Evanghelia
Ioan
3, 13-17
Zis-a
Domnul: nimeni nu s-a suit în cer, fără numai Cel care s-a pogorât
din cer, Fiul Omului, care este în cer. Şi precum Moise a înălţat
şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe Fiul Omului, pentru
ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică.
Căci aşa a iubit Dumnezeu lumea, încât a dat pe Fiul Său
Unul-Născut, pentru ca oricine crede în El, să nu piară, ci să
aibă viaţă veşnică. Căci n-a trimis Dumnezeu pe Fiul Său în
lume ca să osândească lumea, ci ca să se mântuiască lumea prin
El.
Mitropolitul
Antonie Plămădeală - Predica
la Duminica dinaintea Înălțării Sfintei Cruci
Textul
asupra căruia ne vom opri în cele ce urmează e foarte scurt. Aşa
e rânduit în tipicul acestei duminici. Numai cinci versete.
Meditând asupra lor şi dându-mi seama că ele sunt cam teoretice,
destul de abstracte, presupunând oarecare cunoştinţe teologice
spre a fi înţelese, m-am dus la cărţile câtorva predicatori mari
ca să aflu de la dânşii cum le-au tâlcuit.
Unii
au vorbit despre iubire, alţii despre răscumpărare, alţii despre
suferinţă, sau despre jertfă. Şi despre acestea trebuie să ştie
creştinii foarte multe lucruri. Dar când se citeşte în biserică
un text ca acesta, parcă ai vrea să auzi ceva despre el, că doar
nu e în limbă străină şi nici rostit şi scris pentru alţii.
Chiar dacă e mai greu de înţeles. Sau tocmai pentru că e mai greu
de înţeles.
Iată
textul: „Nimeni nu s-a suit în cer decât numai Cel ce s-a pogorât
din cer, Fiul Omului Care este din cer. Precum Moise a înălţat
şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe Fiul Omului. Ca tot
cel ce crede întru El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică.
Că aşa a iubit Dumnezeu lumea, încât şi pe Unul născut Fiul Său
L-a dat, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă
veşnică. Pentru că Dumnezeu n-a trimis pe Fiul Său în lume ca să
judece lumea, ci ca lumea să se mântuiască prin El” (Ioan 3,
13-17).
Într-adevăr,
textul e ceea ce s-ar putea numi un text doctrinar. Adică de
învăţătură de credinţă: despre Dumnezeu, despre întruparea
Fiului şi rostul ei în iconomia mântuirii şi bineînţeles,
despre felul cum oamenii îşi pot însuşi roadele întrupării
Domnului. Asemenea lucruri se învaţă la şcolile teologice. Dar nu
sunt totuşi chiar atât de grele pe cât par. Ce-ar fi ca noi să
încercăm să ne adresăm chiar acestor patru versete şi să
încercăm să le pricepem împreună.
Pentru
ca să le percepem, primul lucru pe care trebuie să-l facem, e să
le punem în context. Adică să le fixăm exact momentul şi locul
în care au fost rostite, să vedem cui au fost adresate şi de ce.
Ne
aflăm într-un moment în care Mântuitorul, fiind în Ierusalim,
primeşte seara târziu o vizită. O vizită neaşteptată. O vizita
care, fără îndoială, L-a surprins. Întâi fiindcă I se făcea
oarecum pe ascuns. Era ca o audienţă secretă a unui fariseu, la
Dumnezeu!
Pe
faţă se ştie ce spuneau. Va fi fost interesat şi Iisus ce poate
spune unul ca acesta în taină! Cel care venea n-a vrut să fie
văzut de nimeni că vine să-L viziteze pe acest profet contestat de
oficialităţile religioase, ştiut ca urmărit. De aceea a şi
venit pe ascuns, noaptea.
Cine
era acesta şi de ce se ferea? Avea motive să se ferească? Avea şi
încă din belşug. Fapta lui era o faptă de îndrăzneală şi
curaj. Fiindcă era unul din mai marii templului, dintre cărturari
şi farisei, adică unul din ceata celor aleşi, cu mare trecere în
popor şi cu autoritate, pentru ca cei ca el erau consideraţi a fi
cei mai fideli observatori ai Legii, evlavioşii învăţaţi.
Când
auzim de „cărturari şi farisei”, aşa trebuie să-i înţelegem.
Numai mai târziu Mântuitorul i-a descoperit a fi formalişti,
vicleni şi superficiali din punct de vedere al evlaviei,
denunţându-i ca înşelători, ceea ce de altfel făcuse şi Ioan
Botezătorul. Erau unii cărturari, adică învăţaţi,
teoreticieni, exegeţi, dintre cei care în interpretările lor,
„strecurau ţânţarul şi înghiţeau cămila”, adică se opreau
la nimicuri şi pierdeau din vedere esenţialul, iar alţii erau
farisei, adică oameni pioşi, evlaviosi, dar care făceau totul la
vedere, ceea ce i-a şi descoperit a fi făţarnici. De unde şi
numele li s-a transformat în simbol al făţărniciei, pentru
totdeauna şi în toate limbile.
Fiind
însă cărturari, nu înseamnă că nu puteau fi în acelaşi timp
şi farisei. Nu era însă neapărat necesar. Mântuitorul ni-i
prezintă ca pe două categorii de reprezentanţi ai vieţii
religioase din vremea Sa.
Acesta
de care vorbim acum era dintre cei pioşi, religioşi, era fariseu.
Şi probabil chiar cu mare vază. Să ni-l închipuim a fi fost un
bătrân venerabil, cu barbă, un bătrân cuminte şi înţelept,
cum ar trebui să fie toţi bătrânii. A venit la Mântuitorul să-I
pună câteva întrebări.
Spre
deosebire însă de alţii care veneau cu gânduri rele, să-L
ispitească, să-L prindă în cuvânt, acesta - de aceea cred că
era înţelept şi cuminte - acesta n-a venit cu gând de ispită.
Era o rară excepţie. N-a venit să-L pună în încurcătură cu
vreo întrebare. N-a venit să-L prindă în cuvânt şi după aceea
să alerge la mai marii cetăţii şi să-L denunţe, cum au făcut
alţii. Nu. El a venit cu gând foarte curat, ca să afle răspuns la
cel puţin o întrebare.
Mai
întâi a făcut o, declaraţie: „Rabi, ştim că eşti învăţător
venit de la Dumnezeu!”. Iată o declaraţie foarte importantă din
partea unui mai mare al templului. Iisus trebuia să fi fost foarte
mirat de o asemenea introducere. Desigur, putea fi şi o declaraţie
de circumstanţă, o „captatio benevolentiae”, deci se impunea
atenţie, dar bătrânul părea mai degrabă sincer decât şiret. Şi
înţelept. Şi-a dezvăluit şi numele: Nicodim, deşi s-ar fi putut
teme s-o facă. Aceasta denotă încrederea desăvârşită pe care o
avea în Iisus. Îşi va fi dat seama că ar putea fi bănuit că a
venit să-I întindă o capcană, de aceea a ţinut să-şi motiveze
de îndată afirmaţia şi sinceritatea de care era sigur că Iisus
s-ar fi putut îndoi: „Căci astfel de semne ca cele pe care le
faci Tu, nimeni nu le poate face, de n-ar fi Dumnezeu cu Dânsul”.
Iată
o declaraţie frumoasă, o declaraţie pozitivă, o declaraţie de
apreciere a învăţăturilor, a minunilor, a semnelor cu care îşi
însoţea Mântuitorul învăţăturile, care, fără îndoială, pe
Mântuitorul îl va fi măgulit. Îi va fi plăcut acest bătrân. De
aceea a şi acceptat să stea de vorbă cu el şi să-i răspundă la
întrebări, să-i dezvăluie nişte lucruri de taină. E de presupus
că vor fi discutat mai mult, dar Mântuitorul - după cum ne
relatează Sfântul Evanghelist Ioan în Evanghelia sa - i-a spus
dintr-o dată aceste cuvinte: „Adevărul adevărat îţi spun: de
nu se va naşte cineva din nou, nu va putea vedea împărăţia lui
Dumnezeu” (Ioan, 3, 3).
Când
a auzit bătrânul Nicodim acel cuvânt, a rămas cam încurcat,
perplex. N-a înţeles cuvântul şi i-a întors Mântuitorului
întrebarea: „Cum poate un om să se nască, bătrân fiind?
Poate el oare a doua oară să intre în pântecele maicii sale şi
să se nască din nou?”.
Întrebarea
lui a fost corectă. Trebuie să recunoaştem că mulţi dintre noi,
dacă am fi fost în locul lui, probabil am fi întors Mântuitorului
aceeaşi întrebare. „Cum să mă nasc din nou? Noi ştim că
naşterea se petrece o singură dată”.
Nicodim
gândea cu instrumentele gândirii obişnuite, orizontale. Am
putea numi logica lui logică nicodimică, o logică a imediatului
terestru, simplu. El nu-şi dădea încă seama că aceeaşi limbă
poate spune lucruri diferite, despre lumi diferite. Genul acesta
de vorbire, în metafore şi analogii, era practicat şi în textele
Vechiului Testament, dar Cel care îl întrebuinţează frecvent şi
întotdeauna surprinzător, este îndeosebi Iisus. Nici
apostolii nu s-au obişnuit uşor cu el. Exemple de oprire la sensul
imediat, terestru, avem multe. Apa cea vie, din vorbirea cu
samarineanca e numai unul din exemplele cele mai concludente de
logică nicodimică.
Mântuitorul
insistă însă. Nu-l lămureşte prea deschis, dar insistă cu
câteva completări: „Adevărul adevărat îţi spun: De nu se va
naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în
împărăţia lui Dumnezeu”. Nu ştim în ce măsură a înţeles
Nicodim această explicaţie. Probabil n-a înţeles-o prea bine.
Probabil nici noi, astăzi, n-am înţelege-o prea bine, dacă nu ni
s-ar tâlcui.
Mântuitorul
şi-a dat seama că Nicodim n-a pătruns în sensul cuvintelor Sale.
A continuat: „Ce este născut din trup, trup este; şi ce este
născut din Duh, duh este. Nu te mira că ţi-am zis: Trebuie să vă
naşteţi de sus. Vântul suflă unde voieşte şi tu auzi glasul
lui, dar nu ştii de unde vine, nici încotro se duce. Astfel este cu
oricine e născut din Duhul. A răspuns Nicodim şi I-a zis: Cum pot
să fie acestea? Iisus a răspuns şi i-a zis: Tu eşti
învăţătorul lui Israel şi nu cunoşti acestea? Adevărat,
adevărat zic ţie, că noi ceea ce ştim vorbim şi ce am văzut
mărturisim, dar mărturia noastră nu o primiţi. Dacă v-am spus
cele pământeşti şi nu credeţi, cum veţi crede de vă vom spune
cele cereşti?” (Ioan 3, 6-12).
După
aceste cuvinte au urmat cele cinci versete din Evanghelia de azi. Să
ni le reamintim: „Şi nimeni nu s-a mai suit în cer, decât Cel ce
s-a coborât din cer, Fiul Omului, care este în cer. Şi după cum
Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe
Fiul Omului, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă
viaţă veşnică. Căci Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul
Său cel Unul născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară,
ci să aibă viaţă veşnică. Căci n-a trimis Dumnezeu pe Fiul Său
în lume ca să judece lumea, ci ca să se mântuiască prin El,
lumea” (Ioan 3, 13-17).
Să
ne oprim puţin la „naşterea din nou”, din apă şi din Duh. E
vorba, fără îndoială, de naşterea prin botez, de naşterea la
creştinism. Naşterea din apă este simbol al curăţirii. Cu apa ne
spălăm necurăţenia din afară, cea materială. E de înţeles
deci de ce apa poate deveni un simbol şi al curăţirii spirituale.
Curăţirea spirituală este o curăţire prin Duhul Sfânt. Ea
înseamnă naşterea din nou a sufletului.
De
aceea noi, ortodocşii, facem Botezul cu apă, dar îndată
administrăm pruncului Taina Mirungerii. Facem aceasta în cadrul
aceleiaşi ceremonii, pentru că prin Taina Mirungerii transmitem
noului botezat harul Sfântului Duh adică încreştinăm puterile
lui sufleteşti şi îl facem apt pentru primirea lui Hristos, pentru
intrarea în Împărăţia lui Dumnezeu, de aceea abia acum i se
poate administra Taina Sfintei Împărtăşanii. Acum înţelegem
de ce Iisus i-a spus lui Nicodim: „De nu se va naşte cineva din
apă şi din Duh, nu va intra în Împărăţia lui Dumnezeu”.
Aceasta este „naşterea de sus”. Prin aceasta, noul născut este
imediat inclus în trupul lui Hristos. A devenit creştin deplin.
Aceasta
este „naşterea din nou”, din apă şi din Duh, pe care n-a
înţeles-o la început Nicodim. Cel care se naşte din trup este
pământesc. Cel botezat a intrat în familia cerească. A intrat în
rândul celor care se află sub grija, conducerea, povaţa,
supravegherea şi ajutorul lui Dumnezeu.
De
aceea în poporul nostru există credinţa că pruncii trebuie
neapărat botezaţi şi cât mai repede, ca să nu stai prea mult cu
„păgânul” în casă! De îndată ce l-ai botezat, totul intră
în ordine şi în rânduială. Botezul este ieşirea de sub vechiul
blestem biblic de după păcatul strămoşilor Adam şi Eva. Este
reintrarea în graţiile lui Dumnezeu. Aceasta este de fapt intrarea
în Har, în Duh, îndumnezeirea, pentru că Duhul Sfânt e a treia
persoană a Sfintei Treimi.
A
fi om nou înseamnă însă şi a intra sub regimul poruncilor.
Tânărul bogat, ca să intre în împărăţie, Mântuitorul i-a
cerut să păzească poruncile. Şi care sunt? Să cinsteşti pe
tatăl şi pe mama ta, să nu ucizi, să nu furi, să nu fii
desfrânat şi toate celelalte pe care le-a primit Moise de la
Dumnezeu pe muntele Horebului şi le-a notat pe două table de piatră
(Deut. 5, 1-21).
Intrarea
în creştinism acordă drepturi, dar impune şi datorii şi în
primul rând, datoria de a te plasa într-o ordine nouă de gândire
şi de orientare şi într-o ordine nouă de făptuire.
În
conversaţia cu Nicodim, Mântuitorul îi spune la un moment dat:
„Adevărul, adevărat îţi grăiesc, că ceea ce ştim spunem şi
mărturisim ceea ce am văzut”. Oare de ce-i spune Mântuitorul
cuvintele acestea? Pentru că Mântuitorul vrea să-l încredinţeze
că-i vorbeşte ca unul care ştie ce spune, că nu este un oarecine
care improvizează nişte răspunsuri la întâmplare, ci că are
calitatea de a-i răspunde. Este venit de sus. Ceea ce spune, de
acolo ştie, ca Unul care „a văzut” ceea ce afirmă.
A
văzut idei? Într-un fel da. A văzut ideea ideilor, pe Dumnezeu. De
la El ştie ce ştie. Într-un fel, am zice noi cu cuvintele
noastre de astăzi: Mântuitorul se legitimează în faţa lui
Nicodim. Ca şi când i-ar arăta o carte de identitate: Uite cine
sunt! Sunt unul din aceia care au văzut ceea ce-ţi spune. De aceea
continuă conversaţia cu care începe textul celor cinci
versete pe care ne-am propus să ni le tâlcuim, cu: „Nimenea nu
s-a suit în cer, decât numai Cel care s-a pogorât din cer”. Şi
precizează: „Fiul Omului care este în cer!”. Cu alte cuvinte,
continuă să-şi prezinte datele biografice şi mai pe larg, în
vederea stabilirii precise a identităţii Sale, spre a-şi
legitima cuvintele, ca venind de la Dumnezeu, de aceea arată că
„S-a pogorât din cer”.
Extraordinară
mărturisire. Încărcată pe măsura capacităţii de judecată
logică a interlocutorului. Cine ar putea vorbi despre lucruri din
cer, cu autoritate, decât Cel ce s-a pogorât din cer? Şi nimeni
altul nu s-a pogorât din cer. Iisus i-a dezvăluit deci întruparea
Sa. Şi şi-a motivat intenţiile care, uneori, au putut părea
oamenilor Legii ca fiind în contradicţie cu Legea. Dar El arăta că
are dreptul să procedeze la astfel de modificări.
Acum
vom înţelege de ce aceste cuvinte, aşa cum sunt rânduite ca
lectură biblică astăzi, ni s-au părut la început fără legătură
şi fără sens. Ele erau continuarea unei convorbiri cu Nicodim, în
momentul în care Mântuitorul îşi legitima dreptul de a învăţa
chiar altfel decât Legea, deşi nu desfiinţa Legea. O completa cu
înţelegeri noi, mai adevărate, mai largi.
Nicodim
trebuia să priceapă că stătea de vorbă cu o autoritate afară de
care alta mai mare nu era. Cu Dumnezeu. Descoperirea era pentru
Nicodim uluitoare. Nici n-a mai replicat. Doar a ascultat.
Gândurile
lui erau însă împărţite. Crescut în Legea lui Moise, cum putea
el accepta o nouă autoritate, ultimă, care să-l corecteze pe
Moise? Era Acesta de la Dumnezeu, dar şi Moise primise Legea, tot de
la Dumnezeu!
Iisus
i-a citit gândurile. Trebuia să-l scoată din încurcătură.
Trebuia să lege, în mintea lui Nicodim, tot ceea ce îi spusese, cu
ceea ce-i spusese Moise. Trebuia să-i dea cheia împăcării celor
două autorităţi: a lui Moise, care era de mult garantată şi a
Sa, care trebuia demonstrată. De aceea mai departe se va referi la
Moise.
Fără
această explicaţie, referirea lui la Moise, din cel de al doilea
verset al Evangheliei de azi, pare într-adevăr fără nici o
legătură logică în context. Acum ştim de ce s-a referit la
Moise. Nicodim avea nevoie de această referire. E drept că
Mântuitorul îi va vorbi din nou printr-o alegorie, ca şi cea cu
„naşterea din nou”, cam supraestimând capacitatea lui de a
înţelege alegoriile, dar era obligat să le înţeleagă, dacă se
angaja în astfel de discuţii.
I-a
spus: „Precum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie
să se înalţe şi Fiul Omului”. Ce va fi vrut să zică cu
aceasta? Sunt convins că toţi vă întrebaţi acum: ce mai înseamnă
şi aceasta? Ce legătură are aici Moise şi şarpele, cu faptul că
Iisus era din cer şi că Nicodim trebuia să se nască din nou?
Să
ne amintim: vorbea cu Nicodim. Vorbea cu un cunoscător al Vechiului
Testament. Trebuia, prin urmare, să-i vorbească pe limba pe care o
înţelegea el foarte bine. I-a adus deci aminte de un episod din
Vechiul Testament. L-a atras pe terenul său. Pe când se retrăgea
din Egipt, prin pustie, cu poporul evreiesc pe care-l scosese din
robie, la un moment dat Moise a confecţionat un şarpe din aramă.
De
ce l-a înălţat? Să ne ducem direct la text: „De la muntele Hor
au apucat pe calea Mării Roşii, ca să ocolească pământul lui
Edom, dar pe cale s-a împuţinat poporul cu duhul. Şi grăia
poporul împotriva lui Dumnezeu şi împotriva lui Moise, zicând: La
ce ne-ai scos din pământul Egiptului, ca să ne omori în pustiu,
că aici nu-i nici pâine, nici apă şi sufletul nostru s-a scârbit
de această hrană netrebnică. Atunci a trimis Domnul asupra
poporului şerpi veninoşi, care muşcau poporul şi a murit mulţime
de popor din fiii lui Israel. A venit deci poporul la Moise şi a
zis: Am greşit grăind împotriva Domnului şi împotriva ta;
roagă-te Domnului, ca să depărteze şerpii de la noi. Şi s-a
rugat Moise Domnului pentru popor. Iar Domnul a zis către Moise:
Fă-ţi un şarpe de aramă şi-i pune pe un stâlp; şi de va muşca
şarpele pe vreun om, tot cel muşcat, care se va uita la el, va
trăi. Şi a făcut Moise un şarpe de aramă şi l-a pus pe un
stâlp; şi când un şarpe muşca vreun om, acesta privea la şarpele
cel de aramă şi trăia” (Numeri 21, 1-9).
Nicodim
îşi va fi amintit şi el de această istorie din vremea lui Moise.
Dar cum trebuia să înţeleagă cuvintele lui Iisus: „Aşa
trebuie să se înalţe şi Fiul Omului?”. Şi de ce să se
înalţe? Unde era legătura cu şarpele lui Moise? Nicodim a fost
pus la grea încercare. Tânărul Prooroc îl întrecea în tâlcuirea
Legii. Era de la Dumnezeu. Aceasta crezuse şi înainte. Acum aflase
şi din gura Lui: „că vine de Sus”. Dar care era legătura cu
Moise şi cu şarpele? Şi de ce trebuia să se înalţe?
Să
încercăm să-i răspundem noi. De ce se înalţă ceva? Ca să fie
văzut din toate părţile. De aceea a înălţat şi Moise şarpele,
ca să-l vadă toţi din toate părţile şi să nu moară. Tot aşa,
cum a fost înălţat şarpele, trebuia să se înalţe şi Fiul
Omului. Şi cu acelaşi scop. Căci i-a spus în continuare lui
Nicodim: „Fiul omului trebuie să se înalţe, „ca tot cel ce
crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică” (Ioan
3, 15). Dumnezeu prin Moise dădea viaţa pământească, prin
şarpele lui; Iisus înălţat va da „viaţa veşnică”.
Dificilă
convorbire, va fi zis Nicodim. Tânărul Rabbi mută mereu vorba de
pe un plan pe altul. Eu am crezut întâi că vorbea cam în dodii,
despre o absurdă naştere din nou şi El vorbea despre o naştere în
Duh, spirituală. Asta am înţeles-o până la urmă. Dar acum din
nou o schimbă. Îmi vorbeşte de Moise care vindeca de muşcătură
de şarpe prin şarpele lui de aramă, dar El se gândeşte la
altceva. Se compară cu şarpele de aramă, care să fie ridicat ca
şi acela, dar oferă „viaţă veşnică”. Dar cui? Unde sunt cei
muşcaţi de şarpe? Şi despre ce fel de şarpe vorbeşte El? Nu de
şarpe vorbeşte de altfel, ci de „Fiul Omului”. De Sine? El se
numeşte pe Sine „Fiul Omului”, dar deşi e om, zice că e
„pogorât din cer”!
Nicodim
va fi fost şi mai încurcat, când a auzit în continuare cum
tâlcuieşte Iisus pe „Fiul Omului”: „Căci aşa a iubit
Dumnezeu lumea, încât şi pe Unul născut Fiul Său L-a dat, ca tot
cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică.
Pentru că Dumnezeu n-a trimis pe Fiul Său în lume ca să judece
lumea, ci ca lumea să se mântuiască prin El” (Ioan 3, 16-17).
Nu-i
era uşor lui Nicodim să se descurce. Ba chiar, ultimele cuvinte îl
încurcau de tot. Acum i se vorbea de „Fiul lui Dumnezeu”. Mintea
lui se oprea. Înţelegea că era vorba de o analogie cu
vindecările prin şarpele de aramă, dar despre ce vindecare vorbea
tânărul Rabbi, nu înţelegea.
Vom
vedea însă că, în logica discursului lui Iisus, totul se lega de
minune. Suntem şi prin aceasta, în inima teologiei întrupării şi
a răscumpărării. Mântuitorul îşi desfăşura procesul
proclamării sensului întrupării Sale, punea bazele teologiei în
ceea ce are ea mai profund până astăzi. Fără aceasta n-am
înţelege de ce a venit Iisus, de ce a coborât Dumnezeu pe pământ.
Nicodim
nu va fi înţeles pe loc. În sistemul teologiei pe care o ştia el,
nu intrau încă astfel de concepte ca „Fiul lui Dumnezeu”,
„Întrupare” şi „Viaţă veşnică”.
Noi
ştim însă acum ce a vrut să-i transmită Iisus. Lui Nicodim şi
nouă. Pentru că Mântuitorul, prin analogia cu şarpele de aramă,
a introdus în discuţie o profeţie despre Sine. Şarpele de aramă
era încolăcit la vârf şi avea formă de cruce. Aşa, pe o Cruce
va fi răstignit Fiul Omului, la care toţi vor fi chemaţi să
privească şi aşa cum aceia, pe vremea lui Moise, se vindecau de
muşcătura şarpelui, aşa şi cei care vor privi la Iisus răstignit
şi vor crede în El vor căpăta iertare de păcate, se vor mântui
şi vor dobândi viaţa veşnică. De aceea a zis că: „Tot Cel ce
crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică”.
Prin
urmare, aceasta este concluzia: În momentul în care Fiul Omului,
Iisus Hristos, va fi răstignit pe cruce, la crucea aceasta trebuie
să privească toţi, pentru că ea este mijlocul prin care toţi vor
fi răscumpăraţi, toţi se vor putea vindeca de păcate. Toţi? Da:
toţi „cei care vor crede”. Cei care vor crede ce? Că El este
Fiul lui Dumnezeu şi îşi vor însuşi jertfa Lui. Deci numai
aceia, deşi El se va lăsa răstignit pentru păcatele tuturor
oamenilor, ca să-i răscumpere astfel de la cel în mrejele
căruia căzuseră. Şarpele lui Moise din pustie a fost prefigurarea
crucii Răstignirii şi a izbăvirii prin ea.
Şi
în cazul şarpelui lui Moise, se vindecau numai cei care îl vedeau,
dar toţi puteau să-l vadă, dacă îşi ridicau privirile la el. Şi
Iisus a murit pentru toţi, dar numai cei care vor crede vor
beneficia de jertfa Lui.
Evanghelistul
nu ne mai spune cât a înţeles Nicodim din convorbire. Dar nu
ne spune nici că a plecat de la Iisus nelămurit. Tradiţia îl
aminteşte printre prietenii lui Iisus.
Dar
cu cei care nu vor crede, ce se va întâmpla? Interesant este felul
cum Mântuitorul îi spune lui Nicodim şi acest lucru, ca şi cum
i-ar fi ghicit o întrebare. Nu spune că vor fi pedepsiţi, ci spune
simplu: „Iar cei ce nu vor crede, iată-i judecaţi pentru că
n-au crezut”.
Deci
cel care nu crede, prin însuşi faptul că nu crede, se judecă pe
sine. Se autojudecă. Cel care nu e înăuntru, ci stă în afară,
acela nu ştie ce se întâmplă înăuntru. Dacă nu crede şi
rămâne afară, rămâne cu ceea ce se vede afară. Dacă intră
înăuntru, dacă va crede, atunci află ce se petrece înăuntru.
Dacă nu crede, rămâne afară. S-a judecat prin însuşi faptul că
a rămas afară. Cât îşi oferă, atâta are. Ridică ochii? Vede
crucea şi se mântuieşte. Nu-i ridică? Moare precum iudeii din
pustie, care nu se uitau la şarpele de aramă.
Aici
e vorba şi de o moarte spirituală, desigur, a celor care, în
păcat, nu ridică ochii spre Dumnezeu. Dacă lumina este înăuntru
şi el rămâne afara, unde nu este lumină, stă în întuneric.
Fiecare îşi alege locul unde se plasează. Este foarte plastică şi
delicată această modalitate a lui Iisus, de a explica ce se va
întâmpla cu cei care nu vor crede.
Cei
care vor crede, aceia vor moşteni împărăţia cerurilor. Acum,
cele cinci versete ni se par mult mai limpezi şi nu va mai trece
nimeni peste ceva greu de priceput, ca peste ceva ce trebuie lăsat
numai pe seama teologilor. Mântuitorul n-a vorbit numai pentru
teologi.
Mai
rămâne desigur o mică problemă, pe care n-aş vrea s-o colim,
oricât de grea ne-ar părea. Îi lasă Dumnezeu afară pe unii? Ne
de ajuns credinţa ca să fii mântuit? Nu s-a jertfit pentru toţi?
Problema aceasta a divizat la un moment dat trupul creştinismului şi
prin sectele de azi, mai continuă să-l divizeze. Protestanţii au
pus că trebuie să înţelegem că Mântuitorul s-a jertfit pentru
toţi cei are vor crede. Ei au stabilit astfel principiul „sola
fidae”. Mântuire numai prin credinţă. Şi noi ortodocşii spunem
că e nevoie de credinţă. Dar credinţa înseamnă şi faptele
credinţei. „Credinţa fără fapte este moartă”, spune Sfântul
Iacob.
Mântuitorul
în cuvântul despre Judecata de Apoi vorbeşte numai de fapte (Matei
25). Înseamnă oare că nu este nevoie de credinţă? Nu.
Mântuitorul nu şi-a expus învăţătura dintr-o dată, toată, ci
în etape succesive, după auditor şi împrejurări, ca şi cum ar
fi expus-o pe capitole. Ea trebuie deci citită şi înţeleasă în
întregime. Trebuie citită nu o singură lecţie, ci toată cartea.
Altfel
ne rătăcim. Şi de fapt de aici vin toate rătăcirile. Din
neştiinţa unora de a citi Scripturile. Ademenitorii la învăţături
noi, apăsând numai pe credinţă, vând mântuire ieftină. Şi se
găsesc desigur cumpărători naivi. Plătesc arama drept aur. Se
înşeală pe ei înşişi. Chiar marele teolog protestant D.
Bonhoeffer vorbeşte critic despre această mântuire ieftină, pe
care unii cred că o capătă numai prin credinţă.
Mântuitorul
a accentuat întotdeauna pe fapte.
O
veche legendă ilustrează foarte bine acest adevăr. Povesteşte
despre cei Trei Magi care, îndrumaţi de stea, au călătorit în
prezilele Naşterii Domnului spre Betleem.
Se
zice că ar fi existat şi al patrulea Mag, numit Artaban. S-a
înţeles cu cei trei să se întâlnească într-un anumit loc din
Babilon, înainte de a porni spre Betleem. Şi-a vândut toate
bunurile şi a cumpărat trei pietre scumpe, un safir, un rubim şi o
perlă, ca să le dăruiască Noului născut. Plecând spre locul de
întâlnire, a văzut un om rănit. Nu-l cunoştea, dar i s-a făcut
milă de el. Ca să-l poată interna într-un spital a trebuit să-şi
vândă safirul. A făcut-o fără ezitare, fiindcă era un om milos.
Din cauză că s-a ocupat de omul acela, când s-a dus la locul de
întâlnire cu cei Trei Magi, nu i-a mai găsit. Plecaseră. A plecat
singur spre Betleem. Când a ajuns acolo, cineva i-a spus că cei
Trei Magi fuseseră dar şi plecaseră. Nici pe Prunc nu L-a mai
găsit. I s-a spus că plecase în Egipt împreună cu familia.
„Trebuia să nu întârzii” şi-a zis el dezamăgit. „Trebuia
să mă închin Noului Rege. Voi pleca să-L văd în Egipt”.
Tocmai în acest timp soldaţii lui Irod, executându-i poruncile,
ucideau pruncii. O femeie se lupta cu un soldat să-şi salveze
copilul. „Stai, strigă Artaban, îţi dau rubinul acesta dacă
laşi copilul să trăiască”. Soldatul fu ispitit de piatra
scumpă, o luă şi plecă. Copilul a fost salvat.
Artaban
plecă spre Egipt. Îl căută pe Iisus ani de zile. Nimeni nu-i
putea da informaţii exacte. Îl purtau dintr-un loc într-altul.
Abia peste 33 de ani ajunse din nou în Ierusalim. Aici auzi că un
aşa-numit Rege al lui Israel fusese răstignit chiar în ziua aceea.
Îşi dădu seama că era chiar Acela pe care îl căuta el. Se
hotăra să meargă pe Golgota să-I prezinte ceea ce îi mai
rămăsese: perla.
Dar
pe drumul către Golgota fu oprit de o scenă crâncenă: o tânără
fată nu putea scăpa din mâinile a doi soldaţi romani care o
brutalizau. Compătimind-o, le oferi soldaţilor perla ca s-o lase în
pace. O luară. Spre după-amiază, ajunse în faţa crucii pe care
era răstignit Iisus, care agoniza.
-
„Am fost flămând şi Mi-ai dat să mănânc; Am fost însetat şi
Mi-ai dat să beau; Am fost străin şi M-ai primit; Am fost gol şi
M-ai îmbrăcat; Am fost bolnav şi în închisoare şi M-ai
vizitat!”, auzi din gura lui Iisus.
-
„Nu-i adevărat”, protestă Artaban. „Când te-am văzut
flămând şi Ţi-am dat să mănânci, sau însetat şi Ţi-am dat
să bei? Când Te-am văzut străin şi Te-am primit, gol şi Te-am
îmbrăcat, bolnav şi în închisoare şi Te-am vizitat? De treizeci
de ani Te caut şi nu Te-am găsit şi nu Te-am slujii, Doamne!”.
De
pe cruce auzi vocea lui Iisus: „Ştiu totul. Întrucât ai făcut
acestea unora din fraţii mei, Mie mi-ai făcut. Darurile Tale au
ajuns la Mine!”.
Artaban
a fost fericit. De pe cruce, Mântuitorul i-a repetat cuvintele
Judecăţii din urmă, clasându-l printre cei mântuiţi, pentru
faptele bune pe care le făcuse celor în suferinţă şi în nevoie
de ajutor.
Minunată
lecţie! Sublimă parabolă!
Mântuitorul
s-a jertfit pentru toţi. Jertfa şi răscumpărarea Sa e universală.
Numai că trebuie acceptată şi acceptând-o prin credinţă,
credinţa trebuie arătată prin fapte. Nici credinţă fără fapte,
nici fapte fără credinţă. Sfântul Ambrozie spunea: „Credinţa
este aceea care dă valoare milei. Fără credinţă îndrumarea este
goală, lipsită de substanţă. Credinţa împrumută tuturor
virtuţilor temelia lor cea trainică” (Despre Psalmi).
S-ar
putea obiecta: de ce să nu fie bune, faptele bune săvârşite fără
credinţă? Sunt bune. Dar nu intră în sistemul mântuirii. E ca şi
cum ai face o lucrare bună pentru un concurs, dar n-o prezinţi la
concurs.
Lucrarea
e bună, dar nu ia premiul. Şi nefiind izvorâte din credinţă,
faptele bune nu pot avea „substanţă” şi „trăinicie”, cum
zice Sfântul Ambrozie. Sunt întâmplătoare. Dar să zicem că n-ar
fi întâmplătoare, ci ar fi sistematice şi permanente. Dacă ar fi
aşa, cel în cauză ar trebui să aibă o busolă pe care n-o arată,
dar o foloseşte!
Răspunsul
nostru e desigur un răspuns omenesc. Nu ştim cum judecă Dumnezeu
astfel de situaţii. Un lucru poate fi însă aproape sigur: dacă
punem în cumpănă fapta bună făcută fără credinţă, cu
credinţa care crede că e de ajuns fără fapte bune, e preferabilă
fapta bună. O va judeca Dumnezeu şi n-o poate judeca rău. Cel care
crede că o face fără credinţă, fără să ştie o face din
credinţa în bine şi acest Bine este Dumnezeu.
Cel
care zice că are credinţă („Doamne! Doamne!”), dar ţine mâna
în buzunar, nu va avea cu ce deschide uşa Împărăţiei Cerurilor.
Idealul rămâne totuşi cel sigur: credinţă şi fapte bune.
Credinţa urmată de fapte bune. Fapte bune izvorâte din credinţă.
Drept aceea, să luăm aminte! Amin.
(cuvânt
rostit în catedrala din Sibiu, în anul 1984)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu