce s-ar
putea da cu privire la influenţa nefastă a mediului asupra copiilor
noştri şi chiar asupra noastră. Iar asta se întâmplă în ciuda
educaţiei pe care ne străduim s-o oferim, aşa cum şi noi, la
rândul nostru, am primit-o. De mic am auzit din gura părinţilor
cuvinte de genul: Fii atent la anturaj, vezi în ce grup te învârţi,
ai grijă în ce mediu stai! Şi probabil că majoritatea dintre voi
aţi auzit astfel de îndemnuri, iar acum, când am ajuns părinţi,
le transmitem şi noi copiilor noştri. Posibilitatea ca un anumit
tip de mediu să-i înrâurească pe cei tineri este majoră. În
discuţiile pe care le port cu prietenii, ajungem fără excepţie la
aceeaşi concluzie: mediul este o mare plagă, trebuie să fim extrem
de prevăzători, trebuie să-i ferim pe copiii noştri de
„tovărăşiile rele care strică obiceiurile bune”.
Totuşi,
undeva în adânc am o îndoială. De acord, mediul este rău. Dar
din ce pricină este rău? Nu-i un picuţ ciudat? Dacă noi toţi sau
cei mai mulţi dintre noi suntem buni - sau cel puţin bine
intenţionaţi, cum se face totuşi că mediul e rău? Ce e mediul
dacă nu suma iradierii inimilor noastre, a propriei noastre valori
personale ce se manifestă în afară? Şi atunci, dacă noi iradiem
bunătate şi frumuseţe, cum se face că mediul e viclean? Toţi ne
credem buni sau cel puţin mai buni decât mediul general. Prin
urmare, lucrurile sunt contradictorii: noi suntem buni, dar mediul în
care trăim şi la care participăm e rău! Extrem de ciudat!
Personal, nu văd aici vreo logică. Mă gândesc însă că undeva
în raţionamentele noastre s-a strecurat o eroare. Aşa că, ce-ar
fi să schimbăm un pic optica? Să ne asumăm şi noi măcar o parte
de vină pentru că mediul este aşa cum este. Oare nu cumva suntem
şi noi un pic vicleni? Dacă recunoaştem asta, ar mai fi o şansă
ca mediul să se schimbe în bine. Cum? Schimbându-ne pe noi înşine
şi afirmându-ne libertatea de creştini. Şi cum să ne afirmăm
libertatea? Prin a nu sta pasivi şi a fi robiţi de mediu, ci a
lupta cu viclenia din noi înşine şi implicit cu mediul. Altfel, a
afirma doar că mediul e rău şi noi buni şi că lumea se duce de
râpă nu reprezintă decât o evaziune, o abdicare de la statutul
nostru de făpturi zidite după chipul lui Dumnezeu, apte să aleagă
binele şi să refuze răul. Aşa cum remarca şi Dostoievski în
Jurnalul său: „Făcându-l pe om responsabil, Creştinismul
recunoaşte libertatea lui. Pe când, făcându-l pe om dependent de
fiecare eroare în alcătuirea societăţii, doctrina mediului îl
împinge pe om până la abdicarea totală de la personalitate, până
la absoluta lui scutire de orice îndatorire personală…”
Şi
cum mai concret s-ar impune să luptăm cu mediul? Desigur, nu
cu bâta sau cu vreo mândră putere omenească. Dar cum? Fiecare va
vedea în cazul său concret cum să facă, după puterea fiecăruia.
Pentru a exemplifica această luptă vă voi da o pildă vie. Sfântul
Porfirie Kavsokalivitul a slujit vreme de treizeci şi trei de ani la
o bisericuţă din Piaţa Omonia, în mijlocul vacarmului Atenei.
Chiar la începutul acestei perioade a avut o mare ispită. Peste
drum de biserica lui avea prăvălia un vânzător de discuri de
patefon, care, pentru a-şi face reclamă, proba respectivele
discuri; muzica răsuna cu putere chiar în timpul Sfintei Liturghii,
iar la uşa bisericii era un adevărat „tărăboi drăcesc”.
Părintele era extrem de tulburat, nu se mai putea ruga; se gândea
chiar să plece de la acea bisericuţă în care îşi dorise tare
mult să slujească. A încercat să vorbească cu vânzătorul să
oprească patefonul măcar în timpul Sfintei Liturghii, dar acesta a
răspuns că nu poate renunţa la probarea discurilor, că din asta
trăia etc. Atunci părintele s-a rugat lui Dumnezeu să-i arate o
soluţie, pe care i-a şi descoperit-o într-o anumită împrejurare:
„Intensitatea rugăciunii tale trebuie să fie mai mare decât
intensitatea zgomotului lumii din afara bisericii; undele rugăciunii
tale să aibă forţa să absoarbă undele lumii”. Aşa a făcut
Cuviosul Porfirie şi de la următoarea slujbă, deşi afară
gramofonul cânta furios, el nu-l mai auzea, era cu mintea lipită de
Dumnezeu. Şi tot aşa s-a întâmplat la toate Liturghiile ce au
urmat. Aşadar, fiecare are lupta lui cu mediul. Cuviosul Porfirie a
avut-o pe-a sa şi a biruit.
Nicușor Deciu
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu