Sfântul
Hariton s-a născut și a crescut la Iconium, în Asia Mică, în
timpul împărăției lui Aurelian (270-276). Hariton, cunoscut în
Iconium pentru credința și virtutea lui, a fost arestat, a
mărturisit credința și a fost chinuit la începutul persecuției
lui Dioclețian (303). Eliberat de judecător, el s-a refugiat în
Egipt până la sfârșitul persecuției.
Pe
la anul 322, pe când făcea un pelerinaj în Țara Sfântă, Hariton
a fost luat prizonier de către tâlhari în drum spre Ierusalim,
într-un loc numit Faran (Wadi el-Paran). Ceata de tâlhari l-a dus
în peștera lor, dar peste noapte au murit toți pe când beau vin
dintr-o sticlă în care un șarpe și-a vărsat veninul. Luând
această întâmplare ca pe un semn de la Dumnezeu, Hariton a rămas
timp de mai mulți ani în acea peșteră, în asceză și rugăciune,
până în 330 când înmulțirea ucenicilor îl obligă să
întemeieze o lavră la Faran (distrusă de perși la marea invazie
de la anul 614).
Căutător
de isihie, cuviosul Hariton a plecat din nou în sihăstrie și s-a
așezat într-o peșteră retrasă pe Muntele Ispitirii de lângă
Ierihon, în locul numit Dukas sau Dok. Și aici însă ucenici s-au
adunat în jurul lui, așa încât la 340 a întemeiat o a doua
lavră, la Duka (și ea distrusă de perși la 614, și reînființată
în anii 1875/95, ca mănăstirea ortodoxă greacă Carantania).
Între
anii 340 la 350 sfântul Hariton fuge din nou și mai în sud în
căutarea isihiei, și se instalează într-un loc pustiu numit
Tekoa, unde cu ucenicii care s-au adunat a întemeiat Mănăstirea
Suka („sukkah” însemnând chiar „mănăstire” în siriacă).
Pe la începutul secolului al VI-lea, mănăstirea Suka primește
supranumele de „Vechea Lavră”, în urma unei revolte a monahilor
de la Suka contra sfântului Sava cel Sfințit, când unii dintre ei
au plecat din Suka și au înființat în apropiere „Noua Lavră”.
Și lavra de la Suka a fost distrusă de perși la 614.
În
350, la sfârșitul vieții, sfântul Hariton s-a retras la Lavra
Faran și aici și-a dat sufletul în mâinile Domnului.
Sfântul
Hariton a fost contemporan cu sfântul Ilarion cel Mare, cel care a
întemeiat monahismul în Gaza și nordul Palestinei, probabil tot
prin anii 330-350. Deși influența sfântului Hariton în Palestina
a fost mai mare decât a sfântului Ilarion, acesta din urmă s-a
bucurat mai târziu de o mai mare notorietate, probabil dată unei
Vita scrisă de Ieronim (către anul 391), și care s-a bucurat de o
mare circulație.
O
mulțime de sfinți monahi au trăit în lavrele întemeiat de Sf.
Hariton de-a lungul timpului (până în 614, când au fost distruse
de perși), cum ar fi: Eftimie cel Mare (377-473), Teoctist (†
467), Ioan Moshu și mulți alții.
Sursa: OrthodoxWiki
0 comments:
Trimiteți un comentariu